Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.
Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.
SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.
Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.
Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.
SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.
Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Nej, och det är förstås en skillnad. Personligen gillar jag körupplevelser och kan mycket väl tänka mig en Trea när det är dags att byta igen. Visst kostar dessa bilar pengar, icke desto mindre ser både Polestar och Volvo, av sina uttalanden att döma, goda möjligheter till ökade marginaler i detta segment.
Mycket handlar om preferenser när det gäller bilintresse och -köp. Plånboken är bara en av många parametrar när vi gör våra utvärderingar.
Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.
Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.
SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.
Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Jag har sett flera journalister som jämför 3an med just Porsche macan till polestars fördel.
Mycket EQ inblandat på den här nivån.
Det går inte att komma ifrån att trean rullar på en generation nyare och mer förfinad plattform.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.
Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.
SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.
Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Jag har sett flera journalister som jämför 3an med just Porsche macan till polestars fördel.
Mycket EQ inblandat på den här nivån.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.
Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Nej, och det är förstås en skillnad. Personligen gillar jag körupplevelser och kan mycket väl tänka mig en Trea när det är dags att byta igen. Visst kostar dessa bilar pengar, icke desto mindre ser både Polestar och Volvo, av sina uttalanden att döma, goda möjligheter till ökade marginaler i detta segment.
Mycket handlar om preferenser när det gäller bilintresse och -köp. Plånboken är bara en av många parametrar när vi gör våra utvärderingar.
Ser inte hur de skulle kunna säga något annat. Men återigen, i dagens konjunktur blir sådana uttalanden extremt genomskinliga. Bilarna de lanserar nu utvecklades för en helt annan marknad än vi har idag.
Oavsett så uppskattas din testrapport, alltid kul att läsa.
Mnja, SPA2 är väl snarare en plattform Volvo först designade för kombinerad avgasbil och elbil, likt CMA i XC40.
Sen ändrade man sig i slutet av designfasen och beslutade att det endast skall bli elbilar på den.
Pga det blev den väldigt tung, dyr och försenad. En stor anledning till att såväl EX90 som PS3 är just väldigt tunga, dyra och försenade.
Kommande EX60 ska ju lanseras på samma platta, men den sägs bli rejält omarbetad med "gigapress"-bakvagn etc för att få ner vikt och komplexitet. Nog en stor anledning till att även EX60 är sen. De insåg att det inte går att lansera en billigare bil på en så tung, dyr och komplex plattform.
SEA hade nog varit ett bättre val för Volvo. De hade fått ut bilarna många år tidigare och dessutom dragit större skalfördelar samt fått lättare, billigare, mindre komplexa bilar.
Nej. Volvo gjorde, som jag förstår det, ett val att helt optimera SPA2 för elbil och skrotade anpassningen till förbränningsdrivlinan. Se det som att de valde den ena av två möjliga vägar inför fortsatt utvecklingsarbete. Bilen har 10% större batteri än SEA och en hel del utrustning som drar upp vikten. Anledningen till förseningen är rent mjukvarumässig, som jag förstår det är det centraldatorn från Nvidia samt möjligen implementeringen med LiDAR som varit största utmaningarna. Ekonomiskt har nog förseningarna drabbat Polestar mest.
Skillnaden märks mycket väl mellan Polestar 4 och Zeekr 001 vs Trean. Det är naturligtvis en fördel att, som vi gjorde, kunna köra samma vägsträcka inom tre timmar med samtliga tre bilar för att ha bra referenser. Men ljudnivå, komfort och finish är ett snäpp upp på trean i f t övriga. Min bedömning är att trean kommer att stå sig väl i stora premiumklassen, upp till i varje fall 1.5 MKr.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Jag har sett flera journalister som jämför 3an med just Porsche macan till polestars fördel.
Mycket EQ inblandat på den här nivån.
Vad menade de Polestar var bättre på?
Mest EQ. Sammantagna bilden. Habegäret. Det där som säljer dyra bilar. Bilar i den prisklassen säljs inte på liter bagage, watt på stereon, tiondelar 0-100 eller andra torra kalendergrejor.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Nej, och det är förstås en skillnad. Personligen gillar jag körupplevelser och kan mycket väl tänka mig en Trea när det är dags att byta igen. Visst kostar dessa bilar pengar, icke desto mindre ser både Polestar och Volvo, av sina uttalanden att döma, goda möjligheter till ökade marginaler i detta segment.
Mycket handlar om preferenser när det gäller bilintresse och -köp. Plånboken är bara en av många parametrar när vi gör våra utvärderingar.
