Är stora el-SUV:ar framtiden?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle gärna avstå min pool på landet också, men den är bara 8x4 meter, så jag tycker den är ok. Däremot dom där jävlarna med njurformade stora infinity-pooler, dom vill jag skjuta. /...
Det ovanstående är ju på intet sätt ärligt och uppriktigt menat från din sida.
Det var ironiskt. Du tycker att Model 3 släpper ut lagom med mikroplaster, och allt över det är dåligt. Din Model 3 är väl bra mycket sämre än en cykel? Varför är din nivå "rätt"?

En miljövän skulle rulla med ögonen och cykla vidare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle gärna avstå min pool på landet också, men den är bara 8x4 meter, så jag tycker den är ok. Däremot dom där jävlarna med njurformade stora infinity-pooler, dom vill jag skjuta. /...
Det ovanstående är ju på intet sätt ärligt och uppriktigt menat från din sida.
Det var ironiskt. Du tycker att Model 3 släpper ut lagom med mikroplaster, och allt över det är dåligt. Din Model 3 är väl bra mycket sämre än en cykel? Varför är din nivå "rätt"?

En miljövän skulle rulla med ögonen och cykla vidare.
Cykla? Cykeldäck släpper också ut mikroplaster. Skor med gummisula är också en utsläppsbov. Lädersula är tyvärr oetiskt. Så vad ska man ha? Rågummisula? Eller kanske barfota? :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5762
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Vad är det för fel på mig för att jag "påpeka"r det här?
Ett fel, enligt min mening, är att du vet tydligen inte inser att detta är ett forum för folk som gillar onödigt dyra bilar /.../ ;)
Jag håller vidare inte med om den här 'analysen'...

Jag ser det mer som ett forum för folk som gillar elbilar. Och väldigt många här gillar elbilar eftersom elbilar är mer hållbara än bilar med förbränningsmotor...

Och tyvärr är elbilar idag relativt dyra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Cykla? Cykeldäck släpper också ut mikroplaster. Skor med gummisula är också en utsläppsbov. Lädersula är tyvärr oetiskt. Så vad ska man ha? Rågummisula? Eller kanske barfota? :lol:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5762
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jag skulle gärna avstå min pool på landet också, men den är bara 8x4 meter, så jag tycker den är ok. Däremot dom där jävlarna med njurformade stora infinity-pooler, dom vill jag skjuta. /...
Det ovanstående är ju på intet sätt ärligt och uppriktigt menat från din sida.
Det var ironiskt. /...
Nähä... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4220
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Var lite sugen på att byta X:en till en Taycan-GT men sedan fick jag reda på att dom heller hade drag... Hur svårt ska det vara?
Någon som frågat Porsche varför Taycan Sport Turismo inte går att få med drag?...
För att man drar inte släp med sportvagnar? ;)
Kanske inte den sportigaste men ändå :lol:
släpkärra.jpg
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Var lite sugen på att byta X:en till en Taycan-GT men sedan fick jag reda på att dom heller hade drag... Hur svårt ska det vara?
Någon som frågat Porsche varför Taycan Sport Turismo inte går att få med drag?...
För att man drar inte släp med sportvagnar? ;)
Kanske inte den sportigaste men ändå :lol:
Minns att Porsche 928, med dom gamla reglerna för släpvagnsvikt (släpets vikt inte tyngre än bilens tjänstevikt) hade något av ett rekord för b-kort.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4220
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Var lite sugen på att byta X:en till en Taycan-GT men sedan fick jag reda på att dom heller hade drag... Hur svårt ska det vara?
Någon som frågat Porsche varför Taycan Sport Turismo inte går att få med drag?...
För att man drar inte släp med sportvagnar? ;)
Kanske inte den sportigaste men ändå :lol:
Minns att Porsche 928, med dom gamla reglerna för släpvagnsvikt (släpets vikt inte tyngre än bilens tjänstevikt) hade något av ett rekord för b-kort.
Han som kör bilen kopplar nästan aldrig av släpet och lastar nästan alltid en motorcykel på den.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av improwise »

MWall skrev:
Dagfinn skrev:
Vad är problemet? Sticker det i ögonen? Är man rädd för att bli överkörd i sin Zoe? Stör man sig på att dessa gör av med några extra kwh? Är man mån om at folk med pengar inte ska luras för invändigt utrymme? Tar dom för stor plats på parkeringen?

Problemet är att jag inte har någon vettig bil att köpa som alternativ till Model S. Jag gillar att köra ganska fort men vill ändå ha bra räckvidd, låg tyngdpunkt osv... Jag tycker SUV är skräp rent ut sagt. Särskilt när det gäller elbilar, men även annars. Skulle aldrig betala extra för sämre vägegenskaper, högre förbrukning osv.

Vad är det som är så bra med SUV? Nån slags tillfällig bot mot napoleonkomplex?
Håller helt med, jag har själv försökt hitta ett alternativ till Model S men nu gett upp och beställt en ny. Ja, Model X finns väl också i den mån någon av S och X verkligen finns att köpa längre :)
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av tesla newbie »

Jag kan förstå att man kör en högbyggd bil, eftersom jag själv gör det. Jag gillar det bekvämare insteget och rymden i kupén. Men en stor SUV har ju oftast inte så bekvämt insteg. Har en släkting som har en MB GLS och den ör inte alls lätt att ta sig in och ur eftersom stolen och tröskeln är för högt över marken. Istället för att bara kliva in som man gör i en MPV, så måste man klättra upp i bilen. Jag har inget problem att man gör stora bilar med hög sittposition, men måste de vara över 170 cm höga? Och måste de ha en ladugårdsvägg till front i en elbil, där man inte behöver få plats med en V8? Och vem behöver över 20 cm markfrigång i ett land där terrängkörning är förbjuden?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
Jag kan förstå att man kör en högbyggd bil, eftersom jag själv gör det. Jag gillar det bekvämare insteget och rymden i kupén. Men en stor SUV har ju oftast inte så bekvämt insteg. Har en släkting som har en MB GLS och den ör inte alls lätt att ta sig in och ur eftersom stolen och tröskeln är för högt över marken. Istället för att bara kliva in som man gör i en MPV, så måste man klättra upp i bilen. Jag har inget problem att man gör stora bilar med hög sittposition, men måste de vara över 170 cm höga? Och måste de ha en ladugårdsvägg till front i en elbil, där man inte behöver få plats med en V8? Och vem behöver över 20 cm markfrigång i ett land där terrängkörning är förbjuden?
Det finns gott om skogsvägar där 13 cm markfrigång inte räcker. Tveksamt om 16 cm (Model Y) räcker heller.
De andra i jaktlaget kör SUV eller pick-up.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av tesla newbie »

Ok, jag förstår att det kan finnas vägar där mer markfrigång behövs. Fast jag misstänker att om bara de som regelbundet kör på skogsvägar köpte stora SUV:ar så skulle det rulla betydligt färre av dem på vägarna :-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
Jag kan förstå att man kör en högbyggd bil, eftersom jag själv gör det. Jag gillar det bekvämare insteget och rymden i kupén. Men en stor SUV har ju oftast inte så bekvämt insteg. Har en släkting som har en MB GLS och den ör inte alls lätt att ta sig in och ur eftersom stolen och tröskeln är för högt över marken. Istället för att bara kliva in som man gör i en MPV, så måste man klättra upp i bilen. Jag har inget problem att man gör stora bilar med hög sittposition, men måste de vara över 170 cm höga? Och måste de ha en ladugårdsvägg till front i en elbil, där man inte behöver få plats med en V8? Och vem behöver över 20 cm markfrigång i ett land där terrängkörning är förbjuden?
Det finns gott om skogsvägar där 13 cm markfrigång inte räcker. Tveksamt om 16 cm (Model Y) räcker heller.
De andra i jaktlaget kör SUV eller pick-up.

Samtidigt är det lite trams också. Är mest stadsbor som ska köra skogsväg några ggr per år som tror de behöver en jättehög markfrigång. Pappa brukade ta sin bakhjulsdrivna Mercedes C-klass, slänga in motorsågen och lite matsäck och dra upp till skogsskiftet. Givetvis kan man inte köra i hjulspåren alltid utan får köra med ena hjulet i mitten på vägen och det andra i ytterkanten.

Fast visst finns det skogsvägar som man inte klarar med en personbil. Men jag skulle säga att det oftast går bättre än man tror och om några ynka extra cm spelar roll så har man tur isf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Samtidigt är det lite trams också.
Visst är det trams. När jag tittar runt omkring mig vilka bilar det är som kör i skogen så är det allra oftast inga SUV:ar utan helt vanliga personbilar. Enda gången det är fullt med fet-SUV:ar i skogen är i början av älgjakten när det fina stadsfolket kommer på besök. Men så fort de har pangat klart så försvinner SUV:arna igen. De lokala byborna och bönderna, och det är ju de som huvudsakligen använder skogsvägarna, kör vanligtvis inte SUV. Bönderna kör oftast någon form av skåpbil, typ VW Caddy eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Antti V »

Jag bor i Småland och är jägare. Det är absolut inga problem med att ha en Tesla Model 3 som jaktbil.
Om det mot förmodan skulle finnas en riktigt dålig väg så ställer jag bilen en bit ifrån och går de sista metrarna.
Hur svårt kan det vara? Jag fick många synpunkter på min bil vid älgjakten. Det bästa är att den smyger fram på vägarna utan en massa "brum".
Svaret på din fråga är.. Nej, stora SUV är inte framtiden. Inte för mig i alla fall.
Jag lovar att jaktlaget hade varit mer impade om jag tagit frugans tjänstebil.. Dodge RAM Longhorn, fullutrustad med luftfjädring och hela kittet. :D :D
Jag gillar Teslan mycket mer såklart! :lol:
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av [JM] »

När ni växer upp och blir längre än 195cm och har tonåringar som ska sitta i baksätet som är över 185cm så räcker inte en liten volvo v90 eller motsvarande kombi till längre.

Enda kombin som existerar för oss normallånga människor är skoda superb.
Jag föstår inte varför bil-, fly-, buss- industrin bara har kortväxta personer som tilltänkta användare.

Medellängden för män i sverige verkar vara ca 180cm.
Dvs det finns rätt många som är 190cm och över.

Edit: Skrev skoda oktavia men menade så klart superb.
Har uppdaterat ovan.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
När ni växer upp och blir längre än 195cm och har tonåringar som ska sitta i baksätet som är över 185cm så räcker inte en liten volvo v90 eller motsvarande kombi till längre.

Enda kombin som existerar för oss normallånga människor är skoda oktavia.
Jag föstår inte varför bil-, fly-, buss- industrin bara har kortväxta personer som tilltänkta användare.

Medellängden för män i sverige verkar vara ca 180cm.
Dvs det finns rätt många som är 190cm och över.
Jag är 1,94 och åker Volvo S90 utan problem. Har tre barn varav två är 1,90/115kg. Vi åker allihop i den. Senaste längre turen var till Italien 2019.
Ofta tror jag man får behov som man vill ha och tvärt om.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av spacecoin »

Jag har ett förslag: Låt folk välja själva.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av fth »

Man undrar ju lite om den här utvecklingen mot stora SUV-ar har drivits av tillgång eller efterfrågan?

Dvs har "alla" SUV nu pga dom faktiskt vill ha det, eller är det pga det är i princip vad som erbjuds? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Man undrar ju lite om den här utvecklingen mot stora SUV-ar har drivits av tillgång eller efterfrågan?

Dvs har "alla" SUV nu pga dom faktiskt vill ha det, eller är det pga det är i princip vad som erbjuds? :?

/fth
Tidigare har man ju uppenbarligen aktivt valt SUV. Volvo XC60 har ju sålt bättre än V90 även när bilarna har funnits samtidigt. Är ju samma hos dom flesta tillverkare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Man undrar ju lite om den här utvecklingen mot stora SUV-ar har drivits av tillgång eller efterfrågan?

Dvs har "alla" SUV nu pga dom faktiskt vill ha det, eller är det pga det är i princip vad som erbjuds? :?

/fth
Vet och läst om de som haft Skoda Superb kombi och valt Enyaq för att det inte finns elvariant på Superb kombi. Samma sak med Passatägare som valt ID4, men egentligen hellre haft en kombi som el-Passat om det funnits.

Så det finns väl idag inte samma valfrihet med elbilar som fossilbilar (tex. kombi är nog ett eftersatt segment på elbilssidan här i Norden och norra Europa).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av tesla newbie »

fth skrev:
Man undrar ju lite om den här utvecklingen mot stora SUV-ar har drivits av tillgång eller efterfrågan?

Dvs har "alla" SUV nu pga dom faktiskt vill ha det, eller är det pga det är i princip vad som erbjuds? :?

/fth
Jag kan säga att i mitt fall så valde jag SUV för att jag ville sitta lite högre med samtidigt ville ha bra fyrhjulsdrift och lite rappare köregenskaper. Då (2015) fanns det bara BMW X3 och Porsche Macan att välja på och Macan var för dyr för mig i det läget. Markfrigången har jag i stort sett aldrig haft nytta av. Men egentligen gillar jag MPV:n som biltyp mycket bättre och tycker det är synd att den biltypen dött ut. Den stora nackdelen för mig med MPV:er har varit att de alltid är framhjulsdrivna, men med eldrift är ju inte det ett problem längre. Känns som att Volvo med sin "Concept Recharge" också börjar gå lite mer åt MPV hållet designmässigt med lägre front och kortare huv. En elbil behöver ju inte ett matsalsbord till huv där framme. Tror även framtidens kombibilar kommer bli mer MPV-lika med låg kort front och större glasytor.
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Hjortis »

I mitt fall är SUV enda alternativet för att dra stor husvagn, så ja, de tillhör nog faunan även i framtiden.

/Hjortis
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av Fredrik j »

Hjortis skrev:
I mitt fall är SUV enda alternativet för att dra stor husvagn, så ja, de tillhör nog faunan även i framtiden.

/Hjortis
Det går väl utmärkt att dra husvagn med en lägre bil? Eller drar du den i terrängen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är stora el-SUV:ar framtiden?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Det går väl utmärkt att dra husvagn med en lägre bil? Eller drar du den i terrängen?
Jo, man undrar ju hur terränggående husvagnar vissa har. :D

Men vad vet jag, har aldrig dragit en husvagn själv. Det kanske är vanligt för de som vill campa enskilt i svårtillgängliga skogsområden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar