Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Det är i slutändan Musk som bestämmer, ja, men han måste ändå förhålla sig till den svenska lagen. Du kan inte sparka folk hur som helst här, som man kan i USA. Det borde du veta?
Att ingå kollektivavtal är frivilligt i Sverige, men det verkar facken strunta i, utan sätter hellre företag i konkurs och ger landet med glädje ett riktigt dåligt ansikte utåt för nyetableringar.
Tror faktiskt de skiter i allt utom sina egna inkomster genom pensionsförvaltning och försäkringar.
Vela-Pekka har ju själv sagt att de företag som gör affärer med företag utan kollektivavtal får skylla sig själva om de blir utsatta för sympatiåtgärder. Han är med andra ord helt likgiltig till sina egna medlemmars väl.
Slutsatsen man kan dra av det är att det som arbetstagare är en stor risk att ta anställning på ett företag med KA eftersom man när som helst kan bli av med jobbet på grund av saker som händer helt utanför ens kontroll på andra företag som.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.
Tycker det mest handlar om hur facken vill köra över Teslas anställda, som inte vill ha kollektivavtal. Konstigt, om de nu har det så dåligt.
Att dra in vad som händer i USA, som är direkt påverkat av vad de har för lagar och regler och inte enbart händer på just Tesla och överföra det som om det eventuellt skulle kunna hända i Sverige. Det är att dra fokus och försöka påverka folks tänkesätt i fel riktning.
Vi har lagar i Sverige som gör att det mesta av vad som händer i USA, inte kan hända i här. Det enda som kan hända här, är att facken har all makt att göra vad de vill, oavsett stöd och konsekvenser.
Hur många är det som har problem med leverans av ny bil?
Själv fick jag precis min planerade leverans av en lagerbil inställd/flyttad på framtiden.
När jag pratade med Tesla tidigare (förra veckan) så hävdade de att den har reg-plåtar men nu skyller de på att bilen ännu inte kunnat fraktas från Norrköping till Stockholm för leverans. (Trots att det gått nästan tre veckor sedan jag beställde denna bil som var "färdig för omgående leverans").
Fler som har faktiska problem med att få utleverans av bilar?
_________________ E-Golf 2018 Model S Long Range (Vit Raven) 2019 Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
Jag avbokade precis min Tesla, blir för mycket badwill åka på kundmöten med en så polariserande bil.
Tycker det har varit en fördel att köra Tesla, då man fått många gratis samtalsämnen.
Träffat många elbilsskeptiker, som faktiskt fått upp ögonen för elbilar efter en stunds samtal.
Mycket de inte vet eller fått felaktigheter itutade och därför gärna vill ta upp det av ren nyfikenhet.
Sen har vi de som försöker provocera, men även där har många fått sig en tankeställare och man märker att de börjat fundera.
Bara man är lugn och saklig i sitt resonemang och gärna lite humor, så går det nästan alltid hem. Inte varit några sura miner hos mina kunder i alla fall.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Det är i slutändan Musk som bestämmer, ja, men han måste ändå förhålla sig till den svenska lagen. Du kan inte sparka folk hur som helst här, som man kan i USA. Det borde du veta?
Att ingå kollektivavtal är frivilligt i Sverige, men det verkar facken strunta i, utan sätter hellre företag i konkurs och ger landet med glädje ett riktigt dåligt ansikte utåt för nyetableringar.
Väldigt många bryter ju mot civilrättsliga lagar. Det blir ju bara ett problem om offret driver målet till domstol. I civilrätt vinner ju ofta den som orkar med längst process.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.
Tycker det mest handlar om hur facken vill köra över Teslas anställda, som inte vill ha kollektivavtal. Konstigt, om de nu har det så dåligt.
Att dra in vad som händer i USA, som är direkt påverkat av vad de har för lagar och regler och inte enbart händer på just Tesla och överföra det som om det eventuellt skulle kunna hända i Sverige. Det är att dra fokus och försöka påverka folks tänkesätt i fel riktning.
Vi har lagar i Sverige som gör att det mesta av vad som händer i USA, inte kan hända i här. Det enda som kan hända här, är att facken har all makt att göra vad de vill, oavsett stöd och konsekvenser.
Fast varken Tesla eller Musk följer ju lagarna ens i USA, som bland annat den här domen visar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
För varje uttalande och aktion vill jag ha så lite som möjligt att göra med FF. Tölpar.
IMG_4669.jpeg
Håller med!!
Anekdot. För ett gäng med år (förra jobbet) sen hade vi ett par kollegor som pysslade med systematisk stöld av komponenter. De hade ”stora lunchlådor” med sig hem så att säga.
Vid en årlig revision så konstaterades det att något inte stämde. Prylarna som saknades kunde dock enkelt härledas till dessa två, på olika sätt. Deras namn stod bland annat på fakturareferenser.
De fick lämna, av förklarliga skäl. Båda valde att själv säga upp sig än att få sparken. Det ser klart bättre ut om msn säger så.
Vad gör facket, som var med vid utredningen ska tilläggas?
De väljer att driva det i AD(utan att de två ens ville det själva), förlorar såklart hela målet och bränner många hundratusen kronor av medlemmarnas pengar på rättegångskostnader. Hur motiverade tror ni resten av medarbetarna var att betala medlemsavgift efter det? Alla kände sig svårt svikna av både dessa två arbetskamrater men även facket. Samtliga i gick ur förbundet.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Det är i slutändan Musk som bestämmer, ja, men han måste ändå förhålla sig till den svenska lagen. Du kan inte sparka folk hur som helst här, som man kan i USA. Det borde du veta?
Att ingå kollektivavtal är frivilligt i Sverige, men det verkar facken strunta i, utan sätter hellre företag i konkurs och ger landet med glädje ett riktigt dåligt ansikte utåt för nyetableringar.
Väldigt många bryter ju mot civilrättsliga lagar. Det blir ju bara ett problem om offret driver målet till domstol. I civilrätt vinner ju ofta den som orkar med längst process.
Så är det. Men det är frivilligt att teckna kollektivavtal, precis som det är frivilligt att vara med i facket. Så länge inte majoriteten vill, så borde inte facken kunna driva på som de gör i detta fall. Nu har de fått den makten och resultatet är ett väldigt splittrat land och utsikterna för att andra företag utifrån ska etablera sig här minskas.
Hur ofta bryter ett företag i Sverige mot civilrättsliga lagar? Kan nog vara svårt att säga, men även företag med kollektivavtal, kommuner och andra gör det emellanåt. Tycker dock att det är rätt ointressant att spekulera i om Tesla kommer göra det i framtiden, om de inte redan gjort det i Sverige.
Missköter sig ett företag, så är det väl mer troligt att fler vill ha kollektivavtal och då är mer på sin plats att få till ett. Tänker jag i alla fall.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.
Tycker det mest handlar om hur facken vill köra över Teslas anställda, som inte vill ha kollektivavtal. Konstigt, om de nu har det så dåligt.
Att dra in vad som händer i USA, som är direkt påverkat av vad de har för lagar och regler och inte enbart händer på just Tesla och överföra det som om det eventuellt skulle kunna hända i Sverige. Det är att dra fokus och försöka påverka folks tänkesätt i fel riktning.
Vi har lagar i Sverige som gör att det mesta av vad som händer i USA, inte kan hända i här. Det enda som kan hända här, är att facken har all makt att göra vad de vill, oavsett stöd och konsekvenser.
Fast varken Tesla eller Musk följer ju lagarna ens i USA, som bland annat den här domen visar.
Återigen.. Vad är det som de inte följer i Sverige?
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Men är det inte så att den svenska VDn för Tesla har noll påverkan på hur Tesla agerar utan istället sitter det en person (Musk) på just den amerikanska arbetsmarknaden och bestämmer…?
Det är i slutändan Musk som bestämmer, ja, men han måste ändå förhålla sig till den svenska lagen. Du kan inte sparka folk hur som helst här, som man kan i USA. Det borde du veta?
Att ingå kollektivavtal är frivilligt i Sverige, men det verkar facken strunta i, utan sätter hellre företag i konkurs och ger landet med glädje ett riktigt dåligt ansikte utåt för nyetableringar.
Väldigt många bryter ju mot civilrättsliga lagar. Det blir ju bara ett problem om offret driver målet till domstol. I civilrätt vinner ju ofta den som orkar med längst process.
Så är det. Men det är frivilligt att teckna kollektivavtal, precis som det är frivilligt att vara med i facket. Så länge inte majoriteten vill, så borde inte facken kunna driva på som de gör i detta fall. Nu har de fått den makten och resultatet är ett väldigt splittrat land och utsikterna för att andra företag utifrån ska etablera sig här minskas.
Hur ofta bryter ett företag i Sverige mot civilrättsliga lagar? Kan nog vara svårt att säga, men även företag med kollektivavtal, kommuner och andra gör det emellanåt. Tycker dock att det är rätt ointressant att spekulera i om Tesla kommer göra det i framtiden, om de inte redan gjort det i Sverige.
Missköter sig ett företag, så är det väl mer troligt att fler vill ha kollektivavtal och då är mer på sin plats att få till ett. Tänker jag i alla fall.
Precis som du inte vet hur ofta jag bryter mot lagar så vet vi inte hur ofta företag bryter mot dom. Det är ju bara när man åker fast som man hamnar i statistiken.
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.
Tycker det mest handlar om hur facken vill köra över Teslas anställda, som inte vill ha kollektivavtal. Konstigt, om de nu har det så dåligt.
Att dra in vad som händer i USA, som är direkt påverkat av vad de har för lagar och regler och inte enbart händer på just Tesla och överföra det som om det eventuellt skulle kunna hända i Sverige. Det är att dra fokus och försöka påverka folks tänkesätt i fel riktning.
Vi har lagar i Sverige som gör att det mesta av vad som händer i USA, inte kan hända i här. Det enda som kan hända här, är att facken har all makt att göra vad de vill, oavsett stöd och konsekvenser.
Fast varken Tesla eller Musk följer ju lagarna ens i USA, som bland annat den här domen visar.
En hel del nyrika tror de är kungar och står över regler, lagar och allmänt hyfs. Tyvärr har denna trend kommit även till Sverige. Hänsynslöshet, aggresivt beteende, störiga, blir ovänner med grannar, allmänt buffliga och kör ofta omkring till vardags i fjantiga och galet motorstarka bilar.
Många blir isolerade till slut, utan vänner och bara horder av bekanta, tex Musk. Killen har separerat många gånger och splittrat flera familjer. När han är tillräckligt erfaren kommer han att komma på att pengar och makt är inte allt. Vänner är bättre att ha.
En parallell:
Han den tjocke företagaren från Norrland med snabba båten och dekadent hus i Sthlm, hus i Florida som har showat på TV i någon serie är väl Sveriges okrönte nyrikaste person. Kommer inte på vad han heter nu.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Men gjorde han verkligen det? Som jag förstod det då sa Elon att om de ville ha kollektivavtal skulle han inte längre ge optioner. Det betyder ju inte att han skulle ta tillbaka de optioner som redan avtalats.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Leif-Ivan. Han blir nog smickrad att bli jämförd med Musk.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.
Tycker det mesta som har med facket att göra bygger på hot, hårt språk och trashtalk. Det är vår vilja eller så är det kört för dig. Ingen respekt för andra, trots att de följer alla lagar. Då har jag varit med i ett fackförbund, men valt att går ur, på grund av att jag tyckte de var för slappa och inte gjorde det jag betalade dem för att göra. Hota och kräva går bra, men att göra det de sedan får betalt för? Not so much.
Vägrar betala några fackpampar för det usla arbetet de gör och framför allt hur den fackliga kulturen ser ut.
Jag avbokade precis min Tesla, blir för mycket badwill åka på kundmöten med en så polariserande bil.
Tråkigt att du känner så. Volvo är ju mindre kontroversiellt trots att den ägs från Kina som är ett av världens mest repressiva diktaturer, men det är ju ingenting mot ett dussintal strejkande arbetare på det företag som hjälpt världen ta ett ett stort steg mot hållbara transporter.
Det har fått för stora proportioner, men visst är Tesla en polariserad bil med sina gigantiska plus- och minuspoler.
Varför länkar du en artikel som är ett halvår gammal om en tweet från 2018? Och vem påstår att Musk är en "skön snubbe"?
Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).
Återigen så dras den amerikanska arbetsmarknaden in, som inte har ett dugg med den svenska att göra. Håll dig till vad som händer i Sverige och inte i andra länder, som har helt annan arbetskultur och lagar.
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.
Du har tidigare visat att du flyttar fokus från sakfrågorna genom att enbart svara på det som behagar din agenda.
Du kanske skall föregå med gott exempel om du förväntar det omvända?
Ge mig gärna några exempel/citat på när så skett, så ska jag försöka bättra mig.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Där kom det första försöket att ta fokus från sakfrågan och få diskussionen att handla om något annat. Det är ingen som dragit in den Amerikanska arbetsmarknaden. Det handlar inte om hur Tesla/Musk ser på sina anställda, framförallt de som vill organisera sig.
Tycker det mest handlar om hur facken vill köra över Teslas anställda, som inte vill ha kollektivavtal. Konstigt, om de nu har det så dåligt.
Att dra in vad som händer i USA, som är direkt påverkat av vad de har för lagar och regler och inte enbart händer på just Tesla och överföra det som om det eventuellt skulle kunna hända i Sverige. Det är att dra fokus och försöka påverka folks tänkesätt i fel riktning.
Vi har lagar i Sverige som gör att det mesta av vad som händer i USA, inte kan hända i här. Det enda som kan hända här, är att facken har all makt att göra vad de vill, oavsett stöd och konsekvenser.
Fast varken Tesla eller Musk följer ju lagarna ens i USA, som bland annat den här domen visar.
Återigen.. Vad är det som de inte följer i Sverige?
Nu tycker jag att du närmast bedriver cirkelargumentation:
Jag: A hände i USA, vilket kan förklara vad som sker i Sverige.
Du: Att A hände i USA är inte relevant för Sverige.
Jag: A skulle kunna hända i Sverige eftersom det är samma företag.
Du: Vi har lagar i Sverige som gör att A inte kan hända här.
Jag: USA har också lagar som gör att A inte kan hända. A hände i USA trots att A är olagligt även i USA.
Du: Bevisa att A har hänt i Sverige.
Så för att ta något jämförande..
Om jag kör för fort i Sverige, ska jag då antas köra för fort i USA och få en fortkörningsbot när jag hämtar ut min hyrbil?
Facket anklagar alltså Tesla för något de gjort i USA och projicerar detta som något de absolut kommer att göra i Sverige.
Snacka om konstig syn och är glad att jag lämnat skiten.
Är väl mycket bättre att marknaden får växa och de anställda får säga vad de själva vill ha? Sköter sig inte Tesla, så kommer ju automatiskt fler gå med i facket, som då har en solid grund att utgå ifrån. Det har de inte nu och därför denna splittring.