Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Lophornis skrev:
Sverige ligger inte långt efter med utbyggnaden 7st mot Norge 8st fast Norge har flest igång. Mantorp i Sverige var det en bra placering?
Mantorp är väl nice om man vill ta ut sin bil på banan :)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos. :)
Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar. Finns det 24/7 mackar på de ställen du räknar upp?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Lophornis skrev:
mati skrev:
Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos. :)
Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar. Finns det 24/7 mackar på de ställen du räknar upp?
Ja, det gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Lophornis skrev:
Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar.
Det gör ju Clever också. Ska bli intressant att se om Clever möter Ionitys satsning på nåt sätt! De säger ju att de ska bygga om sina stationer till högre effekter. Vet inte om de kommit igång med det än.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Lophornis skrev:
Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar.
Det gör ju Clever också. Ska bli intressant att se om Clever möter Ionitys satsning på nåt sätt! De säger ju att de ska bygga om sina stationer till högre effekter. Vet inte om de kommit igång med det än.
I samarbete med Eon:

http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

40 live, 49 building
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

De borde kanske hinna med att ha påbörjat de 100 de pratade om som skulle byggas in årsskiftet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

frippan skrev:
De borde kanske hinna med att ha påbörjat de 100 de pratade om som skulle byggas in årsskiftet.
Ja, det kanske de hinner med. Frågan är om de fortsätter bygga även över julhelgen. Julafton är ju ingen röd dag i många länder, bl a Tyskland.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

40 live, 50 building

Varberg. Första rätt :)
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Perfekt för min familj som har släkt runt hela Västkusten som vi besöker ofta. En i Halmstad med så känns det komplett. :)

Det ligger en Circle K precis vid E22 i Halmstad, vid en stor handelsplats med restauranger och allt du kan tänka dig. Där vore perfekt.
ionity.PNG
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...

ALLA hade ungefär lika bra täckning, men det var väldigt stor skillnad i antal samtidiga användare som kunde ringa. Där Telia tex då samtidigt kunde hantera 20st samtal i fjällvärlden till påsk medans Comviq kunde hantera 2st tex. Så både hade samma ”täckningskartor” men vid praktisk användning blev skillnaden väldigt stor. Där många ofta inte kunde ringa eller bli nådda i påsktid. (Been there, done that...)

Är dessutom lite rädd att CCS-laddarna som tex Ionity/Clever/EON riskerar att bli ”upptagna” av många med ”gott om tid” där deras bilar både laddar lite långsamt OCH behövs laddas uppemot 100% för att komma vidare.

”Finns ju olika leverantörer överallt” säger många då. Ja men tycker personligen bättre om lägre/laddhastighet MEN hög sannolikt för ledig kapacitet än tvärt om. Har ju själv kört med CCS elbilar sen 2013 och Tesla sen 2015. Känns alltid lite nervöst när man åker längre med CCS.

Så ser fortfarande SuC som en stor USP för Tesla tills Ionity och övriga laddnätverk VISAT sig fundera i praktiken också. Vid tex Påskhelg, sportlov, jullov, juli på västkusten osv. Tror det är några år bort trots allt.

När det gäller mobiltelefontäckning tog det måååånga år från det kartorna ”visa täckning” tills de faktiskt funkade att ringa under hög belastning också. Frun har alltid haft Telia och jag ”annat” genom jobbet. Kunde ofta lika gärna lämna jobbmobiltelefonen när vi skulle vika av från E4:an tex.

Skulle tro att det kommer sväras en del i ”påsktid” bland nyfrälsta e-Tronägare, i-Pace osv. När någon kritisk laddstation är upptagen eller strular. Där hela familjen börjar fundera om valet att köpa en ren elbil för miljonen var så vettigt och ett febrilt surfande efter alternativa laddmöjligheter pågår.

Missförstå mig rätt! ÄLSKAR att det byggs fler laddplatser snabbt! Men när någon ”bekant” frågar mig vad jag rekommenderar, vill jag fortfarande framhålla SuC som en av Teslas största fördelar tills de övriga ”bevisat” att de fungerar bra under kritisk ”högbelastning” som tex olika högtidshelger. Oavsett om någon annan elbil har andra fördelar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

SuC rockar fett :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Leo skrev:
Missförstå mig rätt! ÄLSKAR att det byggs fler laddplatser snabbt! Men när någon ”bekant” frågar mig vad jag rekommenderar, vill jag fortfarande framhålla SuC som en av Teslas största fördelar tills de övriga ”bevisat” att de fungerar bra under kritisk ”högbelastning” som tex olika högtidshelger. Oavsett om någon annan elbil har andra fördelar.
Jag håller helt med, jag skulle idag inte med gott samvete kunna rekommendera någon annan elbil än Tesla om jag vet att personen behöver kunna göra bekymmersfria långresor.

Om ett par år, när Ionity, Clever et al har byggt ut sina nätverk av laddare med 150kW+ kapacitet, så är situationen förstås en helt annan, men idag behöver man nog vara elbils-entusiast med bra tålamod om man ska resa långt med CCS-bilar.

Tyvärr är ju marknadsföringen för "de andra" bilarna till viss del direkt missvisande här, genom att framhäva att elbilarna från de traditionella tillverkarna är precis som "vanliga" bilar så kommer förstås köparna att förvänta sig att dom skall fungera just som en "vanlig" bil, och då måste ju även långresor funka bekymmersfritt.

Vi som hänger på TCS skulle förstås idag kunna välja i princip vilken elbil som helst, vi är ju vana att ruttplanera i ABRP ett par veckor innan avfärd och jonglera ett halvdussin ladd-appar och RFID-brickor när vi är ute och reser, men det tror jag inte en "vanlig" bilköpare är så intresserad av.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.

De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.
Nä, inte hastighetsmässigt, men det blir ju mindre riskabelt och smidigare eftersom det finns flera laddare på samma ställe. Mindre risk att man måste stå och vänta.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Största fördelen med ännu snabbare laddning är nog att omsättningen av laddande bilar ökar så att genomströmningen av bilar ökar utan att fler stolpar behövs. Teslas laddparker är ju nästan löjligt stora på vissa platser, 40 stall i Norge på några ställen, med dubbel effekt skulle det i princip kunna motsvara 80 av dagens stall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Verdi skrev:
Humpfr..... Hur kan ni avsiktligen "Glömma" Elin...E-Up. Oförskämt. ;-)
Tesla Model Y
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Ampera-e, Bollinger, Soul-EV -20(nästan), Model 3(nästan)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Ampera-e, Bollinger, Soul-EV -20(nästan), Model 3(nästan)
om M3 klassar in i listan så får nog även e-tron även få plats.
Tesla Model Y
halper

Inlägg av halper »

Leo skrev:
Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?

Tillägg: jag har hittat den här (https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

40 live, 51 building
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

halper skrev:
Leo skrev:
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?

Tillägg: jag har hittat den här (https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:

https://supercharge.info/data

För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.

Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

fth skrev:
halper skrev:
Leo skrev:

Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:

https://supercharge.info/data

För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.

Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt. :)

/fth
Open Charge Map - api https://api.openchargemap.io/v2/poi/?ou ... bose=false
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar