Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Jordad »

Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.

När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.

Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.
Det måste nog vara väldigt progressiv styrning för att de ska funka bra med en sådan ratt. Formel 1 kör ju med liknande rattar men de bilarna har hopplös svängradie.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Jag är också lite kluven inför "yoke", men jag är nyfiken på vilka andra "kompromisser kring säkerheten" du syftar på?

Tesla har väl "high score" i alla säkerhetstester som har genomförsts på i princip alla sina modeller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jag beställde som sagt en ny X inatt och glömde förstås helt bort referral igen, är det någon som är i samma situation och vill byta?

Jag tror att jag kanske har hittat ett sätt att lägga in koden i beställningen utan att behöva förlita mig på välvillig säljare ;)

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.

Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.
Så är det. När det verkligen gäller, som t.ex. i militära flygplan, är det HOTAS (hands on throttle and stick) som gäller. Man ska inte behöva titta på dom mest kritiska kontrollerna utan måste kunna identifiera dom med hjälp av form och position.
I bilar har man naturligtvis lite mer marginaler men tankesättet går ju igen i moderna bilar också. Måste man titta på reglaget har man ergonomiskt misslyckats. Detsamma gäller ju röststyrning. Det förekommer ju envägs när maskinen vill berätta viktig information men troligtvis används det inte i något militärt flygplan.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
pockets.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare

Inlägg av Bodes_dad »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
pockets.png
Det är det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har fått följande information om de nya skärmarna i ett pressrelease från Tesla:
Three Displays

With 2200x1300 resolution, ultra-bright colours with exceptional responsiveness and left-right tilt, the new centre display is an ideal touchscreen for entertainment and gaming anywhere. A second display in front of the driver shows critical driving information, and a third display provides entertainment and controls for rear passengers.
Left-right tilt?! Går mittskärmen alltså att vridas höger-vänster? Ser inte ut så på bilderna man hittills sett?

Hela pressreleaset:
All New Interior

Three Displays

With 2200x1300 resolution, ultra-bright colours with exceptional responsiveness and left-right tilt, the new centre display is an ideal touchscreen for entertainment and gaming anywhere. A second display in front of the driver shows critical driving information, and a third display provides entertainment and controls for rear passengers.

Game from Anywhere

Up to 10 teraflops of processing power enables in-car gaming on-par with today’s newest consoles via Tesla Arcade. Wireless controller compatibility allows gaming from any seat.

Tri-Zone Climate Controls

Airflow and temperature are controlled entirely through the displays without any physical vents. On hot days, Cabin Overheat Protection ensures interiors always stay cool. In cold weather, pre-conditioning automatically warms the cabin and prepares the battery for maximum range.

22-Speaker Audio

A 22-speaker, 960-watt audio system offers the best listening experience at home or on the road, and new microphones enable active noise cancelling.

Glass Roof (Model S)

The full Glass Roof gives passengers a brighter, more spacious experience and unobstructed views of the sky. Infrared and UV light is effectively blocked before entering the cabin, reducing heat and glare even when the sun is directly overhead.

Panoramic Windshield (Model X)

The largest all glass panoramic windshield in production provides a seamless view of the stars and sky above. Optimized solar tinting and an obstruction-free view creates unlimited visibility for the driver and up to six passengers.

Real Storage

With front and rear trunks and fold-flat seats, Model S is a luxury car where you can fit your bike without taking the wheel off, and your luggage too. Model X offers up to 91 ft³ of cargo space, including a secure front trunk, and can seat up to 7 adults. The front trunk can fit a full-size carry-on suitcase, and the rear seats can fold flat at the press of a button, opening up the rear cargo area and under-floor storage for maximum flexibility to fit any lifestyle.

Included:
- Premium 22-speaker audio system with active noise cancelling specifically tuned for a Tesla’s ultra-quiet cabin
- Multi-device music and media over Bluetooth®
- Three displays, including a tilting 17” centre display, an HD display in front of the driver, and a rear display enabling media, games and climate control for rear passengers
- Gaming computer with 10 teraflops of processing power and wireless controller compatibility allows gaming from any seat
- Cold weather features including heated seats for every passenger, heated steering, wiper blade defrosters and washer nozzle heaters
- Ventilated front seating
- Airwave invisible cabin conditioning with tri-zone temperature controls
- HEPA air filtration system prevents viruses, bacteria and offensive odours from entering the cabin
- Custom driver profiles with automatic easy entry and exit positions
- Ambient lighting throughout the cabin
- Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
- Front centre console with sliding cup holders and storage
- Automatic opening and closing rear trunk
- Auto dimming, power folding, heated side mirrors
- 793 litres of cargo space including a secure front trunk
- Wireless and USB-C fast charging for every passenger and multi-device Bluetooth provide even more connectivity and convenience
- Location-aware automatic garage door opener
- Premium Connectivity, 3 years complimentary

o Satellite maps with live traffic visualisation
o In-car internet streaming music and media
o Video Streaming
o Caraoke
o Internet Browser

Exterior Features

All-Wheel Drive

Tesla All-Wheel Drive uses independent front and rear motors for improved performance and traction in all conditions, enabling lightning-fast response from the accelerator pedal. Unlike traditional engines, Tesla’s motors and powertrain require no scheduled maintenance for the lifetime of ownership.

Basic Autopilot

Included with every new Tesla, Autopilot enables your car to steer, accelerate and brake automatically for other vehicles and pedestrians within its lane. There to assist with the most burdensome parts of driving, Autopilot works alongside features like emergency braking, collision warning and blind-spot monitoring.

Sentry Mode

A unique layer of protection for Tesla vehicles continuously monitors the environment around the car when it’s left unattended. When enabled, Sentry Mode enters a “Standby” state, like many home alarm systems, which uses the car’s external cameras to help detect and protect against potential threats.

Plaid - Beyond Ludicrous

With the longest range and quickest acceleration of any electric vehicle in production, Model S is the highest performing sedan ever built. Both Plaid and Long Range powertrains, with updated battery architecture, are capable of back-to-back, consistent 1/4 mile runs.

Designed for Efficiency

With the lowest drag coefficient on Earth and unmatched efficiency, Model S is built for speed and range. Together with a wider body and chassis, these elements help you go down the straight or around corners quicker than ever.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ser bra ut :)

dörrfickor alltså
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Left-right tilt?! Går mittskärmen alltså att vridas höger-vänster? Ser inte ut så på bilderna man hittills sett?
Ja, det har framgått på flera ställen, så det ser ut att bli så.

Man undrar dock hur mycket det går att vinkla, det behövs ju rätt mycket för att inte föraren skall bli distraherad av passagerarens Netflix el dyl.

/fth
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Mina funderingar efter att läst på lite mer under dagen gäller två saker, varav den ena är bredden. Att nya S ska vara bredare än den gamla får mig att fundera lite.

Att köra ner en Model S i ett trångt parkeringsgarage i centrala Stockholm idag är för mig förenat med ren ångest. Nu gör jag inte just detta så ofta men det händer och därmed undrar jag hur en ännu bredare modell fixar det.. för trots allt ska bilen gå att använda till vardags.

Det andra är att jag imorse lade beställning på standard-Plaid. Plaid + kanske är det jag egentligen borde skaffa mig för att känna ordentlig skillnad i jämförelse med den bil jag har idag. Men någonstans där i brytpunkten i priset mellan de två modellerna går just nu gränsen för vad jag känner att jag kan stå ut med att köpa. Eller så är det kanske batteristorleken i Plaid+ som kommer göra att jag till slut känner mig motiverad nog till ett bilbyte över huvud taget. Men väntar jag å andra sidan för länge med att lägga handpenning på en Plaid+ så kanske jag tappar möjligheten till att köpa till FSDn som jag absolut vill ha. Elon har uttryckt att denna kan komma att bli en tilläggstjänst och sånt avskyr jag. Jag betalar hellre för mycket kontant än att abonnera på saker.

I-landsproblem om något.. Oavsett spännande framtid!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

bjornnilsson skrev:
Mina funderingar efter att läst på lite mer under dagen gäller två saker, varav den ena är bredden. Att nya S ska vara bredare än den gamla får mig att fundera lite.

Att köra ner en Model S i ett trångt parkeringsgarage i centrala Stockholm idag är för mig förenat med ren ångest. Nu gör jag inte just detta så ofta men det händer och därmed undrar jag hur en ännu bredare modell fixar det.. för trots allt ska bilen gå att använda till vardags.

Det andra är att jag imorse lade beställning på standard-Plaid. Plaid + kanske är det jag egentligen borde skaffa mig för att känna ordentlig skillnad i jämförelse med den bil jag har idag. Men någonstans där i brytpunkten i priset mellan de två modellerna går just nu gränsen för vad jag känner att jag kan stå ut med att köpa. Eller så är det kanske batteristorleken i Plaid+ som kommer göra att jag till slut känner mig motiverad nog till ett bilbyte över huvud taget. Men väntar jag å andra sidan för länge med att lägga handpenning på en Plaid+ så kanske jag tappar möjligheten till att köpa till FSDn som jag absolut vill ha. Elon har uttryckt att denna kan komma att bli en tilläggstjänst och sånt avskyr jag. Jag betalar hellre för mycket kontant än att abonnera på saker.

I-landsproblem om något.. Oavsett spännande framtid!
Köp GME nu, så kan du köpa en Plaid+ om en vecka. StOnKs only go up!
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Och hur värdelöst är inte det?

Entusiasterna kan ju prova att justera volymen på ljudanläggningen i samma ögonblick som man normalt slår på blinkersen för att köra ut ur en rondell. Och tycker man inte det är krångligt nog så kan man trösta sig med att det blir ännu svårare med touchknappar istället för en fysisk knapp som till volymjusteringen.

Dom måste ha varit riktigt höga när de kom på snilleblixtarna med nya ratten och inga spakar bakom.

Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.

Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.

Förvånar mig inte om Tesla snart kommer med 8-kantiga hjul. Inte för att det finns några fördelar, men det är annorlunda. Och jag vet att det finns gott om personer på detta forum som gladeligen skulle köpa bilar med 8-kantiga hjul så länge det är Tesla som lanserar det.

Blir ratten utan spakar verklighet, så kommer jag garanterat inte att köpa någon ny Model S. Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Låter riktigt bra faktiskt, även om jag tror att de kommer tvingas leverera den med rund ratt inom EU i slutändan.

Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.

Att saker inte ändrar på sig är inte för att man fann det optimala utan för att det enklaste att sälja till alla är det som de är vana vid. Jag är glad att Tesla kommer med något roligare och i mina ögon bättre (givet att de får styrmängden att funka). Blir som när man rattar bilspel.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av larsw »

Fick svar om bland annat ratten och ladduttaget från Teslas europeiska presstjänst, vilket resulterade i följande meningar i mitt blogginlägg:

"Teslas presstjänst uppger att dagens utskick och foton bara täcker de amerikanska modellerna med amerikanska specifikationer. Europeiska siffror och specifikationer kommer senare."

https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/ ... l-s-x.html

Kort sagt säger inte Tesla något om vare sig ladduttaget eller rattens utformning här i Europa.

Idag är det således lite grisen i säcken på vad man får om man beställer.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Jag har fått följande information om de nya skärmarna i ett pressrelease från Tesla:
Denna text finns på Teslas hemsida sedan igår kväll. Man måste dock välja US istället för svenska och sedan ligger inom i det Features och Details i konfigurationen för respektive bil. Varje avsnitt kommer med en bild likt den med sunroof som jag lade in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Allt jag hoppas på är att ratten får var sin knapp överst vid "avsågningen", för tummarna i bästa joystick stil. Så att man kan aktivera blinkers via dom. Samt skjuta sköldpaddor på framförvarande bilar i vänsterfilen. Hoppas även att man skippar växelväljare helt och installerar ett styrsystem likt det i radiobilar på tivoli, där man typ lägger i backen med ratten och man egentligen aldrig vet om man kommer åka framåt eller bakåt.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Fantastiskt med skärm bak tycker jag! Men varför så breda svarta kanter?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Jordad skrev:
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:

Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.

Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.

Det måste nog vara väldigt progressiv styrning för att de ska funka bra med en sådan ratt. Formel 1 kör ju med liknande rattar men de bilarna har hopplös svängradie.
En Formel 1 ratt har navet i mitten och greppas "kvart i tre". Här har de bara plockat bort övre halvan av en vanlig ratt. Frågan är var man ska greppa den? Tjugo i fyra? Kvart i tre går iallafall inte då ekrarna är ivägen, vilket även gör att det verkar som om man kommer behöva släppa greppet för att nå touckknapparna på ratten. (Och touchknappar har definitivt inte en Formel 1 ratt, och det av en anledning.)
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

iAkita skrev:
Jordad skrev:
Hertsh skrev:
BrooklynS skrev:

En Formel 1 ratt har navet i mitten och greppas "kvart i tre". Här har de bara plockat bort övre halvan av en vanlig ratt. Frågan är var man ska greppa den? Tjugo i fyra? Kvart i tre går iallafall inte då ekrarna är ivägen, vilket även gör att det verkar som om man kommer behöva släppa greppet för att nå touckknapparna på ratten. (Och touchknappar har definitivt inte en Formel 1 ratt, och det av en anledning.)
Jo du håller vid kvart i tre men du greppar inte runt helt och når reglagen med tummarna.

Finns nog formel 1-rattar med alla typer av olika reglage vid det här laget :) Jag refererade till en sådan ratt för att den har fast position för händerna liksom Teslas ratt. Det funkar i en formel-bil då den inte behöver den snävare svängradie som en personbil måste ha. Tesla måste därför antagligen förse bilarna med överdrivet progressiv styrning för att en sådan här ratt ska fungera i praktiken.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Märkligt med allt fokus på hur man ska hålla i ratten. Är det inte meningen att man inte ska hålla i ratten alls eller iallafall så lite som möjligt om man kör Tesla?
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Märkligt med allt fokus på hur man ska hålla i ratten. Är det inte meningen att man inte ska hålla i ratten alls eller iallafall så lite som möjligt om man kör Tesla?
Sant! Men ett är teori och nått annat praxis!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Jag är också lite kluven inför "yoke", men jag är nyfiken på vilka andra "kompromisser kring säkerheten" du syftar på?

Tesla har väl "high score" i alla säkerhetstester som har genomförsts på i princip alla sina modeller?

/fth
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
Dåliga strålkastare för att Tesla vägrar att anpassa sig till europeiska regelverket. Att Tesla hellre sätter svagare ljuskällor än fixar grundproblemet är en kompromiss med säkerheten.

Att flytta alla ”hands om” kontroller (blinkers, helljus, vindrutetorkare, växelväljare) till diverse touchdisplayer är en kompromiss med säkerheten eftersom de kräver mer uppmärksamhet än bara fingertoppskänsla.

Att flytta ”critical driving information” (som Tesla uttrycker det) till en center display (Model 3 och Y) är en kompromiss med säkerheten eftersom informationen kommer längre från siktfältet för trafiken.

Det finns ingen ”döda-vinkeln-varning” som är värd namnet. Man presenterar det på en display helt utanför synfältet vid filbyte vilket definitivt är en kompromiss med säkerheten.

Över lastutrymmet i X och Y finns det ingen ”rullgardin” som håller kvar grejerna i lastutrymmet vid en kollision. Kompromiss med säkerheten.

Det finns heller ingen möjlighet att sätta skyddsnät/galler mellan bagageutrymme och kupé på X och Y. Klar kompromiss med säkerheten.

Att ta bort regn och ljussensorerna för automatiken och ersätta dem med ett ickefungerande kamerasystem är också en kompromiss med säkerheten, om än liten i sammanhanget.

De flesta av dessa säkerhetsbrister är inga konstigheter eller svårigheter att åtgärda utan är snarare medvetna val av Teslas designavdelning, varav mycket är baserat på att form går före säkerhet och funktion.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

kallekula skrev:
Fantastiskt med skärm bak tycker jag! Men varför så breda svarta kanter?
Fattar inte alls nyttan med en pytteliten skärm nere vid fötterna. Lär inte ta många turer innan kidsens leriga skor letar sig upp där. Apropå kids i baksätet så har de 0 intresse för att spela gamla retrospel på en pytteliten skärm när de har de senaste spelen i sina mobiler. Märks att det är 45-åriga ingenjörer som kommit på idén med denna skärm (marknadsförs också med hur många teraflops datorn klarar :lol: )
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Nicke Nyfiken skrev:
fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

/fth
Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.

T.ex.
Dåliga strålkastare för att Tesla vägrar att anpassa sig till europeiska regelverket. Att Tesla hellre sätter svagare ljuskällor än fixar grundproblemet är en kompromiss med säkerheten.

Att flytta alla ”hands om” kontroller (blinkers, helljus, vindrutetorkare, växelväljare) till diverse touchdisplayer är en kompromiss med säkerheten eftersom de kräver mer uppmärksamhet än bara fingertoppskänsla.

Att flytta ”critical driving information” (som Tesla uttrycker det) till en center display (Model 3 och Y) är en kompromiss med säkerheten eftersom informationen kommer längre från siktfältet för trafiken.

Det finns ingen ”döda-vinkeln-varning” som är värd namnet. Man presenterar det på en display helt utanför synfältet vid filbyte vilket definitivt är en kompromiss med säkerheten.

Över lastutrymmet i X och Y finns det ingen ”rullgardin” som håller kvar grejerna i lastutrymmet vid en kollision. Kompromiss med säkerheten.

Det finns heller ingen möjlighet att sätta skyddsnät/galler mellan bagageutrymme och kupé på X och Y. Klar kompromiss med säkerheten.

Att ta bort regn och ljussensorerna för automatiken och ersätta dem med ett ickefungerande kamerasystem är också en kompromiss med säkerheten, om än liten i sammanhanget.

De flesta av dessa säkerhetsbrister är inga konstigheter eller svårigheter att åtgärda utan är snarare medvetna val av Teslas designavdelning, varav mycket är baserat på att form går före säkerhet och funktion.
Spot on!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev:
Ok, då förstår jag bättre, jag kan hålla med om mycket av du skriver.
Nicke Nyfiken skrev:
Många bilar har ju en röd lampa som tänds på backspegeln när en bil är i döda vinkeln, finessen med det är ju att båda förararna får en signal om att vara försiktig.
Nicke Nyfiken skrev:
Håller verkligen dom där rullgardinerna för något annat än mjukisdjur vid en krock?
Den jag hade i min gamla bil var iaf bara ett insynsskydd, den hade nog inte stoppat något från att ta sig fram i kupén vid en riktig krock.
Med det sagt så skulle jag inte ha något emot att ha ett insynsskydd (för inbrottsskydd då, inte krockskydd).

/fth
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ok, då förstår jag bättre, jag kan hålla med om mycket av du skriver.
Nicke Nyfiken skrev:
Många bilar har ju en röd lampa som tänds på backspegeln när en bil är i döda vinkeln, finessen med det är ju att båda förararna får en signal om att vara försiktig.
Nicke Nyfiken skrev:
Håller verkligen dom där rullgardinerna för något annat än mjukisdjur vid en krock?
Den jag hade i min gamla bil var iaf bara ett insynsskydd, den hade nog inte stoppat något från att ta sig fram i kupén vid en riktig krock.
Med det sagt så skulle jag inte ha något emot att ha ett insynsskydd (för inbrottsskydd då, inte krockskydd).

/fth

Brukar finnas ett insynsskydd och ett lastnät.
Skriv svar