Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Mickep skrev:
Har sett flera st (2st) på gatorna så några har nog fått den. (model 3 är dock överlägsen vanligast) har även sett en (1 st) kia ev6. i en stad med 15 k invånare.
Nej, ingen har fått bilen. Vi alla som skriver här fejkar. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Ioniq the Hedgehog skrev:
Tessi19 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
568 sidor med inlägg i en tråd om att förboka en Ioniq 5.

ÄR DET INGEN SOM FÅTT LEVERANS ÄNNU ???
Håller med, borde döpas om till Ioniq5
Hej, long time lurker här.

Jag beställde en AWD i våg två förra året, 2021-05-25. Bilen tillverkades 2022-02-03, ställdes sannolikt på båt 2022-03-04 (då den också fick registreringsnummer). Bilen landade hos min handlare ca 2022-04-27 och jag hämtar den på måndag 2022-05-09. Hoppas att detta ger lite information om leveranstider och processen.
Min bil och din är från samma kull. Min är byggd 2022-02-09, för reggad 2022-03-04 och åkte med samma båt. Hämtad i tisdags.
När blir det valpträff?

Hoppas du gillar den, vi är supernöjda :)
Raptor

Inlägg av Raptor »

Tessi19 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag beställde en AWD i våg två förra året, 2021-05-25. Bilen tillverkades 2022-02-03, ställdes sannolikt på båt 2022-03-04 (då den också fick registreringsnummer). Bilen landade hos min handlare ca 2022-04-27 och jag hämtar den på måndag 2022-05-09. Hoppas att detta ger lite information om leveranstider och processen.
När ni skriver att bilen fick registreringsnummer på båt, menar ni chassinummer eller menar ni verkligen ett svenskt regnummer?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Raptor skrev:
Tessi19 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

När ni skriver att bilen fick registreringsnummer på båt, menar ni chassinummer eller menar ni verkligen ett svenskt regnummer?
Vin fick jag vid bokning. Då var båten på andra sidan Suez. Svenskt regnr kommer något dygn innan båten når svenskt farvatten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Raptor

Inlägg av Raptor »

Walker skrev:
Raptor skrev:
Tessi19 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Vin fick jag vid bokning. Då var båten på andra sidan Suez. Svenskt regnr kommer något dygn innan båten når svenskt farvatten.
Fick du Vin redan när du beställde 2021-05-25?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Har sett flera st (2st) på gatorna så några har nog fått den. (model 3 är dock överlägsen vanligast) har även sett en (1 st) kia ev6. i en stad med 15 k invånare.
Man börjar se dem. Det finns ytterligare två till på samma parkering hos en kund. Fast det är i Göteborg. Här i Skaraborg är det däremot så illa att nästan alla som har en Ioniq 5 hänger också i den här tråden.
EV6 börjar också synas. Jag har sett flera stycken bara denna veckan. Men den elbilen som jag tycker är vanligast häromkring måste nästan vara ID4. De är överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Har ioniq5 fortfarande sina korta serviceintervall med dyrt byte av batterikylvätska? Provkörde och älskade komforten men tycker att servicekraven förtar köpsuget.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Inte vad jag vet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Johlei skrev:
Har ioniq5 fortfarande sina korta serviceintervall med dyrt byte av batterikylvätska? Provkörde och älskade komforten men tycker att servicekraven förtar köpsuget.
3000 mil/12 mån är det som gäller nu. Mer rimligt intervall.

https://katalog.hyundai.se/eftermarknad ... ma/?page=1

Sugen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Johlei skrev:
Johlei skrev:
3000 mil/12 mån är det som gäller nu. Mer rimligt intervall.

https://katalog.hyundai.se/eftermarknad ... ma/?page=1

Sugen.
Är det inte ganska drygt att behöva lämna in bilen på service varje år?

Byta kylvätska var 24:e månad verkar dyrt. Det var ju tal om en kostnad på runt 8.000:- per tillfälle tidigare. Har det ändrats?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Mickep skrev:
Man börjar se dem. Det finns ytterligare två till på samma parkering hos en kund. Fast det är i Göteborg. Här i Skaraborg är det däremot så illa att nästan alla som har en Ioniq 5 hänger också i den här tråden.
EV6 börjar också synas. Jag har sett flera stycken bara denna veckan. Men den elbilen som jag tycker är vanligast häromkring måste nästan vara ID4. De är överallt.
Ser mycket EV6 och Iq5 i Norge när jag kör till/från Oslo. Visst kanske ID/MEB är vanliga (speciellt Enyaq verkar populär i Norge), men KIA/Hyundai ser man ändå rätt mycket av. Men har även sett ett antal svenskreggade EV6 och Iq5 här på svenska vägar. De blir allt vanligare och populärare känns det som.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att de är populära råder det ingen tvivel om. Frågan är hur tillgången ser ut. I Norge har ju Iq5 funnits en betydligt längre tid än i Sverige, det är dit alla bilar går. Jag skulle gissa att man hade fått se betydligt fler i Sverige om de hade haft samma tillgång som MEB bilarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Att de är populära råder det ingen tvivel om. Frågan är hur tillgången ser ut. I Norge har ju Iq5 funnits en betydligt längre tid än i Sverige, det är dit alla bilar går. Jag skulle gissa att man hade fått se betydligt fler i Sverige om de hade haft samma tillgång som MEB bilarna.
Tesla har ju sina utmaningar med komponentbrister. Det har drabbats av det precis som alla andra tillverkare. Dock så verkar de kunna parera det något lite bättre (förutom dragkrokar). VAG har ju lite mer problem, och nu även pga. kriget i Ukraina där de haft ett antal underleverantörer som de tappat. Så även VAG lider nog en del produktionsproblem. Dock så verkar det vara ännu större problem för Hyundai/KIA som du påpekar. De verkar vara en av de som drabbats hårdast.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Tesla har ju sina utmaningar med komponentbrister. Det har drabbats av det precis som alla andra tillverkare. Dock så verkar de kunna parera det något lite bättre (förutom dragkrokar). VAG har ju lite mer problem, och nu även pga. kriget i Ukraina där de haft ett antal underleverantörer som de tappat. Så även VAG lider nog en del produktionsproblem. Dock så verkar det vara ännu större problem för Hyundai/KIA som du påpekar. De verkar vara en av de som drabbats hårdast.
Är det det så, eller har de bara mycket låg fokus på Sverige som marknad? Jag har ett svagt minne av att gamla Ioniq också var bristvara i Sverige de första åren. Och då var det ingen komponentbrist eller krig. Det var bara så att Hyundai inte tyckte att vi skulle få några bilar. De skickades hellre till våra grannländer istället. Sverige är inget elbilsland helt enkelt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

En helt annan sak nu.
Jag har idag för första gången testat de ventilerade stolarna. Nu förstår jag er som säger att det är guds gåva. Och då är det inte ens särskilt varmt ännu. Vilken grej. Också med tanke på tråden som precis har startats som handlar om rövsvett i M3. Ett icke-problem i Iq5 som har rump-fläkt. :lol:
Mats E

Inlägg av Mats E »

mati skrev:
En helt annan sak nu.
Jag har idag för första gången testat de ventilerade stolarna. Nu förstår jag er som säger att det är guds gåva. Och då är det inte ens särskilt varmt ännu. Vilken grej. Också med tanke på tråden som precis har startats som handlar om rövsvett i M3. Ett icke-problem i Iq5 som har rump-fläkt. :lol:
Bra grej. Dock inte behövt den ännu. Sedan är det väl så att Ioniq 5 har riktigt skinn? Inte konstmaterial som många andra. Hur slår man förresten på ventilationen? Är det automatiskt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, är inte det nån form av plast? Allting är ju gjort av återvunnet material. Jag tror inte att det är skinn. Men jag kan ha fel.
Vet inte om det går automatiskt. Rumpvärmen är ju det. Ventilationen kanske också? Ingen aning. Annars slår man på den i samma meny på skärmen som rumpvärmen. Fast man drar pluppen nedåt istället för uppåt. Finns tre nivåer, precis som för rumpvärmen.
Mats E

Inlägg av Mats E »

mati skrev:
Nej, är inte det nån form av plast? Allting är ju gjort av återvunnet material. Jag tror inte att det är skinn. Men jag kan ha fel.
Vet inte om det går automatiskt. Rumpvärmen är ju det. Ventilationen kanske också? Ingen aning. Annars slår man på den i samma meny på skärmen som rumpvärmen. Fast man drar pluppen nedåt istället för uppåt. Finns tre nivåer, precis som för rumpvärmen.
OK. Måste pröva nu när värmen börja nå upp till norr. Enligt en tråd på Ioniq forum (internationella) är det Eco Processed Leather, dvs riktigt skinn. Det står det tydligen även i broschyren i vissa länder. Det är nog att föredra utifrån hållbarhet också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mats E skrev:
mati skrev:
OK. Måste pröva nu när värmen börja nå upp till norr. Enligt en tråd på Ioniq forum (internationella) är det Eco Processed Leather, dvs riktigt skinn. Det står det tydligen även i broschyren i vissa länder. Det är nog att föredra utifrån hållbarhet också.
Ventilerade säten är något som jag gärna skulle vilja se hos både Tesla och alla andra bilar. Börjar bli en del bilmodeller som får det, men hoppas att det blir vanligare framöver och att det även kommer till Tesla.

Nu är kanske M3s svarta petroleumbaserade läder inte är riktigt lika illa som det hos PS2, men tycker fortfarande att naturläder andas mycket bättre än alla syntetiska varianter.

Känns som Hyundai gjort två rätt av två möjliga här; både naturliga stolsmaterial och även möjlighet till ventilation i sätena. De får 100% full pott från min sida där.
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Model S och X har haft det också ”till och från”, jag har det på den ena iaf :) riktigt najs när det är varmt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Model S och X har haft det också ”till och från”, jag har det på den ena iaf :) riktigt najs när det är varmt :)
Precis, det har ju funnits hos Tesla också. Men det var så kass kvalitet på skinnet att det gick sönder hela tiden i och med alla små hål som perforerade skinnet. Jag tror att det var anledningen till att man tog bort det tillvalet. Skiten höll inte tillräckligt bra helt enkelt.
Mats E skrev:
Enligt en tråd på Ioniq forum (internationella) är det Eco Processed Leather, dvs riktigt skinn. Det står det tydligen även i broschyren i vissa länder. Det är nog att föredra utifrån hållbarhet också.
Jaha, okej. Det visste jag inte. Då förväxlade jag det kanske med Essential-stolarna. För de är definitivt gjorda av nåt återvunnet plast-jox. PET-flaskor eller nåt sånt. Golvmattan är ju gjord av gamla fisknät som man plockat upp från Medelhavet. Det tycker jag är ganska coolt. :)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Är det det så, eller har de bara mycket låg fokus på Sverige som marknad? Jag har ett svagt minne av att gamla Ioniq också var bristvara i Sverige de första åren. Och då var det ingen komponentbrist eller krig. Det var bara så att Hyundai inte tyckte att vi skulle få några bilar. De skickades hellre till våra grannländer istället. Sverige är inget elbilsland helt enkelt.
Ja Sverige är tyvärr nedprioriterat. Norge och Tyskland är prioriterade. Där gnälls det om man fått vänta några månader medans vi får vänta över ett år. :lol:
Min AWD MY22 beställd förra hösten kanske inte ens dyker upp innan 2022 är slut.
mati skrev:
En helt annan sak nu.
Det är ruskigt skönt och om man har ställt in att bilen automatiskt får styra värmen/kylan i sätena så maxar den stolventilationen första minuterna (om man glömt förkyla bilen med appen).

P.S
Det är riktig skinn i IONIQ 5 (Advanced) i Europa. I bilarna som levereras i USA är det fejkskinn.
Följer man Autogefühl på Youtube så är Thomas där väldigt noga med att påpeka när det är äkta läder då han (med rätta) är anti-skinn. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk. :?
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
Mats E

Inlägg av Mats E »

mati skrev:
Jag hade faktiskt hellre sett att det var fejk-skinn. Jag är varken vegetarian eller vegan eller så, men det känns ändå lite onödigt att man använder djurhud trots att det finns syntetiska alternativ. Det kändes mycket bättre att sätta sig i bilen när jag trodde att det var fejk. :?
Men men, jag ska inte klaga. Man sitter ju bra trots allt.
Oj förlåt mitt avslöjande :? Men du kan trösta dig med att du har stolar av högre kvalitet än konstmaterialen. Jag kan förstå djurrättsliga aspekten, även om man nu inte avlivar djuren för skinnets skull, utan tar vara på det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mats E skrev:
Oj förlåt mitt avslöjande :?
Hehe, det var inte så jag menade. :)
Jo, det kanske är högre kvalitet, ingen aning. Tesla har ju vegan-klädsel just för att man inte vill använda djurprodukter. Jag hade fått för mig att de också var bättre än skinnstolar. För de var verkligen dåliga som satt i min Model S. Helt utslitna efter bara några månader. Hoppas att de är bättre i Iq5. Hittills ser jag faktiskt inga tecken på slitage.
Skriv svar