Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Postat: 01 okt 2024 08:45
Förlängd kampanj till 31/12 nu.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Så alla på Tesla som jobbat häcken av sig i helgen och fram till midnatt igår, med att leverera bilar gjorde det förgäves.
Så du räknar med att förändringarna mellan dagens Model Y och Juniper blir större än skillnaderna på en v90 -18 vs. -24?Tommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
Jag har efter ett par stressiga veckor i Juli/Augusti då jag trodde att jag var tvungen att skynda mig medTommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:frassys skrev: ↑01 okt 2024 21:12Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill!![]()
Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..
De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Uppdateringen av framljusen på Highland blev en försämring. Sämre ljus och färre pixlar i matrix-funktionen.Newgusa skrev: ↑01 okt 2024 22:09Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:frassys skrev: ↑01 okt 2024 21:12Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill!![]()
Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..
De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5
Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.
Leo skrev: ↑02 okt 2024 08:227-sits i höst skulle bli en jokerDå skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.
Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADENTommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
Värdeminskning första tre åren är alltid hög. Priset för en Y LR AWD nu, jämfört med 4 år sedan, är samma. Eller nästintill. Jag betalade 729 exkl 70K i klimatstöd. De som bokade före, betalade väl runt 690K exkl klimatstöd. Priserna har hållit sig jäkligt stabila om man bortser från den temporära hajpen 2022 som trissade priserna, som sedan kom ner på normala nivåer.pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:15Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADENTommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:15Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN
20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Instämmer och då finns det ingen anledning att inte vänta in Juniper om man inte behöver en bil precis nu
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Ja det låter lite konstigt. En ett år gammal bil är alltid en stor förlust. Att sälja den kommer alltid kosta pengar. 20K per månad här är inte konstigt. Men det fortsätter ju inte så..Liqwid78 skrev: ↑02 okt 2024 14:31Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 15:19Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.Liqwid78 skrev: ↑02 okt 2024 14:31Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.