En del av batteriet blev blå och det stod att kapaciteten var reducerad pga kyla men det försvann efter ett tag. Kanske inte bra om hela batteriet blir blått dock...

Tog mer än 30 minuter innan bilen tog emot laddning.
Moderator: Redaktion
Det Tesla avråder från är kallare än -30 konstant i mer än 24 timmar, inte -30 över huvud taget.znak3 skrev:Jag hade bilen utan laddning i minus 30 några dagar. Var cirka -30 på natten och kanske -24, -27 på dagen och det gick bra...
Det stämmer ju! Drar jag reglaget helt till vänster så stängs det. Efter att ha dragit tillbaka det 1 cm åt höger är imman borta!Kilowatt skrev:Allvarligt? Detta måste jag kolla!Carl-Uno skrev:Angående imma på sidorutan. Om du drar reglaget för långt till vänster (på förarsidan) stängs ventilen. Hade samma problem innan jag upptäckte detta.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Ok. Ja möjligt det var så. Ser det inte i garantin nu iaf. Men det har ju länge stått med i användarmanualen, "Battery - High voltage" delen. "Ikke utsett Model S for temperaturer over 60 °C eller under –30 °C i mer enn 24 timer om gangen.". Står fortfarande för det jag skrev tidigare dock. Möjligt du inte får igång bilen om en stått mer än 24 timmar under 30 minusgrader. Men har svårt att se att det skulle förstöras. Så länge det inte används. Men över 60 grader är ju mer tveksamt i så fall.bylund skrev:Jag är säker på att jag har läst detta om att garantin inte gäller om man har haft bilen i under -30°C i mer än ett dygn, som hybris säger, i garantin. Men jag hittade det inte igen när jag försökte hitta det för ett tag sedan. De kan ha tagit bort det.sondell skrev:Svårt att tro att batteriet skulle paja. Det med garantin, var läste du det? Vet bara att de rekommenderar detta. Kan bero på att kyl/värme mediet kanske inte håller sig flytande. Eller så ska eller kan man inte dra effekt ur batteriet vid de temperaturerna och då kan man inte ladda 12V batteriet som då dras ur. Batterierna mår ju bra av kyla, men inte av effektuttag eller laddning i kyla.hybris skrev:
Jag vet att Teslas garanti på batteriet inte gäller om du lämnar bilen vid -30 eller lägre i 24h eller mer och det blir problem. Notera utan laddkabel kopplad alltså. Inte hört talas om någon som lyckats förfrysa batteriet. Dessutom kollade jag historik och det är svårt att hitta en dag historiskt där temperaturen varit så låg i 24h eller med i Sverige. Inte ens i Norra Sverige...