Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:22Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Moderator: Redaktion
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Jag är inte överdrivet intresserad av hur det ser ut om 30 år eftersom jag inte lever då. Jag är mer intresserad av utvecklingen de närmaste åren.martinot skrev: ↑22 jan 2024 18:50Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:22Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Varför bör vi minska vår elektricitetsförbrukning? Det går ju helt stick i stäv med att avveckla fossila bränslenBlond Bimbo skrev: ↑21 jan 2024 13:14Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. [...]

Om du hade sagt globalt minska vår energiförbrukning så hade vi varit på samma sida. Men elektricitet måste vi använda mycket mer av för att kunna nå det målet. Och den får ju då inte vara producerad genom förbränning av kol/olja/gas så klart.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Globalt måste vi öka vår totala energiförbrukning. Energi är nyckeln till välfärd och utveckling. Om man tittar på Khardashev skalan är det en naturlig utveckling som en civilisation har. Vi bör däremot försöka minska energialternativen som är skadliga för miljön samtidigt som de miljövänliga bör skalas upp så mycket det bara går.tor-ake skrev: ↑22 jan 2024 20:45Varför bör vi minska vår elektricitetsförbrukning? Det går ju helt stick i stäv med att avveckla fossila bränslenBlond Bimbo skrev: ↑21 jan 2024 13:14Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. [...]![]()
Om du hade sagt globalt minska vår energiförbrukning så hade vi varit på samma sida. Men elektricitet måste vi använda mycket mer av för att kunna nå det målet. Och den får ju då inte vara producerad genom förbränning av kol/olja/gas så klart.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Medhåll.Teslarob skrev: ↑22 jan 2024 21:59Globalt måste vi öka vår totala energiförbrukning. Energi är nyckeln till välfärd och utveckling. Om man tittar på Khardashev skalan är det en naturlig utveckling som en civilisation har. Vi bör däremot försöka minska energialternativen som är skadliga för miljön samtidigt som de miljövänliga bör skalas upp så mycket det bara går.tor-ake skrev: ↑22 jan 2024 20:45Varför bör vi minska vår elektricitetsförbrukning? Det går ju helt stick i stäv med att avveckla fossila bränslenBlond Bimbo skrev: ↑21 jan 2024 13:14Svår fråga eftersom vi globalt bör minska vår elektricitetsförbrukning. [...]![]()
Om du hade sagt globalt minska vår energiförbrukning så hade vi varit på samma sida. Men elektricitet måste vi använda mycket mer av för att kunna nå det målet. Och den får ju då inte vara producerad genom förbränning av kol/olja/gas så klart.
Vi behöver förbruka energi framtagen på RÄTT sätt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Fast då får du starta en egen tråd.mikebike skrev: ↑22 jan 2024 19:27Jag är inte överdrivet intresserad av hur det ser ut om 30 år eftersom jag inte lever då. Jag är mer intresserad av utvecklingen de närmaste åren.martinot skrev: ↑22 jan 2024 18:50Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:22Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det sker en massiv utveckling varje år, hur många nya laddstolpar finns det till sommaren?martinot skrev: ↑22 jan 2024 18:50Jo, även om det är vissa problem i dag med köer för snabbladdning (som jag är den första att skriva under på), som tex. på lov och storhelger, så är jag övertygad att de flesta av dessa problem kommer man ha funnit en teknisk och praktisk lösning på inom 30 års tid.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 12:22Se på utvecklingen, elbilar som kommer längre, laddar snabbare och laddstationer kommer upp som svampar i skogen.
Kommer ordna sig.
Finns det någon som har koll på alla planerade elstolpar?
Man kan även planera sina resor på olika sätt.
Jag har tex alltid rest utanför rustningstrafiken.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 747
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
-
- Inlägg: 7359
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:23Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:23Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
-
- Inlägg: 7359
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
1. Ett grundfalskt påstående. Se t.ex:Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:44[1] Klart det går att leva i en varmare värld även om det kommer ha sina utmaningar.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:23Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Och lika klart är det att den politiska viljan kan komma att ändras. Det är nackdelen med demokrati. [2] Att man måste göra vad folket vill. Och om folket vill kunna köra bil så kommer politikerna lösa det. Om det nu visar sig att elbilsrevolutionen stöter på patrull av en eller annan orsak förstås.
[3] För övrigt är det långt ifrån bara elbilar vs fossilbilar som avgör hur stora temperaturökningarna kommer bli. Privatbilismen är bara en del.
https://skepticalscience.com/global-war ... atives.htm
2. Exakt. Återstår således att se vad en majoritet kommer rösta för framöver.
3. Och?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Aha, det var alltså därför elen blev dyrare och fossilbränslen billigare från årsskiftet?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:23Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Blev elen dyrare? Dyrare än i fjol? Ah, du menar den lilla pyttepyttökningen på skatten eller vad det var?mikebike skrev: ↑24 jan 2024 17:03Aha, det var alltså därför elen blev dyrare och fossilbränslen billigare från årsskiftet?SwedishAdvocate skrev: ↑24 jan 2024 16:29Inte om vi vill ha en biosfär som det går att leva i. Den här gången dikteras de politiska besluten av rent fysikaliska begränsningar. Det går som bekant inte att förhandla med fysikaliska begränsningar.Verdi_ skrev: ↑24 jan 2024 16:23Att ändra politiska beslut är jättelätt i sammanhanget. Vore inte första gången makthavarna skulle få backa.tesla newbie skrev: ↑24 jan 2024 14:11Om inte elbilar blir normen så är frågan vad alternativet skulle vara? EU har ju beslutat att från 2035 så måste alla bilar som säljs i unionen antingen gå på el, eller gå på e-fuel. Vilka tillverkare kommer klamra sig fast vid förbränningsmotorn fram till 2035 för att kunna köra på ett bränsle som kräver enorma mängder el att producera, när man istället kan använda samma el till att ladda en elbil.
Och bilar som går på e-fuel drivs ju fortfarande av en förbränningsmotor med alla dess brister. Så åtminstone inom EU kommer elbilen sannolikt dominera.
För övrigt är det här komplext. Det är rika länder, fattiga länder, rika medborgare, fattiga medborgare...
Bara som ett exempel på hur billigare bensin och diesel inte alls behöver vara negativt för elbilar...
Billigare bensin & diesel => Billigare mat, billigare transporter osv => Lägre prisökningar => Lägre inflation => Lägre räntor => Fler som har råd att köpa elbil för dyra pengar.
Som en bieffekt så tenderar börsen gå bättre vid låga räntor så det bidrar också till folks möjlighet att köpa dyra kapitalvaror.
Visst blir det billigare att ha dieselbil om man dieseln sjunker med 5:-/litern. Kör du 2000 mil per år tjänar du säkert 6000:- på det per år, eller 500:-/mån.
Om räntan på billånet minskar från 8% till 5% pga fallande ränteläge på en bil för 700 tusen så tjänar du 21 000:- per år i minskade räntor, eller 1750:-/mån (före ränteavdrag).
Nu vet jag att räntan inte bara beror av utvecklingen på bränslepriser men det är en faktor helt klart.
Men visst, höj dieselpriset till 30 kronor litern du så får vi se hur många som får råd med en elbil...
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4136
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Sista dödsryckningen hos dieselbilar, inte många som kommer vilja röka i framtiden.Love_O skrev: ↑03 feb 2024 08:19Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Extended version
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Tellus skrev: ↑03 feb 2024 18:13Sista dödsryckningen hos dieselbilar, inte många som kommer vilja röka i framtiden.Love_O skrev: ↑03 feb 2024 08:19Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Extended version
Ja kanske det. Men hos ungdomarna idag är det töntigt att vara PK. Allt går i vågor. Så fan vet...
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Helt klart. Har tagit in inköpsofferter från flera bolag, men det är rent skrattretande bud jag fått. Så jag behåller bilen några år till.Love_O skrev:Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
themax skrev: ↑03 feb 2024 19:41Helt klart. Har tagit in inköpsofferter från flera bolag, men det är rent skrattretande bud jag fått. Så jag behåller bilen några år till.Love_O skrev:Elbilar är iskalla hos handlare just nu. Få vill köpa och handlare vill inte sitta på dessa bilar. Diesel har fått sig en rejäl uppsving.
Ja det är ju där jag hamnar också. Är ju egentligen inget större fel på bilen och min värdering på den är mycket högre än marknadsvärdet.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Det är när priserna är som allra lägst som det är billigast att uppgradera...
Samma sak med bostad, det är ju när priserna är som allra lägst som man ska byta upp sig.
Problemet är att det ofta sammanfaller med en svag börs. Denna gång har vi sluppit det, men å andra sidan är väl denna gång extrem sett till hur snabbt priset på pengar ökat.
Samma sak med bostad, det är ju när priserna är som allra lägst som man ska byta upp sig.
Problemet är att det ofta sammanfaller med en svag börs. Denna gång har vi sluppit det, men å andra sidan är väl denna gång extrem sett till hur snabbt priset på pengar ökat.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Du fastnar i nutid. Tänk 30 år fram i tiden.Verdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?
Känns ändå bra på ett personligt plan, för då kan jag byta ut den sista dieselbilen utan att behöva lägga alltför mycket emellanVerdi_ skrev: ↑03 feb 2024 20:20540i är bensin iofs.Zlatje skrev: ↑03 feb 2024 20:11Rena dieselbilar går för mer än ren el hos KVD också. Lite sjukt. Hade aldrig köpt en diesel för 350.000, ca 4000/mån lån + det du kör för (säg 2000-2500), skatt och service på det när du får en rejäl elbil för samma peng som är 4000/lån, knappt service och sådär 300-500kr el för samma körd sträcka. Dieseln blir nästan x2 så dyr.Verdi_ skrev: ↑02 feb 2024 23:33Satt och kollade på blocket och en sak slog mig. En BMW 540i från 2018 kostar betydligt mer än en Model S från 2018 trots att den kostar 20 kr per mil och att den var betydligt billigare som ny. Tvärtemot vad som har sagts på det här forumet. Elbilar skulle sjunka mindre i pris bla bla bla.
Nu kör jag 4000 mil per år och har inte råd med soppa men nåt är det ju som inte stämmer.
Sen absolut bor man i lägenhet och inte kan ladda osv osv men hade ändå haft ont i magen om jag hade varit dieselköparen.
Är öht besviken på utvecklingen. Folk verkar inte värdera begagnade elbilar särskilt högt trots fördelarna.

M3 LR 2023