Försäkring och kostnader beg M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

nek0 skrev: 18 apr 2024 21:32
-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Jag blev uppringd av Folksam och de ville sälja en bilförsäkring till mig. Hel försäkring till min Seat som är 3 år gammal 1140kr/månad. Samma bil fast hos Länsförsäkringar kostar mig 390kr/månad. Har samma rabatt hos både Folksam och Länsförsäkringar.
Trygg-Hansa ville ha 510kr/månad.
Jag är inte lika säker som du om överpriserna.
Håller med där.
Det är väl få branscher som har så mycket försök till överpriser som försäkringsbranschen.

När jag köpte min första Model S ringde jag runt för att få pris. Något bolag ville ha 40.000/år, ett annat 28.000/år. Flera låg mellan 10.000 och 15.000/år och Länsförsäkringar ville ha 7.800/år. Försäkringsbranschen är rutten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
luftkyld
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Legato skrev: 18 apr 2024 21:17
"Vem betalar böterna för en stulen bil? Om du har anmält bilen stulen behöver du inte ta ansvar för det som någon annan gör med din bil."
Det är ju för övrigt inget som täcks av försäkringen oavsett.
Jag har förstått som att om min stulna bil hamnar mitt på ett torg kan de få böter och jag får bekosta borttransporten. Kanske stämmer det inte, men jag undrar vem ska isåfall betala för detta? Och att försäkringen står för allt detta om bilen blir stulen. Om man har minst halv.

Så stöld ur bil, brand osv. är också en anledning. Visst är det osannolikt det händer. Men ändå, är det nån tusenlapp om året. Visst, över en livstid så blir ett par tusen om året mycket. Haft inbrott i en bil, fått dörren bytt. Nu är det länge sen jag bucklade en bil, men det har hänt.
Att byta vindruta var 1500e mil låter för mig helt befängt. Jag har gjort det en gång i mitt liv på 50-70.000 körda mil.
Jag har haft personalbil via jobbet och de har varit rätt "picky" att det inte får vara sprickor. Jag bytte bil efter ca 1.5 år och i nästan alla fall så hade jag en spricka i vindrutan som gjorde jag måste byta när jag lämnade tillbaka (ingen ide att göra det innan). Jag kör e4/essingeleden och bilarna hade väl gått ca 5.000 när jag bytte. Så jag bytte nog 4 rutor då under tiden med personalbil... En bil klarade sig utan byte tror jag... om jag räknar rätt. Jag har bytt ruta 2 ggr på de privata bilar jag hade innan, de var bättre rutor än på golf / passat som hade väldigt bräckliga rutor som sprack om man fick stenskott. Men spricka i siktområdet så kan man komma undan ett år om man skiter i att byta, men nästa år kommer bilen få körförbud om rutan inte är bytt. Så var 4e år då, på privatbil som går 3.000 om året. Nu kör jag mkt mindre då jag jobbar mycket hemifrån.


Men visst, statistiskt så har du givetvis rätt. Det blir billigare att vara utan försäkring. Men så är det. Ofta är det dyrt att vara fattig. Dvs har du råd med vissa val så lönar det sig mer än om man måste ta "fattigalternativen".
Men att en beg Model 3 har låg TCO råder det ingen tvekan om. Mycket billig service, få och billiga reparationer, samt extremt låga driftskostnader. Värdefallet från de här nivåerna tror jag dessutom blir lågt.
Det är ju det som lockar. Kör man 3-4.000 mil om året så är bil via jobbet bäst, då man tappar så mkt värde om bilen gått långt, nu ligger jag kanske på 2.000. Då kan privatägd bli bättre...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10713
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

Böterna får du betala om du glömt bort att polisanmäla. Så vet man inte om att bilen är stulen så kan det bli problematiskt, men likt mycket av de andra du skrivit så är ju detta extremt osannolika scenarier. Om en försäkring täcker detta, vilket jag som sagt betvivlar, så är det kanske värt i storleksordningen 10:- per år.

Personligen förvarar jag inte värdesaker i mina bilar, så för mig skulle inbrott i en gammal 240 vara en löjligt liten faktor det också.

5000 mil för vindrutebyte innebär ju 10 år, inte tre år för din 240. Jag har bott i Stockholmsområdet halva mitt liv och kör också mycket Essingeleden, men har som sagt bytt en ruta på i runda slängar 60.000 mil, så jag tror du har haft mycket otur (och/eller ligger nära framförvarande).

Gällande Model 3 så har jag fortfarande inte hört om en enda bil som blivit stulen med aktiv pin-kod... Brukar ställa en Tesla längst fram om vi reser bort :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-AG-
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av -AG- »

Legato skrev: 18 apr 2024 18:35
-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Att det finns överpriser råder det ingen tvekan om. Det ser man lätt på den extrema prisspridning som finns på ett enskilt objekt. Det är inte ovanligt att priset på en helförsäkring kostar 10 kkr hos det billigaste bolaget och 50 kkr hos det dyraste.

Men den viktigaste faktorn är återigen den assymetriska informationen och de stora individuella skillnader som bolagen inte kan prissätta efter. I framtiden kommer bolagen samla data och veta vilka som alltid kör 50 km/h för fort, veta vilka som bor i ett säkert område men parkerar i ett osäkert osv, osv, men i dagsläget vet man inte detta. Det innebär att hen som kör 50 km/h för fort generellt kommer betala en alldeles för låg premie medan den som är världens säkraste förare kommer betala ett gigantiskt överpris. Pss kommer den som använder pinkod, GPS-tracker, har trippellåst garage med avancerat larmsystem, rattkrycka mm, mm betala överpris för stöldförsäkringen medan den som gör motsatsen får en alldeles för låg premie.
Finns säkert ett eller annat bolag som av någon anledning inte vill försäkra vissa problembilar. Men är de signifikant dyrare än andra bolag får de inga kunder i den givna kategorin. Det kan vara ett medvetet val eller att just detta bolag av någon anledning har höga kostnader för den specifika bilen (givet plats, ålder på förare etc…). Tänker att marknaden borde vara självreglerande och att något eller några bolag borde erbjuda priser som är marknadsmässiga.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av mikebike »

-AG- skrev: 19 apr 2024 10:35
Legato skrev: 18 apr 2024 18:35
-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Att det finns överpriser råder det ingen tvekan om. Det ser man lätt på den extrema prisspridning som finns på ett enskilt objekt. Det är inte ovanligt att priset på en helförsäkring kostar 10 kkr hos det billigaste bolaget och 50 kkr hos det dyraste.

Men den viktigaste faktorn är återigen den assymetriska informationen och de stora individuella skillnader som bolagen inte kan prissätta efter. I framtiden kommer bolagen samla data och veta vilka som alltid kör 50 km/h för fort, veta vilka som bor i ett säkert område men parkerar i ett osäkert osv, osv, men i dagsläget vet man inte detta. Det innebär att hen som kör 50 km/h för fort generellt kommer betala en alldeles för låg premie medan den som är världens säkraste förare kommer betala ett gigantiskt överpris. Pss kommer den som använder pinkod, GPS-tracker, har trippellåst garage med avancerat larmsystem, rattkrycka mm, mm betala överpris för stöldförsäkringen medan den som gör motsatsen får en alldeles för låg premie.
Finns säkert ett eller annat bolag som av någon anledning inte vill försäkra vissa problembilar. Men är de signifikant dyrare än andra bolag får de inga kunder i den givna kategorin. Det kan vara ett medvetet val eller att just detta bolag av någon anledning har höga kostnader för den specifika bilen (givet plats, ålder på förare etc…). Tänker att marknaden borde vara självreglerande och att något eller några bolag borde erbjuda priser som är marknadsmässiga.
Det intressanta är att vissa bolag anser att Världens mest sålda bil är "problembilar". Det känns som att man struntar i en stor del av marknaden, och därmed inkomster.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10713
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Legato »

-AG- skrev: 19 apr 2024 10:35
Legato skrev: 18 apr 2024 18:35
-AG- skrev: 18 apr 2024 15:25
De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Att det finns överpriser råder det ingen tvekan om. Det ser man lätt på den extrema prisspridning som finns på ett enskilt objekt. Det är inte ovanligt att priset på en helförsäkring kostar 10 kkr hos det billigaste bolaget och 50 kkr hos det dyraste.

Men den viktigaste faktorn är återigen den assymetriska informationen och de stora individuella skillnader som bolagen inte kan prissätta efter. I framtiden kommer bolagen samla data och veta vilka som alltid kör 50 km/h för fort, veta vilka som bor i ett säkert område men parkerar i ett osäkert osv, osv, men i dagsläget vet man inte detta. Det innebär att hen som kör 50 km/h för fort generellt kommer betala en alldeles för låg premie medan den som är världens säkraste förare kommer betala ett gigantiskt överpris. Pss kommer den som använder pinkod, GPS-tracker, har trippellåst garage med avancerat larmsystem, rattkrycka mm, mm betala överpris för stöldförsäkringen medan den som gör motsatsen får en alldeles för låg premie.
Finns säkert ett eller annat bolag som av någon anledning inte vill försäkra vissa problembilar. Men är de signifikant dyrare än andra bolag får de inga kunder i den givna kategorin. Det kan vara ett medvetet val eller att just detta bolag av någon anledning har höga kostnader för den specifika bilen (givet plats, ålder på förare etc…). Tänker att marknaden borde vara självreglerande och att något eller några bolag borde erbjuda priser som är marknadsmässiga.
Marknadsmässiga är de i genomsnitt, men marknadsmässigt innebär dels att de tar ut en vinst och dels att vi alla försäkringstagare finansierar hela deras kostnadsmassa utöver utbetalningarna... Alla lokaler. Alla anställda. Alla IT-system. You name it.

Orkar inte Googla, men finns säkert studier på detta. Vad betalar de tillbaka i snitt? 20%? 30%? 40%? Med största sannolikhet tom sämre än Lotto som sagt.

De är som jag redan förklarat inte heller marknadsmässiga på individnivå, eftersom försäkringsbolag inte (ännu) har ens i närheten av all data på individnivå.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
luftkyld
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Nåväl. Om jag köper en bil för 2-300.000kr vill jag ha den helförsäkrad, även om det statistiskt sett över tid lönar sig att bara köra trafik. Jag säger inte emot beräkningen, men har inte utrymme i min ekonomi att "förlora" en bil för 250.000.

Om då en normal försäkring kostar 500 per månad och billigaste tesla kostar 1400 så är det en rätt stor skillnad. Finns det någon som har hittat ett bolag eller ett sätt att hålla försäkringen på en rimlig nivå? Är det kanske till och med risk att försäkringen blir ännu dyrare (relativt sett)?

Fast nu undrar jag om jag inte får hålla kvar vid Zoen ett - två år till... Idag verkar en bil som min (5 år, 6000 mil, 41kwh, friköpt batteri) gå att sälja för ca 100.000 (med lossköpt batteri). Jag gav 182.000 för drygt 2 år sen (när det var svårt få tag på bilar). Märkligt nog så verkar gamla 22kwh frän 2016 med hyrbatteri inte vara så otroligt mycket billigare, så kanske sjunker zoe inte under 50.000 (med köpt batteri) just för att de i övrigt är så otroligt billiga att köra med... Så värdeminskingen avtar rejält efter 6-7 år.

För den som "bara" behöver en Zoe (aldrig åker långt, aldrig drar släp, inte behöver större) är det nog en oerhörd sparbössa med en 41kw för 100.000. Mitt problem är ju att när vi då och då åker mer än bara i närområdet så är laddning en pina (max 22kw) och utrymmet väl trångt. Långa turer (50 mil) är out of the question...

Kanske går det att få en så billig M3 om 2 år att man vågar köra den bara trafikförsäkrad...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av taliz »

luftkyld skrev: 20 apr 2024 14:56
För den som "bara" behöver en Zoe (aldrig åker långt, aldrig drar släp, inte behöver större) är det nog en oerhörd sparbössa med en 41kw för 100.000. Mitt problem är ju att när vi då och då åker mer än bara i närområdet så är laddning en pina (max 22kw) och utrymmet väl trångt. Långa turer (50 mil) är out of the question...

Kanske går det att få en så billig M3 om 2 år att man vågar köra den bara trafikförsäkrad...
Jepp, därför jag köpte en iconic R110 förra våren för 110k. Typ inte sjunkit ngt på ett år.

