Sida 27 av 28

Re: Polestar 3

Postat: 28 sep 2024 16:12
av Maw
ObscureEconomist skrev: 27 sep 2024 10:38
Maw skrev: 27 sep 2024 08:35
martinot skrev: 27 sep 2024 08:20
frippe skrev: 27 sep 2024 07:02
Bara att den har elektriskt utfällbar dragkrok ger många plus.
Märkligt att detta skall vara så svårt och unikt för elbilar. Har alltid fungerat så på alla våra ICE-bilar.
Det funkar väl bra med elektriskt utfällbar dragkrok på elbilar? Det är ju det normala förutom på Teslor, eller vad menar du?
Många har halvelektrisk också, det är ett riktigt sänke i min bok.
Varför det? Jag har haft ”halvelektrisk” eller semiautomatisk dragkrok på åtminstone 4 bilar och det har fungerat helt utan problem. Ett tryck på knappen och en puff med foten så är det klart, både när dragkroken ska in och när den ska ut.

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 09:58
av ObscureEconomist
Tycker att i en bil för miljonen kan man få en helt elektriskt utfällbar istället för att behöva skita ner skor och händer med en halvelektrisk.

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 10:43
av Maw
ObscureEconomist skrev: 29 sep 2024 09:58
Tycker att i en bil för miljonen kan man få en helt elektriskt utfällbar istället för att behöva skita ner skor och händer med en halvelektrisk.
Ja, det förstås. Jag har dock aldrig haft en bil för över miljonen och för mig har det fungerat utmärkt med semiautomatisk dragkrok, framförallt jämfört med helmanuellt ”löstagbar”.

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 10:52
av chaffis75
ObscureEconomist skrev: 29 sep 2024 09:58
Tycker att i en bil för miljonen kan man få en helt elektriskt utfällbar istället för att behöva skita ner skor och händer med en halvelektrisk.
Men hur ska du klara koppla på släpet utan att bli skitig? Är du rädd att bli smutsig av att dra ut en semiautomatisk krok så ska du nog inte ha en krok alls.

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 18:37
av manneson
chaffis75 skrev: 29 sep 2024 10:52
ObscureEconomist skrev: 29 sep 2024 09:58
Tycker att i en bil för miljonen kan man få en helt elektriskt utfällbar istället för att behöva skita ner skor och händer med en halvelektrisk.
Men hur ska du klara koppla på släpet utan att bli skitig? Är du rädd att bli smutsig av att dra ut en semiautomatisk krok så ska du nog inte ha en krok alls.
Kroken sitter ju under bilen, kommer upp massa skit där.
Har inget eget släp, så kört massa olika hyrsläp, men kan inte minnas jag blivit skitig av dem.
Förövrigt fastande mitt semiautomatiska efter några månader. Då räckte det med att sparka på det. Men nästa gång hjälpte inte det, fick slå på det med en hammare för att få det att lossna.

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 20:25
av Fredrik j
manneson skrev: 29 sep 2024 18:37
chaffis75 skrev: 29 sep 2024 10:52
ObscureEconomist skrev: 29 sep 2024 09:58
Tycker att i en bil för miljonen kan man få en helt elektriskt utfällbar istället för att behöva skita ner skor och händer med en halvelektrisk.
Men hur ska du klara koppla på släpet utan att bli skitig? Är du rädd att bli smutsig av att dra ut en semiautomatisk krok så ska du nog inte ha en krok alls.
Kroken sitter ju under bilen, kommer upp massa skit där.
Har inget eget släp, så kört massa olika hyrsläp, men kan inte minnas jag blivit skitig av dem.
Förövrigt fastande mitt semiautomatiska efter några månader. Då räckte det med att sparka på det. Men nästa gång hjälpte inte det, fick slå på det med en hammare för att få det att lossna.
Löstagbara drag har alltid varit en massa problem på dom bilar jag har haft det på. Antingen fastnar dom eller så går dom inte att få fast. Sedan semiautomatiska krokarna kom för 10-15år sedan är dragkrokarna ett icke-problem. Helautomatiska är bekvämare men löser kanske inte något problem. Är beredd att betala för semiautomatiskt vs. löstagbart men helautomatiskt skulle inte jag betala extra för.

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 21:11
av roffe_s
Ja jisses :D . Personligen har jag kört mer än 4 000 mil/år sedan tidigt 2000-tal med våra bruksbilar, alla med semiautomatiskt eller helautomatiskt drag. Den enda recall jag haft är på nuvarande bil, fixades på några minuter av en influgen tekniker från Zeekr. I övrigt har det funkat klockrent, trots att någon bil rullade över 20 k mil i familjens ägo.

Någon har säkert haft mer problem. Men för mig personligen är det semi- eller helautomatiska drag som gäller. Löstagbara är i min värld helt klart en belastning, att ligga under bilen och mickla dit en dragkrok eller en släpvagnskoppling finns inte på min karta.

Nåja - kanske kan vi gå tillbaka till att prata PS3, dess för- och nackdelar samt intryck? Ser fram emot Din erfarenhet efter helgen, Helectric :)

Re: Polestar 3

Postat: 29 sep 2024 22:06
av HelectriC
Väldigt bekväm bil, bra inställningsmöjligheter på luftfjädringen, från nästan Amerika-soft till relativt engagerad körning. Dock låååångt från Taycan. Svårt att förstå de som menar dessa bilar är nästan jämförbara när det kommer till körkänsla. Det är verkligen natt och dag. PS3 är en fin körmaskin, men inte som en Taycan.
PS3 är dock riktigt tyst tycker jag. Och B&W stereon trycker på riktigt bra. Jag har alltid haft som regel att när man skruvar upp stereon utan att det låter jättehögt, men så säger/skriker jag rakt ut utan att höra min egen röst, då är det bra :lol:
Det är en del buggar, men hoppas det ska ordna sig snart. Det mest störiga är att keyless inte funkar, jag måste aktivt låsa upp och låsa med kortet varje gång samt kortet måste placeras på laddplattan vid varje start. Hoppas OTA kommer om kort tid. Pedalmappningen är lite märklig, bilen verkar alltid starta i ”range”, som gör den lite segare och plattan i mattan känns lite som ett gummiband. Men sätter man bilen i sport (kommer inte ihåg exakt vad det läget heter), så beter den sig helt annorlunda. Hade hoppats att den gick att låsa i sport, så jag slipper ändra varje gång.
Bagaget ger ett begränsat intryck, men utrymmet under golvet är stort, en ordentlig bag får plats och då blir totalen helt ok. Dessutom en frunk där man faktiskt får plats med lite grejer, tex två kassar mat. Baksätet är dessutom så stort att om man verkligen behöver så kan man lätt sätta en väska/bag på golvet mellan barnen (förutsatt att man inte har tre då).
Förbrukningen verkar bra trots 265/295-21” hjul. Uppskattningsvis ca 15% mer effektiv än Taycan 4 med 21” och 305 bakdäck. Dock gör det större batteriet i PS3 att räckvidden blir betydligt bättre. Har dock enbart kört norska Vestlandsvägar än så länge, så motorväg får jag vänta med att uttala mig om.

Jag gillar Android Automotive, känns välbyggt!

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 00:44
av martinot
roffe_s skrev: 29 sep 2024 21:11
Ja jisses :D . Personligen har jag kört mer än 4 000 mil/år sedan tidigt 2000-tal med våra bruksbilar, alla med semiautomatiskt eller helautomatiskt drag. Den enda recall jag haft är på nuvarande bil, fixades på några minuter av en influgen tekniker från Zeekr.
Vad gällde recallen, och vad var det för specialister som måste flygas in för att fixa det?

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 01:35
av roffe_s
martinot skrev: 30 sep 2024 00:44
roffe_s skrev: 29 sep 2024 21:11
Ja jisses :D . Personligen har jag kört mer än 4 000 mil/år sedan tidigt 2000-tal med våra bruksbilar, alla med semiautomatiskt eller helautomatiskt drag. Den enda recall jag haft är på nuvarande bil, fixades på några minuter av en influgen tekniker från Zeekr.
Vad gällde recallen, och vad var det för specialister som måste flygas in för att fixa det?
Äh, otillräcklig jordning och en helt vanlig kollektivansluten mekaniker med en skruvmejsel och gängtapp som ordnade till det. Vi käkade för övrigt en jättefin röding vid en av Luleås bättre restauranger när allt var klart. Helt vanlig service alltså, precis som sig bör när duktigt folk och tacksamma kunder råkar på varandra ;)

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 07:34
av Jonathan Johansson
HelectriC skrev: 29 sep 2024 22:06
Väldigt bekväm bil, bra inställningsmöjligheter på luftfjädringen, från nästan Amerika-soft till relativt engagerad körning. Dock låååångt från Taycan. Svårt att förstå de som menar dessa bilar är nästan jämförbara när det kommer till körkänsla. Det är verkligen natt och dag. PS3 är en fin körmaskin, men inte som en Taycan.
PS3 är dock riktigt tyst tycker jag. Och B&W stereon trycker på riktigt bra. Jag har alltid haft som regel att när man skruvar upp stereon utan att det låter jättehögt, men så säger/skriker jag rakt ut utan att höra min egen röst, då är det bra :lol:
Det är en del buggar, men hoppas det ska ordna sig snart. Det mest störiga är att keyless inte funkar, jag måste aktivt låsa upp och låsa med kortet varje gång samt kortet måste placeras på laddplattan vid varje start. Hoppas OTA kommer om kort tid. Pedalmappningen är lite märklig, bilen verkar alltid starta i ”range”, som gör den lite segare och plattan i mattan känns lite som ett gummiband. Men sätter man bilen i sport (kommer inte ihåg exakt vad det läget heter), så beter den sig helt annorlunda. Hade hoppats att den gick att låsa i sport, så jag slipper ändra varje gång.
Bagaget ger ett begränsat intryck, men utrymmet under golvet är stort, en ordentlig bag får plats och då blir totalen helt ok. Dessutom en frunk där man faktiskt får plats med lite grejer, tex två kassar mat. Baksätet är dessutom så stort att om man verkligen behöver så kan man lätt sätta en väska/bag på golvet mellan barnen (förutsatt att man inte har tre då).
Förbrukningen verkar bra trots 265/295-21” hjul. Uppskattningsvis ca 15% mer effektiv än Taycan 4 med 21” och 305 bakdäck. Dock gör det större batteriet i PS3 att räckvidden blir betydligt bättre. Har dock enbart kört norska Vestlandsvägar än så länge, så motorväg får jag vänta med att uttala mig om.

Jag gillar Android Automotive, känns välbyggt!
Non-performance är WLTP certifierad i range-mode och Performance är certifierad i performance-mode, bilen startar alltid i det certifierade läget.

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 09:02
av Nicke Nyfiken
Jonathan Johansson skrev: 30 sep 2024 07:34
HelectriC skrev: 29 sep 2024 22:06
Väldigt bekväm bil, bra inställningsmöjligheter på luftfjädringen, från nästan Amerika-soft till relativt engagerad körning. Dock låååångt från Taycan. Svårt att förstå de som menar dessa bilar är nästan jämförbara när det kommer till körkänsla. Det är verkligen natt och dag. PS3 är en fin körmaskin, men inte som en Taycan.
PS3 är dock riktigt tyst tycker jag. Och B&W stereon trycker på riktigt bra. Jag har alltid haft som regel att när man skruvar upp stereon utan att det låter jättehögt, men så säger/skriker jag rakt ut utan att höra min egen röst, då är det bra :lol:
Det är en del buggar, men hoppas det ska ordna sig snart. Det mest störiga är att keyless inte funkar, jag måste aktivt låsa upp och låsa med kortet varje gång samt kortet måste placeras på laddplattan vid varje start. Hoppas OTA kommer om kort tid. Pedalmappningen är lite märklig, bilen verkar alltid starta i ”range”, som gör den lite segare och plattan i mattan känns lite som ett gummiband. Men sätter man bilen i sport (kommer inte ihåg exakt vad det läget heter), så beter den sig helt annorlunda. Hade hoppats att den gick att låsa i sport, så jag slipper ändra varje gång.
Bagaget ger ett begränsat intryck, men utrymmet under golvet är stort, en ordentlig bag får plats och då blir totalen helt ok. Dessutom en frunk där man faktiskt får plats med lite grejer, tex två kassar mat. Baksätet är dessutom så stort att om man verkligen behöver så kan man lätt sätta en väska/bag på golvet mellan barnen (förutsatt att man inte har tre då).
Förbrukningen verkar bra trots 265/295-21” hjul. Uppskattningsvis ca 15% mer effektiv än Taycan 4 med 21” och 305 bakdäck. Dock gör det större batteriet i PS3 att räckvidden blir betydligt bättre. Har dock enbart kört norska Vestlandsvägar än så länge, så motorväg får jag vänta med att uttala mig om.

Jag gillar Android Automotive, känns välbyggt!
Non-performance är WLTP certifierad i range-mode och Performance är certifierad i performance-mode, bilen startar alltid i det certifierade läget.
Som en diskmaskin som alltid startar i Eco-mode enligt EU:s certifieringsstandard. ;)

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 10:03
av martinot
roffe_s skrev: 30 sep 2024 01:35
martinot skrev: 30 sep 2024 00:44
roffe_s skrev: 29 sep 2024 21:11
Ja jisses :D . Personligen har jag kört mer än 4 000 mil/år sedan tidigt 2000-tal med våra bruksbilar, alla med semiautomatiskt eller helautomatiskt drag. Den enda recall jag haft är på nuvarande bil, fixades på några minuter av en influgen tekniker från Zeekr.
Vad gällde recallen, och vad var det för specialister som måste flygas in för att fixa det?
Äh, otillräcklig jordning och en helt vanlig kollektivansluten mekaniker med en skruvmejsel och gängtapp som ordnade till det.
Ahh. Tror jag faktiskt hört talas om att det varit problem med jordning för dragen på dessa bilar när du nämner det (fel från fabriken som jag förstått det på designen för jordningen).

Sedan hur KA kom i i det hela vet jag inte, men gott att de löste sina fel iaf. :D

Dessa flygande mekaniker, är det som Teslas mobila servicetekninker, men med flyg i stället?

Jag trodde att Zeeker ingick i Volvo-nätet, och ni kunder fick tillgång till service på lokala Volvo-verkstäder? Är det inte så det gäller för tex Polestar?

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 12:38
av HelectriC
Jonathan Johansson skrev: 30 sep 2024 07:34
HelectriC skrev: 29 sep 2024 22:06
Väldigt bekväm bil, bra inställningsmöjligheter på luftfjädringen, från nästan Amerika-soft till relativt engagerad körning. Dock låååångt från Taycan. Svårt att förstå de som menar dessa bilar är nästan jämförbara när det kommer till körkänsla. Det är verkligen natt och dag. PS3 är en fin körmaskin, men inte som en Taycan.
PS3 är dock riktigt tyst tycker jag. Och B&W stereon trycker på riktigt bra. Jag har alltid haft som regel att när man skruvar upp stereon utan att det låter jättehögt, men så säger/skriker jag rakt ut utan att höra min egen röst, då är det bra :lol:
Det är en del buggar, men hoppas det ska ordna sig snart. Det mest störiga är att keyless inte funkar, jag måste aktivt låsa upp och låsa med kortet varje gång samt kortet måste placeras på laddplattan vid varje start. Hoppas OTA kommer om kort tid. Pedalmappningen är lite märklig, bilen verkar alltid starta i ”range”, som gör den lite segare och plattan i mattan känns lite som ett gummiband. Men sätter man bilen i sport (kommer inte ihåg exakt vad det läget heter), så beter den sig helt annorlunda. Hade hoppats att den gick att låsa i sport, så jag slipper ändra varje gång.
Bagaget ger ett begränsat intryck, men utrymmet under golvet är stort, en ordentlig bag får plats och då blir totalen helt ok. Dessutom en frunk där man faktiskt får plats med lite grejer, tex två kassar mat. Baksätet är dessutom så stort att om man verkligen behöver så kan man lätt sätta en väska/bag på golvet mellan barnen (förutsatt att man inte har tre då).
Förbrukningen verkar bra trots 265/295-21” hjul. Uppskattningsvis ca 15% mer effektiv än Taycan 4 med 21” och 305 bakdäck. Dock gör det större batteriet i PS3 att räckvidden blir betydligt bättre. Har dock enbart kört norska Vestlandsvägar än så länge, så motorväg får jag vänta med att uttala mig om.

Jag gillar Android Automotive, känns välbyggt!
Non-performance är WLTP certifierad i range-mode och Performance är certifierad i performance-mode, bilen startar alltid i det certifierade läget.
Ok, det förklarar saken ja. Har iaf hittat genvägen till sportläget, så det är bara en tryckning när man kör. Även styrkan på regenereringen nås med genväg utan extra besök in i menyer etc.

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 16:18
av roffe_s
martinot skrev: 30 sep 2024 10:03
roffe_s skrev: 30 sep 2024 01:35
martinot skrev: 30 sep 2024 00:44
roffe_s skrev: 29 sep 2024 21:11
Ja jisses :D . Personligen har jag kört mer än 4 000 mil/år sedan tidigt 2000-tal med våra bruksbilar, alla med semiautomatiskt eller helautomatiskt drag. Den enda recall jag haft är på nuvarande bil, fixades på några minuter av en influgen tekniker från Zeekr.
Vad gällde recallen, och vad var det för specialister som måste flygas in för att fixa det?
Äh, otillräcklig jordning och en helt vanlig kollektivansluten mekaniker med en skruvmejsel och gängtapp som ordnade till det.
Ahh. Tror jag faktiskt hört talas om att det varit problem med jordning för dragen på dessa bilar när du nämner det (fel från fabriken som jag förstått det på designen för jordningen).

Sedan hur KA kom i i det hela vet jag inte, men gott att de löste sina fel iaf. :D

Dessa flygande mekaniker, är det som Teslas mobila servicetekninker, men med flyg i stället?

Jag trodde att Zeeker ingick i Volvo-nätet, och ni kunder fick tillgång till service på lokala Volvo-verkstäder? Är det inte så det gäller för tex Polestar?
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.

Zeekr har också mobila tekniker men service kommer att ske hos Meko - till att börja med på ett utvalt antal verkstäder. Till skillnad från Volvo och Polestar som helt riktigt hanteras av Volvo-verkstäderna :)

Ptjaa, jag nämnde ju även vad vi åt till lunch. Tänkte bara att lite kringinfo skulle göra inlägget mer läsvärt… ;) :D

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 16:24
av roffe_s
HelectriC skrev: 30 sep 2024 12:38
Jonathan Johansson skrev: 30 sep 2024 07:34
HelectriC skrev: 29 sep 2024 22:06
Väldigt bekväm bil, bra inställningsmöjligheter på luftfjädringen, från nästan Amerika-soft till relativt engagerad körning. Dock låååångt från Taycan. Svårt att förstå de som menar dessa bilar är nästan jämförbara när det kommer till körkänsla. Det är verkligen natt och dag. PS3 är en fin körmaskin, men inte som en Taycan.
PS3 är dock riktigt tyst tycker jag. Och B&W stereon trycker på riktigt bra. Jag har alltid haft som regel att när man skruvar upp stereon utan att det låter jättehögt, men så säger/skriker jag rakt ut utan att höra min egen röst, då är det bra :lol:
Det är en del buggar, men hoppas det ska ordna sig snart. Det mest störiga är att keyless inte funkar, jag måste aktivt låsa upp och låsa med kortet varje gång samt kortet måste placeras på laddplattan vid varje start. Hoppas OTA kommer om kort tid. Pedalmappningen är lite märklig, bilen verkar alltid starta i ”range”, som gör den lite segare och plattan i mattan känns lite som ett gummiband. Men sätter man bilen i sport (kommer inte ihåg exakt vad det läget heter), så beter den sig helt annorlunda. Hade hoppats att den gick att låsa i sport, så jag slipper ändra varje gång.
Bagaget ger ett begränsat intryck, men utrymmet under golvet är stort, en ordentlig bag får plats och då blir totalen helt ok. Dessutom en frunk där man faktiskt får plats med lite grejer, tex två kassar mat. Baksätet är dessutom så stort att om man verkligen behöver så kan man lätt sätta en väska/bag på golvet mellan barnen (förutsatt att man inte har tre då).
Förbrukningen verkar bra trots 265/295-21” hjul. Uppskattningsvis ca 15% mer effektiv än Taycan 4 med 21” och 305 bakdäck. Dock gör det större batteriet i PS3 att räckvidden blir betydligt bättre. Har dock enbart kört norska Vestlandsvägar än så länge, så motorväg får jag vänta med att uttala mig om.

Jag gillar Android Automotive, känns välbyggt!
Non-performance är WLTP certifierad i range-mode och Performance är certifierad i performance-mode, bilen startar alltid i det certifierade läget.
Ok, det förklarar saken ja. Har iaf hittat genvägen till sportläget, så det är bara en tryckning när man kör. Även styrkan på regenereringen nås med genväg utan extra besök in i menyer etc.
Tack för info och intryck, HelectriC. Håller med om ljudnivån, det är otroligt så välisolerad den upplevs. Det var nog det stora gemensamma intrycket när vi provkörde. Och Android Auto är nog det vi saknar mest i vår Zeekr än så länge, det har verkligen blivit både intuitivt och bra!

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 17:53
av Nicke Nyfiken
roffe_s skrev: 30 sep 2024 16:18
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.
Hur Polestar gör vet jag inte men Zeekr får sina dragkrokar monterade i Wallhamn på Tjörn, dit bilarna kommer på fartyg. Detta görs i samband med en "leveranskontroll" på bilarna där man enligt utsago alltid hittar lösa skruvar och muttrar som behöver dras åt. De lägger runt en timme per bil för att korrigera felaktigheter från fabrik, sedan tillkommer tiden för montering av dragkrok. Allt detta utförs av ett externt företag inne på hamnområdet.

Eftersom det verkar viktigt i sammanhanget kan jag också avslöja att flera av personerna som gör dessa jobb inte är med i facket. Troligtvis därför det blivit fel vid monteringen av jordningen. Vad de åt till lunch idag vet jag tyvärr inte. ;)

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 18:54
av martinot
roffe_s skrev: 30 sep 2024 16:18
martinot skrev: 30 sep 2024 10:03
roffe_s skrev: 30 sep 2024 01:35
martinot skrev: 30 sep 2024 00:44
roffe_s skrev: 29 sep 2024 21:11
Ja jisses :D . Personligen har jag kört mer än 4 000 mil/år sedan tidigt 2000-tal med våra bruksbilar, alla med semiautomatiskt eller helautomatiskt drag. Den enda recall jag haft är på nuvarande bil, fixades på några minuter av en influgen tekniker från Zeekr.
Vad gällde recallen, och vad var det för specialister som måste flygas in för att fixa det?
Äh, otillräcklig jordning och en helt vanlig kollektivansluten mekaniker med en skruvmejsel och gängtapp som ordnade till det.
Ahh. Tror jag faktiskt hört talas om att det varit problem med jordning för dragen på dessa bilar när du nämner det (fel från fabriken som jag förstått det på designen för jordningen).

Sedan hur KA kom i i det hela vet jag inte, men gott att de löste sina fel iaf. :D

Dessa flygande mekaniker, är det som Teslas mobila servicetekninker, men med flyg i stället?

Jag trodde att Zeeker ingick i Volvo-nätet, och ni kunder fick tillgång till service på lokala Volvo-verkstäder? Är det inte så det gäller för tex Polestar?
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.

Zeekr har också mobila tekniker men service kommer att ske hos Meko - till att börja med på ett utvalt antal verkstäder. Till skillnad från Volvo och Polestar som helt riktigt hanteras av Volvo-verkstäderna :)

Ptjaa, jag nämnde ju även vad vi åt till lunch. Tänkte bara att lite kringinfo skulle göra inlägget mer läsvärt… ;) :D
Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men just nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken.

Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 18:58
av Fredrik j
martinot skrev: 30 sep 2024 18:54
roffe_s skrev: 30 sep 2024 16:18
martinot skrev: 30 sep 2024 10:03
roffe_s skrev: 30 sep 2024 01:35
martinot skrev: 30 sep 2024 00:44


Vad gällde recallen, och vad var det för specialister som måste flygas in för att fixa det?
Äh, otillräcklig jordning och en helt vanlig kollektivansluten mekaniker med en skruvmejsel och gängtapp som ordnade till det.
Ahh. Tror jag faktiskt hört talas om att det varit problem med jordning för dragen på dessa bilar när du nämner det (fel från fabriken som jag förstått det på designen för jordningen).

Sedan hur KA kom i i det hela vet jag inte, men gott att de löste sina fel iaf. :D

Dessa flygande mekaniker, är det som Teslas mobila servicetekninker, men med flyg i stället?

Jag trodde att Zeeker ingick i Volvo-nätet, och ni kunder fick tillgång till service på lokala Volvo-verkstäder? Är det inte så det gäller för tex Polestar?
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.

Zeekr har också mobila tekniker men service kommer att ske hos Meko - till att börja med på ett utvalt antal verkstäder. Till skillnad från Volvo och Polestar som helt riktigt hanteras av Volvo-verkstäderna :)

Ptjaa, jag nämnde ju även vad vi åt till lunch. Tänkte bara att lite kringinfo skulle göra inlägget mer läsvärt… ;) :D
Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken. Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)
Polestar servas ju hos volvoverkstäderna som också hanterar garantiärenden

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 18:59
av martinot
Fredrik j skrev: 30 sep 2024 18:58
martinot skrev: 30 sep 2024 18:54
roffe_s skrev: 30 sep 2024 16:18
martinot skrev: 30 sep 2024 10:03
roffe_s skrev: 30 sep 2024 01:35
Äh, otillräcklig jordning och en helt vanlig kollektivansluten mekaniker med en skruvmejsel och gängtapp som ordnade till det.
Ahh. Tror jag faktiskt hört talas om att det varit problem med jordning för dragen på dessa bilar när du nämner det (fel från fabriken som jag förstått det på designen för jordningen).

Sedan hur KA kom i i det hela vet jag inte, men gott att de löste sina fel iaf. :D

Dessa flygande mekaniker, är det som Teslas mobila servicetekninker, men med flyg i stället?

Jag trodde att Zeeker ingick i Volvo-nätet, och ni kunder fick tillgång till service på lokala Volvo-verkstäder? Är det inte så det gäller för tex Polestar?
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.

Zeekr har också mobila tekniker men service kommer att ske hos Meko - till att börja med på ett utvalt antal verkstäder. Till skillnad från Volvo och Polestar som helt riktigt hanteras av Volvo-verkstäderna :)

Ptjaa, jag nämnde ju även vad vi åt till lunch. Tänkte bara att lite kringinfo skulle göra inlägget mer läsvärt… ;) :D
Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken. Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)
Polestar servas ju hos volvoverkstäderna som också hanterar garantiärenden
Jo, det är det som jag hört innan. Därav att det är lite märkligt att man valt ett helt annat upplägg för Zeeker jämfört med Polestar. Det logiska hade ju varit att även Zeeker hade hängt på och också servats i Volvoverkstäderna.

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 19:00
av Maw
martinot skrev: 30 sep 2024 18:59
Fredrik j skrev: 30 sep 2024 18:58
martinot skrev: 30 sep 2024 18:54
roffe_s skrev: 30 sep 2024 16:18
martinot skrev: 30 sep 2024 10:03


Ahh. Tror jag faktiskt hört talas om att det varit problem med jordning för dragen på dessa bilar när du nämner det (fel från fabriken som jag förstått det på designen för jordningen).

Sedan hur KA kom i i det hela vet jag inte, men gott att de löste sina fel iaf. :D

Dessa flygande mekaniker, är det som Teslas mobila servicetekninker, men med flyg i stället?

Jag trodde att Zeeker ingick i Volvo-nätet, och ni kunder fick tillgång till service på lokala Volvo-verkstäder? Är det inte så det gäller för tex Polestar?
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.

Zeekr har också mobila tekniker men service kommer att ske hos Meko - till att börja med på ett utvalt antal verkstäder. Till skillnad från Volvo och Polestar som helt riktigt hanteras av Volvo-verkstäderna :)

Ptjaa, jag nämnde ju även vad vi åt till lunch. Tänkte bara att lite kringinfo skulle göra inlägget mer läsvärt… ;) :D
Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken. Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)
Polestar servas ju hos volvoverkstäderna som också hanterar garantiärenden
Jo, det är det som jag hört innan. Därav att det är lite märkligt att man valt ett helt annat upplägg för Zeeker jämfört med Polestar. Det logiska hade ju varit att även Zeeker hade hängt på och också servats i Volvoverkstäderna.
Zeekr har väl samarbete med Mekonomen?

