Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av MWall »

Vesslans skrev:
Nu börjar vi röra oss sjukt långt från ämnet men om ni skall flytta från Oracle rekommenderar jag inte att man väljer sql-server som också kostar skjortan. Bättre då att välja en open source databas typ PostgreSQL och samtidigt fundera på om man verkligen behöver en relationsdatabas...
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data. :)
Det tror jag nog att vi behöver. :lol:

Jag sitter på ett av Sveriges största företag och tyvärr har jag ingen talan vad gäller strategiska beslut. ;) Bytet är dessutom på lång sikt. Vi har många legacy-system som kommer behöva ligga kvar i Oracle i åratal framöver.

Vår DBA är galet duktig också så jag tror inte vi gör saker som är "big no no". :)
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Vesslans »

MWall skrev:
Vesslans skrev:
Nu börjar vi röra oss sjukt långt från ämnet men om ni skall flytta från Oracle rekommenderar jag inte att man väljer sql-server som också kostar skjortan. Bättre då att välja en open source databas typ PostgreSQL och samtidigt fundera på om man verkligen behöver en relationsdatabas...
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data. :)
Det tror jag nog att vi behöver. :lol:

Jag sitter på ett av Sveriges största företag och tyvärr har jag ingen talan vad gäller strategiska beslut. ;) Bytet är dessutom på lång sikt. Vi har många legacy-system som kommer behöva ligga kvar i Oracle i åratal framöver.

Vår DBA är galet duktig också så jag tror inte vi gör saker som är "big no no". :)
:) Ja och med många legacy system är det inget man ändrar på över natten. Mer en tanke om man bygger nytt. Har själv 25 års erfarenhet av Oracle och det är en fantastisk databas men tyvärr alldeles för kostsam. 8-)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tor »

Ska...inte..fortsätta...sabba...tråden.

Det var ett på tok för kul ämne för att enkelt kunna sluta.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Rubiks »

Jag tycker ändå att ni ska ta upp det med Elon. Det borde vara prio ett av dem att optimera sina databaser för en skalbara lösning av microtjänster som kan hantera miljarder bilar och tusentals ägarbyten per sekund :lol: Det kommer säkert lösa TS problem av bara farten :)

Är inte problemet för TS att det finns en hackad bil som har stulit hans bils identifierare? Alltså att det bara finns en post i teslas databas men två bilar som använder den identifireraren? Vilket ger problemet att det inte går att rätta till genom att ändra i databasen utan att det måste ändras i TS bil också?

RN, VIN, eller ägarens personummer spelar nog ingen roll. Kan en hacker modifiera det i bilen så är det inte mycket man kan göra åt det. Det låter dock urkorkat att de själ en bil och ändrar dess identifierare för att kunna koppla den mot Teslas tjänster och med det berätta vart den och de själva är och vad de heter.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

Dagfinn skrev:
holden skrev:
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.
Det bastanta påståendet får du gärna förklara närmare.
En teknisk nyckel ska inte hålla affärskritisk information.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Inte meningen att gå ifrån er fina diskussion om databaser men tänkte återgå till ämnet och ge en uppdatering :)

Jag var hos Tesla Malmö 2 gånger idag och det slutade med att de tog in bilen för felsökning av huvuddatorn. Pratade med experten på plats och han bekräftade att man misstänker att två bilar hade kopplats in till samma RN och att det kan vara huvuddatorn som behöver installeras om/bytas ut. De felsöker och återkommer när de har åtgärdat felet.

Det andra problemet med ägarbytet till Ukraina har lösts genom att återställa mig som ägare och blockera ägarbyte på den bilen så att det inte uppstår igen.

Måste säga att det känns betydligt bättre nu när man fick prata med nån tekniskt kunnig person som tar hand om ärendet. Kudos till Tesla Malmö som fixade lånebil trots att de inte brukar ha såna.

Nu är det bara att avvakta tills jag har fått min bil tillbaka. Jag håller er uppdaterade.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

weizf skrev:
Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna :o Ni kan tänka er hur obehagligt detta blev helt plötsligt.
Hur insåg du det?
Jo när live camera funktionen används ska bilen plinga till och ljuset tänds. Har inte sentry mode aktiverad hemma och inget är inspelat på usb:n heller. Har dubbelkollat inställningarna så att det inte är sentry mode som spelar in.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Fluffy »

Vesslans skrev:
Men om du vill ha en skalbar lösning som exempelvis bygger på mikrotjänster blir det en flaskhals då sekvenser per design endast kan hantera en request åt gången.
Nej det stämmer inte. Iaf inte för oracle.
Användarvisningsbild
Lundln
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 jun 2020 06:18

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Lundln »

Inget som beskrivs här hänger samman. De förklaringar som angetts stämmer inte överens med grundläggande regler för hur kommunikation sker över internet.
Jag föreslår att tråden låses/stängs för att inte sprida falsk information. Denna typ av påståenden behöver backas upp av fakta.

Edit: inte heller stämmer förklaringen kring bolagets agerande.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Maw »

Lundln skrev:
Inget som beskrivs här hänger samman. De förklaringar som angetts stämmer inte överens med grundläggande regler för hur kommunikation sker över internet.
Jag föreslår att tråden låses/stängs för att inte sprida falsk information. Denna typ av påståenden behöver backas upp av fakta.

Edit: inte heller stämmer förklaringen kring bolagets agerande.
Tänker du på problemet med Teslan eller diskussionen om databaser?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lundln skrev:
Inget som beskrivs här hänger samman. De förklaringar som angetts stämmer inte överens med grundläggande regler för hur kommunikation sker över internet.
Jag föreslår att tråden låses/stängs för att inte sprida falsk information. Denna typ av påståenden behöver backas upp av fakta.

Edit: inte heller stämmer förklaringen kring bolagets agerande.
Säger inte att du har fel, men om alla trådar som innehåller falsk information ska stängas så blir det inte många öppna trådar kvar på detta forum.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Franz »

Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna
Finns det några loggar som visar ifall någon "övervakat ens position" eller använt kamerorna på distans?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Curik »

Franz skrev:
Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna
Finns det några loggar som visar ifall någon "övervakat ens position" eller använt kamerorna på distans?
Nej jag tror inte det. Det är bland annat påståenden som detta som gör mig lite skeptisk.
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av wanderlei »

OM det här verkligen stämmer. Vänd dig till Aftonbladet så lär de garanterat göra en story på det och det lär definitivt hjälpa dig att få ärendet löst snabbare.

Men jag är aningens skeptisk till det här ;)
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Lundln skrev:
Inget som beskrivs här hänger samman. De förklaringar som angetts stämmer inte överens med grundläggande regler för hur kommunikation sker över internet.
Jag föreslår att tråden låses/stängs för att inte sprida falsk information. Denna typ av påståenden behöver backas upp av fakta.

Edit: inte heller stämmer förklaringen kring bolagets agerande.
Jag vet inte vad du baserar ditt påstående på men det är lätt att avfärda det som man inte tycker om som fake news.

Problemet är inte alls märkligt egentligen så som Tesla förklarade det. Två bilar har som har samma id försöker koppla upp sig mot deras system. Systemet är inte byggt för att hantera det så den försöker visa upp både bilarna när både är uppkopplade. Konstigare än så är det inte.

Och ja, har både bilder och video på när det händer. Vill dock inte dela varken min eller den andra personens adress här. Tror som sagt inte att den personen i Ukraina förstår vad han/hon har råkat ut för.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Franz skrev:
Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna
Finns det några loggar som visar ifall någon "övervakat ens position" eller använt kamerorna på distans?
Jag tror inte det är något som jag har tillgång till själv utan får fråga Tesla när de har kollat på bilen. Den är inne hos dem nu som sagt så får se vad de hittar.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

wanderlei skrev:
OM det här verkligen stämmer. Vänd dig till Aftonbladet så lär de garanterat göra en story på det och det lär definitivt hjälpa dig att få ärendet löst snabbare.

Men jag är aningens skeptisk till det här ;)
Syftet är inte att pressa Tesla egentligen. Ja, jag tycker att de agerade fel när de bytte ut ägare men får skylla det på den mänskliga faktorn :)

De verkar prioritera det ärendet och försöker få det löst nu. Så länge de har bilen och felsöker den så är jag egentligen nöjd. Så var inte fallet fram tills idag.

Aftonbladet får nöja sig med att rapportera andra "nyheter" :)
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Dagfinn »

holden skrev:
Dagfinn skrev:
holden skrev:
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.
Det bastanta påståendet får du gärna förklara närmare.
En teknisk nyckel ska inte hålla affärskritisk information.
Det var ytterst kortfattat. Varför inte? Ingenting är facit, ej heller detta, och om så vore fallet vet jag om en hel del arkitekter för dom största affärssystemen (från bl.a. Microsoft) som enligt dig borde kickas.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
holden skrev:
Dagfinn skrev:
holden skrev:
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.
Det bastanta påståendet får du gärna förklara närmare.
En teknisk nyckel ska inte hålla affärskritisk information.
Det var ytterst kortfattat. Varför inte? Ingenting är facit, ej heller detta, och om så vore fallet vet jag om en hel del arkitekter för dom största affärssystemen (från bl.a. Microsoft) som enligt dig borde kickas.

IT-branschen är full av folk som vet bäst. Det är nästan det sämsta med hela IT-svängen. :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

Man ser allt för många exempel på kombinationsnycklar där position 1-3 har betydelsen det och det och position 4-5 något annat etc, dålig design. Varför ska man kunna härleda information ur en primärnyckel? Poängen med en nyckel är att den obehöriga användaren inte ska veta vart den går, eller graverar du in adressen på dina fysiska bostadsnycklar?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Dagfinn »

holden skrev:
Man ser allt för många exempel på kombinationsnycklar där position 1-3 har betydelsen det och det och position 4-5 något annat etc, dålig design. Varför ska man kunna härleda information ur en primärnyckel? Poängen med en nyckel är att den obehöriga användaren inte ska veta vart den går, eller graverar du in adressen på dina fysiska bostadsnycklar?

Lol, det var en fruktansvärt kass analogi. Om jag vid att få en primärnyckel som tex kund-id per epost när jag skapar ett konto i en nätbutik kan gissa mig till andra kund-id eller gissa mig till vad värdet är komponerat av (om det är ett kompositvärde) och med detta hux flux kan få tillgång till info som inte rör mig är det inte primärnyckeln som är problemet. Om man förlitar sig på security by obscurity, DÅ bör man få sparken. Om man skapar en pk som innehåller känslig information som användaren själv inte får veta och därefter ger användaren denna nyckel, håller jag också med. Men då är det ju datat som är problemet, inte det faktum att det är en nyckel.

En nyckel har ingenting med vad man ska/inte ska veta som slutanvändare att göra, en primärnyckel är till för att ge en rad i en tabell ett unikt id. I dom flesta fall är det helt harmlöst.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

Dagfinn skrev:
holden skrev:
Man ser allt för många exempel på kombinationsnycklar där position 1-3 har betydelsen det och det och position 4-5 något annat etc, dålig design. Varför ska man kunna härleda information ur en primärnyckel? Poängen med en nyckel är att den obehöriga användaren inte ska veta vart den går, eller graverar du in adressen på dina fysiska bostadsnycklar?

Lol, det var en fruktansvärt kass analogi. Om jag vid att få en primärnyckel som tex kund-id per epost när jag skapar ett konto i en nätbutik kan gissa mig till andra kund-id eller gissa mig till vad värdet är komponerat av (om det är ett kompositvärde) och med detta hux flux kan få tillgång till info som inte rör mig är det inte primärnyckeln som är problemet. Om man förlitar sig på security by obscurity, DÅ bör man få sparken. Om man skapar en pk som innehåller känslig information som användaren själv inte får veta och därefter ger användaren denna nyckel, håller jag också med. Men då är det ju datat som är problemet, inte det faktum att det är en nyckel.

En nyckel har ingenting med vad man ska/inte ska veta som slutanvändare att göra, en primärnyckel är till för att ge en rad i en tabell ett unikt id. I dom flesta fall är det helt harmlöst.
Svårt att hitta en röd tråd i din kommentar, jag har rätt men fel ändå? En teknisk nyckel har den enda uppgiften att koppla samman entiteter i en relationsdatabas, väger man in andra egenskaper i den har man tänkt fel.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Dagfinn »

holden skrev:
Dagfinn skrev:
holden skrev:
Man ser allt för många exempel på kombinationsnycklar där position 1-3 har betydelsen det och det och position 4-5 något annat etc, dålig design. Varför ska man kunna härleda information ur en primärnyckel? Poängen med en nyckel är att den obehöriga användaren inte ska veta vart den går, eller graverar du in adressen på dina fysiska bostadsnycklar?

Lol, det var en fruktansvärt kass analogi. Om jag vid att få en primärnyckel som tex kund-id per epost när jag skapar ett konto i en nätbutik kan gissa mig till andra kund-id eller gissa mig till vad värdet är komponerat av (om det är ett kompositvärde) och med detta hux flux kan få tillgång till info som inte rör mig är det inte primärnyckeln som är problemet. Om man förlitar sig på security by obscurity, DÅ bör man få sparken. Om man skapar en pk som innehåller känslig information som användaren själv inte får veta och därefter ger användaren denna nyckel, håller jag också med. Men då är det ju datat som är problemet, inte det faktum att det är en nyckel.

En nyckel har ingenting med vad man ska/inte ska veta som slutanvändare att göra, en primärnyckel är till för att ge en rad i en tabell ett unikt id. I dom flesta fall är det helt harmlöst.
Svårt att hitta en röd tråd i din kommentar, jag har rätt men fel ändå? En teknisk nyckel har den enda uppgiften att koppla samman entiteter i en relationsdatabas, väger man in andra egenskaper i den har man tänkt fel.
Det är nog mer du än jag som har problem med röda trådar här. Vad i din sista mening ger stöd åt att ge någon sparken för att dom tex använder ett kund-id som primärnyckel? Nu har jag aldrig hört någon använda uttrycket "teknisk nyckel", jag kanske rör mig i fel kretsar, men en primärnyckel behöver inte ha med sammankoppling av relationsdata att göra överhuvudtaget. Man använder den oftast till det också, men det primära syftet (pun intended) för just en pk är att göra raden unik, vilket är anledningen till att man tex kan skapa den av flera olika fält i tabellen som tillsammans ger en unik kombination. Utöver PK och FK är "nyckel" är ett mjukt begrepp, vilka kolumner som helst kan ju relatera till annat data i andra tabeller.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av TiborBlomhall »

Absi skrev:
Tror som sagt inte att den personen i Ukraina förstår vad han/hon har råkat ut för.
Har de köpt en Tesla från en skum källarfirma i ett land som inte har några Teslabutiker tror jag de vet exakt vad de råkat ut för.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

Dagfinn skrev:
holden skrev:
Dagfinn skrev:
holden skrev:
Man ser allt för många exempel på kombinationsnycklar där position 1-3 har betydelsen det och det och position 4-5 något annat etc, dålig design. Varför ska man kunna härleda information ur en primärnyckel? Poängen med en nyckel är att den obehöriga användaren inte ska veta vart den går, eller graverar du in adressen på dina fysiska bostadsnycklar?

Lol, det var en fruktansvärt kass analogi. Om jag vid att få en primärnyckel som tex kund-id per epost när jag skapar ett konto i en nätbutik kan gissa mig till andra kund-id eller gissa mig till vad värdet är komponerat av (om det är ett kompositvärde) och med detta hux flux kan få tillgång till info som inte rör mig är det inte primärnyckeln som är problemet. Om man förlitar sig på security by obscurity, DÅ bör man få sparken. Om man skapar en pk som innehåller känslig information som användaren själv inte får veta och därefter ger användaren denna nyckel, håller jag också med. Men då är det ju datat som är problemet, inte det faktum att det är en nyckel.

En nyckel har ingenting med vad man ska/inte ska veta som slutanvändare att göra, en primärnyckel är till för att ge en rad i en tabell ett unikt id. I dom flesta fall är det helt harmlöst.
Svårt att hitta en röd tråd i din kommentar, jag har rätt men fel ändå? En teknisk nyckel har den enda uppgiften att koppla samman entiteter i en relationsdatabas, väger man in andra egenskaper i den har man tänkt fel.
Det är nog mer du än jag som har problem med röda trådar här. Vad i din sista mening ger stöd åt att ge någon sparken för att dom tex använder ett kund-id som primärnyckel? Nu har jag aldrig hört någon använda uttrycket "teknisk nyckel", jag kanske rör mig i fel kretsar, men en primärnyckel behöver inte ha med sammankoppling av relationsdata att göra överhuvudtaget. Man använder den oftast till det också, men det primära syftet (pun intended) för just en pk är att göra raden unik, vilket är anledningen till att man tex kan skapa den av flera olika fält i tabellen som tillsammans ger en unik kombination. Utöver PK och FK är "nyckel" är ett mjukt begrepp, vilka kolumner som helst kan ju relatera till annat data i andra tabeller.
Att du inte förstår skillnaden mellan en teknisk nyckel och ett kundnummer gör att åtminstone inte jag skulle anställa dig, så då slipper jag sparka dig ;)
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar