Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.
Jag är inte överdrivet intresserad av hur det ser ut om 30 år eftersom jag inte lever då. Jag är mer intresserad av utvecklingen de närmaste åren.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. [...]
Varför bör vi minska vår elektricitetsförbrukning? Det går ju helt stick i stäv med att avveckla fossila bränslen
Om du hade sagt globalt minska vår energiförbrukning så hade vi varit på samma sida. Men elektricitet måste vi använda mycket mer av för att kunna nå det målet. Och den får ju då inte vara producerad genom förbränning av kol/olja/gas så klart.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. [...]
Varför bör vi minska vår elektricitetsförbrukning? Det går ju helt stick i stäv med att avveckla fossila bränslen
Om du hade sagt globalt minska vår energiförbrukning så hade vi varit på samma sida. Men elektricitet måste vi använda mycket mer av för att kunna nå det målet. Och den får ju då inte vara producerad genom förbränning av kol/olja/gas så klart.
Globalt måste vi öka vår totala energiförbrukning. Energi är nyckeln till välfärd och utveckling. Om man tittar på Khardashev skalan är det en naturlig utveckling som en civilisation har. Vi bör däremot försöka minska energialternativen som är skadliga för miljön samtidigt som de miljövänliga bör skalas upp så mycket det bara går.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. [...]
Varför bör vi minska vår elektricitetsförbrukning? Det går ju helt stick i stäv med att avveckla fossila bränslen
Om du hade sagt globalt minska vår energiförbrukning så hade vi varit på samma sida. Men elektricitet måste vi använda mycket mer av för att kunna nå det målet. Och den får ju då inte vara producerad genom förbränning av kol/olja/gas så klart.
Globalt måste vi öka vår totala energiförbrukning. Energi är nyckeln till välfärd och utveckling. Om man tittar på Khardashev skalan är det en naturlig utveckling som en civilisation har. Vi bör däremot försöka minska energialternativen som är skadliga för miljön samtidigt som de miljövänliga bör skalas upp så mycket det bara går.
Medhåll.
Vi behöver förbruka energi framtagen på RÄTT sätt.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.
Jag är inte överdrivet intresserad av hur det ser ut om 30 år eftersom jag inte lever då. Jag är mer intresserad av utvecklingen de närmaste åren.
Fast då får du starta en egen tråd.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.
Det sker en massiv utveckling varje år, hur många nya laddstolpar finns det till sommaren?
Finns det någon som har koll på alla planerade elstolpar?
Man kan även planera sina resor på olika sätt.
Jag har tex alltid rest utanför rustningstrafiken.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Postat: 24 jan 2024 14:11
av tesla newbie
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
[1] Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. [2] Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
[3] För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
Aha, det var alltså därför elen blev dyrare och fossilbränslen billigare från årsskiftet?
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.
Aha, det var alltså därför elen blev dyrare och fossilbränslen billigare från årsskiftet?
Blev elen dyrare? Dyrare än i fjol? Ah, du menar den lilla pyttepyttökningen på skatten eller vad det var?
För övrigt är det här komplext. Det är rika länder, fattiga länder, rika medborgare, fattiga medborgare...
Bara som ett exempel på hur billigare bensin och diesel inte alls behöver vara negativt för elbilar...
Billigare bensin & diesel => Billigare mat, billigare transporter osv => Lägre prisökningar => Lägre inflation => Lägre räntor => Fler som har råd att köpa elbil för dyra pengar.
Som en bieffekt så tenderar börsen gå bättre vid låga räntor så det bidrar också till folks möjlighet att köpa dyra kapitalvaror.
Visst blir det billigare att ha dieselbil om man dieseln sjunker med 5:-/litern. Kör du 2000 mil per år tjänar du säkert 6000:- på det per år, eller 500:-/mån.
Om räntan på billånet minskar från 8% till 5% pga fallande ränteläge på en bil för 700 tusen så tjänar du 21 000:- per år i minskade räntor, eller 1750:-/mån (före ränteavdrag).
Nu vet jag att räntan inte bara beror av utvecklingen på bränslepriser men det är en faktor helt klart.
Men visst, höj dieselpriset till 30 kronor litern du så får vi se hur många som får råd med en elbil...
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Postat: 02 feb 2024 23:33
av Verdi_
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Sista dödsryckningen hos dieselbilar, inte många som kommer vilja röka i framtiden.
Extended version
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Sista dödsryckningen hos dieselbilar, inte många som kommer vilja röka i framtiden.
Extended version
Ja kanske det. Men hos ungdomarna idag är det töntigt att vara PK. Allt går i vågor. Så fan vet...
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Postat: 03 feb 2024 19:41
av themax
Love_O skrev:
Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Helt klart. Har tagit in inköpsofferter från flera bolag, men det är rent skrattretande bud jag fått. Så jag behåller bilen några år till.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Helt klart. Har tagit in inköpsofferter från flera bolag, men det är rent skrattretande bud jag fått. Så jag behåller bilen några år till.
Ja det är ju där jag hamnar också. Är ju egentligen inget större fel på bilen och min värdering på den är mycket högre än marknadsvärdet.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Postat: 03 feb 2024 19:50
av Legato
Det är när priserna är som allra lägst som det är billigast att uppgradera...
Samma sak med bostad, det är ju när priserna är som allra lägst som man ska byta upp sig.
Problemet är att det ofta sammanfaller med en svag börs. Denna gång har vi sluppit det, men å andra sidan är väl denna gång extrem sett till hur snabbt priset på pengar ökat.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
540i är bensin iofs.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
540i är bensin iofs.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Du fastnar i nutid. Tänk 30 år fram i tiden.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
540i är bensin iofs.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Känns ändå bra på ett personligt plan, för då kan jag byta ut den sista dieselbilen utan att behöva lägga alltför mycket emellan