Ser inte hur de skulle kunna säga något annat. Men återigen, i dagens konjunktur blir sådana uttalanden extremt genomskinliga. Bilarna de lanserar nu utvecklades för en helt annan marknad än vi har idag.
Oavsett så uppskattas din testrapport, alltid kul att läsa.
Jag hör och förstår vad Du säger. För att vara tydlig - för de mindre kostnadsmedvetna/-fokuserade kommer aldrig de absolut billigaste produktionsmetoderna (som t ex Megacasting) att vara intressant - om det finns ett pris i form av kompromissade köregenskaper etc. Dina referenser mot mätetal, utrymmen, tekniska data etc i din tidigare post blir också sekundära för den kundkretsen, hur bilen upplevs av föraren (och i viss mån omgivningen) trumfar oftast. Referenser till XC60, XC70 blir, om uttrycket tillåts, i sammanhanget och i min värld tämligen fåniga - P3 och EX90 appellerar till en annan kundgrupp.
Tror jag. Så vi är egentligen inte oense, det handlar som vanligt om preferenser och bilen som bruks-, status- eller rekreationsföremål. Och trots högräntetider finns det köpare till dessa bilar, det är bara att åka runt i större städers mer fashionabla villakvarter och kolla vad som står på uppfarterna.
Kul att Du uppskattar våra intryck, kan rekommendera en provkörning när tillfälle ges
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Nej, och det är förstås en skillnad. Personligen gillar jag körupplevelser och kan mycket väl tänka mig en Trea när det är dags att byta igen. Visst kostar dessa bilar pengar, icke desto mindre ser både Polestar och Volvo, av sina uttalanden att döma, goda möjligheter till ökade marginaler i detta segment.
Mycket handlar om preferenser när det gäller bilintresse och -köp. Plånboken är bara en av många parametrar när vi gör våra utvärderingar.
Ser inte hur de skulle kunna säga något annat. Men återigen, i dagens konjunktur blir sådana uttalanden extremt genomskinliga. Bilarna de lanserar nu utvecklades för en helt annan marknad än vi har idag.
Oavsett så uppskattas din testrapport, alltid kul att läsa.
Jag hör och förstår vad Du säger. För att vara tydlig - för de mindre kostnadsmedvetna/-fokuserade kommer aldrig de absolut billigaste produktionsmetoderna (som t ex Megacasting) att vara intressant - om det finns ett pris i form av kompromissade köregenskaper etc. Dina referenser mot mätetal, utrymmen, tekniska data etc i din tidigare post blir också sekundära för den kundkretsen, hur bilen upplevs av föraren (och i viss mån omgivningen) trumfar oftast. Referenser till XC60, XC70 blir, om uttrycket tillåts, i sammanhanget och i min värld tämligen fåniga - P3 och EX90 appellerar till en annan kundgrupp.
Tror jag. Så vi är egentligen inte oense, det handlar som vanligt om preferenser och bilen som bruks-, status- eller rekreationsföremål. Och trots högräntetider finns det köpare till dessa bilar, det är bara att åka runt i större städers mer fashionabla villakvarter och kolla vad som står på uppfarterna.
Kul att Du uppskattar våra intryck, kan rekommendera en provkörning när tillfälle ges
Instämmer. Någon av youtube-recensionerna (tror det kanske var top-gear) gick ut på att man hade reagerat på förhandsuppgifterna angående priset. Det är ju Porschepengar resonerade man. Efter provkörning hade man nyanserat att det visserligen är porschepengar men att det är där kunderna befinner sig. XC70-referensen blir ju mycket märklig i det ljuset.
Dom vill gärna få folk att tro det ja. Men det är ju bara att titta på resultatet för att se att det inte stämmer.
Såväl PS3 som EX90 har proportioner som passar för en avgasbil, med tex lång motorhuv och suboptimala innerutrymmen. De är som sagt också väldigt tunga och dyra. De verkar också bli väldigt "törstiga" på elektroner...
Precis som tex Audi Q8 etron och BMW i5. Två bilar som också byggts på en kombinerad plattform.
Jag ser PS3 som en "modern" XC70. Problemet är bara att den kostar tredubbelt. Det blir nog väldigt svårsmält för de flesta. En Porsche Macan eller Audi Q6 är bättre på typ alla metrics.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Nej, och det är förstås en skillnad. Personligen gillar jag körupplevelser och kan mycket väl tänka mig en Trea när det är dags att byta igen. Visst kostar dessa bilar pengar, icke desto mindre ser både Polestar och Volvo, av sina uttalanden att döma, goda möjligheter till ökade marginaler i detta segment.
Mycket handlar om preferenser när det gäller bilintresse och -köp. Plånboken är bara en av många parametrar när vi gör våra utvärderingar.
