Nej, ingen har fått bilen. Vi alla som skriver här fejkar.Mickep skrev:Har sett flera st (2st) på gatorna så några har nog fått den. (model 3 är dock överlägsen vanligast) har även sett en (1 st) kia ev6. i en stad med 15 k invånare.

Moderator: Redaktion
Nej, ingen har fått bilen. Vi alla som skriver här fejkar.Mickep skrev:Har sett flera st (2st) på gatorna så några har nog fått den. (model 3 är dock överlägsen vanligast) har även sett en (1 st) kia ev6. i en stad med 15 k invånare.
Min bil och din är från samma kull. Min är byggd 2022-02-09, för reggad 2022-03-04 och åkte med samma båt. Hämtad i tisdags.Ioniq the Hedgehog skrev:Hej, long time lurker här.Tessi19 skrev:Håller med, borde döpas om till Ioniq5Nicke Nyfiken skrev:568 sidor med inlägg i en tråd om att förboka en Ioniq 5.
ÄR DET INGEN SOM FÅTT LEVERANS ÄNNU ???
Jag beställde en AWD i våg två förra året, 2021-05-25. Bilen tillverkades 2022-02-03, ställdes sannolikt på båt 2022-03-04 (då den också fick registreringsnummer). Bilen landade hos min handlare ca 2022-04-27 och jag hämtar den på måndag 2022-05-09. Hoppas att detta ger lite information om leveranstider och processen.
När ni skriver att bilen fick registreringsnummer på båt, menar ni chassinummer eller menar ni verkligen ett svenskt regnummer?Ioniq the Hedgehog skrev:Hej, long time lurker här.Tessi19 skrev:Håller med, borde döpas om till Ioniq5Nicke Nyfiken skrev:568 sidor med inlägg i en tråd om att förboka en Ioniq 5.
ÄR DET INGEN SOM FÅTT LEVERANS ÄNNU ???
Jag beställde en AWD i våg två förra året, 2021-05-25. Bilen tillverkades 2022-02-03, ställdes sannolikt på båt 2022-03-04 (då den också fick registreringsnummer). Bilen landade hos min handlare ca 2022-04-27 och jag hämtar den på måndag 2022-05-09. Hoppas att detta ger lite information om leveranstider och processen.
Vin fick jag vid bokning. Då var båten på andra sidan Suez. Svenskt regnr kommer något dygn innan båten når svenskt farvatten.Raptor skrev:När ni skriver att bilen fick registreringsnummer på båt, menar ni chassinummer eller menar ni verkligen ett svenskt regnummer?Ioniq the Hedgehog skrev:Hej, long time lurker här.Tessi19 skrev:Håller med, borde döpas om till Ioniq5Nicke Nyfiken skrev:568 sidor med inlägg i en tråd om att förboka en Ioniq 5.
ÄR DET INGEN SOM FÅTT LEVERANS ÄNNU ???
Jag beställde en AWD i våg två förra året, 2021-05-25. Bilen tillverkades 2022-02-03, ställdes sannolikt på båt 2022-03-04 (då den också fick registreringsnummer). Bilen landade hos min handlare ca 2022-04-27 och jag hämtar den på måndag 2022-05-09. Hoppas att detta ger lite information om leveranstider och processen.
Fick du Vin redan när du beställde 2021-05-25?Walker skrev:Vin fick jag vid bokning. Då var båten på andra sidan Suez. Svenskt regnr kommer något dygn innan båten når svenskt farvatten.Raptor skrev:När ni skriver att bilen fick registreringsnummer på båt, menar ni chassinummer eller menar ni verkligen ett svenskt regnummer?Ioniq the Hedgehog skrev:Hej, long time lurker här.Tessi19 skrev:Håller med, borde döpas om till Ioniq5Nicke Nyfiken skrev:568 sidor med inlägg i en tråd om att förboka en Ioniq 5.
ÄR DET INGEN SOM FÅTT LEVERANS ÄNNU ???
Jag beställde en AWD i våg två förra året, 2021-05-25. Bilen tillverkades 2022-02-03, ställdes sannolikt på båt 2022-03-04 (då den också fick registreringsnummer). Bilen landade hos min handlare ca 2022-04-27 och jag hämtar den på måndag 2022-05-09. Hoppas att detta ger lite information om leveranstider och processen.
Man börjar se dem. Det finns ytterligare två till på samma parkering hos en kund. Fast det är i Göteborg. Här i Skaraborg är det däremot så illa att nästan alla som har en Ioniq 5 hänger också i den här tråden.Mickep skrev:Har sett flera st (2st) på gatorna så några har nog fått den. (model 3 är dock överlägsen vanligast) har även sett en (1 st) kia ev6. i en stad med 15 k invånare.
3000 mil/12 mån är det som gäller nu. Mer rimligt intervall.Johlei skrev:Har ioniq5 fortfarande sina korta serviceintervall med dyrt byte av batterikylvätska? Provkörde och älskade komforten men tycker att servicekraven förtar köpsuget.
Är det inte ganska drygt att behöva lämna in bilen på service varje år?Johlei skrev:3000 mil/12 mån är det som gäller nu. Mer rimligt intervall.Johlei skrev:Har ioniq5 fortfarande sina korta serviceintervall med dyrt byte av batterikylvätska? Provkörde och älskade komforten men tycker att servicekraven förtar köpsuget.
https://katalog.hyundai.se/eftermarknad ... ma/?page=1
Sugen.
Ser mycket EV6 och Iq5 i Norge när jag kör till/från Oslo. Visst kanske ID/MEB är vanliga (speciellt Enyaq verkar populär i Norge), men KIA/Hyundai ser man ändå rätt mycket av. Men har även sett ett antal svenskreggade EV6 och Iq5 här på svenska vägar. De blir allt vanligare och populärare känns det som.mati skrev:Man börjar se dem. Det finns ytterligare två till på samma parkering hos en kund. Fast det är i Göteborg. Här i Skaraborg är det däremot så illa att nästan alla som har en Ioniq 5 hänger också i den här tråden.Mickep skrev:Har sett flera st (2st) på gatorna så några har nog fått den. (model 3 är dock överlägsen vanligast) har även sett en (1 st) kia ev6. i en stad med 15 k invånare.
EV6 börjar också synas. Jag har sett flera stycken bara denna veckan. Men den elbilen som jag tycker är vanligast häromkring måste nästan vara ID4. De är överallt.
Tesla har ju sina utmaningar med komponentbrister. Det har drabbats av det precis som alla andra tillverkare. Dock så verkar de kunna parera det något lite bättre (förutom dragkrokar). VAG har ju lite mer problem, och nu även pga. kriget i Ukraina där de haft ett antal underleverantörer som de tappat. Så även VAG lider nog en del produktionsproblem. Dock så verkar det vara ännu större problem för Hyundai/KIA som du påpekar. De verkar vara en av de som drabbats hårdast.mati skrev:Att de är populära råder det ingen tvivel om. Frågan är hur tillgången ser ut. I Norge har ju Iq5 funnits en betydligt längre tid än i Sverige, det är dit alla bilar går. Jag skulle gissa att man hade fått se betydligt fler i Sverige om de hade haft samma tillgång som MEB bilarna.
Är det det så, eller har de bara mycket låg fokus på Sverige som marknad? Jag har ett svagt minne av att gamla Ioniq också var bristvara i Sverige de första åren. Och då var det ingen komponentbrist eller krig. Det var bara så att Hyundai inte tyckte att vi skulle få några bilar. De skickades hellre till våra grannländer istället. Sverige är inget elbilsland helt enkelt.martinot skrev:Tesla har ju sina utmaningar med komponentbrister. Det har drabbats av det precis som alla andra tillverkare. Dock så verkar de kunna parera det något lite bättre (förutom dragkrokar). VAG har ju lite mer problem, och nu även pga. kriget i Ukraina där de haft ett antal underleverantörer som de tappat. Så även VAG lider nog en del produktionsproblem. Dock så verkar det vara ännu större problem för Hyundai/KIA som du påpekar. De verkar vara en av de som drabbats hårdast.
Bra grej. Dock inte behövt den ännu. Sedan är det väl så att Ioniq 5 har riktigt skinn? Inte konstmaterial som många andra. Hur slår man förresten på ventilationen? Är det automatiskt?mati skrev:En helt annan sak nu.
Jag har idag för första gången testat de ventilerade stolarna. Nu förstår jag er som säger att det är guds gåva. Och då är det inte ens särskilt varmt ännu. Vilken grej. Också med tanke på tråden som precis har startats som handlar om rövsvett i M3. Ett icke-problem i Iq5 som har rump-fläkt.
OK. Måste pröva nu när värmen börja nå upp till norr. Enligt en tråd på Ioniq forum (internationella) är det Eco Processed Leather, dvs riktigt skinn. Det står det tydligen även i broschyren i vissa länder. Det är nog att föredra utifrån hållbarhet också.mati skrev:Nej, är inte det nån form av plast? Allting är ju gjort av återvunnet material. Jag tror inte att det är skinn. Men jag kan ha fel.
Vet inte om det går automatiskt. Rumpvärmen är ju det. Ventilationen kanske också? Ingen aning. Annars slår man på den i samma meny på skärmen som rumpvärmen. Fast man drar pluppen nedåt istället för uppåt. Finns tre nivåer, precis som för rumpvärmen.
Ventilerade säten är något som jag gärna skulle vilja se hos både Tesla och alla andra bilar. Börjar bli en del bilmodeller som får det, men hoppas att det blir vanligare framöver och att det även kommer till Tesla.Mats E skrev:OK. Måste pröva nu när värmen börja nå upp till norr. Enligt en tråd på Ioniq forum (internationella) är det Eco Processed Leather, dvs riktigt skinn. Det står det tydligen även i broschyren i vissa länder. Det är nog att föredra utifrån hållbarhet också.mati skrev:Nej, är inte det nån form av plast? Allting är ju gjort av återvunnet material. Jag tror inte att det är skinn. Men jag kan ha fel.
Vet inte om det går automatiskt. Rumpvärmen är ju det. Ventilationen kanske också? Ingen aning. Annars slår man på den i samma meny på skärmen som rumpvärmen. Fast man drar pluppen nedåt istället för uppåt. Finns tre nivåer, precis som för rumpvärmen.
Precis, det har ju funnits hos Tesla också. Men det var så kass kvalitet på skinnet att det gick sönder hela tiden i och med alla små hål som perforerade skinnet. Jag tror att det var anledningen till att man tog bort det tillvalet. Skiten höll inte tillräckligt bra helt enkelt.Bjelke skrev:Model S och X har haft det också ”till och från”, jag har det på den ena iafriktigt najs när det är varmt
Jaha, okej. Det visste jag inte. Då förväxlade jag det kanske med Essential-stolarna. För de är definitivt gjorda av nåt återvunnet plast-jox. PET-flaskor eller nåt sånt. Golvmattan är ju gjord av gamla fisknät som man plockat upp från Medelhavet. Det tycker jag är ganska coolt.Mats E skrev:Enligt en tråd på Ioniq forum (internationella) är det Eco Processed Leather, dvs riktigt skinn. Det står det tydligen även i broschyren i vissa länder. Det är nog att föredra utifrån hållbarhet också.
Ja Sverige är tyvärr nedprioriterat. Norge och Tyskland är prioriterade. Där gnälls det om man fått vänta några månader medans vi får vänta över ett år.mati skrev:Är det det så, eller har de bara mycket låg fokus på Sverige som marknad? Jag har ett svagt minne av att gamla Ioniq också var bristvara i Sverige de första åren. Och då var det ingen komponentbrist eller krig. Det var bara så att Hyundai inte tyckte att vi skulle få några bilar. De skickades hellre till våra grannländer istället. Sverige är inget elbilsland helt enkelt.
Det är ruskigt skönt och om man har ställt in att bilen automatiskt får styra värmen/kylan i sätena så maxar den stolventilationen första minuterna (om man glömt förkyla bilen med appen).mati skrev:En helt annan sak nu.
Jag har idag för första gången testat de ventilerade stolarna. Nu förstår jag er som säger att det är guds gåva. Och då är det inte ens särskilt varmt ännu. Vilken grej. Också med tanke på tråden som precis har startats som handlar om rövsvett i M3. Ett icke-problem i Iq5 som har rump-fläkt.
Oj förlåt mitt avslöjandemati skrev:Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk.![]()
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
Hehe, det var inte så jag menade.Mats E skrev:Oj förlåt mitt avslöjande