Coolt, dom har tydligen en demobil här i lilla Bollnäs också! så nu måste man ju dit och kolla/provköra
Jag låg bakom den typ nyss
What?! Hur kan det vara demobilar i Sverige som inte ens är får någon av de första P45 bilarna, men här i Norge finns det inga? Jag fick se på en 1:1 pappfigur av bilen.
Förutom att jag har uselt minne för namn så har jag tydligen också ett undermedvetet
önsketänkande också eftersom det var en Skoda Enyaq!
Dessutom var det bara några sekunder jag såg den...
Men å andra sidan så fick jag se och uppleva hur otroligt (och oväntat) mycket engagerad dom
var på elbilar här, det stod i den ganska lilla bilhallen typ 3-4 Kona och säljaren hade grym koll på
den nya Ionicen och lyckats boka in två stycken igår
Han var väldigt påläst och engagerad kring elbilar
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fasiken vad liten den ser ut på filmerna, men rätt ball design, känns lite som Hondan...
Synd att det verkar bli svårt med leverans i närtid förutom för er som var snabba
Fasiken vad liten den ser ut på filmerna, men rätt ball design, känns lite som Hondan...
Synd att det verkar bli svårt med leverans i närtid förutom för er som var snabba
Blir intressant hur mycket mindre den är jämfört med e-tron. Jag har ju alltid tyckt att e-tron är framförallt stor, tung och klumig. Underbar på motorvägen, men inte särskilt lämplig för att åka till affären eller så. Jag antar att Ioniq5 blir mer en vardagsbil för oss än vad e-tron är idag. Bara att den är 800-900kg lättare än e-tron måste ju märkas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fasiken vad liten den ser ut på filmerna, men rätt ball design, känns lite som Hondan...
Synd att det verkar bli svårt med leverans i närtid förutom för er som var snabba
Blir intressant hur mycket mindre den är jämfört med e-tron. Jag har ju alltid tyckt att e-tron är framförallt stor, tung och klumig. Underbar på motorvägen, men inte särskilt lämplig för att åka till affären eller så. Jag antar att Ioniq5 blir mer en vardagsbil för oss än vad e-tron är idag. Bara att den är 800-900kg lättare än e-tron måste ju märkas.
Vad är vikten jämfört med den kommande Model Y EU?
Blir rätt intressant att jämföra, då det känns som Iq5 och MY EU kommer vara två kandidater att ta första plats gällande räckvidd och vikt i förhållande till lastkapacitet?
Vilken SUCCÉ – aldrig har vi på Hyundai Sverige upplevt ett så enormt intresse som för IONIQ 5 First Edition! Stort tack för ert engagemang!
Vi förstår besvikelsen om du blev utan en First Edition. Men du kan vara lugn, redan den 12 maj släpper vi det fulla modellprogrammet av IONIQ 5! Skriv in datumet i din kalender och kontakta din Hyundai-återförsäljare den 12 maj för att säkra din bil.
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil.
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil.
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil.
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Känns det som ett naturligt steg?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
De Kona som säljs i Europa produceras sen många månader tillbaks i Tjeckien (har jag för mig det var?), så om de slutar producera i Sydkorea spelar det inte så stor roll.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil.
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Stämmer nog till en del. Å andra sidan så har jag krav (prestanda, infotainment, autopolit) som jag aldrig haft på våra fossilbilar.
(Men detta sagt så skulle jag aldrig någonsin köpa en bil som jag aldrig testat personligen.)
ELBILSuccé: Hyundai IONIQ 5 First Edition redan slutsåld – nya kommer 12 maj
I början av veckan öppnade Hyundai beställningarna för sin nya elbil IONIQ 5. Lång räckvidd, snabb laddning och överkomligt pris bäddade för succé. Något som nu kan bekräftas.
Lanseringsmodellen First Edition lanserades i tisdags i två versioner med ett instegspris på 544 900 kronor. Knappt fyra dagar senare är alla First Edition slutsålda.
– Vilken succé, aldrig har vi på Hyundai Sverige upplevt ett så enormt intresse, skriver Hyundai i ett utskick.
Hyundai tröstar oss dock med att det inte är lång tid kvar till lanseringen av den ordinarie versionen av IONIQ 5. Den 12 maj släpper Hyundai det fulla modellprogrammet. Då får vi också en komplett bild över priser och erbjudanden.
Hyundai Sveriges PR-chef Tobias Joelsson har i ett tidigare uttalande sagt att han är övertygad om att modellen kan bli en av Sveriges mest sålda elbilar.
– När vi nu dessutom presenterar en konkurrenskraftig prislapp är jag övertygad om att IONIQ 5 snabbt kommer placera sig i topp bland sålda elbilar i Sverige, sa Tobias i samband med tisdagens premiär.
De första leveranserna av First Edition-bilarna kommer att ske strax efter sommaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil.
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Känns det som ett naturligt steg?
Definitivt. Klarade man sig med en Toyota Auris som enda bil tidigare så funkar ju en ModelS säkert utmärkt.
I början av elektrifieringen är man ju hänvisad till att ta vad som finns på marknaden. Eftersom du körde Auris innan hade du kanske varit intresserad av en eldriven sån framför en stor sedan för en miljon men det var ju en kompromiss du nu gjorde som inte tidigare gjort.
Antar att du inte valde mellan Aurisen och en mb s-klass när du köpte den.
Obegripligt för min del. Alldeles för mycket fokus på batteri och laddhastighet. Hur är den som bil? Köregenskaper, känsla i styrningen, ljudisolering, kvalitetskänsla?
Det är fascinerande att när det gäller elbilar så pratar man inte längre om de egenskaper som brukar vara viktiga på en bil.
Inte ännu. Det beror på utbudet. Kunderna accepterar egenskaper man inte skulle accepterat tidigare.
Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S75D.
Känns det som ett naturligt steg?
Definitivt. Klarade man sig med en Toyota Auris som enda bil tidigare så funkar ju en ModelS säkert utmärkt.
I början av elektrifieringen är man ju hänvisad till att ta vad som finns på marknaden. Eftersom du körde Auris innan hade du kanske varit intresserad av en eldriven sån framför en stor sedan för en miljon men det var ju en kompromiss du nu gjorde som inte tidigare gjort.
Antar att du inte valde mellan Aurisen och en mb s-klass när du köpte den.
När jag beställde min S75D den 15 september 2016 stod valen mellan Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 och Teslan.
Även som entusiast så var Teslan enda alternativet om man hade jobbet som resande och ville köra elbil i Norrland.
Ett villkor var ju också att SuC laddare i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom fanns på plats innan jag fick bilen levererad.
Antar att du inte valde mellan Aurisen och en mb s-klass när du köpte den.
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vad är vikten jämfört med den kommande Model Y EU?
Blir rätt intressant att jämföra, då det känns som Iq5 och MY EU kommer vara två kandidater att ta första plats gällande räckvidd och vikt i förhållande till lastkapacitet?
Ingen aning, men den blir nog tyngre eftersom den är större. Inget konstigt med det. Jag tycker däremot att Ioniq5 är exceptionellt lätt. Under 2 ton för en fullvuxen el-SUV är otroligt bra. Vår e-Golf ligger runt 1650kg när man väger den. Det skiljer alltså bara 250kg eller så. Fast Golfen är mycket mindre och batteriet är hälften så stort. E-tron däremot låg på 2740kg sist jag vägde den i tisdags. 40kg för en hund får man dra av. Annars var den tom, förutom mig själv då. Det är ingen lätt bil.
Jag undrar var Hyundai har snålat in nånstans. Eller så har de bara ansträngt sig att bygga en lätt bil. Det går ju uppenbarligen om man vill. Mazda vet jag har också alltid haft som ambition att kapa så mycket vikt som möjligt. De ändrade till och med formen på skruvarna för att spara vikt och skröt med att backspegeln var några gramm lättare än hos föregångaren.
Tyskarna däremot verkar ju strunta fullständigt i vikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14