Sida 25 av 30

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 08:45
av Newgusa
Förlängd kampanj till 31/12 nu.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 15:07
av Nicke Nyfiken
coryputman skrev: 01 okt 2024 06:39
0% Förlängd till 31/12-2024 :lol:
Så alla på Tesla som jobbat häcken av sig i helgen och fram till midnatt igår, med att leverera bilar gjorde det förgäves. :lol:

Ja ja... desto lugnare resten av veckan antar jag. :D

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 15:22
av Tommy10
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 15:29
av Fredrik j
Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Så du räknar med att förändringarna mellan dagens Model Y och Juniper blir större än skillnaderna på en v90 -18 vs. -24?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 20:41
av Newgusa
Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Jag har efter ett par stressiga veckor i Juli/Augusti då jag trodde att jag var tvungen att skynda mig med
att beställa en -24 MYP, kommit till samma slutsats som du. Att köpa en ny MY senhöst -24 kan rimligtvis inte vara att föredra framför Juniper om man kan vänta de 6 ytterligare månaderna eller vad det nu kan röra sig om, samt har råd med den lite högra månadskostnaden pga räntan.

Glad att jag lugnt och sansat kommit fram till detta beslut och inte lät mig stressas av säljarna som till och med svarade ”Nej, det bara snackas om det” på min fråga om det är en ny modell på ingång med tanke på den hårda räntekampanjen.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 21:12
av frassys
Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill! ;)

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..

De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 21:58
av jonasl
Jag är å andra sidan väldigt nöjd över att jag plockade ut en MY för ca 2.5 år sedan. Annars hade jag inte kört den de senaste 2.5 åren och nästan 5000 milen. Detta trots att priserna gått ner lite (inte alls så mycket som det framställs ibland dock, betalade 660k efter bonus men inkl leverans- och dokumentavgiften som numera är inbakad i priset, idag kostar samma bil 25000 kr mindre.).

Att utvecklingen skulle börja ta jättesteg, det är nog en from förhoppning. Men i realiteten så var Model S 2013 det stora steget, efter den har det varit små steg i taget i utveckling. Många konkurrenters bilar är inte bättre än en original-model-S. Väntar man på något slags "giant leap" kommer man få vänta länge.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 22:09
av Newgusa
frassys skrev: 01 okt 2024 21:12
Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill! ;)

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..

De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:

Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5

Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 01 okt 2024 22:54
av Nicke Nyfiken
Newgusa skrev: 01 okt 2024 22:09
frassys skrev: 01 okt 2024 21:12
Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill! ;)

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..

De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:

Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5

Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.
Uppdateringen av framljusen på Highland blev en försämring. Sämre ljus och färre pixlar i matrix-funktionen.
Borttagande av spakarna bakom ratten är en smaksak men en klar majoritet anser att det också är en försämring.
Så det blir både förbättringar och försämringar på Juniper.

Sen är jag inte övertygad om att det kommer ny bättre batteriteknik från dag ett på Juniper. Varför har inte Highland fått detta i så fall?

HW4 har ju precis kommit så HW5 verkar inte vara runt hörnet just nu om man ser historiskt, alternativt blir det minimala förändringar.

Men en tystare bil med behagligare fjädring är naturligtvis en trevlig uppgradering (om det nu blir så)

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 06:30
av Liqwid78
Om plånboken är det viktigaste så bör man köpa nu så länge räntan är 0%. Nästa år har vi med större sannolikhet 0.75%-enheter lägre räntor som kommer att frigöra många tusenlappar för alla med lån.
Där någonstans börjar ränterabatten ta slut oavsett Jupiter eller inte.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 07:58
av Cliffen80
Y facelift kommer uppdateras till 3, - ljusslingan runt cupén, skärmen bak, inga blinkersarmar på ratten och uppdaterat chassi/fjädring etc

Givet kan det komma en uppdatering på batteriet som 3an också får.

Det sker inga stora radikala förändringar, allt sker planerat och väl avvägt. Man måste hålla rätt takt för att ta hem de investeringar i r&d man gjort så de gäller att mjölka kossan maximalt. Allt annat är bara dålig business.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 08:22
av Leo
7-sits i höst skulle bli en joker ;) Då skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.

Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 09:19
av TeslaLeo
Leo skrev: 02 okt 2024 08:22
7-sits i höst skulle bli en joker ;) Då skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.

Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.

Jag håller med Leo. Jag har tre barn så är vi hela familjen så är bilen full. Det innebär att ingen mer kan åka med. 7-sits hade ev. varit intressant.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 13:15
av pejvic
Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN

20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 13:34
av Jaegaern
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:15
Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN

20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
Värdeminskning första tre åren är alltid hög. Priset för en Y LR AWD nu, jämfört med 4 år sedan, är samma. Eller nästintill. Jag betalade 729 exkl 70K i klimatstöd. De som bokade före, betalade väl runt 690K exkl klimatstöd. Priserna har hållit sig jäkligt stabila om man bortser från den temporära hajpen 2022 som trissade priserna, som sedan kom ner på normala nivåer.

Att den skulle kosta 20-25K i månaden i värdeminskning är inte helt rättvist. Närmre 10K första 3 åren, därefter mindre.

En ny modell gör nästan inget med tidigare priser, 5-10% ner kanske, på sin höjd. Titta hur highland påverkade priserna.

Jag ser ingen anledning att man ska avvakta tekniska framsteg eller ytterligare prissänkningar. Vill man ha gratis laddning i 1000 mil, absolut, det kommer säkert läggas till i december. Annars kör på!

För vi talar väl om att man behöver en bil och är orolig kring priser, inte att man "vill ha en bil" och hoppas på så låg värdeminskning som möjligt. För då ska man nog sikta på en äldre Porsche 911 eller liknande som lär stå sig bra även i framtiden, aka, samlarobjekt.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 13:35
av Cliffen80
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:15
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN

20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.

Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 13:38
av pejvic
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 14:29
av jonasl
Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.

Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 14:31
av Liqwid78
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 15:05
av Newgusa
jonasl skrev: 02 okt 2024 14:29
Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.

Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Instämmer och då finns det ingen anledning att inte vänta in Juniper om man inte behöver en bil precis nu

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 15:19
av Jaegaern
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 15:24
av Jaegaern
Newgusa skrev: 02 okt 2024 15:05
jonasl skrev: 02 okt 2024 14:29
Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.

Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Instämmer och då finns det ingen anledning att inte vänta in Juniper om man inte behöver en bil precis nu
Det är hugget som. Jag valde att inte vänta in Juniper.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 15:25
av Jaegaern
Liqwid78 skrev: 02 okt 2024 14:31
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Ja det låter lite konstigt. En ett år gammal bil är alltid en stor förlust. Att sälja den kommer alltid kosta pengar. 20K per månad här är inte konstigt. Men det fortsätter ju inte så..

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 15:28
av Carlsson
Jaegaern skrev: 02 okt 2024 15:19
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.

45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Postat: 02 okt 2024 15:45
av pejvic
Liqwid78 skrev: 02 okt 2024 14:31
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.
Sålde för 485 i juni och kan kliva in i samma bil 4 månader senare för 400.000:-

Dålig rådgivning att dra in 20 rent i månaden? Om det är ett dåligt råd. Ge mig då ett bra råd.