Sida 25 av 29

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 06 jul 2023 19:25
av AAKEE
Datzun skrev: 06 jul 2023 17:44
Har jag förstått rätt att jag har ca 76 kWh kvar? Jag förstår att jag helst skulle haft högre SoC än 64% men ville kolla med en gång :)
2021 Model 3 med E5LD aka LG M50. 2500 mil på mätaren.
76.2, yepp!

Är det en E5LD redan 2021?

Ovanligt, tesla skeppade model 3 med E5D/E5CD rätt länge!

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 06 jul 2023 20:31
av enoch85
AAKEE skrev: 06 jul 2023 10:48
enoch85 skrev: 06 jul 2023 10:11
AAKEE skrev: 05 jul 2023 23:12
enoch85 skrev: 05 jul 2023 22:59
Har iofs en 2022 M3LR, men tänkte jag postar ändå lite som en fråga...

Kom in till SuC idag i Italien med 1% på mätaren och laddade fullt (100%). Fick in 75 kWh i batteriet, är detta bra eller dåligt?

Bilen har gått 2500 mil nu, uttagen i augusti 2022, brukar ladda till max 50% till vardags, men ofta håller jag SoC mellan 20-40%. Nu har jag dock "misshandlat" den då jag enbart laddat i SuC senaste 2 veckorna.
Vilken variant har du i regbeviset / transportstyrelsen? E5D, E5CD, E5LD?
Augusti 22 borde innebära E5LD, dvs LG’s batteri på 78.8kWh nykapacitet.

Tesla överrapporterar den påfyllda energin med storleken på bufferten. Bufferten är 4.5% av totala kapaciteten.
Det innebär att om batteriet har en kapacitet på 71.6 kWh och man laddar från 0-100% kommer bilen visa +75kWh.

Du har alltså fyllt på med 71.6kWh och batterikapaciteten är cirka 75kWh.
(Du kan räkna fram kapaciteten med hjälp av energigrafen).
Ganska säker på att det är EL5D.

Så baserat på att jag laddade 71.6 kWh med 1% kvar, hur mycket har jag då tappat under detta år?
Kolla batteri genom att köra söka registreringsnummer på Transportstyrelsen.se.

Står under ”variant”.

LG-batterierna verkar bula klara sig rätt bra.

Iom att du brukar hålla låg SOC så borde du inte ha tappat mer än cirka 3% eller så.

Det är inte så troligt att du tappat så mycket mer, isf är en BMS som är off troligare.

Iom påfylld mängd lutar det åt det lilla batteriet snarare, dvs E5D/E5CD 74.5 kWh.

Du kan prova visa rangen vid 100% eller 90% etc. Rangen som visas vid batteriet är en bättre indicator än påfylld mängd. (Tex skulle vilen kunna ha haft mer än 1% SOC före laddning med BMS lite fel ute, då blir den estimaten fel)
Varje km vid 100% är värd 137 Wh så då kan du multiplicera visad range vid bagterisymbolen med 137Wh/km för att få kapaciteten.
(Eller räkna kapacitet med energigraphen)

Visade sig vara E5LD. Då kanske jag har högre degradering än 3% då faktiskt laddat borde vara en bättre indikator än BMS?

Får kika på energigrafen sen nån dag. :)

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 06 jul 2023 20:36
av AAKEE
enoch85 skrev: 06 jul 2023 20:31
AAKEE skrev: 06 jul 2023 10:48
enoch85 skrev: 06 jul 2023 10:11
AAKEE skrev: 05 jul 2023 23:12
enoch85 skrev: 05 jul 2023 22:59
Har iofs en 2022 M3LR, men tänkte jag postar ändå lite som en fråga...

Kom in till SuC idag i Italien med 1% på mätaren och laddade fullt (100%). Fick in 75 kWh i batteriet, är detta bra eller dåligt?

Bilen har gått 2500 mil nu, uttagen i augusti 2022, brukar ladda till max 50% till vardags, men ofta håller jag SoC mellan 20-40%. Nu har jag dock "misshandlat" den då jag enbart laddat i SuC senaste 2 veckorna.
Vilken variant har du i regbeviset / transportstyrelsen? E5D, E5CD, E5LD?
Augusti 22 borde innebära E5LD, dvs LG’s batteri på 78.8kWh nykapacitet.

Tesla överrapporterar den påfyllda energin med storleken på bufferten. Bufferten är 4.5% av totala kapaciteten.
Det innebär att om batteriet har en kapacitet på 71.6 kWh och man laddar från 0-100% kommer bilen visa +75kWh.

Du har alltså fyllt på med 71.6kWh och batterikapaciteten är cirka 75kWh.
(Du kan räkna fram kapaciteten med hjälp av energigrafen).
Ganska säker på att det är EL5D.

Så baserat på att jag laddade 71.6 kWh med 1% kvar, hur mycket har jag då tappat under detta år?
Kolla batteri genom att köra söka registreringsnummer på Transportstyrelsen.se.

Står under ”variant”.

LG-batterierna verkar bula klara sig rätt bra.

Iom att du brukar hålla låg SOC så borde du inte ha tappat mer än cirka 3% eller så.

Det är inte så troligt att du tappat så mycket mer, isf är en BMS som är off troligare.

Iom påfylld mängd lutar det åt det lilla batteriet snarare, dvs E5D/E5CD 74.5 kWh.

Du kan prova visa rangen vid 100% eller 90% etc. Rangen som visas vid batteriet är en bättre indicator än påfylld mängd. (Tex skulle vilen kunna ha haft mer än 1% SOC före laddning med BMS lite fel ute, då blir den estimaten fel)
Varje km vid 100% är värd 137 Wh så då kan du multiplicera visad range vid bagterisymbolen med 137Wh/km för att få kapaciteten.
(Eller räkna kapacitet med energigraphen)

Visade sig vara E5LD. Då kanske jag har högre degradering än 3% då faktiskt laddat borde vara en bättre indikator än BMS?

Får kika på energigrafen sen nån dag. :)

Energigrafen och visad räckvidd är bättre indikationer.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 07 jul 2023 08:05
av Datzun
AAKEE skrev: 06 jul 2023 19:25
Datzun skrev: 06 jul 2023 17:44
Har jag förstått rätt att jag har ca 76 kWh kvar? Jag förstår att jag helst skulle haft högre SoC än 64% men ville kolla med en gång :)
2021 Model 3 med E5LD aka LG M50. 2500 mil på mätaren.
76.2, yepp!

Är det en E5LD redan 2021?

Ovanligt, tesla skeppade model 3 med E5D/E5CD rätt länge!
Inte så ovanligt, man började bygga treor i Kina med det batteriet vid halvårsskiftet 2021. Min är till exempel byggd under sommaren men levererades först i december. Min bil tycks ha fått vänta medan man först tryckte ut någon prisreducerad batch med det mindre LG-packet.

Vet man med säkerhet att LG M50 har ca 78 kWh?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 07 jul 2023 08:27
av AAKEE
Datzun skrev: 07 jul 2023 08:05
AAKEE skrev: 06 jul 2023 19:25
Datzun skrev: 06 jul 2023 17:44
Har jag förstått rätt att jag har ca 76 kWh kvar? Jag förstår att jag helst skulle haft högre SoC än 64% men ville kolla med en gång :)
2021 Model 3 med E5LD aka LG M50. 2500 mil på mätaren.
76.2, yepp!

Är det en E5LD redan 2021?

Ovanligt, tesla skeppade model 3 med E5D/E5CD rätt länge!
Inte så ovanligt, man började bygga treor i Kina med det batteriet vid halvårsskiftet 2021. Min är till exempel byggd under sommaren men levererades först i december. Min bil tycks ha fått vänta medan man först tryckte ut någon prisreducerad batch med det mindre LG-packet.

Vet man med säkerhet att LG M50 har ca 78 kWh?
Ja, ”Full Pack When New” (data ur BMS) är 78.8kWh.
De batterierna toppar ofta cirka 79 kWh Nominal Full Pack (värde från BMS) efter någon månad.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 14 jul 2023 18:45
av Skatebambi
Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 14 jul 2023 19:05
av taliz
Skatebambi skrev: 14 jul 2023 18:45
Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand
Sentry mode betyder att huvuddatorn och alla kameror är igång. Det drar en hel del ström, 300w eller så.
Äter flera procent per dygn. Det disablas automatiskt vid 20%.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 14 jul 2023 19:06
av enoch85
Skatebambi skrev: 14 jul 2023 18:45
Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand
Sentry Mode drar mycket. Min drog liknande (~30%) på 5 dagar i ett parkeringshus.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 14 jul 2023 19:13
av AAKEE
taliz skrev: 14 jul 2023 19:05
Skatebambi skrev: 14 jul 2023 18:45
Sorry, in English cos my Swedish sucks, and might be off topic due not having read the whole thread.
8 days ago I parked my M3LR 2020 (90000km) at CPH with 60% soc after leaving Hbg with 80% (100km).
I turned off scheduled departure/ pre conditioning, don't use cabin heat protection but left sentry mode on.
Yesterday I checked the app. 24%SOC!
This morning I got notified that sentry is now off as the SOC was 20%
How the hell does it lose 40% or 300km of range sitting in an airport car park!?
Feel free to respond in Swedish, reading I can do, writing not so much. Tack på förhand
Sentry mode betyder att huvuddatorn och alla kameror är igång. Det drar en hel del ström, 300w eller så.
Äter flera procent per dygn. Det disablas automatiskt vid 20%.
220W, verifierat och trippel-dubbelverifierat på min M3P 2021 (jag hade). Loggat med teslalogger rätt många ggr.
F7766F99-30A6-440C-99D6-E47579B0A4C8.jpeg
= cirka 5kWh/ dygn = 6-7% på en LR och 10% på en SR/RWD.

