taliz skrev: ↑25 dec 2023 16:37
martinot skrev: ↑25 dec 2023 16:26
Tellus skrev: ↑25 dec 2023 13:21
taliz skrev: ↑24 dec 2023 10:55
Skulle välja i3 före eGolf alla dagar i veckan.
Den har ju större vätskekylt batteri som inte verkar degradera noterbart.
EGolf med sitt luftkylda mindre batteri verkar degradera rätt rejält.
Sen att i3 har kolfiberkaross, är lätt och rolig att köra samt ser lite annorlunda ut är extra bonus. En framtida klassiker.
Båda har sina fördelar. Egolf 2019 går som ett lok på landsväg, känns som en mycket större bil. i3, även i3s modellen känns instabil och vinglig i jämförelse med egolf vid motorvägskörning.
Testa en Mini så har du en tight känsla som ligger som ett strykjärn på vägen. I mitt tycke så är Mini en mycket roligare och trevligare variant av BMW i3S. Exakt samma batterier och elektrisk drivlina (med klimatiserat batteripaket, och luftvärmepump för kupé), men i ett bättre chassi och bättre kördynamik.
Gillar Golf/e-Golf och kört många Golf-mil med stor glädje, men Mini Cooper S/SE slår de i körkänsla.
Håller dock, som du och andra i tråden, Golf/e-Golf högre i körkänsla (men sämre elektrisk drivlina) än i3/i3S .
Tycker den gamla har lite för litet batteri bara. Är ju drivlinan från i3 94ah, inte 120ah.
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...
Det stämmer att batteristorleken är motsvarande "94Ah" (gillar BMW, men hatar dumheterna med Ah istället för kWh). Är ca 32 kWh fysiskt, och ca 28 kWh praktiskt användbart. Räcker väldigt gott till i vardagen! Finns e-Golf med mindre batteri än så.
Är vår tredjebil i familjen, och den ersätter inte på något sett min M3 LR med 82 kWh, som är den bil som jag själv normalt kör på mina tjänsteresor eller privata långresor (när inte hela familjen skall med, för då tar vi vår BMW 5-serie kombi).
Tycker det fungerar helt perfekt för en liten stadsbil, och fungerar enstaka gånger att köra lite längre med. Har faktiskt kört ända till Norge med Minin när min Tesla var på verkstad i våras, och fungerade faktiskt bättre än vad jag väntat.
Men där Minin, och liknande andra små elbilar, är grymma är som vardagsbil, vardagspendling och stadsbil. Är helt perfekt där, och grymt kul!
taliz skrev: ↑25 dec 2023 16:37
Nya Mini har dom fixat det i, men den kostar ju som en Model 3...
Har inte testkört nya Minin, men basversionen ligger på ungefär samma pris som den gamla. Kanske höjt något pga. inflation/dålig-SEK, men är fortsatt en av allra billigaste elbilarna på marknaden.
Startar på ca 385 i listpris (troligen prutbart i butik) om jag minns rätt.