Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

dd88 skrev:
December:

Tesla Model 3: 602
Tesla Model S: 286
Tesla Model X: 145
Nu har Bilsweden korrigerat sina siffror
Tesla Model 3 604
Tesla Model S 288
Tesla Model X 146

Ingen stor skillnad men ändrade.

Totalt blev det 1606 elbilar och 3212 laddhybrider.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Januari månads leveransstatistik, som förväntad.

Model S: 83
Model 3: 67
Model X: 15

Intressant att det såldes fler Model S än 3 i januari.

Nissan Leaf: 89
BMW I3: 73
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Inlägg av Verdi »

Credde skrev:

Tipsa biltidningarna om att Teslas försäljning har havererat!!! :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Credde skrev:

Stödet för S ökar :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

282 Niro och 117 Soul från Kia, är utsläpp från de som stått parkerade i olika hamnar sen 2019? :)

Vad händer med Mercedes Eqc egentligen? 25 bilar under EQ kategorin, är det EQC eller inkluderar det även andra bilar? Men 25st är ju inte mycket. Jämför man me Etron på 116 är det väldigt lite. Får inte Mercedes fram några bilar eller är efterfrågan verkligen så låg? Den har ju fått bra recensioner
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nilp skrev:
282 Niro och 117 Soul från Kia, är utsläpp från de som stått parkerade i olika hamnar sen 2019? :)

Vad händer med Mercedes Eqc egentligen? 25 bilar under EQ kategorin, är det EQC eller inkluderar det även andra bilar? Men 25st är ju inte mycket. Jämför man me Etron på 116 är det väldigt lite. Får inte Mercedes fram några bilar eller är efterfrågan verkligen så låg? Den har ju fått bra recensioner
Min gissning är att en bidragande orsak är "gubb-faktorn" på EQC.

De som är intresserade av elbilar tror jag är mer teknikintresserade än snittet, och då kanske man inte lockas av en förarmiljö från 1900-talet.

Jag får själv utslag och eksem av att sätta mig i en EQC, plottret skulle diskvalificera bilen för mig innan jag ens börjat titta på specifikationerna:
IMG_0447.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep

Inlägg av Mickep »

Gubbarna måste få köra elbilar också, annars kommer man aldrig nå mer än 10% av marknaden.
var är durutelefonen för de gamla elbilsköparna? (men stora knappar och ingen skärm.)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Nilp skrev:

Min gissning är att en bidragande orsak är "gubb-faktorn" på EQC.

De som är intresserade av elbilar tror jag är mer teknikintresserade än snittet, och då kanske man inte lockas av en förarmiljö från 1900-talet.

Jag får själv utslag och eksem av att sätta mig i en EQC, plottret skulle diskvalificera bilen för mig innan jag ens börjat titta på specifikationerna:
IMG_0447.jpg
/fth
Helt ening. Tycker e-Tron är för plottrig också, men den är ändå väldigt mycket bättre än EQC invändigt. Personligen tycker jag även utsidan är till fördel för e-Tron. (Sen är såklart X bäst ;) ).

Skulle jag köpa elSUV från någon "premium"-tillverkare och tvingades skippa Tesla så hade ordningen varit solklar:

E-Tron
I-Pace
EQC

Rasar priserna på i-Pace i samma omfattning som i USA så skulle den faktiskt vara en tänkbar andrabil för mig.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Mercedes hade väl likt Audi svårt att få fram batterier.
Audi löste det delvis genom att introducera étron 50. Kanske Mercedes gör ngt liknande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tycker inte Mercan ser så farligt plottrig ut. Inte värre än nån annan bil förutom Tesla då. Men å andra sidan är jag väl gubbe vid det här laget. :D

Jag hade valt EQC före E-Tron eftersom jag inte gillar Audi. I-Pace är väl lite läcker och så men jag litar inte på britterna och så ser den trång ut (synvilla?).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Tycker inte Mercan ser så farligt plottrig ut. Inte värre än nån annan bil förutom Tesla då. Men å andra sidan är jag väl gubbe vid det här laget. :D

Jag hade valt EQC före E-Tron eftersom jag inte gillar Audi. I-Pace är väl lite läcker och så men jag litar inte på britterna och så ser den trång ut (synvilla?).
I-Pace är absolut liten men det är ju på gott och ont. Den är ju riktigt körglad, något jag inte tror någon direkt associerar med EQC och/eller e-Tron.

Jag litar varken på tyskar eller britter så för mig är det lite sak samma... Eller rättare sagt, tyskarna är säkert ännu duktigare på millimeterprecisionen, men kvaliteten tror jag är ungefär lika dålig oavsett. Där litar jag enbart på japanska bilar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:

I-Pace är absolut liten men det är ju på gott och ont. Den är ju riktigt körglad, något jag inte tror någon direkt associerar med EQC och/eller e-Tron.

Jag litar varken på tyskar eller britter så för mig är det lite sak samma... Eller rättare sagt, tyskarna är säkert ännu duktigare på millimeterprecisionen, men kvaliteten tror jag är ungefär lika dålig oavsett. Där litar jag enbart på japanska bilar.
Japanska bilar är tyvärr så tråkiga att klockorna stannar. Om det inte är en GT-R eller nåt såklart... :)

Intressant ändå att du kan tänka dig att byta bort din Model 3 mot en I-Pace. ;)

ps. Har själv väldigt goda erfarenheter av BMW. Både fossilerna och den i3 vi har nu har varit klockrena. Men det betyder ju inte så mycket mer än känslomässigt för just mig. :) Pappa är också väldigt nöjd med sin GLK. Dock var hans C-klass innan den otroligt drabbad av fel (och rost!). Så det är väl lite hit and miss.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Japanska bilar är tyvärr så tråkiga att klockorna stannar. Om det inte är en GT-R eller nåt såklart... :)

Intressant ändå att du kan tänka dig att byta bort din Model 3 mot en I-Pace. ;)

ps. Har själv väldigt goda erfarenheter av BMW. Både fossilerna och den i3 vi har nu har varit klockrena. Men det betyder ju inte så mycket mer än känslomässigt för just mig. :) Pappa är också väldigt nöjd med sin GLK. Dock var hans C-klass innan den otroligt drabbad av fel (och rost!). Så det är väl lite hit and miss.
Jag gillade min ISF ;)

Nej du har nog rätt. Jag kan ju inte byta bort trean ens om i-Pace skulle bli billigare (som i USA) :o Jag lurar mig själv bara, jag börjar faktiskt bli lite rastlös. Van att byta märken och modeller. Trots att jag verkligen älskar våra Teslor så blir jag lite frustrerad över att det bara finns 3 bilar att variera mellan. Kan inte riktigt förklara varför :lol:

Mina BMW funkade helt OK (jag köpte ju ändå fler...), men både min ISF och den IS250 min mamma kör har bokstavligt talat haft 0 fel. Då är morsans ändå från 2006...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Jag gillade min ISF ;)

Nej du har nog rätt. Jag kan ju inte byta bort trean ens om i-Pace skulle bli billigare (som i USA) :o Jag lurar mig själv bara, jag börjar faktiskt bli lite rastlös. Van att byta märken och modeller. Trots att jag verkligen älskar våra Teslor så blir jag lite frustrerad över att det bara finns 3 bilar att variera mellan. Kan inte riktigt förklara varför :lol:

Mina BMW funkade helt OK (jag köpte ju ändå fler...), men både min ISF och den IS250 min mamma kör har bokstavligt talat haft 0 fel. Då är morsans ändå från 2006...

Jag är galet rastlös också. Försöker hitta på scenarier så att jag "måste" byta bil. Men det går sådär. Närmast är väl ändå att byta i3:an mot en 3P nu när de sänkt förmånsvärdet något. En annan tanke är att byta min 100D mot en Raven. Men jag vet inte... Svårt att motivera extra kostnaden när vi båda är så nöjda.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:

Vi hade en IS200 från -99 som andrabil i väääldigt många år. Det gick inte att sälja en bil det aldrig var fel på. När bilen var 18 år gammal sålde vi den tillslut ändå, och de enda reparationerna som gjordes på alla år var byte av en lambdasond och en o-ring i kylsystemet. Sjukt bra bil. :cry:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

Vi hade en IS200 från -99 som andrabil i väääldigt många år. Det gick inte att sälja en bil det aldrig var fel på. När bilen var 18 år gammal sålde vi den tillslut ändå, och de enda reparationerna som gjordes på alla år var byte av en lambdasond och en o-ring i kylsystemet. Sjukt bra bil. :cry:

Om "driftsäker" är bra så visst. Då kan man köpa en Toyota Landcruiser. Den går väl aldrig sönder. :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

Om "driftsäker" är bra så visst. Då kan man köpa en Toyota Landcruiser. Den går väl aldrig sönder. :)
På vilket sätt är en Landcruiser bättre som andrabil om man kör i stan? Förstår inte riktigt din poäng.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

På vilket sätt är en Landcruiser bättre som andrabil om man kör i stan? Förstår inte riktigt din poäng.

Min poäng är att jag värdesätter andra saker före driftsäkerhet och om driftsäkerhet är det viktigaste så kan man köpa en Landcruiser lika gärna. (Antagligen för att jag precis kollar på Wheeler Dealers där de renoverar en gammal sådan. :))

Är ok om min bil går sönder ibland. Inte för ofta såklart. Men huvudsaken är att den väcker positiva känslor hos mig. Jag måste tycka om den.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Legato skrev:

Min poäng är att jag värdesätter andra saker före driftsäkerhet och om driftsäkerhet är det viktigaste så kan man köpa en Landcruiser lika gärna. (Antagligen för att jag precis kollar på Wheeler Dealers där de renoverar en gammal sådan. :))
Är ok om min bil går sönder ibland. Inte för ofta såklart. Men huvudsaken är att den väcker positiva känslor hos mig. Jag måste tycka om den.
En andrabil som är extremt driftsäker väcker positiva känslor hos mig. ;)
För förstabilen är jag bevisligen beredd att göra avkall på kvalité och driftsäkerhet för att få något annat. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Magre

Inlägg av Magre »

Teslas andel av nyreg. i jan (rullande 12 mån medel):

Sverige:
1,79% (dec 1,74%, nov 1,61%)

Norge:
13,15% (dec 13,20%, nov 13,26%)

Så andel i Sverige fortsatt något upp, i Norge ned.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ganska rejäl tröskeleffekt för Volvo.

Försäljning december 2019:
10.297 sålda bilar

Januari 2020:
2.793 sålda bilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Magre

Inlägg av Magre »

Zalman3 skrev:
Ganska rejäl tröskeleffekt för Volvo.

Försäljning december 2019:
10.297 sålda bilar

Januari 2020:
2.793 sålda bilar
Den statistiken är ju 'bonus-malus-förstörd', jfr med 2019, då var det 4557 resp. 4073. Så på totalen, dessa månader, upp +50% för Volvo då.
Headline
elbilist

Inlägg av Headline »

I vilka kommuner köptes det inte några elbilar i Januari?

SALEM
HEBY
VINGÅKER
OXELÖSUND
FLEN
ÖDESHÖG
YDRE
EKSJÖ
UPPVIDINGE
TINGSRYD
MÖNSTERÅS
BORGHOLM
BURLÖV
ÖRKELLJUNGA
BJUV
OSBY
ÅSTORP
PARTILLE
ORUST
SOTENÄS
MUNKEDAL
DALS-ED
FÄRGELANDA
GRÄSTORP
ESSUNGA
GULLSPÅNG
BENGTSFORS
LILLA EDET
HERRLJUNGA
GÖTENE
TÖREBODA
LYSEKIL
TIDAHOLM
KIL
TORSBY
STORFORS
MUNKFORS
FORSHAGA
GRUMS
ÅRJÄNG
HAGFORS
LEKEBERG
LJUSNARSBERG
SKINNSKATTEBERG
SURAHAMMAR
SALA
FAGERSTA
VANSBRO
MALUNG-SÄLEN
RÄTTVIK
SMEDJEBACKEN
SÄTER
OCKELBO
OVANÅKER
BOLLNÄS
ÅNGE
BRÄCKE
STRÖMSUND
ÅRE
BERG
HÄRJEDALEN
BJURHOLM
NORSJÖ
MALÅ
STORUMAN
LYCKSELE
ARVIDSJAUR
ÖVERKALIX
PAJALA
ÄLVSBYN
HAPARANDA
KIRUNA

Var är andelen nya elbilar störst relativt totala nybilsförsäljningen?

Sverigesnittet blev 7,13%

Data finns hos SCB:

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... tiknyheter
Picture2.jpg
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Headline skrev:
I vilka kommuner köptes det inte några elbilar i Januari?

SALEM
HEBY
VINGÅKER
OXELÖSUND
FLEN
ÖDESHÖG
YDRE
EKSJÖ
UPPVIDINGE
TINGSRYD
MÖNSTERÅS
BORGHOLM
BURLÖV
ÖRKELLJUNGA
BJUV
OSBY
ÅSTORP
PARTILLE
ORUST
SOTENÄS
MUNKEDAL
DALS-ED
FÄRGELANDA
GRÄSTORP
ESSUNGA
GULLSPÅNG
BENGTSFORS
LILLA EDET
HERRLJUNGA
GÖTENE
TÖREBODA
LYSEKIL
TIDAHOLM
KIL
TORSBY
STORFORS
MUNKFORS
FORSHAGA
GRUMS
ÅRJÄNG
HAGFORS
LEKEBERG
LJUSNARSBERG
SKINNSKATTEBERG
SURAHAMMAR
SALA
FAGERSTA
VANSBRO
MALUNG-SÄLEN
RÄTTVIK
SMEDJEBACKEN
SÄTER
OCKELBO
OVANÅKER
BOLLNÄS
ÅNGE
BRÄCKE
STRÖMSUND
ÅRE
BERG
HÄRJEDALEN
BJURHOLM
NORSJÖ
MALÅ
STORUMAN
LYCKSELE
ARVIDSJAUR
ÖVERKALIX
PAJALA
ÄLVSBYN
HAPARANDA
KIRUNA

Var är andelen nya elbilar störst relativt totala nybilsförsäljningen?

Sverigesnittet blev 7,13%

Data finns hos SCB:

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... tiknyheter
Dessa uppgifter stämmer inte heller.

Ofta tas bilen ut på huvudkontoret i Stockholm.
Och vart den egentligen körs är inte så lätt att veta.
Dessutom kan en företagsbil flytta mellan orter pga personalförändringar tex.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

aha en skamlista. (list of shame)
i Min kommun finns iallafall minst 3 st teslor (har sett med egna ögon)
Skriv svar