Lite OT, men en sak har iallafall denna konflikt klargjort, nämligen att Tesla Sweden blåljugit för sina kunder när de skyllt försenade leveranser på att Trafikverket inte fått fram nummerskyltar. Av det som framkommit i de pågående rättstvisterna så har Transportstyrelsen ett avtal med Scandinavian motorcenter som innebär att de ska tillverka skylten dagen efter bilen registrerats hos Transportstyrelsen. Att skylla försenade leveranser på Transportstyrelsen är med andra ord BS. Förutom i nuläget då. Men som vanligt kommer det väl finnas bortförklaringar även till detta.
Känns som att du bara hatar Tesla och Elon Musk.
Jag har en beställning som ska levereras när som helst, tiden har flytts fram och tillbaka, jag har misstänkt att det är en utav dom som saknar skylt men Tesla har aldrig sagt något om det till mig.
Och om du läser artikeln så säger dom att det skett en stor förändring nu i denna vecka så det kan vara mycket väl riktigt att dom haft strul ett tag pga postnord.
”I veckan skedde dock en kraftig ökning. Under onsdagen och torsdagen har totalt 896 nya bilar registrerats.”
Tråkigt att du hamnat i limbo vad det gäller din bil. Jag hade tyckt det var riktigt jobbigt med ovissheten jag också.
Jag hatar för övrigt nästan aldrig någon/något. Inte heller Tesla eller Musk. Däremot tycker jag att de beter sig illa ibland, och jag har ingen sympati för dem i den här konflikten. Däremot har jag sympati för dig och alla andra som drabbas för att Musk har principer han vägrar rucka på.
Varför skall man se ensidigt på detta från fackets håll när de anställda har bra avtalsvillkor och majoriteten inte har gått ut i strejk.
IF Metall kan helt enkelt lägga ner konflikten såsom i fallet med Ferrita så är problemet löst.
Om man vill skapa trovärdighet från IF Metalls sida så lägger man fram fakta på antalet medlemmar som har gått ut i strejk och hur många som valt att inte gå ut i strejk.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Även om den svenska VDn inte har något mandat för några större affärsmässiga beslut så fyller han en roll att se till att företaget uppfyller lagar och regler i Sverige. Har svårt att tro att Teslas högre chefer bara struntar i lokal lagstiftning om en ledningen i det landet säger att en åtgärd som de vill införa skulle bryta mot lagen.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Varför får man inte dra in aktieoptionerna? Vet du hur deras avtal om dessa är utformade. Det är fullt möjligt, i Sverige, i företag med kollektivavtal att t ex erbjuda anställda aktieprogram som är frivilliga att delta i men som också kan dras tillbaka av företaget när de så önskar. Givetvis så kan de inte ta tillbaka aktier som man redan har fått under programmet men det finns ingen garanti att framtida erbjudande kvarstår. Detsamma kan gälla med andra förmåner där ett företag kan välja att dra tillbaka dessa - så länge som det inte är inskrivet i ditt anställningsavtal.
Lite OT, men en sak har iallafall denna konflikt klargjort, nämligen att Tesla Sweden blåljugit för sina kunder när de skyllt försenade leveranser på att Trafikverket inte fått fram nummerskyltar. Av det som framkommit i de pågående rättstvisterna så har Transportstyrelsen ett avtal med Scandinavian motorcenter som innebär att de ska tillverka skylten dagen efter bilen registrerats hos Transportstyrelsen. Att skylla försenade leveranser på Transportstyrelsen är med andra ord BS. Förutom i nuläget då. Men som vanligt kommer det väl finnas bortförklaringar även till detta.
Känns som att du bara hatar Tesla och Elon Musk.
Jag har en beställning som ska levereras när som helst, tiden har flytts fram och tillbaka, jag har misstänkt att det är en utav dom som saknar skylt men Tesla har aldrig sagt något om det till mig.
Och om du läser artikeln så säger dom att det skett en stor förändring nu i denna vecka så det kan vara mycket väl riktigt att dom haft strul ett tag pga postnord.
”I veckan skedde dock en kraftig ökning. Under onsdagen och torsdagen har totalt 896 nya bilar registrerats.”
Tråkigt att du hamnat i limbo vad det gäller din bil. Jag hade tyckt det var riktigt jobbigt med ovissheten jag också.
Jag hatar för övrigt nästan aldrig någon/något. Inte heller Tesla eller Musk. Däremot tycker jag att de beter sig illa ibland, och jag har ingen sympati för dem i den här konflikten. Däremot har jag sympati för dig och alla andra som drabbas för att Musk har principer han vägrar rucka på.
Varför skall man se ensidigt på detta från fackets håll när de anställda har bra avtalsvillkor och majoriteten inte har gått ut i strejk.
IF Metall kan helt enkelt lägga ner konflikten såsom i fallet med Ferrita så är problemet löst.
Om man vill skapa trovärdighet från IF Metalls sida så lägger man fram fakta på antalet medlemmar som har gått ut i strejk och hur många som valt att inte gå ut i strejk.
Personalen är fortfarande i en beroendeställning mot sin arbetsgivare, så att inte alla har gått ut i strejk behöver inte betyda att alla som inte gjort det inte vill ha kollektivavtal.
Jag har precis bytt jobb efter många år på samma ställe, jag har trivts och har inget emot företaget nu heller och skulle lätt kunna gå tillbaka. Jag kan ändå känna att jag försvarat en massa saker och sagt att det är bra på punkter som varit dåliga för att jag instinktivt inte vill jobba på ett ställe som inte är "bra". Detta är vanligt inom alla strukturer som vi människor hamnar i, att vi gärna försvarar vår nuvarande situation även om vi på någon nivå känner att det är fel. Vet man dessutom att högsta chefen hatar facket och jobbar aktivt för att stoppa sina anställda att organisera sig så får man en del press på sig uppifrån också.
Nu har jag ingen insyn i hur TM Sweden och deras anställda har det och det kanske är väldigt bra? Men som ägare av en Tesla där jag ser hur man behandlar sina kunder så har jag svårt att se att företagskulturen är helt sund.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Varför får man inte dra in aktieoptionerna? Vet du hur deras avtal om dessa är utformade. Det är fullt möjligt, i Sverige, i företag med kollektivavtal att t ex erbjuda anställda aktieprogram som är frivilliga att delta i men som också kan dras tillbaka av företaget när de så önskar. Givetvis så kan de inte ta tillbaka aktier som man redan har fått under programmet men det finns ingen garanti att framtida erbjudande kvarstår. Detsamma kan gälla med andra förmåner där ett företag kan välja att dra tillbaka dessa - så länge som det inte är inskrivet i ditt anställningsavtal.
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Även om den svenska VDn inte har något mandat för några större affärsmässiga beslut så fyller han en roll att se till att företaget uppfyller lagar och regler i Sverige. Har svårt att tro att Teslas högre chefer bara struntar i lokal lagstiftning om en ledningen i det landet säger att en åtgärd som de vill införa skulle bryta mot lagen.
Nej. En riktig VD är mycket mer än en galjonsfigur och har ett ganska omfattande ansvarsområde enligt lagar, förordningar och avtal. En VD saknar till exempel skydd i MBL och behöver därför avtala villkor (t ex semester, tider, förmåner och villkor om uppsägning) i ett ganska omfattande avtal.
Att VD saknar befogenheter att sluta avtal med personalorganisationer inom arbetsmiljöområdet har såväl medlaren som Tibor bekräftat. Detta är något fullständigt unikt i min värld, enligt arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter ska den arbetsmiljöansvarige ha såväl utbildning som mandat att agera kraftfullt vid fara. Frågan är hur Hr Starks mandat egentligen ser ut, uppfyller Tesla arbetsmiljöreglerna för delegering av arbetsmiljöansvar?
Förhoppningsvis är den delen av VDs ansvarsområdet på plats, men vi har även, i uttalanden och intervjuer, kunnat följa hur management gett underligt formulerade svar på frågor när det gäller arbetsmiljölagstiftningen. Under de senaste veckorna har vi kunnat se anmärkningar när Arbetsmiljöverket besökt ett par verkstäder.
Det är inte ovanligt att växande företag får jobba lite för att hänga med i dessa frågor. Även när förtroende och mandat finns på plats. Den insikten förefaller inte finnas fullt ut hos alla skribenter i tråden.
Någon skrev att Tesla i konflikten följer lagen. Det är bra. IF Metall följer också lagen. Det är bra. Att medarbetare skulle ”rösta” är i närtid en tanke och illusion som kommer att leva och dö i denna tråd, IF Metall gör vad de ska enligt stadgarna och försöker företräda sina faktiska medlemmar. Något vinstintresse finns inte (vad jag vet) i deras stadgar.
Så okomplicerad, trist och odramatisk är egentligen verkligheten, här saknas svart och vitt, gott eller ont. En part väljer att stå utanför kollektivavtalet och då nyttjar den andra parten sitt lagrum till att strejka och därmed att företräda sina medlemmar.
Lite OT, men en sak har iallafall denna konflikt klargjort, nämligen att Tesla Sweden blåljugit för sina kunder när de skyllt försenade leveranser på att Trafikverket inte fått fram nummerskyltar. Av det som framkommit i de pågående rättstvisterna så har Transportstyrelsen ett avtal med Scandinavian motorcenter som innebär att de ska tillverka skylten dagen efter bilen registrerats hos Transportstyrelsen. Att skylla försenade leveranser på Transportstyrelsen är med andra ord BS. Förutom i nuläget då. Men som vanligt kommer det väl finnas bortförklaringar även till detta.
Känns som att du bara hatar Tesla och Elon Musk.
Jag har en beställning som ska levereras när som helst, tiden har flytts fram och tillbaka, jag har misstänkt att det är en utav dom som saknar skylt men Tesla har aldrig sagt något om det till mig.
Och om du läser artikeln så säger dom att det skett en stor förändring nu i denna vecka så det kan vara mycket väl riktigt att dom haft strul ett tag pga postnord.
”I veckan skedde dock en kraftig ökning. Under onsdagen och torsdagen har totalt 896 nya bilar registrerats.”
Tråkigt att du hamnat i limbo vad det gäller din bil. Jag hade tyckt det var riktigt jobbigt med ovissheten jag också.
Jag hatar för övrigt nästan aldrig någon/något. Inte heller Tesla eller Musk. Däremot tycker jag att de beter sig illa ibland, och jag har ingen sympati för dem i den här konflikten. Däremot har jag sympati för dig och alla andra som drabbas för att Musk har principer han vägrar rucka på.
Själv har jag sympati för alla som drabbas för att IF Metall har principer de vägrar rucka på.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Även om den svenska VDn inte har något mandat för några större affärsmässiga beslut så fyller han en roll att se till att företaget uppfyller lagar och regler i Sverige. Har svårt att tro att Teslas högre chefer bara struntar i lokal lagstiftning om en ledningen i det landet säger att en åtgärd som de vill införa skulle bryta mot lagen.
Nej. En riktig VD är mycket mer än en galjonsfigur och har ett ganska omfattande ansvarsområde enligt lagar, förordningar och avtal. En VD saknar till exempel skydd i MBL och behöver därför avtala villkor (t ex semester, tider, förmåner och villkor om uppsägning) i ett ganska omfattande avtal.
Att VD saknar befogenheter att sluta avtal med personalorganisationer inom arbetsmiljöområdet har såväl medlaren som Tibor bekräftat. Detta är något fullständigt unikt i min värld, enligt arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter ska den arbetsmiljöansvarige ha såväl utbildning som mandat att agera kraftfullt vid fara. Frågan är hur Hr Starks mandat egentligen ser ut, uppfyller Tesla arbetsmiljöreglerna för delegering av arbetsmiljöansvar?
Det är rätt vanligt att vara vd men att du har en ”chef”.
Kolla alla stora bolag som äger småbolag tex storskogen, instalco etc. Alla småbolag har en vd men det betyder inte att de får göra som dom vill.
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Även om den svenska VDn inte har något mandat för några större affärsmässiga beslut så fyller han en roll att se till att företaget uppfyller lagar och regler i Sverige. Har svårt att tro att Teslas högre chefer bara struntar i lokal lagstiftning om en ledningen i det landet säger att en åtgärd som de vill införa skulle bryta mot lagen.
Nej. En riktig VD är mycket mer än en galjonsfigur och har ett ganska omfattande ansvarsområde enligt lagar, förordningar och avtal. En VD saknar till exempel skydd i MBL och behöver därför avtala villkor (t ex semester, tider, förmåner och villkor om uppsägning) i ett ganska omfattande avtal.
Att VD saknar befogenheter att sluta avtal med personalorganisationer inom arbetsmiljöområdet har såväl medlaren som Tibor bekräftat. Detta är något fullständigt unikt i min värld, enligt arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter ska den arbetsmiljöansvarige ha såväl utbildning som mandat att agera kraftfullt vid fara. Frågan är hur Hr Starks mandat egentligen ser ut, uppfyller Tesla arbetsmiljöreglerna för delegering av arbetsmiljöansvar?
Det är rätt vanligt att vara vd men att du har en ”chef”.
Kolla alla stora bolag som äger småbolag tex storskogen, instalco etc. Alla småbolag har en vd men det betyder inte att de får göra som dom vill.
Nej, Du har formellt sett en styrelse vars beslut Du utvecklar och verkställer. Just befattningen VD innehar en särställning i svensk arbetslagstiftning.
Sedan har koncerner med dotterbolag helt riktigt grupperingar där en VD kanske ansvarar för tre dotterbolag (som var och en har en VD). Denne VD har egentligen endast det direkta arbetsmiljöansvaret för VD:arna i dotterbolaget, det är i döttrarna verksamheten sker och enligt lagen är det där ansvar och befogenheter måste vara på plats.
Vanligen är den överordnade VDn hos Bolagsverket anmäld som styrelseordförande för dotterbolagen denne ansvarar för. Det finns alltid, i seriösa bolag, en delegationskedja av arbetsmiljödelegat som löper genom VD-kedjan och vidare in i dotterbolagens organisation. I Teslas fall kan knappast Hr Stark i lagens mening anses ha möjlighet att utöva daglig tillsyn över landet utan här ska han delegera ner arbetsmiljöansvaret ut till t ex platschefer och tillse att kunskap och befogenheter finns på plats.
Saknas delegationskedja faller, vad jag vet, det juridiska ansvaret för en incident på den VD som företräder organisationsnumret (alltså dotterbolaget).
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Med tanke på hur IF Metall hitintills har vänt och vridit på allt så betvivlar jag inte att just det där är sant - min fråga är vilka andra stycken som finns i anställningsavtalet runt detta.
Så här ser antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejk ut de senaste åren i de nordiska länderna. Notera att strejkdagarna inkluderar strejkdagar även utanför den privata sektorn. Tycker du fortfarande inte att Sverige sticker ut på något sätt och att de svenska facken är "aggressiva" och inte tar ansvar? Även inklusive de sympatiåtgärder som nu pågår så har vi en otroligt fredlig arbetsmarknad jämfört med vår grannländer.
Skärmbild 2023-12-08 233030.png
Jag har flera gånger läst att vi har väldigt få förlorade arbetsdagar och att detta skall vara ett mått på att vår modell fungerar optimalt. Har själv sagt att vi inte direkt har det dåligt i landet. Men är modellen på bekostnad av något annat? Kan den förbättras?
Om vi skall jämföra förlorade arbetsdagar tycker jag vi jämför med andra mått med. Föreslår att vi använder köpkraftjusterade värden (PPP) för att ta hänsyn till skillnader i levnadskostnader och växelkurser.
Börjar med GDP i jämförelse med grannländerna.
GDP PPP 2022.png
Nominellt också.
GDP nominell 2022.png
Tack, funderade på just denna aspekten.
Visst har vi få strejkdagar, det betyder inte att det är guld och gröna skogar.
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Med tanke på hur IF Metall hitintills har vänt och vridit på allt så betvivlar jag inte att just det där är sant - min fråga är vilka andra stycken som finns i anställningsavtalet runt detta.
Tycker det är intressant att ett av argumenten IF metall väldigt starkt framför är att om man inte har kollektivavtal kan Tesla ändra villkor hur som helst. Sedan hävdar IF metalls chefsjurist att det går inte alls enligt nuvarande anställningsavtal då bonusen inte är kopplad till arbete utan till anställning. Blir lite komiskt.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 09 dec 2023 10:11
av Gustafsson
Tycker det är svårt/omöjligt att avgöra om kollektivavtal är bra eller inte. Den springande punkten är dock att de anställda inte vill ha dem och då har facket inte gjort sin hemläxa och gjort troligt att kollektivavtal är bättre än vad andra avtal skulle ha varit, annars skulle det ju vara kö till metall.
Alternativet till att facket misslyckats är ju att de anställda anses vara idioter som inte förstår sitt bästa och måste styras tills de ser ljuset. Det senare är en osmaklig människosyn ovärdig ett civiliserat samhälle.
Min fundering här är om ingen av parterna ger sig, vad är ett troligt scenario på lite längre sikt? Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Med tanke på hur IF Metall hitintills har vänt och vridit på allt så betvivlar jag inte att just det där är sant - min fråga är vilka andra stycken som finns i anställningsavtalet runt detta.
Tycker det är intressant att ett av argumenten IF metall väldigt starkt framför är att om man inte har kollektivavtal kan Tesla ändra villkor hur som helst. Sedan hävdar IF metalls chefsjurist att det går inte alls enligt nuvarande anställningsavtal då bonusen inte är kopplad till arbete utan till anställning. Blir lite komiskt.
Metalls jurist har ju granskat en medlems anställningskontrakt.
Bäst hade ju varit om granskningen gjorts innan signering.
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Med tanke på hur IF Metall hitintills har vänt och vridit på allt så betvivlar jag inte att just det där är sant - min fråga är vilka andra stycken som finns i anställningsavtalet runt detta.
Tycker det är intressant att ett av argumenten IF metall väldigt starkt framför är att om man inte har kollektivavtal kan Tesla ändra villkor hur som helst. Sedan hävdar IF metalls chefsjurist att det går inte alls enligt nuvarande anställningsavtal då bonusen inte är kopplad till arbete utan till anställning. Blir lite komiskt.
Det beror på var villkoren är nedtecknade. Finns de respektive medarbetares anställningsavtal eller i företagets policy. Ett avtal går inte att ändra utan medgivande av båda parter men ett företags policy kan ändras av en part.
…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Tycker det är svårt/omöjligt att avgöra om kollektivavtal är bra eller inte. Den springande punkten är dock att de anställda inte vill ha dem och då har facket inte gjort sin hemläxa och gjort troligt att kollektivavtal är bättre än vad andra avtal skulle ha varit, annars skulle det ju vara kö till metall.
Alternativet till att facket misslyckats är ju att de anställda anses vara idioter som inte förstår sitt bästa och måste styras tills de ser ljuset. Det senare är en osmaklig människosyn ovärdig ett civiliserat samhälle.
Min fundering här är om ingen av parterna ger sig, vad är ett troligt scenario på lite längre sikt? Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Jag tror dom kommer sköta så mycket dom bara kan på egen hand. Tesla kommer inte riskera att hamna i samarbete med bolag som kan hamna i blockad eller sympatistrejk.
Det mesta är redan i rullning vad gäller detta.
Snart har dom nog köpt en hamn så dom kan återuppta sjötransporter igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Tycker det mesta som har med facket att göra bygger på hot, hårt språk och trashtalk. Det är vår vilja eller så är det kört för dig. Ingen respekt för andra, trots att de följer alla lagar. Då har jag varit med i ett fackförbund, men valt att går ur, på grund av att jag tyckte de var för slappa och inte gjorde det jag betalade dem för att göra. Hota och kräva går bra, men att göra det de sedan får betalt för? Not so much.
Vägrar betala några fackpampar för det usla arbetet de gör och framför allt hur den fackliga kulturen ser ut.
Som jag skrivit innan är det såklart oacceptabelt om någon fackrepresentant ljugit om att A-kassan kan dras in. Att man kan uteslutas från facket om man deltar är däremot både möjligt och rimligt. Den stora skillnaden är att i fallet med Tesla så är det att det är Tesla/Musk som hotat med detta, inte en random lokal representant, medan IF Metall tar avstånd från påståendet om indragen A-kassa.
Om den Svenska fackens verksamhet karaktäriserades av hot, hårt språk och trashtalk så har jag svårt att förstå varför inga arbetsgivarorganisationer eller politiker vill skrota den svenska modellen, eller varför vi har så extremt få strejkdagar i Sverige. Dessutom tar facken ansvar för nationalekonomin och har till exempel varit återhållsamma i att kräva löneförhöjningar för att kompensera för den höga inflationen.
Du kan givetvis uppfatta de Svenska fackens diskurs som mer konfrontativ än vad jag gör, men min egen uppfattning är att den verkligen inte sticker ut på ett negativt sätt jämfört med fackens diskurs i andra länder, inklusive USA. Snarare tvärt om.
Det är nog ingen politiker som vill skrota den svenska modellen, men det finns de som vill begränsa strejkrätten i Sverige, både inom C, KD och M. Har skrivits debattartiklar och varit kommentarer i tidningar, efter hur de sett hur facken agerat i fallet Tesla.
Med tanke på hur aggresiva fackfolket kan vara, så föreslår jag att vi skrotar den svenska modellen, så de får utlopp för sin aggression. Annars kanske högre friskvårdspeng, så de kan anlita psykologer.
Nej, Sverige sticker inte ut på något sätt. Beroende på vad man jämför med. Men samma mentalitet finns och gror även här i Sverige. Något jag vill ta avstånd ifrån.
Från första gången jag träffade någon från IF Metall som ville värva oss nyanställda på fabriken, som då kom med påtryckningar (kändes hotfullt) om att vi var svikare om vi inte gick med, till idag, har jag aldrig träffat en facklig person som jag genuint känt att det här är en trevlig person. Honom vill jag lära känna. Inte haft något förtroende för dem och bara betalat en massa pengar för något som bara gjorde det sämre. Det är ju ett kollektivt ansvar, vi jobbar för er.......... Ett stort underbetyg om jag får säga det själv.
Efter en förhandling en gång var det rätt många ur den avdelning jag jobbade på som gick ur facket. Själv blev jag kvar och fattar idag inte varför.
Nu är det länge sedan jag jobbade på någon fabrik och är väldigt tillfreds med att stå utanför fackens svär.
Dagens fackförbund har väldigt stor makt och lagen med sig att göra i stort sätt vad de vill. Men med makt kommer också ett ansvar. Något som fackförbunden hittills i denna konflikt visat att de inte tar. Därför som det har börjat diskuteras lite här och där, om just begränsningar.
Svenskt Näringsliv organiserar drygt 60 000 företag inom den privata sektorn. Men du väljer alltså ändå att bedöma fackets ansvarstagande utifrån denna enskilda konflikt?
Så här ser antalet förlorade arbetsdagar på grund av strejk ut de senaste åren i de nordiska länderna. Notera att strejkdagarna inkluderar strejkdagar även utanför den privata sektorn. Tycker du fortfarande inte att Sverige sticker ut på något sätt och att de svenska facken är "aggressiva" och inte tar ansvar? Även inklusive de sympatiåtgärder som nu pågår så har vi en otroligt fredlig arbetsmarknad jämfört med vår grannländer.
Skärmbild 2023-12-08 233030.png
Det är bara ett tecken på att facket har för mycket makt att väldigt få bolag ens vågar ifrågasätta deras vilja och kämpa för vad dom tror på.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Varför får man inte dra in aktieoptionerna? Vet du hur deras avtal om dessa är utformade. Det är fullt möjligt, i Sverige, i företag med kollektivavtal att t ex erbjuda anställda aktieprogram som är frivilliga att delta i men som också kan dras tillbaka av företaget när de så önskar. Givetvis så kan de inte ta tillbaka aktier som man redan har fått under programmet men det finns ingen garanti att framtida erbjudande kvarstår. Detsamma kan gälla med andra förmåner där ett företag kan välja att dra tillbaka dessa - så länge som det inte är inskrivet i ditt anställningsavtal.
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Jo men detta säger ingenting om villkoren kring den. Kan fortfarande vara möjligt för företaget att förändra denna - med eller utan kollektivavtal. Sen är det nog ett missförstånd i det som sägs där. Tror inte de anställda får bonus direkt från Tesla Inc då det hade blivit snårigt skattemässigt. Bonusen betalas helt säkert ut av TM Sweden men den baseras på resultatet av hela Teslakoncernen.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Varför får man inte dra in aktieoptionerna? Vet du hur deras avtal om dessa är utformade. Det är fullt möjligt, i Sverige, i företag med kollektivavtal att t ex erbjuda anställda aktieprogram som är frivilliga att delta i men som också kan dras tillbaka av företaget när de så önskar. Givetvis så kan de inte ta tillbaka aktier som man redan har fått under programmet men det finns ingen garanti att framtida erbjudande kvarstår. Detsamma kan gälla med andra förmåner där ett företag kan välja att dra tillbaka dessa - så länge som det inte är inskrivet i ditt anställningsavtal.
Metalls förbundsjurist har granskat anställningsavtalet och den bilaga där detta regleras. Så här säger han om det (jag antar att han har något på fötterna):
Bonusen betalas inte av serviceteknikernas arbetsgivare TM Sweden utan av moderbolaget Tesla, och Tesla understryker i dokumentet att den inte ska ses som ersättning för utfört arbete.
Enligt avtalet är bonusen oavhängig arbete. Man får den så länge man är anställd. Och de som strejkar är fortfarande anställda, säger Darko Davidovic.
Märkligt facket ju själva sagt att Tesla kan ändra i princip alla villkor och speciellt bonusar över en natt eftersom dom inte har fackets förträffliga KA, hur går det ihop???
Var kanske fackets hot och bild som dom målade upp en stor fet lögn?
…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Även om den svenska VDn inte har något mandat för några större affärsmässiga beslut så fyller han en roll att se till att företaget uppfyller lagar och regler i Sverige. Har svårt att tro att Teslas högre chefer bara struntar i lokal lagstiftning om en ledningen i det landet säger att en åtgärd som de vill införa skulle bryta mot lagen.
Nej. En riktig VD är mycket mer än en galjonsfigur och har ett ganska omfattande ansvarsområde enligt lagar, förordningar och avtal. En VD saknar till exempel skydd i MBL och behöver därför avtala villkor (t ex semester, tider, förmåner och villkor om uppsägning) i ett ganska omfattande avtal.
Att VD saknar befogenheter att sluta avtal med personalorganisationer inom arbetsmiljöområdet har såväl medlaren som Tibor bekräftat. Detta är något fullständigt unikt i min värld, enligt arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter ska den arbetsmiljöansvarige ha såväl utbildning som mandat att agera kraftfullt vid fara. Frågan är hur Hr Starks mandat egentligen ser ut, uppfyller Tesla arbetsmiljöreglerna för delegering av arbetsmiljöansvar?
Det är rätt vanligt att vara vd men att du har en ”chef”.
Kolla alla stora bolag som äger småbolag tex storskogen, instalco etc. Alla småbolag har en vd men det betyder inte att de får göra som dom vill.
Nej, Du har formellt sett en styrelse vars beslut Du utvecklar och verkställer. Just befattningen VD innehar en särställning i svensk arbetslagstiftning.
Sedan har koncerner med dotterbolag helt riktigt grupperingar där en VD kanske ansvarar för tre dotterbolag (som var och en har en VD). Denne VD har egentligen endast det direkta arbetsmiljöansvaret för VD:arna i dotterbolaget, det är i döttrarna verksamheten sker och enligt lagen är det där ansvar och befogenheter måste vara på plats.
Vanligen är den överordnade VDn hos Bolagsverket anmäld som styrelseordförande för dotterbolagen denne ansvarar för. Det finns alltid, i seriösa bolag, en delegationskedja av arbetsmiljödelegat som löper genom VD-kedjan och vidare in i dotterbolagens organisation. I Teslas fall kan knappast Hr Stark i lagens mening anses ha möjlighet att utöva daglig tillsyn över landet utan här ska han delegera ner arbetsmiljöansvaret ut till t ex platschefer och tillse att kunskap och befogenheter finns på plats.
Saknas delegationskedja faller, vad jag vet, det juridiska ansvaret för en incident på den VD som företräder organisationsnumret (alltså dotterbolaget).
Du får skilja på det juridiska ansvaret som en VD har och det driftmässiga. Det juridiska ansvaret kan man såklart inte komma bort från men den driftmässiga delen kan i princip styras hur som helst utav en chef som sitter någon annanstans än i det svenska bolaget. Dvs det kan vara någon annan som tar beslut om man ska investera i ett nytt SC, anställa ny personal eller ifall priser justeras upp eller ner etc…
Har precis samma ordning i mitt bolag. Vi har en VD i Sverige men han kan inte ta några driftsmässiga beslut utan dessa fattas i våra regionala och globala affärsområden. VDn ska bara ansvara för att vårt svenska bolag följer lagar och regler.
Min fundering här är om ingen av parterna ger sig, vad är ett troligt scenario på lite längre sikt? Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Tror att Tesla kommer att försöka sköta mer och mer själva. Ser historiskt hur de gått långt för att säkra batterier, råmaterial etc. Planerat sin leverantörkjedja år i förväg för att vara beredda och kunna styra över sitt eget öde. Förmodligen dyrt och riskfyllt , men det har lönat sig hittills.
Min analys är att Tesla är en sk "Infinate player" och många av dess konkurrenter är "Finite players". Infinite players jobbar mot ett långsiktigt mål, inte för att vinna. Medans finite players spelar för att vinna (typ fotboll).
Simon Sinek förklarar det mycket bättre än vad jag kan göra.
En lite längre föreläsning:
Tror att IF Metall helt missbedömt sin motståndare, tror att de spelar "Finite game". Vill vinna med att få till ett KA.
Medans Tesla spelar "Infinite Game". De mobiliserar sina resurser för att kunna bestämma över sitt eget öde långsiktigt.