Sida 3 av 3

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 16 dec 2023 10:01
av Andrabil
Hur fungerar appen för e-golf, kan den göra mer än menyer i bilen?

Vad kan man ställa in/övervaka?

Vet förvisso om att 2G/3G släcks ned snart, då har man enbart menyer i bilen att tillgå
och det ihop med ett högt inköpspris på ex.vis 2019 med 5000mil, kanske avskräcker mig.

Har under 6år haft bensin-Golf 2015 och var nöjd med både komfort & utrymmen,
är nu på jakt efter en 2:a bil, har även ett gott öga till E-Up och CitigoE som egentligen duger i storlek :D

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 24 dec 2023 09:05
av Andrabil
Det blev en 2019 BMW i3 120Ah för min del, för i slutändan ville jag inte vara utan mobilappen.

I mitt fall blev det en vanlig I3 med sportpaket (kortare räckvidd då med 281km wltp), med samma komfort som I3s vad man kan anta med sportpaket (inte hård utan mer som golf GTI-uppstyvad)

I3 har möjlighet till förvärmning även av batteriet, för den som kör längre sträckor i kallt klimat,
men det behöver jag inte då jag har en fossilbil för sådana resor.

Hjärtat tänkte e-golf som jag tror är en mer komfortabel bil, men…. :D

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 24 dec 2023 10:55
av taliz
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 12:22
av martinot
Andrabil skrev: 24 dec 2023 09:05
Det blev en 2019 BMW i3 120Ah för min del, för i slutändan ville jag inte vara utan mobilappen.

I mitt fall blev det en vanlig I3 med sportpaket (kortare räckvidd då med 281km wltp), med samma komfort som I3s vad man kan anta med sportpaket (inte hård utan mer som golf GTI-uppstyvad)

I3 har möjlighet till förvärmning även av batteriet, för den som kör längre sträckor i kallt klimat,
men det behöver jag inte då jag har en fossilbil för sådana resor.

Hjärtat tänkte e-golf som jag tror är en mer komfortabel bil, men…. :D
Härligt! Stort grattis till en riktigt bra liten elbil! :D

Aktiv temperaturkontroll (både kylning och förvärmning) av batteripaket, samt även luftvärmepump, är en sak att det är en riktigt bra väl beprövad och fungerande elektrisk drivlina i BMW i3.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 13:21
av Tellus
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 13:59
av taliz
Tellus skrev: 25 dec 2023 13:21
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.
Det är sant. Pendlar man motorväg korta sträckor är den inte så dum.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 16:26
av martinot
Tellus skrev: 25 dec 2023 13:21
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.
Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.

Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.

Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 16:37
av taliz
martinot skrev: 25 dec 2023 16:26
Tellus skrev: 25 dec 2023 13:21
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.
Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.

Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.

Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .
Tycker den gamla har lite för litet batteri bara. Är ju drivlinan från i3 94ah, inte 120ah.
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 16:44
av martinot
taliz skrev: 25 dec 2023 16:37
martinot skrev: 25 dec 2023 16:26
Tellus skrev: 25 dec 2023 13:21
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.
Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.

Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.

Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .
Tycker den gamla har lite för litet batteri bara. Är ju drivlinan från i3 94ah, inte 120ah.
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...
Det stämmer att batteristorleken är motsvarande "94Ah" (gillar BMW, men hatar dumheterna med Ah istället för kWh). Är ca 32 kWh fysiskt, och ca 28 kWh praktiskt användbart. Räcker väldigt gott till i vardagen! Finns e-Golf med mindre batteri än så.

Är vår tredjebil i familjen, och den ersätter inte på något sett min M3 LR med 82 kWh, som är den bil som jag själv normalt kör på mina tjänsteresor eller privata långresor (när inte hela familjen skall med, för då tar vi vår BMW 5-serie kombi).

Tycker det fungerar helt perfekt för en liten stadsbil, och fungerar enstaka gånger att köra lite längre med. Har faktiskt kört ända till Norge med Minin när min Tesla var på verkstad i våras, och fungerade faktiskt bättre än vad jag väntat.

Men där Minin, och liknande andra små elbilar, är grymma är som vardagsbil, vardagspendling och stadsbil. Är helt perfekt där, och grymt kul! :)
taliz skrev: 25 dec 2023 16:37
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...
Har inte testkört nya Minin, men basversionen ligger på ungefär samma pris som den gamla. Kanske höjt något pga. inflation/dålig-SEK, men är fortsatt en av allra billigaste elbilarna på marknaden.

Startar på ca 385 i listpris (troligen prutbart i butik) om jag minns rätt.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 16:53
av PapaD
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 18:38
av taliz
PapaD skrev: 25 dec 2023 16:53
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.
Ptjah, den här verkar tex ha 31% degradering:

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 18:57
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 25 dec 2023 18:38
PapaD skrev: 25 dec 2023 16:53
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.
Ptjah, den här verkar tex ha 31% degradering [...
Å andra sidan så är det väl just riktigt varma ställen som Kalifornien som ger värst degradering av luftkylda batterier. Det drabbade ju även Leaf. Är ju inte riktigt samma klimat här uppe i Norden.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 25 dec 2023 19:08
av taliz
SwedishAdvocate skrev: 25 dec 2023 18:57
taliz skrev: 25 dec 2023 18:38
PapaD skrev: 25 dec 2023 16:53
taliz skrev: 24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Intressant, allt vad jag läst visar att egolf degraderar mindre än många bilar. Mindre än 10% degradering per 10k mil och 3 år verkar vara snitt. Har du statistik är jag intresserad.
Ptjah, den här verkar tex ha 31% degradering [...
Å andra sidan så är det väl just riktigt varma ställen som Kalifornien som ger värst degradering av luftkylda batterier. Det drabbade ju även Leaf. Är ju inte riktigt samma klimat här upp i Norden.
Den där är från Colorado AFAIK, är väl liknande klimat som här.

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 26 dec 2023 11:59
av Tellus


Skulle dock satsa på 36kWh med active display

Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 01 jan 2024 23:30
av martinot
Björn Nyland:

BMW i3 is better than VW e-Golf or Nissan Leaf for 500 km trips. No rapid-gate for BMW with BTMS.


Re: Är e-Golf en bra bil att köpa begagnad?

Postat: 09 jan 2024 16:28
av martinot
Uppdatering av Björn med ett omtest av e-Golf som gick lite bättre, men tyvärr fortfarande rapidchargegate (och fördel BMW):