Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Coolt, dom har tydligen en demobil här i lilla Bollnäs också! :) så nu måste man ju dit och kolla/provköra :mrgreen:
Jag låg bakom den typ nyss :)
What?! Hur kan det vara demobilar i Sverige som inte ens är får någon av de första P45 bilarna, men här i Norge finns det inga? Jag fick se på en 1:1 pappfigur av bilen.
Förutom att jag har uselt minne för namn så har jag tydligen också ett undermedvetet
önsketänkande också eftersom det var en Skoda Enyaq! :lol: :oops: :shock:
Dessutom var det bara några sekunder jag såg den...
Men å andra sidan så fick jag se och uppleva hur otroligt (och oväntat) mycket engagerad dom
var på elbilar här, det stod i den ganska lilla bilhallen typ 3-4 Kona och säljaren hade grym koll på
den nya Ionicen och lyckats boka in två stycken igår :)
Han var väldigt påläst och engagerad kring elbilar :)
:lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Damn it Bjelke! :evil: ;)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol: fan vad jag är sämst ibland...
Man kan lugnt säga att säljaren svarade nekande när jag sa att jag sett en
demobil här :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fasiken vad liten den ser ut på filmerna, men rätt ball design, känns lite som Hondan...
Synd att det verkar bli svårt med leverans i närtid förutom för er som var snabba ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare

Inlägg av Bodes_dad »

Ca 10 cm kortare än MY, 3 cm lägre.. om jag minns rätt från film jag såg imorse.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Fasiken vad liten den ser ut på filmerna, men rätt ball design, känns lite som Hondan...
Synd att det verkar bli svårt med leverans i närtid förutom för er som var snabba ;)
Blir intressant hur mycket mindre den är jämfört med e-tron. Jag har ju alltid tyckt att e-tron är framförallt stor, tung och klumig. Underbar på motorvägen, men inte särskilt lämplig för att åka till affären eller så. Jag antar att Ioniq5 blir mer en vardagsbil för oss än vad e-tron är idag. Bara att den är 800-900kg lättare än e-tron måste ju märkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Blir intressant hur mycket mindre den är jämfört med e-tron. Jag har ju alltid tyckt att e-tron är framförallt stor, tung och klumig. Underbar på motorvägen, men inte särskilt lämplig för att åka till affären eller så. Jag antar att Ioniq5 blir mer en vardagsbil för oss än vad e-tron är idag. Bara att den är 800-900kg lättare än e-tron måste ju märkas.
Vad är vikten jämfört med den kommande Model Y EU?

Blir rätt intressant att jämföra, då det känns som Iq5 och MY EU kommer vara två kandidater att ta första plats gällande räckvidd och vikt i förhållande till lastkapacitet?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fick detta mejl.

IONIQ 5-succén fortsätter!

Vilken SUCCÉ – aldrig har vi på Hyundai Sverige upplevt ett så enormt intresse som för IONIQ 5 First Edition! Stort tack för ert engagemang!
Vi förstår besvikelsen om du blev utan en First Edition. Men du kan vara lugn, redan den 12 maj släpper vi det fulla modellprogrammet av IONIQ 5! Skriv in datumet i din kalender och kontakta din Hyundai-återförsäljare den 12 maj för att säkra din bil.

Så den 12 maj kommer snikversionerna som i Tyskland kostar:
Hyundai IONIQ 5 Standard Range 2WD, 58 kWh
41,900 euro
https://ev-database.org/car/1476/Hyunda ... -Range-2WD

Hyundai Kona Electric 64 kWh
41,850 euro
https://ev-database.org/car/1423/Hyunda ... ric-64-kWh

I Sverige kostar en Hyundai Kona Electric 64 kWh
474 900 kr
449 900 kr kampanjpris
https://www.hyundai.se/bilar/kona-electric/prislista
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Vad kostade First edition i Tyskland? Stämmer 59 550 euro?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Succé för Hyundai Ioniq 5 – slutsåld på 4 dagar
Inte så förvånande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Inte så förvånande.
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inte så förvånande.
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil. :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Men det är ju bara 270 bilar.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai Kona EV to be Discontinued in South Korea
Undrar när de slutar sälja Kona i Sverige?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inte så förvånande.
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil. :D
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inte så förvånande.
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Känns det som ett naturligt steg?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

MrRun skrev:
Ja inte direkt konstigt att tog slut direkt liksom...
Typ hälften blir demo-bilar också antar jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:

Hyundai Kona EV to be Discontinued in South Korea
Undrar när de slutar sälja Kona i Sverige?
De Kona som säljs i Europa produceras sen många månader tillbaks i Tjeckien (har jag för mig det var?), så om de slutar producera i Sydkorea spelar det inte så stor roll.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Bjelke skrev:
MrRun skrev:
Ja inte direkt konstigt att tog slut direkt liksom...
Typ hälften blir demo-bilar också antar jag.
Ja det också, men inte riktigt hälften kanske. Vet att 1 av 3 var demo hos min handlare.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Inte så förvånande.
Stämmer nog till en del. Å andra sidan så har jag krav (prestanda, infotainment, autopolit) som jag aldrig haft på våra fossilbilar. :D

(Men detta sagt så skulle jag aldrig någonsin köpa en bil som jag aldrig testat personligen.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Brak succé för Ioniq 5.
ELBILSuccé: Hyundai IONIQ 5 First Edition redan slutsåld – nya kommer 12 maj

I början av veckan öppnade Hyundai beställningarna för sin nya elbil IONIQ 5. Lång räckvidd, snabb laddning och överkomligt pris bäddade för succé. Något som nu kan bekräftas.

Lanseringsmodellen First Edition lanserades i tisdags i två versioner med ett instegspris på 544 900 kronor. Knappt fyra dagar senare är alla First Edition slutsålda.

– Vilken succé, aldrig har vi på Hyundai Sverige upplevt ett så enormt intresse, skriver Hyundai i ett utskick.

Hyundai tröstar oss dock med att det inte är lång tid kvar till lanseringen av den ordinarie versionen av IONIQ 5. Den 12 maj släpper Hyundai det fulla modellprogrammet. Då får vi också en komplett bild över priser och erbjudanden.

Hyundai Sveriges PR-chef Tobias Joelsson har i ett tidigare uttalande sagt att han är övertygad om att modellen kan bli en av Sveriges mest sålda elbilar.

– När vi nu dessutom presenterar en konkurrenskraftig prislapp är jag övertygad om att IONIQ 5 snabbt kommer placera sig i topp bland sålda elbilar i Sverige, sa Tobias i samband med tisdagens premiär.

De första leveranserna av First Edition-bilarna kommer att ske strax efter sommaren.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:

Definitivt. Klarade man sig med en Toyota Auris som enda bil tidigare så funkar ju en ModelS säkert utmärkt.
I början av elektrifieringen är man ju hänvisad till att ta vad som finns på marknaden. Eftersom du körde Auris innan hade du kanske varit intresserad av en eldriven sån framför en stor sedan för en miljon men det var ju en kompromiss du nu gjorde som inte tidigare gjort.
Antar att du inte valde mellan Aurisen och en mb s-klass när du köpte den.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:

Definitivt. Klarade man sig med en Toyota Auris som enda bil tidigare så funkar ju en ModelS säkert utmärkt.
I början av elektrifieringen är man ju hänvisad till att ta vad som finns på marknaden. Eftersom du körde Auris innan hade du kanske varit intresserad av en eldriven sån framför en stor sedan för en miljon men det var ju en kompromiss du nu gjorde som inte tidigare gjort.

När jag beställde min S75D den 15 september 2016 stod valen mellan Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 och Teslan.
Även som entusiast så var Teslan enda alternativet om man hade jobbet som resande och ville köra elbil i Norrland.

Ett villkor var ju också att SuC laddare i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom fanns på plats innan jag fick bilen levererad.

Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Vad är vikten jämfört med den kommande Model Y EU?

Blir rätt intressant att jämföra, då det känns som Iq5 och MY EU kommer vara två kandidater att ta första plats gällande räckvidd och vikt i förhållande till lastkapacitet?
Ingen aning, men den blir nog tyngre eftersom den är större. Inget konstigt med det. Jag tycker däremot att Ioniq5 är exceptionellt lätt. Under 2 ton för en fullvuxen el-SUV är otroligt bra. Vår e-Golf ligger runt 1650kg när man väger den. Det skiljer alltså bara 250kg eller så. Fast Golfen är mycket mindre och batteriet är hälften så stort. E-tron däremot låg på 2740kg sist jag vägde den i tisdags. 40kg för en hund får man dra av. Annars var den tom, förutom mig själv då. Det är ingen lätt bil.
Jag undrar var Hyundai har snålat in nånstans. Eller så har de bara ansträngt sig att bygga en lätt bil. Det går ju uppenbarligen om man vill. Mazda vet jag har också alltid haft som ambition att kapa så mycket vikt som möjligt. De ändrade till och med formen på skruvarna för att spara vikt och skröt med att backspegeln var några gramm lättare än hos föregångaren.
Tyskarna däremot verkar ju strunta fullständigt i vikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar