Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Gissar att du har någon annanstans att ladda då som underlättar och inte jagar gatuladdning?
Jag har faktiskt en stor laddplats ett par hundra meter bort på en hotellparkering, det är 16 platser och finns alltid ledigt. Men kostar 6 kr/kWh. Men för mig är en stor del av det hela att det är smidigt att ladda och att vardagen med bilen är extremt friktionsfri.
Jag har faktiskt en stor laddplats ett par hundra meter bort på en hotellparkering, det är 16 platser och finns alltid ledigt. Men kostar 6 kr/kWh. Men för mig är en stor del av det hela att det är smidigt att ladda och att vardagen med bilen är extremt friktionsfri.
Model Y LR AWD 2022
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Skitbra. Men om ALLA bilar i stan skulle jaga laddning?NiklasTesla skrev: ↑18 jan 2024 22:32Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.jonasl skrev: ↑18 jan 2024 15:20Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.
Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.
MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).
Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.
MVH
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9344
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det måste till många fler laddstolpar i bostadsområden för att "vanliga" bilister skall vilja ta steget till elbil.Verdi_ skrev: ↑19 jan 2024 06:51Skitbra. Men om ALLA bilar i stan skulle jaga laddning?NiklasTesla skrev: ↑18 jan 2024 22:32Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.jonasl skrev: ↑18 jan 2024 15:20Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.
Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.
MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).
Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.
MVH
Jag hämtade min bil på SC i tisdags och när jag kom hem hade jag 19%. Efter gårdagens veckohandling med laddning har jag nu 28%.
På söndag skall jag köra 20 mil. Någon gång innan dess måste jag alltså leta upp en ledig laddstolpe. Det räcker ju inte att kolla i appen eftersom det ofta står bilar som inte laddar på laddplatserna. Jag får alltså gå en dryg km för att "inventera" laddstolpar och sedan skynda mig tillbaks och hämta bilen.
Skall man chansa och förvärma bilen?
Jag börjar tröttna på detta, särskilt ihop med Teslas dysfunktionella assistanssystem. Överväger att skaffa Volvo laddhybrid istället.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det är ju en skam att inget händer. Ett förhållandevis enkelt problem att lösa men ingen agerar. Jag fyller i en blankett och ringer ett samtal och får ett elskåp uppsatt i obygden i Jämtland, men att få upp några laddstolpar utanför bostadshus i Solna som är värda 75 miljoner per trappuppgång är jättesvårt. Varför?!?mikebike skrev: ↑19 jan 2024 07:39
Det måste till många fler laddstolpar i bostadsområden för att "vanliga" bilister skall vilja ta steget till elbil.
Jag hämtade min bil på SC i tisdags och när jag kom hem hade jag 19%. Efter gårdagens veckohandling med laddning har jag nu 28%.
På söndag skall jag köra 20 mil. Någon gång innan dess måste jag alltså leta upp en ledig laddstolpe.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det händer faktiskt jättemycket men inte tillräckligt mycket. Det är lite av min poäng med den här tråden.tor-ake skrev: ↑19 jan 2024 08:48Det är ju en skam att inget händer. Ett förhållandevis enkelt problem att lösa men ingen agerar. Jag fyller i en blankett och ringer ett samtal och får ett elskåp uppsatt i obygden i Jämtland, men att få upp några laddstolpar utanför bostadshus i Solna som är värda 75 miljoner per trappuppgång är jättesvårt. Varför?!?mikebike skrev: ↑19 jan 2024 07:39
Det måste till många fler laddstolpar i bostadsområden för att "vanliga" bilister skall vilja ta steget till elbil.
Jag hämtade min bil på SC i tisdags och när jag kom hem hade jag 19%. Efter gårdagens veckohandling med laddning har jag nu 28%.
På söndag skall jag köra 20 mil. Någon gång innan dess måste jag alltså leta upp en ledig laddstolpe.
Hörde från en kompis som skulle till Romme och åka skidor att det fanns 80 laddstolpar där nu. När jag senast var där, 2018, fanns det 4 st Tesla WC. Det tråkiga är att det antagligen var lägre tryck på de där 4 än det är på de där 80 nu.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9344
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Snål kommun.tor-ake skrev: ↑19 jan 2024 08:48Det är ju en skam att inget händer. Ett förhållandevis enkelt problem att lösa men ingen agerar. Jag fyller i en blankett och ringer ett samtal och får ett elskåp uppsatt i obygden i Jämtland, men att få upp några laddstolpar utanför bostadshus i Solna som är värda 75 miljoner per trappuppgång är jättesvårt. Varför?!?mikebike skrev: ↑19 jan 2024 07:39
Det måste till många fler laddstolpar i bostadsområden för att "vanliga" bilister skall vilja ta steget till elbil.
Jag hämtade min bil på SC i tisdags och när jag kom hem hade jag 19%. Efter gårdagens veckohandling med laddning har jag nu 28%.
På söndag skall jag köra 20 mil. Någon gång innan dess måste jag alltså leta upp en ledig laddstolpe.
Vi har städdag varannan vecka. Garanterat parkeringsböter om man glömt att flytta bilen. Städar (plogar) man? -Icke.
Parkeringsböter drar in pengar, städning kostar pengar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Bra initiativ av Romme men galen prissättning. Fastpris 300 kr per dag är inget jag är villig att betala. Hade inte velat komma dit med mindre än 50% om det strular, och 300 kr för att fylla halva min M3RWD är för dyrt.Verdi_ skrev: ↑19 jan 2024 09:02Det händer faktiskt jättemycket men inte tillräckligt mycket. Det är lite av min poäng med den här tråden.tor-ake skrev: ↑19 jan 2024 08:48Det är ju en skam att inget händer. Ett förhållandevis enkelt problem att lösa men ingen agerar. Jag fyller i en blankett och ringer ett samtal och får ett elskåp uppsatt i obygden i Jämtland, men att få upp några laddstolpar utanför bostadshus i Solna som är värda 75 miljoner per trappuppgång är jättesvårt. Varför?!?mikebike skrev: ↑19 jan 2024 07:39
Det måste till många fler laddstolpar i bostadsområden för att "vanliga" bilister skall vilja ta steget till elbil.
Jag hämtade min bil på SC i tisdags och när jag kom hem hade jag 19%. Efter gårdagens veckohandling med laddning har jag nu 28%.
På söndag skall jag köra 20 mil. Någon gång innan dess måste jag alltså leta upp en ledig laddstolpe.
Hörde från en kompis som skulle till Romme och åka skidor att det fanns 80 laddstolpar där nu. När jag senast var där, 2018, fanns det 4 st Tesla WC. Det tråkiga är att det antagligen var lägre tryck på de där 4 än det är på de där 80 nu.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1174
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Så illa är det väl inte?
Typ 22 mil från Sthlm (antar att snittkunden som laddar har ungefär 22 mil till Romme), om bilen drar 200 Wh/km så ger det 44 kWh i laddbehov. Alltså 6,8 kr/kWh.
Har man däremot en törstigare bil, vi kan gissa på takbox och lite kyla så är väl 250 Wh/km realistiskt, då ger det 5,5 kr/kWh.
Du får skaffa dig en törstigare bil!

Tesla Model Y Performance
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Inga som helst problem. Inom 30 års tid så tror jag att det mer eller mindre kommer vara standard att nästan alla parkeringsplatser har någon form av laddmöjlighet (antingen via kabel eller trådlöst).Verdi_ skrev: ↑19 jan 2024 06:51Skitbra. Men om ALLA bilar i stan skulle jaga laddning?NiklasTesla skrev: ↑18 jan 2024 22:32Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.jonasl skrev: ↑18 jan 2024 15:20Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.
Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.
MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).
Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.
MVH

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Jag har 37 mil till Romme, så behöver ändå stanna och ladda på vägen. Jag kan lika gärna ladda 5 min extra på SuC på varje håll till en tredjedel av priset.Arctic Drifter skrev: ↑19 jan 2024 13:45Så illa är det väl inte?
Typ 22 mil från Sthlm (antar att snittkunden som laddar har ungefär 22 mil till Romme), om bilen drar 200 Wh/km så ger det 44 kWh i laddbehov. Alltså 6,8 kr/kWh.
Har man däremot en törstigare bil, vi kan gissa på takbox och lite kyla så är väl 250 Wh/km realistiskt, då ger det 5,5 kr/kWh.
Du får skaffa dig en törstigare bil!![]()
-
- Inlägg: 7359
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Varför görs det typ ingenting idag då? Vad ska alla de som bor i flerfamiljshus och som vill skaffa elbil idag göra?... I den här frågan är ju hela landets samlade politikerkår helt tappade bakom en vagn. Det är faktiskt sorgligt så jävla dåligt som det är.martinot skrev: ↑19 jan 2024 14:04Inga som helst problem. Inom 30 års tid så tror jag att det mer eller mindre kommer vara standard att nästan alla parkeringsplatser har någon form av laddmöjlighet (antingen via kabel eller trådlöst).Verdi_ skrev: ↑19 jan 2024 06:51Skitbra. Men om ALLA bilar i stan skulle jaga laddning?NiklasTesla skrev: ↑18 jan 2024 22:32Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.jonasl skrev: ↑18 jan 2024 15:20Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.
Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.
MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).
Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.
MVH
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9344
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
De skall börja bygga om 29 år.SwedishAdvocate skrev: ↑19 jan 2024 16:06Varför görs det typ ingenting idag då? Vad ska alla de som bor i flerfamiljshus och som vill skaffa elbil idag göra?... I den här frågan är ju hela landets samlade politikerkår helt tappade bakom en vagn. Det är faktiskt sorgligt så jävla dåligt som det är.martinot skrev: ↑19 jan 2024 14:04Inga som helst problem. Inom 30 års tid så tror jag att det mer eller mindre kommer vara standard att nästan alla parkeringsplatser har någon form av laddmöjlighet (antingen via kabel eller trådlöst).Verdi_ skrev: ↑19 jan 2024 06:51Skitbra. Men om ALLA bilar i stan skulle jaga laddning?NiklasTesla skrev: ↑18 jan 2024 22:32Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.jonasl skrev: ↑18 jan 2024 15:20Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.
Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.
MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).
Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.
MVH

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Gällande klimatmålen så har jag ingen aning. Man får ju göra så gott det går helt enkelt.Verdi_ skrev: ↑18 jan 2024 15:32Legato skrev: ↑18 jan 2024 14:50Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.
Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.
Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.
Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.
Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.
Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.
Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.
Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?
Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.
I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.
Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Jag tror inte 15 gånger så många elbilar betyder behov av i närheten av 15 gånger så många laddare. Man skulle behöva simulera med ett gäng antaganden, men grovt skulle jag gissa 3-4 ggr dagens snabbladdare.
Det blir ju extremt stor påverkan när man kombinerar allt detta (och jag tror alla faktorer blir verklighet):
* Snabbare laddning.
* Lägre förbrukning.
* Större batterier.
* Högre andel hushåll med egen laddning.
* Mycket mer destinationsladdning.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Tänk dig det omvända scenariot, om vår normativa ansats var att gå från elbilar till fossilt:
- Kommer vi verkligen ha dinosauriejuice så det räcker till alla hur länge som helst?
- Kan vi långsiktigt hantera alla miljöaspekter som det innebär att ha en kemikaliedriven lägereld under huven?
- Vill vi verkligen göra oss beroende av och finansiera världens värsta diktaturer?
- Kommer vi verkligen ha dinosauriejuice så det räcker till alla hur länge som helst?
- Kan vi långsiktigt hantera alla miljöaspekter som det innebär att ha en kemikaliedriven lägereld under huven?
- Vill vi verkligen göra oss beroende av och finansiera världens värsta diktaturer?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Mycket bra!holden skrev: ↑19 jan 2024 17:12Tänk dig det omvända scenariot, om vår normativa ansats var att gå från elbilar till fossilt:
- Kommer vi verkligen ha dinosauriejuice så det räcker till alla hur länge som helst?
- Kan vi långsiktigt hantera alla miljöaspekter som det innebär att ha en kemikaliedriven lägereld under huven?
- Vill vi verkligen göra oss beroende av och finansiera världens värsta diktaturer?


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
holden skrev: ↑19 jan 2024 17:12Tänk dig det omvända scenariot, om vår normativa ansats var att gå från elbilar till fossilt:
- Kommer vi verkligen ha dinosauriejuice så det räcker till alla hur länge som helst?
- Kan vi långsiktigt hantera alla miljöaspekter som det innebär att ha en kemikaliedriven lägereld under huven?
- Vill vi verkligen göra oss beroende av och finansiera världens värsta diktaturer?
Jo det är väl en rolig tankelek men den förhåller ju sig inte till verkligheten...
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Med vår TM3SR+ med takbox kommer vi precis fram till Romme och kan då fylla helt o förvärma o åka hem i varm bil. Så sjukt smidigt. Värt 300 och med så många o dyra stolpar kan man vara säker på att få en plats, ingen som laddar där om dom inte behöver. Tack Romme!Knix skrev: ↑19 jan 2024 14:21Jag har 37 mil till Romme, så behöver ändå stanna och ladda på vägen. Jag kan lika gärna ladda 5 min extra på SuC på varje håll till en tredjedel av priset.Arctic Drifter skrev: ↑19 jan 2024 13:45Så illa är det väl inte?
Typ 22 mil från Sthlm (antar att snittkunden som laddar har ungefär 22 mil till Romme), om bilen drar 200 Wh/km så ger det 44 kWh i laddbehov. Alltså 6,8 kr/kWh.
Har man däremot en törstigare bil, vi kan gissa på takbox och lite kyla så är väl 250 Wh/km realistiskt, då ger det 5,5 kr/kWh.
Du får skaffa dig en törstigare bil!![]()
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
"Ingen" är att ta i. Sist vi var där så stod det flera PHEV. Fascinerande dumhet, men så var detSkyltspurtaren skrev: ↑19 jan 2024 22:48Med vår TM3SR+ med takbox kommer vi precis fram till Romme och kan då fylla helt o förvärma o åka hem i varm bil. Så sjukt smidigt. Värt 300 och med så många o dyra stolpar kan man vara säker på att få en plats, ingen som laddar där om dom inte behöver. Tack Romme!Knix skrev: ↑19 jan 2024 14:21Jag har 37 mil till Romme, så behöver ändå stanna och ladda på vägen. Jag kan lika gärna ladda 5 min extra på SuC på varje håll till en tredjedel av priset.Arctic Drifter skrev: ↑19 jan 2024 13:45Så illa är det väl inte?
Typ 22 mil från Sthlm (antar att snittkunden som laddar har ungefär 22 mil till Romme), om bilen drar 200 Wh/km så ger det 44 kWh i laddbehov. Alltså 6,8 kr/kWh.
Har man däremot en törstigare bil, vi kan gissa på takbox och lite kyla så är väl 250 Wh/km realistiskt, då ger det 5,5 kr/kWh.
Du får skaffa dig en törstigare bil!![]()

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Jepp det min bild också (expontiell utveckling pågår här med och kommer ihåg år 2009 när det fanns typ 10st laddplatser i Stockholm och nu finns tusentals).martinot skrev: ↑19 jan 2024 14:04Inga som helst problem. Inom 30 års tid så tror jag att det mer eller mindre kommer vara standard att nästan alla parkeringsplatser har någon form av laddmöjlighet (antingen via kabel eller trådlöst).Verdi_ skrev: ↑19 jan 2024 06:51Skitbra. Men om ALLA bilar i stan skulle jaga laddning?NiklasTesla skrev: ↑18 jan 2024 22:32Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.jonasl skrev: ↑18 jan 2024 15:20Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.
Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.
MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).
Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.
MVH
MVH
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Nu var det två år sedan jag var där, men min upplevelse var likadan. Många PHEV som parkerat där för de tänkt ladda, sedan insett det var för dyrt, men inte flyttat på sig utan därför kopplat i men inte startat laddning. Förhoppningsvis har det blivit bättre sedan dess.Legato skrev: ↑19 jan 2024 23:08"Ingen" är att ta i. Sist vi var där så stod det flera PHEV. Fascinerande dumhet, men så var detSkyltspurtaren skrev: ↑19 jan 2024 22:48Med vår TM3SR+ med takbox kommer vi precis fram till Romme och kan då fylla helt o förvärma o åka hem i varm bil. Så sjukt smidigt. Värt 300 och med så många o dyra stolpar kan man vara säker på att få en plats, ingen som laddar där om dom inte behöver. Tack Romme!Knix skrev: ↑19 jan 2024 14:21Jag har 37 mil till Romme, så behöver ändå stanna och ladda på vägen. Jag kan lika gärna ladda 5 min extra på SuC på varje håll till en tredjedel av priset.Arctic Drifter skrev: ↑19 jan 2024 13:45Så illa är det väl inte?
Typ 22 mil från Sthlm (antar att snittkunden som laddar har ungefär 22 mil till Romme), om bilen drar 200 Wh/km så ger det 44 kWh i laddbehov. Alltså 6,8 kr/kWh.
Har man däremot en törstigare bil, vi kan gissa på takbox och lite kyla så är väl 250 Wh/km realistiskt, då ger det 5,5 kr/kWh.
Du får skaffa dig en törstigare bil!![]()
![]()
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Kommer ordna sig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Blond Bimbo
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 05 jan 2024 01:45
- Ort: Småland/Öland
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. Batterierna bör rimligen bli bättre och bättre och få längre livslängd framöver. Inom de närmaste årtiondena bör batteribilen öka i attraktion. De fossila bilarna dvs bensin- och dieselbilarna har ju funnits i drygt ett sekel men jag har otroligt svårt att tänka mig att batteribilarna finns om ett sekel. Möjligen på något museum som visar hur folk transporterade sig i början av 2000-talet.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Är du en vätgasgubbe? Eller vad ser du som alternativ?Blond Bimbo skrev: ↑21 jan 2024 13:14Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. Batterierna bör rimligen bli bättre och bättre och få längre livslängd framöver. Inom de närmaste årtiondena bör batteribilen öka i attraktion. De fossila bilarna dvs bensin- och dieselbilarna har ju funnits i drygt ett sekel men jag har otroligt svårt att tänka mig att batteribilarna finns om ett sekel. Möjligen på något museum som visar hur folk transporterade sig i början av 2000-talet.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Väldigt oklart vad slutsatsen gällande vilken typ av drivmedel som är framtiden för fordon bör vara från detta icke svar.rockbabe skrev: ↑21 jan 2024 16:03Roligt att du ställer frågan. Eller kanske snarare - intressant att du ställer frågan - om jag är en förespråkare av vätgas? Väldigt enkelt svar - nej, det kostar alldeles för mycket energi för att producera tillräckligt mycket vätgas för att driva 100% av alla fordon globalt idag. Eller ens 10% eller 1%. Tyvärr.Verdi_ skrev: ↑21 jan 2024 13:41Är du en vätgasgubbe? Eller vad ser du som alternativ?Blond Bimbo skrev: ↑21 jan 2024 13:14Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. Batterierna bör rimligen bli bättre och bättre och få längre livslängd framöver. Inom de närmaste årtiondena bör batteribilen öka i attraktion. De fossila bilarna dvs bensin- och dieselbilarna har ju funnits i drygt ett sekel men jag har otroligt svårt att tänka mig att batteribilarna finns om ett sekel. Möjligen på något museum som visar hur folk transporterade sig i början av 2000-talet.![]()
Alternativet vore naturligtvis att skeppa över lite vätgas från vår egen sol därför där finns det ju, om inte annat obegränsat, så i vart fall för oss att kunna utnyttja åtskilliga miljarder år framöver. Men människan kanske inte ens finns på jorden om hundra år så varför bry sig?
Farsan bodde i Los Angeles, Kalifornien i slutet av 1970-talet. Mitt i värsta "energikrisen". Då tilläts inte ens bilarna att få tanka hur dom ville, utan jämn siffra i regnummret = tanka jämn dag i månaden, ojämn siffra i regnummret = tanka ojämn dag i månaden. Farsan körde själv, och kör än idag - 8 liters Cadillac Eldorado V8.![]()
Men i vart fall, i slutet av 1970-talet så fanns det tre professorer som åkte runt och höll föredrag i LA-området. En fysiker, en astronom och en matematiker (viss reservation för att farsan minns rätt om deras kompetens). Men i vart fall så hade de gjort grundlig forskning på hur man på ett hyfsat effektivt sätt skulle kunna dra nytta av den solinstrålning som når jorden varje sekund, året runt - och omvandla den till elektricitet och energi rent allmänt. Om farsan minns rätt, så var det bara frågan om mindre än 1% av all solinstrålning globalt som man skulle utnyttja utan att på något sätt sänka tempen på jordytan för att ersätta ALL energi vi förbrukade på 1970-talet GLOBALT.
Det är väl i princip bara solenergi, om man kan plocka upp den redan innan den når jordytan, samt ta ut energi ur världshaven på att sätt som ingetdera är uppfunnet idag. Ser man på vad som hänt sedan 1924 fram till 2024 så är väl möjligheterna ofantliga förutsatt att vi slutar att förgifta vår planet och göra den obeboelig för framtida generationer. KÄRNKRAFT INKLUDERAT!!!
Om man är intresserad om hur vår sol skapades så kolla gärna denna QUORA-länk.
Fossila bränslen behöver ersättas helt på sikt.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det är nog viktigt att de stora biltillverkarna (förutom Tesla) börjar tjäna pengar på att tillverka elbilar. Teslas prispress borde vara bra för övergången till eldrift. Men det kan kanske sätta käppar i hjulen för andra tillverkare. Tjänar de bättre på fossila bilar kommer de att driva på för att folk ska fortsätta köpa dessa bilar. Och det finns uppenbarligen många som vill fortsätta köra fossilt...