20-50 USD låter som en rimlig tillverkningskostnad. Fråga ChatGPT vad ett rimligt pris ut till kund är, på ett biltillbehör till en bil i nedre premiumsegmentet, om tillverkningskostnaden är 20-50 USD.
Och lägg på svensk moms.
Håller med. Räknar vi på 40 dollar så volymen inte är jättehög. Använder man en vanlig leverantör som sätter ihop delarna så ska ju materialpåslag, adminkost, vinst mm på detta med säkert 25% - 30%, vilket ger 52 dollar.
Sedan ska du ha frakt på det, säkert inte mycket men 1 dollar.
Tull (är det någon?) 5 dollar.
Sedan ska en handlare ha 100%. 110 - 120 dollar
Moms => 150 dollar = 1600 kr
Utvecklingskostnad kan väl mycket väl vara 20 dollar/enhet.
Så vill man går det säkert att motivera priset men samtidigt skulle det säkert gå att slimma ner det en hel del.
Oavsett om kostnaden är 1500 eller annat internt i totalkostnaden, så är jag väldigt nöjd att jag (och alla andra som föredrar mobilnyckel) slipper betala för något som vi aldrig använder. Slöseri med våra pengar och slöseri med miljö/material om det hade varit tvång med det.
Håller helt med, med brakslappen att då måste mobilnyckeln fungera 100 dagar av 100. Upplever du att den gör det utan problem och utan att appen drar en massa batteri? Beställt en Tesla och är så taggad på att slippa ha med mig en plastnyckel i fickan
Av alla kostnader Tesla kapar och av alla "ovanliga" beslut de tar tycker jag det här är betydligt mer logiskt än t.ex. borttagandet av förardisplay, parkeringssensorer, radar osv.
20-50 USD låter som en rimlig tillverkningskostnad. Fråga ChatGPT vad ett rimligt pris ut till kund är, på ett biltillbehör till en bil i nedre premiumsegmentet, om tillverkningskostnaden är 20-50 USD.
Och lägg på svensk moms.
Håller med. Räknar vi på 40 dollar så volymen inte är jättehög. Använder man en vanlig leverantör som sätter ihop delarna så ska ju materialpåslag, adminkost, vinst mm på detta med säkert 25% - 30%, vilket ger 52 dollar.
Så vill man går det säkert att motivera priset men samtidigt skulle det säkert gå att slimma ner det en hel del.
Oavsett om kostnaden är 1500 eller annat internt i totalkostnaden, så är jag väldigt nöjd att jag (och alla andra som föredrar mobilnyckel) slipper betala för något som vi aldrig använder. Slöseri med våra pengar och slöseri med miljö/material om det hade varit tvång med det.
Håller helt med, med brakslappen att då måste mobilnyckeln fungera 100 dagar av 100. Upplever du att den gör det utan problem och utan att appen drar en massa batteri? Beställt en Tesla och är så taggad på att slippa ha med mig en plastnyckel i fickan
Av alla kostnader Tesla kapar och av alla "ovanliga" beslut de tar tycker jag det här är betydligt mer logiskt än t.ex. borttagandet av förardisplay, parkeringssensorer, radar osv.
De få gånger det inte funkar automatiskt så går det att låsa upp
I appen. Vilket (också) förutsätter att telefonen är laddad.
Det är bra att ha kortet med sig. Jag konstaterade i förrgår att kortet var i plånboken, som var i handskfacket.
Inte speciellt lyckat när man befinner sig i Lappland, långt från "civilisationen".
Idag råkade jag f.ö ut för att bilen INTE låste upp sig när jag kom nära den med mobilen, det var första gången på dessa månader.
Jag övervägde att leta fram kortet i plånboken men ändrade mej och startade appen, bilen låste fortfarande inte upp, sen klickade jag på hänglåset och den låste upp efter typ 5s.
När jag lämnade bilen så stannade jag en bit bort och kollade att den låste också, det gjorde den.
När jag sen skulle köra flera timmar senare så låste den upp som vanligt.
Och lägg på svensk moms.
Håller helt med, med brakslappen att då måste mobilnyckeln fungera 100 dagar av 100. Upplever du att den gör det utan problem och utan att appen drar en massa batteri?
Fungerat och fungerar klockrent för mig. Något enstaka strul vid någon enstakaprogramuppdatering, men det var nog ca 4-5 år sedan senast (om jag minns rätt). Supernöjd. Nej, inga batteriproblem. iPhone SE3.
Med samma resonemang som framförs här i tråden, kunde Tesla väl göra sig av även med UMC:n som kommer med bilen. Den är stor, otymplig och behövs inte längre, då alla har väl en laddbox nuförtiden???
Tänk vilka besparingar och minskat skräp...
Med samma resonemang som framförs här i tråden, kunde Tesla väl göra sig av även med UMC:n som kommer med bilen. Den är stor, otymplig och behövs inte längre, då alla har väl en laddbox nuförtiden???
Så är det väl redan? Igår när jag gick in för att konfigurera en M3LR Highland var jag tvungen at kryssa i för att få en UMC. Jag skulle dock inte ha kryssat för det valet, eftersom jag ändå har en Metron-kabel som kan användas både på rött CEE 16 A trefasuttag och schucko..
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Så är det väl redan? Igår när jag gick in för att konfigurera en M3LR Highland var jag tvungen at kryssa i för att få en UMC. Jag skulle dock inte ha kryssat för det valet, eftersom jag ändå har en Metron-kabel som kan användas både på rött CEE 16 A trefasuttag och schucko..
Så var det inte när jag beställde min för typ 4 månader sedan. UMC:n (enfas ) medföljer. De kunde väl skapa en ruta där man vid beställning bockar om man vill ha en Fob med?!?
Absolut. Det är fullt logiskt att göra så. Helt rätt tänkt av dig.