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 19:04
av martinot
Maw skrev: 30 sep 2024 19:00
martinot skrev: 30 sep 2024 18:59
Fredrik j skrev: 30 sep 2024 18:58
martinot skrev: 30 sep 2024 18:54
roffe_s skrev: 30 sep 2024 16:18
Zeekr, precis som Polestar, monterar som jag förstått det alla dragkrokar i Göteborg, när bilen rullats av båten. Så vi var några tidiga som fick bilar där skruv och gängtapp för jorden till elektronikenheten inte matchat, med glappkontakt som följd.

Zeekr har också mobila tekniker men service kommer att ske hos Meko - till att börja med på ett utvalt antal verkstäder. Till skillnad från Volvo och Polestar som helt riktigt hanteras av Volvo-verkstäderna :)

Ptjaa, jag nämnde ju även vad vi åt till lunch. Tänkte bara att lite kringinfo skulle göra inlägget mer läsvärt… ;) :D
Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken. Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)
Polestar servas ju hos volvoverkstäderna som också hanterar garantiärenden
Jo, det är det som jag hört innan. Därav att det är lite märkligt att man valt ett helt annat upplägg för Zeeker jämfört med Polestar. Det logiska hade ju varit att även Zeeker hade hängt på och också servats i Volvoverkstäderna.
Zeekr har väl samarbete med Mekonomen?
Jo, det var det Rolf skrev precis ovan.

Vilket är lite märkligt. Inte att Rolf svarade på frågan, men att Geely valt det upplägget för Zeeker, när man valt ett annat upplägg för systermärket Polestar.

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 19:55
av Fredrik j
martinot skrev: 30 sep 2024 19:04
Maw skrev: 30 sep 2024 19:00
martinot skrev: 30 sep 2024 18:59
Fredrik j skrev: 30 sep 2024 18:58
martinot skrev: 30 sep 2024 18:54


Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken. Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)
Polestar servas ju hos volvoverkstäderna som också hanterar garantiärenden
Jo, det är det som jag hört innan. Därav att det är lite märkligt att man valt ett helt annat upplägg för Zeeker jämfört med Polestar. Det logiska hade ju varit att även Zeeker hade hängt på och också servats i Volvoverkstäderna.
Zeekr har väl samarbete med Mekonomen?
Jo, det var det Rolf skrev precis ovan.

Vilket är lite märkligt. Inte att Rolf svarade på frågan, men att Geely valt det upplägget för Zeeker, när man valt ett annat upplägg för systermärket Polestar.
Volvo säljer ju även begagnade Polestar så samarbetet är väl lite närmare.

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 20:09
av roffe_s
martinot skrev: 30 sep 2024 19:04
Maw skrev: 30 sep 2024 19:00
martinot skrev: 30 sep 2024 18:59
Fredrik j skrev: 30 sep 2024 18:58
martinot skrev: 30 sep 2024 18:54


Fisk är aldrig fel (äter själv mycket fisk och gillar det skarpt), men nu var jag mer intresserad av hur service av de olika Geely-bilarna, inklusive Polestar och Zeeker, hanteras i praktiken. Sorry, vi får diskutera olika fisk i en annan tråd! :)
Polestar servas ju hos volvoverkstäderna som också hanterar garantiärenden
Jo, det är det som jag hört innan. Därav att det är lite märkligt att man valt ett helt annat upplägg för Zeeker jämfört med Polestar. Det logiska hade ju varit att även Zeeker hade hängt på och också servats i Volvoverkstäderna.
Zeekr har väl samarbete med Mekonomen?
Jo, det var det Rolf skrev precis ovan.

Vilket är lite märkligt. Inte att Rolf svarade på frågan, men att Geely valt det upplägget för Zeeker, när man valt ett annat upplägg för systermärket Polestar.
Njae, kanske ändå inte så underligt ändå om man betänker att det sannolikt är rätt hårt tryck på serviceverkstäderna och jag gissar att de har rätt bra data på korrelationen mellan nybilsförsäljning och beläggning på serviceverkstäderna.

Eller så är det helt enkelt så att Zeekr inte använder sig av riktigt samma hård- och mjukvara som Volvo. Eller att Meko lämnat ett bättre erbjudande?

Det är inte alltid lätt att förstå sig på Geelys profilering av sina varumärken… :)

Re: Polestar 3

Postat: 30 sep 2024 21:48
av lawe
Det är väl så enkelt att Geely låter flera varumärken konkurrera för att se vilka som är mest framgångsrika.