Han är riktigt imponerad överlag av bilen Jag också.
Fritt översatt:
"Den som köper något annat 2025 är galen"
Låter härligt!
Så ingenting alls som Tesla är bättre på alltså?
Kolla filmerna som länkats, men han(Björn) verkar väldigt imponerad.
Finns alldeles säkert saker som Tesla är bättre på, vore konstigt annars.
Kommer från 6 år med Tesla (3 & Y), 1,5 månad med 7x. Skulle inte kunna gå tillbaka till Tesla nu.. Men generellt är ju Tesla bättre på mjukvara inkl. navigeringen, även om jag tycker det funkar bra i Zeekern så är det inte lika 'finslipat'. Det jag saknar från Teslan annars är främst de större extra-utrymmena som stor frunk och de extra utrymmena där bak. Mobil-nyckeln funkar också bättre på Teslan.
Lite skoj är det. Ännu en dolkstöt i ryggen på myten "Tesla Model Y är så gigantisk för packning. Inget annat kommer i närheten."
Bananabox-testet säger inte allt om pack-volym. Det går t.ex. inte ner några bananboxes men mycket packning ändå i sidofacken i bakluckan.
Går inte ner någon låda i frunken på 7X heller men rymmer troligen inte mindre där än sidofacken i Teslan.
Bara för att någon är "bättre" än Tesla så ska alla metoder ifrågasättas.
Lite skoj är det. Ännu en dolkstöt i ryggen på myten "Tesla Model Y är så gigantisk för packning. Inget annat kommer i närheten."
Bananabox-testet säger inte allt om pack-volym. Det går t.ex. inte ner några bananboxes men mycket packning ändå i sidofacken i bakluckan.
Går inte ner någon låda i frunken på 7X heller men rymmer troligen inte mindre där än sidofacken i Teslan.
Var samma med IONIQ 5 som fick i två lådor mer än Model Y i bagaget. Var tydligen ”fusk” att köra fram baksätesraden…
Man blir ju inte direkt sugen efter den videon. Hur har de åtgärdat strulig mjukvara i de tidigare bilarna?
Ja, det verkar vara en fin bil när (om) dom väl får ordning på mjukvaran.
Vet faktiskt inte vad det är för problem med mjukvara vissa upplever då jag inte har några värda att nämnas. Det enda är att bilen inte alltid automatiskt skiftar från hemma wifi till mobilens internetdelning när jag kör hemifrån.
Nejdå inte alls. Det var mest som en kommentar och perspektiv, hävdade inte att något var bättre utan var en fakta-punkt och lite som kommentar på att det skulle tas fram knivar och ges ”dolkstötar i ryggen” och hittas på citat om vad folk sagt om att ”ingen annan kommer i närheten”.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag provkörde en för några veckor sen i Stockholm.
Men jag tyckte den var tråkig, känslan i ratten som en tanker och trodde den skulle vara tyst. Men den lät den rätt mycket på Stockholmsvägar över hundra.
De som verkar bäst med ljudet av de jag kört är VW. Dock är VW gräslig programvara samt att de skiter i gamla kunder. De första som köpt får inga uppdateringar längre.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Men jag tyckte den var tråkig, känslan i ratten som en tanker och trodde den skulle vara tyst. Men den lät den rätt mycket på Stockholmsvägar över hundra.
De som verkar bäst med ljudet av de jag kört är VW. Dock är VW gräslig programvara samt att de skiter i gamla kunder. De första som köpt får inga uppdateringar längre.
Enligt den här mätningen så verkar den vara bättre än någon Tesla och väldigt tyst jämfört med en MYP(precis efter BYD Atto 3) som du ser ut att köra. Men du kanske mätte på något annat sätt?
Svårt det där med ljud. Hört många som klagat på vägljud och annat tjutande på Audi A6, trots att den enligt mätningar ska vara väldigt tyst.
Såklart så är Teslan tystare, större och laddar snabbare, mätningarna är bara onödiga nummer och säger ingenting. Men för oss som gillar nummer så lägger jag med de senaste mätningarna från Teslabjörn.
Enligt den här mätningen så verkar den vara bättre än någon Tesla och väldigt tyst jämfört med en MYP(precis efter BYD Atto 3) som du ser ut att köra. Men du kanske mätte på något annat sätt?
Nu har jag inte testat alla bilar, men jämför jag Zeekr 7X med ID4 så är det mycket behagligare vägljud från ID4.
Mätt resultat är en komponent, men sen är det ändå olika hur man upplever ljudet. Zeekr 7X har en ljusare mer störande ljud (i allafall på Stockholms motorvägar)
Dock är ID 4 mycket sämre på annat som jag skrev tidigare.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Man blir ju inte direkt sugen efter den videon. Hur har de åtgärdat strulig mjukvara i de tidigare bilarna?
Ja, det verkar vara en fin bil när (om) dom väl får ordning på mjukvaran.
Vet faktiskt inte vad det är för problem med mjukvara vissa upplever då jag inte har några värda att nämnas. Det enda är att bilen inte alltid automatiskt skiftar från hemma wifi till mobilens internetdelning när jag kör hemifrån.
Det framgår i den aktuella videon (och andra).
Kört den en månad nu, inga buggar/issues öht.
Lustigt hur ägare på internet alltid verkar få perfekta eller katastrofala exemplar
Kan tillägga att jag själv inte ens provkört en 7X (ännu) men efter att ha sett flera recenssioner verkar det finnas vissa återkommande problem som tas upp (precis som för alla andra bilar).
Nu har jag inte testat alla bilar, men jämför jag Zeekr 7X med ID4 så är det mycket behagligare vägljud från ID4.
Mätt resultat är en komponent, men sen är det ändå olika hur man upplever ljudet. Zeekr 7X har en ljusare mer störande ljud (i allafall på Stockholms motorvägar)
Absolut, så kan det vara, alla har rätt till sin känsla och upplevelse och det är en viktig del vid bilköp.
9 minuter in i klippet nedan så säger Björn att han upplever den som otroligt tyst(imponerande då Zeekr har 21" hjul), tystare än MY Juniper, så det kan definitivt upplevas olika.
Jag förstår dock inte heller varför du provkör en bil och jämför med en bil(ID4) som du inte gillar i övrigt förutom ljudnivån? Men även där har du såklart rätt att jämföra exakt som det passar dig bäst.
Absolut, så kan det vara, alla har rätt till sin känsla och upplevelse och det är en viktig del vid bilköp.
9 minuter in i klippet nedan så säger Björn att han upplever den som otroligt tyst(imponerande då Zeekr har 21" hjul), tystare än MY Juniper, så det kan definitivt upplevas olika.
Jag förstår dock inte heller varför du provkör en bil och jämför med en bil(ID4) som du inte gillar i övrigt förutom ljudnivån? Men även där har du såklart rätt att jämföra exakt som det passar dig bäst.
Att enbart mäta ljud som Björn Nyland gör är ganska missvisande. Man bör också mäta ljudstyrkan vid olika frekvenser, eftersom lågfrekvent buller är mer tröttande att lyssna på än högre frekvenser. Så en bil som har högt värde på db mätaren kan ändå upplevas behagligare om den låter mer på högre frekvenser. Sedan är det också extremt individuellt hur man upplever ljud och därför bör man alltid provköra själv.