Ser inte hur de skulle kunna säga något annat. Men återigen, i dagens konjunktur blir sådana uttalanden extremt genomskinliga. Bilarna de lanserar nu utvecklades för en helt annan marknad än vi har idag.
Oavsett så uppskattas din testrapport, alltid kul att läsa.
Håller med dig helt att Polstar 3 och EX90 skulle vara spännande bilar tekniskt sett om de släpptes för två år sedan.
Och det känns som både Polstar och Volvo för ta det som erbjuds från Geely och så lägger de utvecklingen på Zeeker.
Men som alla som provat säger så är de förmodligen helt fantastiska bilar att köra och där ligger också allt krut.
Kan bara inte fatta att de lyckats bygga en så stor bil med så lite utrymme, förmodligen är dessa två modeller de enda som kommer byggas på gamla SPA-2 plattformen och den får gå i pension ganska snart och både Volvo och Polstar hamnar åter på efterkälken.
Hur Du ser det är nog tyvärr mest intressant för Dig;) Personligen är jag mer intresserad av vad jag ser, känner och upplever.
Nä, jag har inget intresse av att köpa bilen. Så min argumentation handlar mest om hur jag tror den kommer funka(eller snarare inte funka) på marknaden.
Det är säkert en trevlig bil, men konkurrensen är mördande och med dagens konjunktur gör inte ens de bästa i branschen några pengar på denna typ av bil.
Nej, och det är förstås en skillnad. Personligen gillar jag körupplevelser och kan mycket väl tänka mig en Trea när det är dags att byta igen. Visst kostar dessa bilar pengar, icke desto mindre ser både Polestar och Volvo, av sina uttalanden att döma, goda möjligheter till ökade marginaler i detta segment.
Mycket handlar om preferenser när det gäller bilintresse och -köp. Plånboken är bara en av många parametrar när vi gör våra utvärderingar.
Ser inte hur de skulle kunna säga något annat. Men återigen, i dagens konjunktur blir sådana uttalanden extremt genomskinliga. Bilarna de lanserar nu utvecklades för en helt annan marknad än vi har idag.
Oavsett så uppskattas din testrapport, alltid kul att läsa.
Jag hör och förstår vad Du säger. För att vara tydlig - för de mindre kostnadsmedvetna/-fokuserade kommer aldrig de absolut billigaste produktionsmetoderna (som t ex Megacasting) att vara intressant - om det finns ett pris i form av kompromissade köregenskaper etc. Dina referenser mot mätetal, utrymmen, tekniska data etc i din tidigare post blir också sekundära för den kundkretsen, hur bilen upplevs av föraren (och i viss mån omgivningen) trumfar oftast. Referenser till XC60, XC70 blir, om uttrycket tillåts, i sammanhanget och i min värld tämligen fåniga - P3 och EX90 appellerar till en annan kundgrupp.
Tror jag. Så vi är egentligen inte oense, det handlar som vanligt om preferenser och bilen som bruks-, status- eller rekreationsföremål. Och trots högräntetider finns det köpare till dessa bilar, det är bara att åka runt i större städers mer fashionabla villakvarter och kolla vad som står på uppfarterna.
Kul att Du uppskattar våra intryck, kan rekommendera en provkörning när tillfälle ges
Skulle nog påstå att köregenskaperna blir "kompromissade" när man bygger på gammal teknik som leder till extremt tunga bilar. En Model 3 är ju tex mkt roligare att svänga med än en BMW i4.
Jag är övertygad om att du har fel där. Försäljningen av Taycan har tex rasat med 40% nu, trots helt ny generation ute. Mercedes försäljning av EQS och och EQE har tagit tvärstopp, trots massiva rabatter. Audi överväger att helt lägga ner Q8, trots att den precis faceliftats.
Det finns många fler exempel på att miljonbilar inte säljer längre.
Även de i de mest "fashionabla" villorna lever till stor del på lånade pengar, vilket nu blivit dyrt.
Hämtade PS3 idag. Känns riktig comfy, tyst, stor invändig. Sitter högt (gillar egentligen att sitta lågt, men vänjer mig kanske). Trevligt med massage i stolarna och B&W stereon känns riktigt schysst. Lite segt att ha vinterdäck på redan i september, men ska på fjället till helgen och där är det redan delvis minusgrader.
Några småbugs i mjukvaran, men mindre än jag hade förberett mig på.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hämtade PS3 idag. Känns riktig comfy, tyst, stor invändig. Sitter högt (gillar egentligen att sitta lågt, men vänjer mig kanske). Trevligt med massage i stolarna och B&W stereon känns riktigt schysst. Lite segt att ha vinterdäck på redan i september, men ska på fjället till helgen och där är det redan delvis minusgrader.
Några småbugs i mjukvaran, men mindre än jag hade förberett mig på.
Grattis, fin bil! Min kompis hämtade sin förra veckan, vad jag hört är han helnöjd. Vi träffas i samband med ett möte nästa vecka, blir kul att jämföra bilarna bredvid varandra. Du får berätta hur den funkar efter klättringen uppför fjällvägarna till Er hytte
Bara att den har elektriskt utfällbar dragkrok ger många plus.
Märkligt att detta skall vara så svårt och unikt för elbilar. Har alltid fungerat så på alla våra ICE-bilar.
Är de så unikt? Ja tesla har ju en riktigt tråkig lösning men andra märken som har fossil bilar också har väl oftast samma lösning på fossil bil som elbil. Ja detta förutsätter såklart att de kan ha krok..
Bara att den har elektriskt utfällbar dragkrok ger många plus.
Märkligt att detta skall vara så svårt och unikt för elbilar. Har alltid fungerat så på alla våra ICE-bilar.
Det funkar väl bra med elektriskt utfällbar dragkrok på elbilar? Det är ju det normala förutom på Teslor, eller vad menar du?
Många har halvelektrisk också, det är ett riktigt sänke i min bok.
Kör man med släp ett par ggr per månad eller mer blir elektriskt utfällbar dragkrok ett rejält plus. Personligen ser jag dock ingen större skillnad i bekvämlighet mellan den helautomatiska på vår Zeekr och den semi-automatiska på vår PS2. Grejen är väl egentligen att jag ska kunna stå vid bakluckan, trycka på en knapp och därefter kunna koppla vagnet.
Men manuellt demonterbara drag har för mig alltid varit en källa till strul, de gillas inte. Då är nästan ett fast drag att föredra, om än det inte precis är förskönande för fordonet.
Bara att den har elektriskt utfällbar dragkrok ger många plus.
Märkligt att detta skall vara så svårt och unikt för elbilar. Har alltid fungerat så på alla våra ICE-bilar.
Tesla har sannolikt av kostnadsskäl valt den manuella eftermarknadslösningen från Westfalia.
Om du går in på valfritt MB/BMW/Audi-forum och söker på ”dragkrok+problem” så är det inte alls säkert att du vidhåller att Tesla gjorde fel.
Påfallande många med elektrisk dragkrok råkar ut för att den beckar ihop ungefär vid tiden för den andra besiktningen (5 år gammal bil) och eftersom bilen är regbesiktad med den kroken, inga reservdelar finns, så måste man då byta till en helt ny dragkrokssats som lätt kan kosta en bit över 20.000kr med montering - bara för att få bilen godkänd vid kontrollbesiktningen.
En fast dragkrok är absolut att föredra i nästan alla sammanhang, men är den demonterbar är den manuella att föredra. Det finns såklart manuella utsvängande dragkrokar men de tar mer plats och är inte heller fria från service, rostar de fast är det precis samma problem där.
Bara att den har elektriskt utfällbar dragkrok ger många plus.
Märkligt att detta skall vara så svårt och unikt för elbilar. Har alltid fungerat så på alla våra ICE-bilar.
Tesla har sannolikt av kostnadsskäl valt den manuella eftermarknadslösningen från Westfalia.
Om du går in på valfritt MB/BMW/Audi-forum och söker på ”dragkrok+problem” så är det inte alls säkert att du vidhåller att Tesla gjorde fel.
Påfallande många med elektrisk dragkrok råkar ut för att den beckar ihop ungefär vid tiden för den andra besiktningen (5 år gammal bil) och eftersom bilen är regbesiktad med den kroken, inga reservdelar finns, så måste man då byta till en helt ny dragkrokssats som lätt kan kosta en bit över 20.000kr med montering - bara för att få bilen godkänd vid kontrollbesiktningen.
En fast dragkrok är absolut att föredra i nästan alla sammanhang, men är den demonterbar är den manuella att föredra. Det finns såklart manuella utsvängande dragkrokar men de tar mer plats och är inte heller fria från service, rostar de fast är det precis samma problem där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Lösningen är att motionera sin dragkrok regelbundet.
Bara att den har elektriskt utfällbar dragkrok ger många plus.
En fast dragkrok är absolut att föredra i nästan alla sammanhang, men är den demonterbar är den manuella att föredra. Det finns såklart manuella utsvängande dragkrokar men de tar mer plats och är inte heller fria från service, rostar de fast är det precis samma problem där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det gäller att försvara sitt bilval och de utrustningsalternativ som finns till varje pris.