Det måste nog vara väldigt progressiv styrning för att de ska funka bra med en sådan ratt. Formel 1 kör ju med liknande rattar men de bilarna har hopplös svängradie.Hertsh skrev:Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.BrooklynS skrev:Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.
När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.
Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Jag är också lite kluven inför "yoke", men jag är nyfiken på vilka andra "kompromisser kring säkerheten" du syftar på?Nicke Nyfiken skrev:Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Tesla har väl "high score" i alla säkerhetstester som har genomförsts på i princip alla sina modeller?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Jag beställde som sagt en ny X inatt och glömde förstås helt bort referral igen, är det någon som är i samma situation och vill byta?
Jag tror att jag kanske har hittat ett sätt att lägga in koden i beställningen utan att behöva förlita mig på välvillig säljare
/fth
Jag tror att jag kanske har hittat ett sätt att lägga in koden i beställningen utan att behöva förlita mig på välvillig säljare

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S/X part 2
Så är det. När det verkligen gäller, som t.ex. i militära flygplan, är det HOTAS (hands on throttle and stick) som gäller. Man ska inte behöva titta på dom mest kritiska kontrollerna utan måste kunna identifiera dom med hjälp av form och position.Nicke Nyfiken skrev:Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.
Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.
I bilar har man naturligtvis lite mer marginaler men tankesättet går ju igen i moderna bilar också. Måste man titta på reglaget har man ergonomiskt misslyckats. Detsamma gäller ju röststyrning. Det förekommer ju envägs när maskinen vill berätta viktig information men troligtvis används det inte i något militärt flygplan.
Re: Model S/X part 2
HelectriC skrev:undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Det är det.Svenssons skrev:HelectriC skrev:undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model S/X part 2
Jag har fått följande information om de nya skärmarna i ett pressrelease från Tesla:
Hela pressreleaset:
Left-right tilt?! Går mittskärmen alltså att vridas höger-vänster? Ser inte ut så på bilderna man hittills sett?Three Displays
With 2200x1300 resolution, ultra-bright colours with exceptional responsiveness and left-right tilt, the new centre display is an ideal touchscreen for entertainment and gaming anywhere. A second display in front of the driver shows critical driving information, and a third display provides entertainment and controls for rear passengers.
Hela pressreleaset:
All New Interior
Three Displays
With 2200x1300 resolution, ultra-bright colours with exceptional responsiveness and left-right tilt, the new centre display is an ideal touchscreen for entertainment and gaming anywhere. A second display in front of the driver shows critical driving information, and a third display provides entertainment and controls for rear passengers.
Game from Anywhere
Up to 10 teraflops of processing power enables in-car gaming on-par with today’s newest consoles via Tesla Arcade. Wireless controller compatibility allows gaming from any seat.
Tri-Zone Climate Controls
Airflow and temperature are controlled entirely through the displays without any physical vents. On hot days, Cabin Overheat Protection ensures interiors always stay cool. In cold weather, pre-conditioning automatically warms the cabin and prepares the battery for maximum range.
22-Speaker Audio
A 22-speaker, 960-watt audio system offers the best listening experience at home or on the road, and new microphones enable active noise cancelling.
Glass Roof (Model S)
The full Glass Roof gives passengers a brighter, more spacious experience and unobstructed views of the sky. Infrared and UV light is effectively blocked before entering the cabin, reducing heat and glare even when the sun is directly overhead.
Panoramic Windshield (Model X)
The largest all glass panoramic windshield in production provides a seamless view of the stars and sky above. Optimized solar tinting and an obstruction-free view creates unlimited visibility for the driver and up to six passengers.
Real Storage
With front and rear trunks and fold-flat seats, Model S is a luxury car where you can fit your bike without taking the wheel off, and your luggage too. Model X offers up to 91 ft³ of cargo space, including a secure front trunk, and can seat up to 7 adults. The front trunk can fit a full-size carry-on suitcase, and the rear seats can fold flat at the press of a button, opening up the rear cargo area and under-floor storage for maximum flexibility to fit any lifestyle.