Kollade min S igår med HW4 (och AMD Ryzen gissar jag). 284W i snitt på 9.5h och Scan My Tesla visar 0.29kW medan sentry är igång.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 14 jul 2023 20:30
av Skatebambi
Tack för svaret, nu vet jag att jag måste stänga Sentry på flygplatsen nästa gång!

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 19 jul 2023 08:06
av Electron
Tellus skrev: 12 dec 2021 16:18
Nu börjat model 3 bli 2-3 år gamla i Sverige
Hur ser batterihälsan ut i era bilar?
Kolla energigrafen enligt bifogat foto, så kan man lätt räkna ut hur mycket kWh som får plats i batteriet.
Kan vara bra att kolla vid beg köp också.
I mitt fall 24,3 x 17,3 / 0,59 = 71,25kWh
Tillverkad 2019-02 4700 mil
Vad är variabeln 0,59?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 19 jul 2023 10:25
av AAKEE
Electron skrev: 19 jul 2023 08:06

Vad är variabeln 0,59?
Laddningsnivån (SOC) som absolut tal.

Tex är 70% = 0.70.

Det är bra att ha lite högre laddningsnivå när man gör beräkningen, då blir felet pga avrundad SOC mindre.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 20 jul 2023 12:30
av Oryd
Elmil skrev: 30 apr 2023 16:18
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 20 jul 2023 13:54
av AAKEE
Oryd skrev: 20 jul 2023 12:30
Elmil skrev: 30 apr 2023 16:18
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Den togs bort, den var inte speciellt exakt och stämde inte med bilens motsvarande om man defakto laddade fullt.

Det blev många oroliga själar som var grymt nervösa över degradering mm så det var troligen anledningen att den togs bort.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 20 jul 2023 13:54
av Elmil
Oryd skrev: 20 jul 2023 12:30
Elmil skrev: 30 apr 2023 16:18
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...
kmladd.jpg

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 20 jul 2023 14:25
av AAKEE
Elmil skrev: 20 jul 2023 13:54
Oryd skrev: 20 jul 2023 12:30
Elmil skrev: 30 apr 2023 16:18
Oryd skrev: 30 apr 2023 11:43
Ok, tack, säkert en förklaring.
Men ändå synd att dom tog bort för det var enkelt sätt hålla koll på variationer i batteriets prestanda.
Nu måste du ju ladda 100% varje gång för att få en uppskattning hur mycket du har kvar i km.
Om du ändå har laddkabeln i så behöver du inte ladda till 100%. Det räcker att dra upp laddgränsen (i bilen) till 100% så visar den räckvidden om du byter till km, precis som det var i appen.
Verkar som Tesla tagit bort den funktionen i bilen också precis som i appen. Eller funkar det i din bil fortfarande?
Japp, men bara på den lilla inforaden direkt under batterisymbolen på huvudskärmen, inte i laddningsmenyn...
kmladd.jpg
Ahh, fulläste!

Ja, det är bara borttaget ur telefonen. Finns kvar i bilen.
Sen är bilens värde ibte 100% korrekt heller. Men mycket bättre än telefonens dito.

Bilen uppdaterar ju estimerad batterikapacitet under laddningen så det kan fortfarande bli lite diff från det värdet.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 20 jul 2023 14:53
av Oryd
Tack Elmil och AAKEE.
Bra att den finns kvar även om
lite diff. Alltid nyfiken. Sen bättre med era förslag
i tråden om hur man håller koll på batteriet och degradering.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 24 jul 2023 00:50
av NiklasTesla
Ute och lekte lite under långkörning i veckan.

Laddade fullt och körde ner till nästan 0%

Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.

Helt ok för en hårdkörd elbil.

MVH

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 24 jul 2023 01:22
av AAKEE
NiklasTesla skrev: 24 jul 2023 00:50
Ute och lekte lite under långkörning i veckan.

Laddade fullt och körde ner till nästan 0%

Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.

Helt ok för en hårdkörd elbil.

MVH
Batteripacket var 77.8 kWh total kapacitet.

Av det var 74.3kWh ”usable”, dvs mellan 100-0%.

12.5% får jag det till och det är ju helt ok!

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 24 jul 2023 10:36
av enoch85
NiklasTesla skrev: 24 jul 2023 00:50
Ute och lekte lite under långkörning i veckan.

Laddade fullt och körde ner till nästan 0%

Tesla Model 3 LR AWD från 2019 med 75kwh batteri pack. Om det nu är 65kwh kvar i batterier gör det ett tapp på ca 13% efter +16000mil.

Helt ok för en hårdkörd elbil.

MVH
1.22 kW/mil bra jobbat!

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 10 aug 2023 16:42
av tobias_rullar
Jag använder Teslalogger och det det här är degraderingen på min bil (M3P 2021). För vardagligt bruk står bilen laddad till 55%. När jag ska åka längre anpassar jag laddningen. F.ö. har jag endast ett 1-fas 16A uttag i garaget jag laddar från och laddar med 240-laddaren som följde med bilen. Jag vet inte om min degradering är bra eller dålig.
M3P-Degradering-Teslalogger.png
Det här är från min senaste laddning till 100%. Denna laddning gjordes på en publik AC laddare. Jag styrde laddningen manuellt via appen för att ha 100% vid avfärd.

M3P-Charging-20230723.png
Det här är körningen jag gjorde efter laddningen till 100%. Range vid 100% laddning är enligt Teslalogger ~492km
M3P-Trip-20230723.png
Som sagt, ingen aning om detta är bra, förväntat eller inte.

Ha det gott!
Tobias

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 10 aug 2023 19:21
av AAKEE
tobias_rullar skrev: 10 aug 2023 16:42
Jag använder Teslalogger och det det här är degraderingen på min bil (M3P 2021). För vardagligt bruk står bilen laddad till 55%. När jag ska åka längre anpassar jag laddningen. F.ö. har jag endast ett 1-fas 16A uttag i garaget jag laddar från och laddar med 240-laddaren som följde med bilen. Jag vet inte om min degradering är bra eller dålig.

M3P-Degradering-Teslalogger.png

Det här är från min senaste laddning till 100%. Denna laddning gjordes på en publik AC laddare. Jag styrde laddningen manuellt via appen för att ha 100% vid avfärd.


M3P-Charging-20230723.png

Det här är körningen jag gjorde efter laddningen till 100%. Range vid 100% laddning är enligt Teslalogger ~492km

M3P-Trip-20230723.png

Som sagt, ingen aning om detta är bra, förväntat eller inte.

Ha det gott!
Tobias
Det är bra värden!

Jag hade 79-79.4 kWh på slutet (6600 mil, tidig 2021).
Sista fulla laddning gav 492km range.

NFP på 79.9 kWh är bra. Bör dock räcka till cirka 500km räckvidd (konstanten är ca 159Wh/km).

Jag körde teslafi också och det var oftast ingen annan M3P 2021 med lika lång räckvidd.

Kollade utbudet på Carla.se dit jag sålde min bil. De övriga M3P 21-22 hade en degradering på 10-13% medan min hade 5% (de räknar från 82.1 kWh).

Så du ligger riktigt bra till. Panasonic 2170L / 82.1 kWh-batteriet verkar aningen känsligt så du gör rätt som håller 55% om du frågar mig.

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 10 aug 2023 20:25
av enoch85
NiklasTesla skrev: 24 jul 2023 00:50
Helt ok för en hårdkörd elbil.
Inte speciellt hårdkörd med den förbrukningen :D

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 11 aug 2023 01:22
av NiklasTesla
enoch85 skrev: 10 aug 2023 20:25
NiklasTesla skrev: 24 jul 2023 00:50
Helt ok för en hårdkörd elbil.
Inte speciellt hårdkörd med den förbrukningen :D
Ligger på över 1,8kwh/mil i snitt sedan köp och det är pga +200km/t på Autobahn i min körmix också så kan både köra ECO-driving och F1 typ ;)

+16000mil redan samt MVH

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020/2021

Postat: 14 aug 2023 23:51
av tobias_rullar
AAKEE skrev: 10 aug 2023 19:21
Det är bra värden!

Jag hade 79-79.4 kWh på slutet (6600 mil, tidig 2021).
Sista fulla laddning gav 492km range.

NFP på 79.9 kWh är bra. Bör dock räcka till cirka 500km räckvidd (konstanten är ca 159Wh/km).

Jag körde teslafi också och det var oftast ingen annan M3P 2021 med lika lång räckvidd.

Kollade utbudet på Carla.se dit jag sålde min bil. De övriga M3P 21-22 hade en degradering på 10-13% medan min hade 5% (de räknar från 82.1 kWh).

Så du ligger riktigt bra till. Panasonic 2170L / 82.1 kWh-batteriet verkar aningen känsligt så du gör rätt som håller 55% om du frågar mig.
Tack @AAKEE och tack för att du orkar engagera dig! :)

Jag hade vid installation bokat ur att dela min bils data centralt med Teslalogger, så jag såg inte hur min bil låg till mot andra. Nu har jag ändrat och lyckats hitta det. :)