Mantorp är väl nice om man vill ta ut sin bil på bananLophornis skrev:Sverige ligger inte långt efter med utbyggnaden 7st mot Norge 8st fast Norge har flest igång. Mantorp i Sverige var det en bra placering?

Moderator: Redaktion
Mantorp är väl nice om man vill ta ut sin bil på bananLophornis skrev:Sverige ligger inte långt efter med utbyggnaden 7st mot Norge 8st fast Norge har flest igång. Mantorp i Sverige var det en bra placering?
Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar. Finns det 24/7 mackar på de ställen du räknar upp?mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
Ja, det gör det.Lophornis skrev:Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar. Finns det 24/7 mackar på de ställen du räknar upp?mati skrev:Gissningsvis så hamnar en i Jönköping, en i Ljungby och en i Helsingborg. Dessutom Halmstad, Varberg, Vårgårda och Mariestad.
Blir roligt att se hur mycket off jag ligger med min prognos.
Det gör ju Clever också. Ska bli intressant att se om Clever möter Ionitys satsning på nåt sätt! De säger ju att de ska bygga om sina stationer till högre effekter. Vet inte om de kommit igång med det än.Lophornis skrev:Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar.
I samarbete med Eon:Jerker skrev:Det gör ju Clever också. Ska bli intressant att se om Clever möter Ionitys satsning på nåt sätt! De säger ju att de ska bygga om sina stationer till högre effekter. Vet inte om de kommit igång med det än.Lophornis skrev:Tänk på att ionity i Sverige samarbetar med Cirkel K mackar.
Ja, det kanske de hinner med. Frågan är om de fortsätter bygga även över julhelgen. Julafton är ju ingen röd dag i många länder, bl a Tyskland.frippan skrev:De borde kanske hinna med att ha påbörjat de 100 de pratade om som skulle byggas in årsskiftet.
Jag håller helt med, jag skulle idag inte med gott samvete kunna rekommendera någon annan elbil än Tesla om jag vet att personen behöver kunna göra bekymmersfria långresor.Leo skrev:Missförstå mig rätt! ÄLSKAR att det byggs fler laddplatser snabbt! Men när någon ”bekant” frågar mig vad jag rekommenderar, vill jag fortfarande framhålla SuC som en av Teslas största fördelar tills de övriga ”bevisat” att de fungerar bra under kritisk ”högbelastning” som tex olika högtidshelger. Oavsett om någon annan elbil har andra fördelar.
mati skrev:Visst kan det bli kö. Men de få gångerna jag laddar på SuC är jag i princip alltid mer eller mindre ensam där. Ibland kommer det en till, men oftast är det helt tomt. Sist hade jag svärföräldrarna med mig och de undrare varför det finns så jäkla många laddare vid varje SuC, vi såg faktiskt inte en enda Tesla under hela resan på 170 mil. Och jag tycker att det är i princip alltid så. Det beror naturligtvis helt och hållet på vart man reser och vid vilka tider man åker. Jag kanske har haft tur hittills. Men det finns ju ändå betydligt fler Teslor än CCS-kompatibla bilar. Kom ihåg att de vanligaste elbilarna idag är Leaf och Zoe. Ingen av dem kan ladda CCS.
När Model 3 kommer kan det däremot bli en annan femma. Men samtidigt tror jag att nyblivna Model 3-ägare vill gärna ladda på SuC, det är liksom lite grejen med en Tesla.
Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Nä, inte hastighetsmässigt, men det blir ju mindre riskabelt och smidigare eftersom det finns flera laddare på samma ställe. Mindre risk att man måste stå och vänta.mati skrev:Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Humpfr..... Hur kan ni avsiktligen "Glömma" Elin...E-Up. Oförskämt.mati skrev:Hm, jag kan inte komma på några fler. Och e-Golf och i3 har ju iofs ingen större glädje av att ladda vid en Ionity-laddare. De kan lika gärna ladda på andra ställen utan att det blir långsammare.Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
Ampera-e, Bollinger, Soul-EV -20(nästan), Model 3(nästan)Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
om M3 klassar in i listan så får nog även e-tron även få plats.Henrik Torphammar skrev:Ampera-e, Bollinger, Soul-EV -20(nästan), Model 3(nästan)Verdi skrev:De som har CCS nu är det eGolf, Ioniq, i3, I-Pace, Kona, E-Niro? Några fler?
På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:halper skrev:På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
Tillägg: jag har hittat den här (https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
Open Charge Map - api https://api.openchargemap.io/v2/poi/?ou ... bose=falsefth skrev:Jag har gjort en sådan själv för Supercharger-nätverket några gånger med hjälp av diverse verktyg, för SuC är det ju trivialt eftersom det finns en nycket bra källa till information med lat/long, status etc:halper skrev:På tal om täckningskartor, jag har försökt hitta en sådan för laddare. Känner någon till en sådan? Vad jag vill ha är alltså en karta som typ uppladdning.nu men kunna se markerade områden med X kilometers radie (inmatad räckvidd genom 2, i enklaste fall; lite olika nyanser för "hellugnt", "nog okej" och "om du vågar" för överkurs) kring varje laddplats. Då kan jag slänga in "200 km" som räckvidd på min lilla IONIQ och se vilka rutter i landet jag vågar köra. Jag känner till alla vanliga reseplanerare som brukar nämnas här men jag tycker att de kräver en del "manuellt" pillande för att hitta bra alternativa rutter om man exempelvis vill ta "the scenic tour" runt en sjö istället för motorvägen, etc. Hade jag kunnat se en "täckningskarta" hade detta varit lättare, tänker jag mig. Finns det någon sådan?Leo skrev:Tänker tillbaka på alla fina ”mobiltelefon-täckningskartor” som marknadsfördes för 20-25år sen...
…
Tillägg: jag har hittat den här (https://supercharge.info/map) fast den visar bara Teslas laddare vilket inte hjälper mig i min IONIQ så mycket.
https://supercharge.info/data
För att kunna göra en sådan karta för CCS måste man ha tillgång till alla aktiva laddare och deras koordinater, något som jag inte har hittat.
Sen är det också så att för SuC är täckningskartan rätt ointressant, med 200km radie så är täckningen total i stort sett överallt.![]()
/fth