Included:
- Premium 22-speaker audio system with active noise cancelling specifically tuned for a Tesla’s ultra-quiet cabin
- Multi-device music and media over Bluetooth®
- Three displays, including a tilting 17” centre display, an HD display in front of the driver, and a rear display enabling media, games and climate control for rear passengers
- Gaming computer with 10 teraflops of processing power and wireless controller compatibility allows gaming from any seat
- Cold weather features including heated seats for every passenger, heated steering, wiper blade defrosters and washer nozzle heaters
- Ventilated front seating
- Airwave invisible cabin conditioning with tri-zone temperature controls
- HEPA air filtration system prevents viruses, bacteria and offensive odours from entering the cabin
- Custom driver profiles with automatic easy entry and exit positions
- Ambient lighting throughout the cabin
- Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
- Front centre console with sliding cup holders and storage
- Automatic opening and closing rear trunk
- Auto dimming, power folding, heated side mirrors
- 793 litres of cargo space including a secure front trunk
- Wireless and USB-C fast charging for every passenger and multi-device Bluetooth provide even more connectivity and convenience
- Location-aware automatic garage door opener
- Premium Connectivity, 3 years complimentary
o Satellite maps with live traffic visualisation
o In-car internet streaming music and media
o Video Streaming
o Caraoke
o Internet Browser
Exterior Features
All-Wheel Drive
Tesla All-Wheel Drive uses independent front and rear motors for improved performance and traction in all conditions, enabling lightning-fast response from the accelerator pedal. Unlike traditional engines, Tesla’s motors and powertrain require no scheduled maintenance for the lifetime of ownership.
Basic Autopilot
Included with every new Tesla, Autopilot enables your car to steer, accelerate and brake automatically for other vehicles and pedestrians within its lane. There to assist with the most burdensome parts of driving, Autopilot works alongside features like emergency braking, collision warning and blind-spot monitoring.
Sentry Mode
A unique layer of protection for Tesla vehicles continuously monitors the environment around the car when it’s left unattended. When enabled, Sentry Mode enters a “Standby” state, like many home alarm systems, which uses the car’s external cameras to help detect and protect against potential threats.
Plaid - Beyond Ludicrous
With the longest range and quickest acceleration of any electric vehicle in production, Model S is the highest performing sedan ever built. Both Plaid and Long Range powertrains, with updated battery architecture, are capable of back-to-back, consistent 1/4 mile runs.
Designed for Efficiency
With the lowest drag coefficient on Earth and unmatched efficiency, Model S is built for speed and range. Together with a wider body and chassis, these elements help you go down the straight or around corners quicker than ever.
Re: Model S/X part 2
ser bra ut 
dörrfickor alltså

dörrfickor alltså
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Ja, det har framgått på flera ställen, så det ser ut att bli så.TiborBlomhall skrev:Left-right tilt?! Går mittskärmen alltså att vridas höger-vänster? Ser inte ut så på bilderna man hittills sett?
Man undrar dock hur mycket det går att vinkla, det behövs ju rätt mycket för att inte föraren skall bli distraherad av passagerarens Netflix el dyl.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1359
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S/X part 2
Mina funderingar efter att läst på lite mer under dagen gäller två saker, varav den ena är bredden. Att nya S ska vara bredare än den gamla får mig att fundera lite.
Att köra ner en Model S i ett trångt parkeringsgarage i centrala Stockholm idag är för mig förenat med ren ångest. Nu gör jag inte just detta så ofta men det händer och därmed undrar jag hur en ännu bredare modell fixar det.. för trots allt ska bilen gå att använda till vardags.
Det andra är att jag imorse lade beställning på standard-Plaid. Plaid + kanske är det jag egentligen borde skaffa mig för att känna ordentlig skillnad i jämförelse med den bil jag har idag. Men någonstans där i brytpunkten i priset mellan de två modellerna går just nu gränsen för vad jag känner att jag kan stå ut med att köpa. Eller så är det kanske batteristorleken i Plaid+ som kommer göra att jag till slut känner mig motiverad nog till ett bilbyte över huvud taget. Men väntar jag å andra sidan för länge med att lägga handpenning på en Plaid+ så kanske jag tappar möjligheten till att köpa till FSDn som jag absolut vill ha. Elon har uttryckt att denna kan komma att bli en tilläggstjänst och sånt avskyr jag. Jag betalar hellre för mycket kontant än att abonnera på saker.
I-landsproblem om något.. Oavsett spännande framtid!
Att köra ner en Model S i ett trångt parkeringsgarage i centrala Stockholm idag är för mig förenat med ren ångest. Nu gör jag inte just detta så ofta men det händer och därmed undrar jag hur en ännu bredare modell fixar det.. för trots allt ska bilen gå att använda till vardags.
Det andra är att jag imorse lade beställning på standard-Plaid. Plaid + kanske är det jag egentligen borde skaffa mig för att känna ordentlig skillnad i jämförelse med den bil jag har idag. Men någonstans där i brytpunkten i priset mellan de två modellerna går just nu gränsen för vad jag känner att jag kan stå ut med att köpa. Eller så är det kanske batteristorleken i Plaid+ som kommer göra att jag till slut känner mig motiverad nog till ett bilbyte över huvud taget. Men väntar jag å andra sidan för länge med att lägga handpenning på en Plaid+ så kanske jag tappar möjligheten till att köpa till FSDn som jag absolut vill ha. Elon har uttryckt att denna kan komma att bli en tilläggstjänst och sånt avskyr jag. Jag betalar hellre för mycket kontant än att abonnera på saker.
I-landsproblem om något.. Oavsett spännande framtid!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S/X part 2
Köp GME nu, så kan du köpa en Plaid+ om en vecka. StOnKs only go up!bjornnilsson skrev:Mina funderingar efter att läst på lite mer under dagen gäller två saker, varav den ena är bredden. Att nya S ska vara bredare än den gamla får mig att fundera lite.
Att köra ner en Model S i ett trångt parkeringsgarage i centrala Stockholm idag är för mig förenat med ren ångest. Nu gör jag inte just detta så ofta men det händer och därmed undrar jag hur en ännu bredare modell fixar det.. för trots allt ska bilen gå att använda till vardags.
Det andra är att jag imorse lade beställning på standard-Plaid. Plaid + kanske är det jag egentligen borde skaffa mig för att känna ordentlig skillnad i jämförelse med den bil jag har idag. Men någonstans där i brytpunkten i priset mellan de två modellerna går just nu gränsen för vad jag känner att jag kan stå ut med att köpa. Eller så är det kanske batteristorleken i Plaid+ som kommer göra att jag till slut känner mig motiverad nog till ett bilbyte över huvud taget. Men väntar jag å andra sidan för länge med att lägga handpenning på en Plaid+ så kanske jag tappar möjligheten till att köpa till FSDn som jag absolut vill ha. Elon har uttryckt att denna kan komma att bli en tilläggstjänst och sånt avskyr jag. Jag betalar hellre för mycket kontant än att abonnera på saker.
I-landsproblem om något.. Oavsett spännande framtid!
Model Y LR
Model S 100D -18
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S/X part 2
Låter riktigt bra faktiskt, även om jag tror att de kommer tvingas leverera den med rund ratt inom EU i slutändan.Nicke Nyfiken skrev:Och hur värdelöst är inte det?
Entusiasterna kan ju prova att justera volymen på ljudanläggningen i samma ögonblick som man normalt slår på blinkersen för att köra ut ur en rondell. Och tycker man inte det är krångligt nog så kan man trösta sig med att det blir ännu svårare med touchknappar istället för en fysisk knapp som till volymjusteringen.
