Hur gör man när man ska bestämma priset på elen om man har ett rörligt avtal? Som jag har förstått det så sätter man ett fast pris som alla sedan laddar för. Men hur ska man veta vilket pris man ska sätta? Försöker man hitta ett genomsnitt eller hur ska man tänka?
Hej, vi har fakturering varje 3 månader i efterskott för elen och tar då ett snittpris över de tre månaderna. Vi har också en fast avgift om 150SEK/månad. Funkar bra tycker vi!
Lägger ni på säkringsavgift och alla överföringsavgifter för Elnät eller tar ni bara elpriset ?
Vi har dilemmat att vi utnyttjar befintlig huvudsäkring så då uppstår frågan om vi ska ta betalt för säkringsavgiften eller inte. Jag tycker inte det är rimligt eftersom vi skulle betala den oavsett.
Föreningen får ingen merkostnad på abonnemanget av att fler förbrukare ansluts till elnätet, alltså bör abonnemanget betalas av föreningen. Föreningen har den kostnaden ändå oavsett om de har laddboxar eller ej. Alla rörliga kostnader (el och nät hög/lågtaxa samt i förekommande fall effektavgift) bör antingen slås ut på alla förbrukare eller (i fallet med effektavgiften) kopplas till "den skyldige".
Rörligt pris kan tex debiteras i efterskott med en eller två månaders eftersläpning, då hinner föreningen eller ekonomiska förvaltaren få räkningen i god tid innan debiteringen av billaddningen ska ske. Vill man inte från föreningens sida ligga ut med pengarna och/eller undvika kostnadschock vid tex kvartalsdebitering kan man med fördel ta ut en schablon på säg 400 kr varje månad. Sen gör man en justering med verklig förbrukning en gång i kvartalet eller en gång i halvåret eller liknande.
Snittpris över tre månader var totalt ointressant för oss, det kan slå fel om variationerna i elpris är stora. November december januari nu senast tex. Eftersom man ändå måste ta fram siffrorna för de månaderna (både pris och laddade kwh) är det inte så svårt att debitera rätt pris också, det är bara att köra samma formel tre gånger.
I praktiken kommer inte alla 32 ladda samtidigt någonsin. Våra säkringar är på 80A men eftersom det är ett effektabonnemang och matningen är 120 A så kan vi öka om vi skulle vilja.
Men för varje månads topp får vi betala 60 (fritt ur minnet) kr i effektavgift per kW så just nu har vi begränsat till 32A. Fyra bilar som laddar nu, jag har aldrig upplevt det som en begränsning.
Vi har prissatt efter ungefär där vi tror snittet kommer vara och flaggat för att det kan ändras. Har ett portföljabonnemang som kostat ca 1.40 kr/kWh inkl nätavgift senaste månaderna, vi tar lite mer men tanken är att kunna hålla samma pris även när det är lite dyrare. Vi får väl se vart det barkar.
Jag känner inte till effektavgift. Är det något som finns hos alla elbolag eller är det något som är vanligt nere i södra Sverige?
I praktiken kommer inte alla 32 ladda samtidigt någonsin. Våra säkringar är på 80A men eftersom det är ett effektabonnemang och matningen är 120 A så kan vi öka om vi skulle vilja.
Men för varje månads topp får vi betala 60 (fritt ur minnet) kr i effektavgift per kW så just nu har vi begränsat till 32A. Fyra bilar som laddar nu, jag har aldrig upplevt det som en begränsning.
Vi har prissatt efter ungefär där vi tror snittet kommer vara och flaggat för att det kan ändras. Har ett portföljabonnemang som kostat ca 1.40 kr/kWh inkl nätavgift senaste månaderna, vi tar lite mer men tanken är att kunna hålla samma pris även när det är lite dyrare. Vi får väl se vart det barkar.
Jag känner inte till effektavgift. Är det något som finns hos alla elbolag eller är det något som är vanligt nere i södra Sverige?
Det kommer nog mer och mer för privatpersoner/småförbrukare. Istället för att betala en avgift som beror på vilken huvudsäkring man valt så får man betala för den högsta effekt man tagit ut under en månad. En del bolag kör med att man måste tagit ut effekten en viss tid också, så att inte enskilda korta peakar ger utslag. Dessutom så tror jag de flesta bara tar hänsyn till effektuttag dagtid när de sätter avgiften.
Det är 10 st på varje slinga men max 3x32A, två sådana slingor. Sen är det fyra slingor med 3 st som vardera delar på 3x16A. Allt avsäkrat med 3x80A men matningen fixar 3x160A.
Om ni har 2st 32A och 4st 16A blir det totalt 128A och allt är just nu avsäkrat till 80A. Betyder det att i TERORIN där alla laddar samtidigt så överbelastat ni med 48A. Förstår jag det korrekt ?
Observera att jag förstår att ni inte kommer ladda alla samtidigt men är det så man gör/räknar för att använda nätet mer effektiv ?
Senast redigerad av Oddbjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Det är 10 st på varje slinga men max 3x32A, två sådana slingor. Sen är det fyra slingor med 3 st som vardera delar på 3x16A. Allt avsäkrat med 3x80A men matningen fixar 3x160A.
Om ni har 2st 32A och 4st 16A blir det totalt 128A och allt är just nu avsäkrat till 80A. Betyder det att i TERORIN där alla laddar samtidigt så överbelastat ni med 48A. Förstår jag det korrekt ?
Observera att jag förstår att ni inte kommer ladda alla samtidigt men det är så gör man för att använda nätet mer effektiv ?
Jag läser 3x32 plus 3x16, likamed 144 så 64A över, nu har jag inte läat hela tråden än men om alla väljer så låg effekt som möjligt så kommer detta räcka långt.
Edit: nu har jag läst och undrar hur ni delar ut effekten på de olika förbrukarna?
Lånar den här tråden för att berätta något positivt. En släkting bor i ett område med friköpta radhus. De har en samfällighetsförening som rör gemensamma ytor och garagelängor osv. och vid senaste årsmötet togs det upp frågan om att installera elbilsladdare. En arbetsgrupp skulle tillsättas. I vanliga fall när de behöver tillsätta arbetsgrupper för något så är det väldigt trögt att få folk att ställa upp, men inte den här gången! Många händer räcktes upp och en grupp tillsattes omgående. Entusiasmen var stor.
Så det börjar kanske hända nåt i folks allmänna medvetande!
Lånar den här tråden för att berätta något positivt. En släkting bor i ett område med friköpta radhus. De har en samfällighetsförening som rör gemensamma ytor och garagelängor osv. och vid senaste årsmötet togs det upp frågan om att installera elbilsladdare. En arbetsgrupp skulle tillsättas. I vanliga fall när de behöver tillsätta arbetsgrupper för något så är det väldigt trögt att få folk att ställa upp, men inte den här gången! Många händer räcktes upp och en grupp tillsattes omgående. Entusiasmen var stor.
Så det börjar kanske hända nåt i folks allmänna medvetande!
Vi tar just nu 1.30 per kWh av de som
Har laddstolpar.
Sen 100kr fast avgift för att bekosta installationen av stolparna.
Satt med i styrelsen och förde fram argument som att vi absolut som förening ej får profitera på de som slutar köra ner i garaget med diesel och bensinbilar.
Hellre då att sponsra det isåfall.
Men svårt att räkna ut ett snitt. Jag tror dock att föreningen ligger minus sedan installationen i september 2021.(Hoppas jag)
Vi har kostnadsmässigt gjort så att respektive parkeringsinnehavare själv får betala 5000 kr för att få en komplett installation, annars görs bara en förberedelse med ett tomt Easee-skal (Easee Ready). Det kan i efterhand kompletteras med en laddmodul som de kallar för "laddrobot".
Den gemensamma delen av installationen bekostas till 100% av föreningen och kommer förhoppningsvis också alla till godo genom värdeökning på lägenheterna.
Nu till det intressanta. Vi är idag 4 av 32 som kör laddbara bilar, bara jag kör elbil. Ändå har över hälften valt att komlettera sin förberedande installation med laddmodul. BARA positiv feedback från medlemmarna.
Löpande kostnaden kommer sedan endast vara 50 kr / månad + kWh-kostnaden till självkostnadspris. Vi hoppas att gränsen på 30 000 kr för att vidaresälja el/gas utan att momsregistrera föreningen ska ökas/regelverket förändas innan det blir ett problem.
Vi har också gjort så att den gemensamma delen av installationen bekostas av föreningen. Och på samma antal platser som Ni. Har tänkt att inte ha någon fast kostnad per månad, för att det inte ska bli en mental tröskel. Men fick en tankeställare nu, en mycket låg fast kostnad om 50kr/månad som ni tänkt blir ju också pengar.. Vi är dock momsregistrerade, innebär det att på kWh-kostnaden för laddning ska moms läggas på och betalas av den som laddat? Och även på den fasta månadskostnaden? (om vi nu kommer ha en sån)
Med Ellevio är det alltid säkringsabonnemang på huvudsäkring upp till och med 63A, effektabonnemang däröver.
Det vore otroligt onödigt att dimensionera anläggningen så att alla kan ladda med full effekt samtidigt, det blir både svindyrt och fullkomligt onödigt. Det finns ett helt dygn att ladda på och de flesta kör inte särskilt många mil varje dag i snitt.
Vår anläggning balanserar ner till som lägst 6A enfas och som mest upp till 32A trefas (vissa platser max 16A trefas, vi återanvände befintligt kablage). I nuläget har vi som sagt ställt så att vi tre-fyra som laddar våra bilar som mest får använda 32A trefas tillsammans med föreningens övriga gemensamma förbrukning för tvättstuga, fläktar, pumpar osv. . Det har i princip aldrig hänt att det behövt regleras ner dock - det är tre laddhybrider som laddar 16A enfas och jag som laddar 16A trefas.
Angående effektabonnemang - jag vet inte hur det ser ut hos andra leverantörer men Ellevio som vi har som nätleverantör erbjuder inte säkringsabonnemang över 63A, då är det effektabonnemang som gäller. Vi har idag 80A huvudsäkringar men eftersom det är ett effektabonnemang så kostar det inte mer med högre säkring och vi har 120A matning.
Vi valde att ha en fast låg kostnad för att ha något att att justera vid behov t.ex. om vi börjar låta en tredje part sköta fakturering eller om det behövs för att täcka ökade kostnader pga hög effekt. Lättare att justera en befintlig avgift än att införa en ny. Att ha 50 kr / mån + självkostnadspris för förbrukningen är ändå otroligt förmånligt.
Ang momsen så spekulerar jag nu men du drar ju av ingående moms så du lär ju behöva lägga på moms på kostnaderna du tar ut av medlemmarna. Men det har garanterat er revisor full koll på.
Vi är nu i fas med att installera laddare i föreningen och sitter med offerter från Eways och Chargenode.
Jag är framförallt intresserad av att höra om någon har erfarenhet av Chargenode, eftersom de erbjuder en unik lösning. Tar gärna emot all feedback och erfarenhet