Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021
Postat: 06 jul 2023 19:25
76.2, yepp!
Är det en E5LD redan 2021?
Ovanligt, tesla skeppade model 3 med E5D/E5CD rätt länge!
76.2, yepp!
AAKEE skrev: ↑06 jul 2023 10:48Kolla batteri genom att köra söka registreringsnummer på Transportstyrelsen.se.enoch85 skrev: ↑06 jul 2023 10:11Ganska säker på att det är EL5D.AAKEE skrev: ↑05 jul 2023 23:12Vilken variant har du i regbeviset / transportstyrelsen? E5D, E5CD, E5LD?enoch85 skrev: ↑05 jul 2023 22:59Har iofs en 2022 M3LR, men tänkte jag postar ändå lite som en fråga...
Kom in till SuC idag i Italien med 1% på mätaren och laddade fullt (100%). Fick in 75 kWh i batteriet, är detta bra eller dåligt?
Bilen har gått 2500 mil nu, uttagen i augusti 2022, brukar ladda till max 50% till vardags, men ofta håller jag SoC mellan 20-40%. Nu har jag dock "misshandlat" den då jag enbart laddat i SuC senaste 2 veckorna.
Augusti 22 borde innebära E5LD, dvs LG’s batteri på 78.8kWh nykapacitet.
Tesla överrapporterar den påfyllda energin med storleken på bufferten. Bufferten är 4.5% av totala kapaciteten.
Det innebär att om batteriet har en kapacitet på 71.6 kWh och man laddar från 0-100% kommer bilen visa +75kWh.
Du har alltså fyllt på med 71.6kWh och batterikapaciteten är cirka 75kWh.
(Du kan räkna fram kapaciteten med hjälp av energigrafen).
Så baserat på att jag laddade 71.6 kWh med 1% kvar, hur mycket har jag då tappat under detta år?
Står under ”variant”.
LG-batterierna verkar bula klara sig rätt bra.
Iom att du brukar hålla låg SOC så borde du inte ha tappat mer än cirka 3% eller så.
Det är inte så troligt att du tappat så mycket mer, isf är en BMS som är off troligare.
Iom påfylld mängd lutar det åt det lilla batteriet snarare, dvs E5D/E5CD 74.5 kWh.
Du kan prova visa rangen vid 100% eller 90% etc. Rangen som visas vid batteriet är en bättre indicator än påfylld mängd. (Tex skulle vilen kunna ha haft mer än 1% SOC före laddning med BMS lite fel ute, då blir den estimaten fel)
Varje km vid 100% är värd 137 Wh så då kan du multiplicera visad range vid bagterisymbolen med 137Wh/km för att få kapaciteten.
(Eller räkna kapacitet med energigraphen)
enoch85 skrev: ↑06 jul 2023 20:31AAKEE skrev: ↑06 jul 2023 10:48Kolla batteri genom att köra söka registreringsnummer på Transportstyrelsen.se.enoch85 skrev: ↑06 jul 2023 10:11Ganska säker på att det är EL5D.AAKEE skrev: ↑05 jul 2023 23:12Vilken variant har du i regbeviset / transportstyrelsen? E5D, E5CD, E5LD?enoch85 skrev: ↑05 jul 2023 22:59Har iofs en 2022 M3LR, men tänkte jag postar ändå lite som en fråga...
Kom in till SuC idag i Italien med 1% på mätaren och laddade fullt (100%). Fick in 75 kWh i batteriet, är detta bra eller dåligt?
Bilen har gått 2500 mil nu, uttagen i augusti 2022, brukar ladda till max 50% till vardags, men ofta håller jag SoC mellan 20-40%. Nu har jag dock "misshandlat" den då jag enbart laddat i SuC senaste 2 veckorna.
Augusti 22 borde innebära E5LD, dvs LG’s batteri på 78.8kWh nykapacitet.
Tesla överrapporterar den påfyllda energin med storleken på bufferten. Bufferten är 4.5% av totala kapaciteten.
Det innebär att om batteriet har en kapacitet på 71.6 kWh och man laddar från 0-100% kommer bilen visa +75kWh.
Du har alltså fyllt på med 71.6kWh och batterikapaciteten är cirka 75kWh.
(Du kan räkna fram kapaciteten med hjälp av energigrafen).
Så baserat på att jag laddade 71.6 kWh med 1% kvar, hur mycket har jag då tappat under detta år?
Står under ”variant”.
LG-batterierna verkar bula klara sig rätt bra.
Iom att du brukar hålla låg SOC så borde du inte ha tappat mer än cirka 3% eller så.
Det är inte så troligt att du tappat så mycket mer, isf är en BMS som är off troligare.
Iom påfylld mängd lutar det åt det lilla batteriet snarare, dvs E5D/E5CD 74.5 kWh.
Du kan prova visa rangen vid 100% eller 90% etc. Rangen som visas vid batteriet är en bättre indicator än påfylld mängd. (Tex skulle vilen kunna ha haft mer än 1% SOC före laddning med BMS lite fel ute, då blir den estimaten fel)
Varje km vid 100% är värd 137 Wh så då kan du multiplicera visad range vid bagterisymbolen med 137Wh/km för att få kapaciteten.
(Eller räkna kapacitet med energigraphen)
Visade sig vara E5LD. Då kanske jag har högre degradering än 3% då faktiskt laddat borde vara en bättre indikator än BMS?
Får kika på energigrafen sen nån dag.
Inte så ovanligt, man började bygga treor i Kina med det batteriet vid halvårsskiftet 2021. Min är till exempel byggd under sommaren men levererades först i december. Min bil tycks ha fått vänta medan man först tryckte ut någon prisreducerad batch med det mindre LG-packet.
Ja, ”Full Pack When New” (data ur BMS) är 78.8kWh.Datzun skrev: ↑07 jul 2023 08:05Inte så ovanligt, man började bygga treor i Kina med det batteriet vid halvårsskiftet 2021. Min är till exempel byggd under sommaren men levererades först i december. Min bil tycks ha fått vänta medan man först tryckte ut någon prisreducerad batch med det mindre LG-packet.
Vet man med säkerhet att LG M50 har ca 78 kWh?
Sentry mode betyder att huvuddatorn och alla kameror är igång. Det drar en hel del ström, 300w eller så.Skatebambi skrev: ↑14 jul 2023 18:45Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand
Sentry Mode drar mycket. Min drog liknande (~30%) på 5 dagar i ett parkeringshus.Skatebambi skrev: ↑14 jul 2023 18:45Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand
220W, verifierat och trippel-dubbelverifierat på min M3P 2021 (jag hade). Loggat med teslalogger rätt många ggr.taliz skrev: ↑14 jul 2023 19:05Sentry mode betyder att huvuddatorn och alla kameror är igång. Det drar en hel del ström, 300w eller så.Skatebambi skrev: ↑14 jul 2023 18:45Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand
Äter flera procent per dygn. Det disablas automatiskt vid 20%.
Vad är variabeln 0,59?Tellus skrev: ↑12 dec 2021 16:18Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Den togs bort, den var inte speciellt exakt och stämde inte med bilens motsvarande om man defakto laddade fullt.Oryd skrev: ↑20 jul 2023 12:30Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...Oryd skrev: ↑20 jul 2023 12:30Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Ahh, fulläste!Elmil skrev: ↑20 jul 2023 13:54Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...Oryd skrev: ↑20 jul 2023 12:30Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
kmladd.jpg
Batteripacket var 77.8 kWh total kapacitet.NiklasTesla skrev: ↑24 jul 2023 00:50Ute och lekte lite under långkörning i veckan.
Laddade fullt och körde ner till nästan 0%
Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.
Helt ok för en hårdkörd elbil.
MVH
1.22 kW/mil bra jobbat!NiklasTesla skrev: ↑24 jul 2023 00:50Ute och lekte lite under långkörning i veckan.
Laddade fullt och körde ner till nästan 0%
Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.
Helt ok för en hårdkörd elbil.
MVH
Det är bra värden!tobias_rullar skrev: ↑10 aug 2023 16:42Jag använder Teslalogger och det det här är degraderingen på min bil (M3P 2021). För vardagligt bruk står bilen laddad till 55%. När jag ska åka längre anpassar jag laddningen. F.ö. har jag endast ett 1-fas 16A uttag i garaget jag laddar från och laddar med 240-laddaren som följde med bilen. Jag vet inte om min degradering är bra eller dålig.
M3P-Degradering-Teslalogger.png
Det här är från min senaste laddning till 100%. Denna laddning gjordes på en publik AC laddare. Jag styrde laddningen manuellt via appen för att ha 100% vid avfärd.
M3P-Charging-20230723.png
Det här är körningen jag gjorde efter laddningen till 100%. Range vid 100% laddning är enligt Teslalogger ~492km
M3P-Trip-20230723.png
Som sagt, ingen aning om detta är bra, förväntat eller inte.
Ha det gott!
Tobias
Inte speciellt hårdkörd med den förbrukningen
Tack @AAKEE och tack för att du orkar engagera dig!AAKEE skrev: ↑10 aug 2023 19:21Det är bra värden!
Jag hade 79-79.4 kWh på slutet (6600 mil, tidig 2021).
Sista fulla laddning gav 492km range.
NFP på 79.9 kWh är bra. Bör dock räcka till cirka 500km räckvidd (konstanten är ca 159Wh/km).
Jag körde teslafi också och det var oftast ingen annan M3P 2021 med lika lång räckvidd.
Kollade utbudet på Carla.se dit jag sålde min bil. De övriga M3P 21-22 hade en degradering på 10-13% medan min hade 5% (de räknar från 82.1 kWh).
Så du ligger riktigt bra till. Panasonic 2170L / 82.1 kWh-batteriet verkar aningen känsligt så du gör rätt som håller 55% om du frågar mig.