Tror Model 3 kommer hålla sig runt 200-sträcket rätt länge. Så man bör inte tappa mkt där heller. Men som sagt, försäkringen är för dyr och ställer till totalekonomin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av mikebike »

Min brorson vill köpa en bil, helst en BMW 330.
Han har hittat en som kostar 50 000.
Försäkringen kostar 22 800 per år. :x
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12666
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av Fredrik j »

Angående debatten om helförsäkring eller inte,
Blir man påkörd är det betydligt enklare om man har vagnskadeförsäkring.
Annars får man själv processa med motpartens försäkringsbolag.
Been there, done that.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av airdrive »

Ja, för några enstaka tusen om året har jag gärna en bra försäkring, jämfört med enbart trafik. även om jag under alla år inte kört bra bil ;) billigare med bra försäkring än bra bil :D

Just aspekten att lämna över strulhantering är värt några spänn. Även att få ut hyrbil på udda tider när man är på resande fot. Därmed inte sagt att det är värt med helförsäkring när en bil är gammal.
M3 LR 2023
luftkyld
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

airdrive skrev: 21 apr 2024 10:38
Just aspekten att lämna över strulhantering är värt några spänn. Även att få ut hyrbil på udda tider när man är på resande fot. Därmed inte sagt att det är värt med helförsäkring när en bil är gammal.
Håller med. Har bara en gång behövt använda bärgning, men det är skönt att veta att man har den backupen om nåt händer - även om det är en självrisk. Att minska ett potentiellt strul är som sagt värt några tusenlappar per år... Det trista är väl att det sällan är värt att reparera en gammal bil, den kommer lösas in.
luftkyld
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Priserna på M3 verkar fortsätta sjunka.
Jag har inte bråttom att byta min Zoey. Men i sommar har jag gjort ett antal resor där Zoe inte funkar, så har fått åka 20 år gammal V70 (vilket iofs är en otroligt bra bil).

Jag har funderat om tex en Leaf skulle kunna funka för de flesta resor, jag tror det.
Men en lågmilad Leaf är inte enormt mycket billigare än en M3 med mer mil.

Försäkringen är ju utan tvekan dyrare på M3. Men det verkar göra lite om man har en SR RWD.

Funderingen jag har då är ju om man skulle våga ha en T M3 där bilen passerat maskinskada?
Spindelleder mm är ju slitdelar. Det verkar ju heller inte så dyrt (relativt andra bilar).
AC och värme är väl nästa. Är det dyrt att fixa ACn?
Infotainment och elektronik en ytterligare sak som kan strula (men om jag förstått är det inte supervanligt?)
Rost och rappel, kanske man kan leva med?
Drivlina och batteri? Är det vanligt det strular på en M3?

Inom ett år lär ju långmilade M3 gå ner ytterligare i pris, har ju kommit ut många MY och många M3 borde vara så gamla de kommer ut på marknaden. Men sannolikt har då många gått långt. Om man snavar över en billig M3 vore ovan frågor vara bra att förstå bättre, om man vågar köpa och stå för alla reparationer själv, utan hjälp av försäkringen... Det förvånar mig för övrigt att försäkringen inte går ned rejält i pris när maskinskadan försvinner...
SwedishAdvocate
Inlägg: 7371
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 20 aug 2024 12:30
...] Jag har funderat om tex en Leaf skulle kunna funka för de flesta resor, jag tror det.
Men en lågmilad Leaf är inte enormt mycket billigare än en M3 med mer mil.

Försäkringen är ju utan tvekan dyrare på M3. Men det verkar göra lite om man har en SR RWD. [...
Det verkar som försäkringen för M3 är relativt dyr – frågan är bara hur dyr...

Har du talat i telefon med försäkringsbolagen eller har du istället använt div. automatiserade internetformulär?

Se t.ex. det här inlägget ifall du inte redan sett det. Det handlar visserligen om Model S, men jag antar att ett liknande tillvägagångssätt åtm. borde kunna påverka premien något även för Model 3...
teslaponken skrev: 25 jul 2024 12:32
Vänta lite nu killar och tjejer. På ICA blandar ni inte äpplen och päron i samma påse så jag vet inte varför ni gör det här.

Till att börja med kräver en MY -22 halvförsäkring. En 2019-2021 MS helförsäkring. Min MY var 600kr/mån halvförsäkring. Min S Raven 1400kr/mån i helförsäkring.

Hur mycket tror du en MY >3år gammal kommer kosta i helförsäkring? Inte är det under 1000kr iaf.

Sen är algoritmerna på nätet helt missvisande när man slår upp bilförsäkringspremier på högeffektsbilar. Du får helt enkelt ringa försäkringsbolagen och inhämta muntliga förslag. Testa i första hand Trygg Hansa, Watercircles, Sensor, Länsförsäkringar.

Jag får 49 800kr/år på en 2020 Raven på Compricer.

Efter ett par samtal har jag bud på 20 000/år och 15 500/år för 3000mil/år körsträcka.

Jag tror den här myten om snordyra försäkringskostnader stammar i att folk inte förstår att

1) högeffektsbilar genererar dyra premier generellt. En MS är 40-70% billigare att försäkra än en RS6a med samma effekt dvs myt debunked.
2) folk tror att det räcker att slå in på compricer för att få in en rättvis premie. Nej, du måste manuellt lyfta upp luren och prata med bolagen direkt så får du ofta ett bud långt under det som står på nätet.

I mitt fall 49k nätet till 15,5k/år per telefon.

Så. Även om MS är några hundralappar dyrare att försäkra än en helförsäkrad Y så är det ingenting i totalen. Försäkringskostnaden totalt utgör nog knappt 5-10% av TCO med bilägande. Precis som någon nämnde här ovan är 300-350K värdetapp på 3 år (med en Y) betydligt saftigare än potentiella kostnaden (TCO) för en Raven för 429 000kr.

Gör alltid en TCO om du är orolig för kostnader. Välj inte bort en bil för en annan, dyrare, pga myter som att försäkringen kostar skjortan eller för att Grufman sagt något.

Model S 2014 är inte samma bil som en Raven. Det vet ju alla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7371
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 20 aug 2024 12:30
Rost och rappel, kanske man kan leva med? [...
Vad är "rappel" för ngt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av mikaELbil »

SwedishAdvocate skrev: 20 aug 2024 14:12
luftkyld skrev: 20 aug 2024 12:30
Rost och rappel, kanske man kan leva med? [...
Vad är "rappel" för ngt?
Jag trodde du kunde googla. :D

Rappel
I Västerbotten, Lappland, Dalarna och Värmland förekommer ett ord rappel i betydelsen ’skräp’. Uppenbarligen avses i första hand mindre värdefulla föremål som ligger oordnade och som kanske borde slängas bort.

En byggnad där man förvarar sådana föremål har man i Orsa i Dalarna kunnat kalla rappelhus. Även föremål som kanske används men är bristfälligt tillverkade, ostadiga eller fallfärdiga har benämnts rappel och i Bjurholm i Västerbotten kunde man kalla en ostadig stege rappelstege. I några få uppteckningar har man uppgivit att rappel betyder ’stenig mark’, så bland annat i Nordmaling i Ångermanland där man också har sammansättningen stenrappel med samma innebörd.

Betydelserna ’strunt’, ’krångel’, ’skrammel’
Ett abstrakt ting som ett litterärt verk kan betecknas som rappel om man tycker att det är strunt. Ordet kan beteckna ’krångel’ i allmänhet och i Lycksele i Lappland kan en person som är krasslig få höra att du skulle bli ett sådant rappel! Ordet har även några helt andra betydelser, nämligen ’skrammel, slammer, buller’ som har upptecknats på några håll i Lappland och i Dalarna samt ’struntprat, pladder’ som har upptecknats i Dalarna.

Verbet rappla
Rappel hör ihop med verbet rappla, vars huvudbetydelse tycks vara 'skramla, skrälla, bullra, föra oväsen'. Den är känd från Jämtland, Härjedalen, Småland, Skåne och alldeles särskilt från Dalarna och Blekinge. I dessa två landskap förekommer också betydelsen ’babbla, prata strunt’, men innebörden ’prata’ har belagts i olika uttryck även på andra håll; särskilt i uttrycken rappla upp ’rabbla upp’ och rappla på ’tala hastigt eller oavbrutet’ samt uttryck av typen rappla och prata.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
SwedishAdvocate
Inlägg: 7371
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikaELbil skrev: 20 aug 2024 16:19
SwedishAdvocate skrev: 20 aug 2024 14:12
luftkyld skrev: 20 aug 2024 12:30
Rost och rappel, kanske man kan leva med? [...
Vad är "rappel" för ngt?
Jag trodde du kunde googla. :D [...
Pga mitt VPN så tror google att jag bor i Finland... Så tyvärr är det inte alltid så enkelt när det inte uppenbart är ett svenskt ord. Rappel finns t.ex. inte i SAOL. Jag testade att googla men fick tyvärr inte den där träffen utan istället en bunke andra... ;)

Men tack för hjälpen!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
luftkyld
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Ja, sorry för ett konstigt ord. Rapplig... :D

Jag har förstått att tidiga M3 har en inredning som inte är "premium".

Jag har haft ett gäng med saabar, speciellt de äldre så var det mycket gnek och gnissel, men sällan gick plast av. Hade en 9-3 cab (NG9-3) och den var det lite sämre inredning, den blev ful men höll i hop. Haft ett antal "nya" VW, inredningen känns ganska "premium" och det är inte mycket gnissel och gnek (iallafall inte första två åren) men kvaliteten är ganska låg, dvs det kan lossna eller gå av plastprylar. Hade en gammal BMW Z3 och det var inte ett dugg rassel trots bilen var över 20 år gammal. Däremot gick några saker sönder. V70 jag har nu är inredningen av väldigt hög kvalitet, men visst finns det lite gnissel, men på en 20 år gammal bil är den ungefär lika bra som den nya passat jag hade för ett par år sen.

Zoeyn är den bil med sämst känsla jag haft, men grejorna funkar, konstigt nog.

Om en inredning rasslar lite och nån panel sitter lös så går det ju att leva med, man måste inte reparera. Bara dörrarnas lås funkar och rutorna går upp och ned och skärmen funkar.

Man kan även leva med att fjädring mm gnekar och gnisslar.

Men måste man byta ut fjäderben, bussningar osv blir det genast en kostnad.

Jag kan leva med om en M3 är lite rapplig, bara jag inte måste reparera den och fönster, lås, ac, skärmar funkar good enough.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7371
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av SwedishAdvocate »

luftkyld skrev: 20 aug 2024 17:27
Ja, sorry för ett konstigt ord. Rapplig... :D

Jag har förstått att tidiga M3 har en inredning som inte är "premium".

Jag har haft ett gäng med saabar, speciellt de äldre så var det mycket gnek och gnissel, men sällan gick plast av. Hade en 9-3 cab (NG9-3) och den var det lite sämre inredning, den blev ful men höll i hop. Haft ett antal "nya" VW, inredningen känns ganska "premium" och det är inte mycket gnissel och gnek (iallafall inte första två åren) men kvaliteten är ganska låg, dvs det kan lossna eller gå av plastprylar. Hade en gammal BMW Z3 och det var inte ett dugg rassel trots bilen var över 20 år gammal. Däremot gick några saker sönder. V70 jag har nu är inredningen av väldigt hög kvalitet, men visst finns det lite gnissel, men på en 20 år gammal bil är den ungefär lika bra som den nya passat jag hade för ett par år sen.

Zoeyn är den bil med sämst känsla jag haft, men grejorna funkar, konstigt nog.

Om en inredning rasslar lite och nån panel sitter lös så går det ju att leva med, man måste inte reparera. [...
Premium och premium... Den första inredningen i Model 3 är ju lite speciell. Den är rätt minimalistisk. Personligen tycker jag ratten är rätt ful. Men bortsett från det så ser det väl helt ok ut, och materialvalen är väl också helt okej. Tycker väl den är åtm. lika premium som typ en samtida VW. Och om du sätter igång och provkör lite välvårdade exemplar där föregående ägare inte hållit på och demonterat div. inredningsdetaljer så tror jag dessutom att du mycket väl kan hitta exemplar helt utan något rappel. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
luftkyld
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: Försäkring och kostnader beg M3

Inlägg av luftkyld »

Ja, felet är nog att många tänkt att en M3 ska vara "premium", den kostar ju ungefär som alla andra elbilar. Känslan i inredningen är inget som oroar mig. Bara grejorna inte faller i bitar får de gärna rassla lite... :lol:
Skriv svar