Du kom hit för att diskutera X6? Vad vill du diskutera? Redan på första sidan klarade vi av att det kanske är en av dom sista dinosaurierna och en ovanligt grotesk sådan. Visst skulle man kunna dra det ett varv till om du vill.Erxon skrev:Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....
BMW X6...
Moderator: Redaktion
Re: BMW X6...
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!Svenssons skrev:Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: BMW X6...
Min spekulation grundar sig att man i framtiden skulle kunna tillgodogöra sig energiinnehållet i fossila bränslen på annat sätt än att elda dom.FlyingBlue skrev:Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!Svenssons skrev:Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Men jag tror alltså inte att någon av oss ännu begriper hur.
Re: BMW X6...
Så du får ut 6 kWh elenergi från 500 g gasol då (oavsett mognadsgrad)? Kan du upplysa oss om hur?FlyingBlue skrev:Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!Svenssons skrev:Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
När vi ändå är inne på det så skulle vi ju kunna köra med omvandling mellan massa och energi och skulle då kunna få ut 1,2e+10 kWh och kunna köra 120 000 000 km i denna imaginära bil på endast 500 g gasol.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)Svenssons skrev:Så du får ut 6 kWh elenergi från 500 g gasol då (oavsett mognadsgrad)? Kan du upplysa oss om hur?FlyingBlue skrev:Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!Svenssons skrev:Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
När vi ändå är inne på det så skulle vi ju kunna köra med omvandling mellan massa och energi och skulle då kunna få ut 1,2e+10 kWh och kunna köra 120 000 000 km i denna imaginära bil på endast 500 g gasol.
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott

Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: BMW X6...
Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.FlyingBlue skrev:
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott
PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Processen är densamma, men med andra katalysatorer.Svenssons skrev:Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.FlyingBlue skrev:
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott
PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Nu är det din tur.
-tala nu om för mig vilken verkningsgrad, man kan få, då du bara säger fel fel fel hela tiden.
PS? du kan sluta skriva termisk energi nu, då vi egentligen diskuterar kemiskt bunden energi.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: BMW X6...
Vadå? Jag accepterar ju din verkningsgrad men ville ha lite mer information var uppgiften kommer från så jag kan verifiera den. Är det verkningsgrad från bränslet till el tex?FlyingBlue skrev:Processen är densamma, men med andra katalysatorer.Svenssons skrev:Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.FlyingBlue skrev:
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott
PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Nu är det din tur.
-tala nu om för mig vilken verkningsgrad, man kan få, då du bara säger fel fel fel hela tiden.
PS? du kan sluta skriva termisk energi nu, då vi egentligen diskuterar kemiskt bunden energi.
Jag skrev inget om den termiska energin i senaste inlägget utan refererade till ditt egna inlägg samt noterade att du bytte bränsle och har lite oprecis referens. Övriga källor som jag kollar på hänvisar till maximalt 80% verkningsgrad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
BMW X6...
Förstår inte heller hur man skulle kunna få 94% verkningsgrad från propan till el.
Exempel på verkningsgrad ur några olika generatorer med olika bränslen: http://ugov.net/Generator%20Efficiencies.pdf
TLDR: 22,3%
Exempel på verkningsgrad ur några olika generatorer med olika bränslen: http://ugov.net/Generator%20Efficiencies.pdf
TLDR: 22,3%
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW X6...
Förstår att ni snöat fast lite men om ni minns mitt ursprungliga inlägg om det där med propan så var det en spekulation angående vad som kan bli möjligt i framtiden. På temat gammal teknik i ny tappning och att små flaskor med propan skulle kunna bli som framtidens reservdunk.
Hur långt skulle man komma med en model3 på energiinnehållet i 500g propan om man accepterar 80% verkningsgrad? 2-3mil?
Hur långt skulle man komma med en model3 på energiinnehållet i 500g propan om man accepterar 80% verkningsgrad? 2-3mil?
BMW X6...
Är väl typ en på miljonen som kör med reservdunk idag?
Känns mer rimligt att bärgningsbilar får typ2 eller CCS-laddare.
Men för skoj skull räkna med 20% verkningsgrad istället.
Då skulle man komma ca 4-5km.
Känns mer rimligt att bärgningsbilar får typ2 eller CCS-laddare.
Men för skoj skull räkna med 20% verkningsgrad istället.
Då skulle man komma ca 4-5km.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Snacka om insnöade




Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: BMW X6...
....intressant BMW som diskuteras i den här tråden. 
Som vanligt m a o.


Som vanligt m a o.



eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: BMW X6...
Säger personen som verkar tror att termodynamikens lagar inte gäller för bränsleceller...FlyingBlue skrev:Snacka om insnöade![]()
![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW X6...
Jag gissar på att 94% refererar till att 94% av energin i propan har extraherats. Av detta är kanske ca 60% el och 40% värme. Energi som krävs för att få det hela att snurra samt förluster är exkluderade. Tex krävs det sannolikt en temperatur kring kanske 120 grader för denna bränslecell ska fungera, detta kostar sannolikt energi. Värmen har man sedan inte särskilt stor nytta av i en bil. Annan sak för en kraftstation där värmen kan användas till tex fjärrvärme. För en bil kommer man dock vara tvungen att istället använda en del el för att kyla systemet. Förbrukar man 100 Wh/km i 100 km/h så ligger effektförbrukningen på 10 kW. 10 kW el skulle betyda att processen skapar knappt 7 kW med värme om fördelningen är 60/40. Större delen av detta lär behöva kylas bort på ett eller annat sätt, luftkylning fungerar till stor del men leder till ineffektivare bil.taliz skrev:Förstår inte heller hur man skulle kunna få 94% verkningsgrad från propan till el.
Exempel på verkningsgrad ur några olika generatorer med olika bränslen: http://ugov.net/Generator%20Efficiencies.pdf
TLDR: 22,3%
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Snillen spekulerar




Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX