Nicke Nyfiken skrev:Verdi skrev:
Har jag retat upp dig på nåt sätt ber jag om ursäkt. Flyger du mycket och kände dig träffad kanske?

Nä, det flygandet jag gör har jag inget dåligt samvete för, så jag kände mig inte träffad.
Men jag tycker det är ganska provocerande och rent av arrogant att du motiverar ditt val att köra fossilbil med att du VILL kunna åka vart du vill, samtidigt som du tillstår att du i slutänden inte gör det. Det tolkar jag som att du inte ens är beredd att göra avkall på en inbillad "frihetskänsla" för att göra en insats för miljön. Och det retade upp mig.
Men vid närmare eftertanke så tror jag att just oron med den förlorade "frihetskänslan" är en av den vanligaste anledningarna till att folk inte vill skaffa elbil, så du är långt ifrån ensam. Det sorgliga är att det är en helt omotiverad oro. Precis som Bjorn är inne på i sitt inlägg så kommer frihetskänslan med elbilen. Jag känner en betydligt påtagligare frihetskänsla att åka iväg på bilsemester med familjen nu när vi kör Tesla än innan när vi körde fossilbil. Inget dåligt miljösamvete, inga dyra bränsleräkningar.
Det finns mängder med trådar här om just frihetskänslan som infinner sig med att köra Tesla. Och många har gett sig ut på långa bilsemestrar med familjen som man tidigare aldrig funderat på att göra. Det låter kanske konstigt men det är så det är.

Det är ju inte ogrundat. Man måste planera sitt bilåkande på ett annat sätt. Man kan inte åka till platser i Sverige där det är långt till superchargers om man inte ska övernatta. Du kanske upplever det som en frihet att åka utan att tanka men varje mil du kör med din Tesla innebär miljöpåverkan också. Du sliter på bilen, däcken, batterierna osv. Till sist måste bilen skrotas och en ny byggas. Det tar mer resurser än man tror.
Nu har jag inte något "miljösamvete" alls vad gäller koldioxid så det är lugnt.

Jag gillar bilar. Andra gillar resor till andra sidan jorden. Varför ska jag avstå mitt intresse när det inte finns nån opinion alls nästan för att få folk att sluta åka till New York och Thailand? Vet du vad? Jag tror faktiskt det är Stockholms medelklass som styr. De har inget behov av bilar men åker gärna på långresor. Därför är bilar paria medan långa flygningar är kosher. Visst, på sistone har det dykt upp som ett problem och diskuterats lite men det är ju inte alls som med bilar. Så den dag det ses lika negativt att ta med familjen till Thailand som att köra amerikansk jätte-SUV med 7 liters V8:a så kommer jag få dåligt samvete också. Fair?
Apropå dyra bränsleräkningar så känns det bättre för mig att betala när jag använder bilen istället för att som med Tesla stå med dyra avbetalningar och kapitalkostnader oavsett om jag kör den eller inte.
Nu kanske det låter som att jag dissar Tesla. Det gör jag inte. Jag är seriöst intresserad. Mest då jag tror drivlinan och vardagsprestandan är svår att matcha med konventionell drivlina. Jag kan alltså tänka mig en elbil helt utan ideologiska övertoner.