Dom måste ha varit riktigt höga när de kom på snilleblixtarna med nya ratten och inga spakar bakom.
Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.
Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.
Förvånar mig inte om Tesla snart kommer med 8-kantiga hjul. Inte för att det finns några fördelar, men det är annorlunda. Och jag vet att det finns gott om personer på detta forum som gladeligen skulle köpa bilar med 8-kantiga hjul så länge det är Tesla som lanserar det.
Blir ratten utan spakar verklighet, så kommer jag garanterat inte att köpa någon ny Model S. Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Att saker inte ändrar på sig är inte för att man fann det optimala utan för att det enklaste att sälja till alla är det som de är vana vid. Jag är glad att Tesla kommer med något roligare och i mina ögon bättre (givet att de får styrmängden att funka). Blir som när man rattar bilspel.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Re: Model S/X part 2
Fick svar om bland annat ratten och ladduttaget från Teslas europeiska presstjänst, vilket resulterade i följande meningar i mitt blogginlägg:
"Teslas presstjänst uppger att dagens utskick och foton bara täcker de amerikanska modellerna med amerikanska specifikationer. Europeiska siffror och specifikationer kommer senare."
https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/ ... l-s-x.html
Kort sagt säger inte Tesla något om vare sig ladduttaget eller rattens utformning här i Europa.
Idag är det således lite grisen i säcken på vad man får om man beställer.
"Teslas presstjänst uppger att dagens utskick och foton bara täcker de amerikanska modellerna med amerikanska specifikationer. Europeiska siffror och specifikationer kommer senare."
https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/ ... l-s-x.html
Kort sagt säger inte Tesla något om vare sig ladduttaget eller rattens utformning här i Europa.
Idag är det således lite grisen i säcken på vad man får om man beställer.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Model S/X part 2
Denna text finns på Teslas hemsida sedan igår kväll. Man måste dock välja US istället för svenska och sedan ligger inom i det Features och Details i konfigurationen för respektive bil. Varje avsnitt kommer med en bild likt den med sunroof som jag lade in.TiborBlomhall skrev:Jag har fått följande information om de nya skärmarna i ett pressrelease från Tesla:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Allt jag hoppas på är att ratten får var sin knapp överst vid "avsågningen", för tummarna i bästa joystick stil. Så att man kan aktivera blinkers via dom. Samt skjuta sköldpaddor på framförvarande bilar i vänsterfilen. Hoppas även att man skippar växelväljare helt och installerar ett styrsystem likt det i radiobilar på tivoli, där man typ lägger i backen med ratten och man egentligen aldrig vet om man kommer åka framåt eller bakåt.
Re: Model S/X part 2
En Formel 1 ratt har navet i mitten och greppas "kvart i tre". Här har de bara plockat bort övre halvan av en vanlig ratt. Frågan är var man ska greppa den? Tjugo i fyra? Kvart i tre går iallafall inte då ekrarna är ivägen, vilket även gör att det verkar som om man kommer behöva släppa greppet för att nå touckknapparna på ratten. (Och touchknappar har definitivt inte en Formel 1 ratt, och det av en anledning.)Jordad skrev:Hertsh skrev:Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.BrooklynS skrev:Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.
När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.
Det måste nog vara väldigt progressiv styrning för att de ska funka bra med en sådan ratt. Formel 1 kör ju med liknande rattar men de bilarna har hopplös svängradie.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model S/X part 2
Jo du håller vid kvart i tre men du greppar inte runt helt och når reglagen med tummarna.iAkita skrev:En Formel 1 ratt har navet i mitten och greppas "kvart i tre". Här har de bara plockat bort övre halvan av en vanlig ratt. Frågan är var man ska greppa den? Tjugo i fyra? Kvart i tre går iallafall inte då ekrarna är ivägen, vilket även gör att det verkar som om man kommer behöva släppa greppet för att nå touckknapparna på ratten. (Och touchknappar har definitivt inte en Formel 1 ratt, och det av en anledning.)Jordad skrev:Hertsh skrev:Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.BrooklynS skrev:Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.
När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.
Det måste nog vara väldigt progressiv styrning för att de ska funka bra med en sådan ratt. Formel 1 kör ju med liknande rattar men de bilarna har hopplös svängradie.
Finns nog formel 1-rattar med alla typer av olika reglage vid det här laget

Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model S/X part 2
Märkligt med allt fokus på hur man ska hålla i ratten. Är det inte meningen att man inte ska hålla i ratten alls eller iallafall så lite som möjligt om man kör Tesla?
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S/X part 2
Sant! Men ett är teori och nått annat praxis!Fredrik j skrev:Märkligt med allt fokus på hur man ska hålla i ratten. Är det inte meningen att man inte ska hålla i ratten alls eller iallafall så lite som möjligt om man kör Tesla?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S/X part 2
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.fth skrev:Jag är också lite kluven inför "yoke", men jag är nyfiken på vilka andra "kompromisser kring säkerheten" du syftar på?Nicke Nyfiken skrev:Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Tesla har väl "high score" i alla säkerhetstester som har genomförsts på i princip alla sina modeller?
/fth
T.ex.
Dåliga strålkastare för att Tesla vägrar att anpassa sig till europeiska regelverket. Att Tesla hellre sätter svagare ljuskällor än fixar grundproblemet är en kompromiss med säkerheten.
Att flytta alla ”hands om” kontroller (blinkers, helljus, vindrutetorkare, växelväljare) till diverse touchdisplayer är en kompromiss med säkerheten eftersom de kräver mer uppmärksamhet än bara fingertoppskänsla.
Att flytta ”critical driving information” (som Tesla uttrycker det) till en center display (Model 3 och Y) är en kompromiss med säkerheten eftersom informationen kommer längre från siktfältet för trafiken.
Det finns ingen ”döda-vinkeln-varning” som är värd namnet. Man presenterar det på en display helt utanför synfältet vid filbyte vilket definitivt är en kompromiss med säkerheten.
Över lastutrymmet i X och Y finns det ingen ”rullgardin” som håller kvar grejerna i lastutrymmet vid en kollision. Kompromiss med säkerheten.
Det finns heller ingen möjlighet att sätta skyddsnät/galler mellan bagageutrymme och kupé på X och Y. Klar kompromiss med säkerheten.
Att ta bort regn och ljussensorerna för automatiken och ersätta dem med ett ickefungerande kamerasystem är också en kompromiss med säkerheten, om än liten i sammanhanget.
De flesta av dessa säkerhetsbrister är inga konstigheter eller svårigheter att åtgärda utan är snarare medvetna val av Teslas designavdelning, varav mycket är baserat på att form går före säkerhet och funktion.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S/X part 2
Fattar inte alls nyttan med en pytteliten skärm nere vid fötterna. Lär inte ta många turer innan kidsens leriga skor letar sig upp där. Apropå kids i baksätet så har de 0 intresse för att spela gamla retrospel på en pytteliten skärm när de har de senaste spelen i sina mobiler. Märks att det är 45-åriga ingenjörer som kommit på idén med denna skärm (marknadsförs också med hur många teraflops datorn klararkallekula skrev:Fantastiskt med skärm bak tycker jag! Men varför så breda svarta kanter?

- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S/X part 2
Spot on!Nicke Nyfiken skrev:Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.fth skrev:Jag är också lite kluven inför "yoke", men jag är nyfiken på vilka andra "kompromisser kring säkerheten" du syftar på?Nicke Nyfiken skrev:Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Tesla har väl "high score" i alla säkerhetstester som har genomförsts på i princip alla sina modeller?
/fth
T.ex.
Dåliga strålkastare för att Tesla vägrar att anpassa sig till europeiska regelverket. Att Tesla hellre sätter svagare ljuskällor än fixar grundproblemet är en kompromiss med säkerheten.
Att flytta alla ”hands om” kontroller (blinkers, helljus, vindrutetorkare, växelväljare) till diverse touchdisplayer är en kompromiss med säkerheten eftersom de kräver mer uppmärksamhet än bara fingertoppskänsla.
Att flytta ”critical driving information” (som Tesla uttrycker det) till en center display (Model 3 och Y) är en kompromiss med säkerheten eftersom informationen kommer längre från siktfältet för trafiken.
Det finns ingen ”döda-vinkeln-varning” som är värd namnet. Man presenterar det på en display helt utanför synfältet vid filbyte vilket definitivt är en kompromiss med säkerheten.
Över lastutrymmet i X och Y finns det ingen ”rullgardin” som håller kvar grejerna i lastutrymmet vid en kollision. Kompromiss med säkerheten.
Det finns heller ingen möjlighet att sätta skyddsnät/galler mellan bagageutrymme och kupé på X och Y. Klar kompromiss med säkerheten.
Att ta bort regn och ljussensorerna för automatiken och ersätta dem med ett ickefungerande kamerasystem är också en kompromiss med säkerheten, om än liten i sammanhanget.
De flesta av dessa säkerhetsbrister är inga konstigheter eller svårigheter att åtgärda utan är snarare medvetna val av Teslas designavdelning, varav mycket är baserat på att form går före säkerhet och funktion.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S/X part 2
Ok, då förstår jag bättre, jag kan hålla med om mycket av du skriver.Nicke Nyfiken skrev:Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.
Många bilar har ju en röd lampa som tänds på backspegeln när en bil är i döda vinkeln, finessen med det är ju att båda förararna får en signal om att vara försiktig.Nicke Nyfiken skrev:Det finns ingen ”döda-vinkeln-varning” som är värd namnet. Man presenterar det på en display helt utanför synfältet vid filbyte vilket definitivt är en kompromiss med säkerheten.
Håller verkligen dom där rullgardinerna för något annat än mjukisdjur vid en krock?Nicke Nyfiken skrev:Över lastutrymmet i X och Y finns det ingen ”rullgardin” som håller kvar grejerna i lastutrymmet vid en kollision. Kompromiss med säkerheten.
Den jag hade i min gamla bil var iaf bara ett insynsskydd, den hade nog inte stoppat något från att ta sig fram i kupén vid en riktig krock.
Med det sagt så skulle jag inte ha något emot att ha ett insynsskydd (för inbrottsskydd då, inte krockskydd).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S/X part 2
fth skrev:Ok, då förstår jag bättre, jag kan hålla med om mycket av du skriver.Nicke Nyfiken skrev:Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.
Många bilar har ju en röd lampa som tänds på backspegeln när en bil är i döda vinkeln, finessen med det är ju att båda förararna får en signal om att vara försiktig.Nicke Nyfiken skrev:Det finns ingen ”döda-vinkeln-varning” som är värd namnet. Man presenterar det på en display helt utanför synfältet vid filbyte vilket definitivt är en kompromiss med säkerheten.
Håller verkligen dom där rullgardinerna för något annat än mjukisdjur vid en krock?Nicke Nyfiken skrev:Över lastutrymmet i X och Y finns det ingen ”rullgardin” som håller kvar grejerna i lastutrymmet vid en kollision. Kompromiss med säkerheten.
Den jag hade i min gamla bil var iaf bara ett insynsskydd, den hade nog inte stoppat något från att ta sig fram i kupén vid en riktig krock.
Med det sagt så skulle jag inte ha något emot att ha ett insynsskydd (för inbrottsskydd då, inte krockskydd).
/fth
Brukar finnas ett insynsskydd och ett lastnät.