SuC Prishöjning?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: SuC Prishöjning?

Inlägg av HelectriC »

fimpen skrev:
Men herregud vad snåla ni är alltså... här har ni fina bekväma elbilar att susa runt i och så överväger ni att bränna fossilbränsle bara för att ni kan spara några korvören??? Va? Kan ni inte tänka er att bidra endast något litet till planeten och framtiden eller är det ett absolut krav att staten ska subventionera så ni får den billigaste lösningen för att ni ska göra det?? Och kom inte å säg att ni inte har råd. Skämms!

/Fimpen
Nu gällde detta kanske inte bara några få personer här på forumet. Dessa torde utgöra en försumlig andel av elbilsmarknaden. Jag menar självklart det stora hela. Det är inte många personer i elbillandet Norge som köper elbil pga miljön, det har till 90% med ekonomi att göra. Tar man bort de ekonomiska fördelarna, så går man tillbaks till utgångspunkten, det kan jag lova!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare

Inlägg av toffa »

Såg i inlägget att Model s och x skulle ha fri supercharger för första ägaren efter november 2018. Stämmer inte riktigt, jag har ingen fri supercharger. Min är uttagen dec 2018
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

mati skrev:
fimpen skrev:
Men herregud vad snåla ni är alltså... .... Skämms!
/Fimpen
Okej snålt alltså?
Läs noga nu Fimpen. Jag har de senaste fyra åren bränt precis alla mina tillgångar, alla sparade pengar, dragit ner på nästan allting för kunna ha råd med två elbilar så att ingen i vårt hushåll behöver köra fossilbil längre. För att kunna bidra till omställningen har jag lagt solceller på hela mitt tak. Jag visste hela tiden att alla dessa pengar är borta för alltid, men jag tyckte det var det värt.
Detta byggde dock på antagandet att elbilar inom överskådlig tid blir så pass billiga att jag kommer ha råd att köra elbil även när reserven är förbrukad. Det andra antagandet var att en elbil alltid kommer att vara billigare i drift än en fossilbil och på det viset kunna kompensera till viss del för det avsevärt högre priset.
Nu är reserven i princip förbrukad. Det finns lite billigare elbilar, men de är långt ifrån så billiga som jag hade hoppats på och räknat med. Samtidigt blir driften allt dyrare, på långresa är en elbil numera inte sällan dyrare än en diesel.
Men okej. Om det visar sig att det blir ohållbart för mig att fortsätta köra elbil så har jag i alla fall bidragit med allt jag hade. Jag tänker absolut inte skämmas för det!
Så, jag hoppas att jag var tillräckligt tydlig. Annars kan jag bli ännu tydligare.
Har du solceller på hela taket laddar du ju i stort sett gratis. Gör du så många långresor att du inte kan utnyttja dem?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

fimpen skrev:
Men herregud vad snåla ni är alltså... här har ni fina bekväma elbilar att susa runt i och så överväger ni att bränna fossilbränsle bara för att ni kan spara några korvören??? Va? Kan ni inte tänka er att bidra endast något litet till planeten och framtiden eller är det ett absolut krav att staten ska subventionera så ni får den billigaste lösningen för att ni ska göra det?? Och kom inte å säg att ni inte har råd. Skämms!

/Fimpen
Bild
Finns en skara människor här som gör vad som helst för att spara ett par kronor. De som tex åker förbi Lidl och laddar gratis på vägen hem istället för att kanske åka hem och umgås med familjen. De som köper egen kabel för att Elektrikern inte ska tjäna 400kr på de 20 m kabel som de behöver till sitt hus men inte räknar med tiden de måste spendera för att åka och hämta kabel osv.
Det finns en speciell skara människor här som är väldigt ekonomiska trotts att de köpt en jävligt dyr bil Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

PhR34k skrev:
[De som köper egen kabel för att Elektrikern inte ska tjäna 400kr på de 20 m kabel som de behöver till sitt hus men inte räknar med tiden de måste spendera för att åka och hämta kabel osv.
Elektrikern ska inte tjäna 400kr på kabeln elektrikern ska tjäna pengar på att installera el! Precis som Tesla ska tjäna pengar på att sälja bilar inte på att sälja el, efter vad de sagt själva. Men oftast är det så mycket lättare att ta några kronor extra för något ”annat” än att faktiskt ta betalt för det som kostar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kenjon skrev:
Har du solceller på hela taket laddar du ju i stort sett gratis. Gör du så många långresor att du inte kan utnyttja dem?
Inte längre nej. Frihetskänslan som man hade med elbil förr i tiden är borta.
Det faktum att man laddar tämligen billigt hemma gör ju att varje långresa blir hiskeligt dyr i jämförelse. Jag har ju ingen Tesla heller, dvs snabbladdning kostar mer än diesel för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

PhR34k skrev:
fimpen skrev:

/Fimpen
Bild
Finns en skara människor här som gör vad som helst för att spara ett par kronor. De som tex åker förbi Lidl och laddar gratis på vägen hem istället för att kanske åka hem och umgås med familjen. De som köper egen kabel för att Elektrikern inte ska tjäna 400kr på de 20 m kabel som de behöver till sitt hus men inte räknar med tiden de måste spendera för att åka och hämta kabel osv.
Det finns en speciell skara människor här som är väldigt ekonomiska trotts att de köpt en jävligt dyr bil Bild
För att inte tala om alla (ganska många dessutom) som gjort en Tesla stretch, dvs tänjt sin ekonomi
till det yttersta (läs mer än rimligt eg) enbart för att kunna köpa en Tesla (inte länge sedan det inte fanns
några alternativ om man ville ha bra räckvidd och eller stor bil), då kanske man faktiskt måste tänka väldigt
ekonomiskt på allt annat liksom...
Det är ganska tröttsamt att om och om igen läsa att dom som köper en dyr bil minsann kan sprida pengar
kring sig hej vilt... Det finns ingen motsägelse i att köpa en dyr sak och samtidigt vara ekonomisk i övrigt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
El från ens solceller är lika "gratis" som att bo i ens villa. Både solcellerna och villan har en investeringskostnad och kräver underhåll/ytterligare investeringar med tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

För min del så går jag back många tusen varje månad på att ha valt en elbil istf de fossiler jag körde före det. Tidigare köpte jag 10-20 år gamla bilar för mellan 2500 och 5000 och servade dem helt själv. Jag gjorde en noggrann kalkyl när jag började leasa min första elbil, en Zoe 22 kWh. Då hade den senaste fossilen kostat mig c:a 2:-/mil i kapital- och servicekostnad men c:a 13:-/mil i bränslekostnad. Zoen kostade mig sammanlagt c:a 22:-/mil inkl. allt, så jag gick back 7:-/mil på att börja köra elbil. Min nuvarande 3:a kostar mig c:a 30:-/mil om jag ser till leasing, el, försäkringar och service, alltså dubbelt upp mot om jag hade fortsatt att köra en stor gammal fossilbil (typ Volvo 740).

Men mitt incitament är inte det ekonomiska eller körglädje utan miljön. Så det är mitt bidrag till att skynda på omställningen till ett elbilssamhälle, kosta vad det kosta vill. Jag är i ett skede av livet då jag för första gången har råd att göra detta och det var avgörande för att ta beslutet (samt att elbilarna slutligen blivit tillräckligt bra).
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Jerker skrev:
För min del så går jag back många tusen varje månad på att ha valt en elbil istf de fossiler jag körde före det. Tidigare köpte jag 10-20 år gamla bilar för mellan 2500 och 5000 och servade dem helt själv. Jag gjorde en noggrann kalkyl när jag började leasa min första elbil, en Zoe 22 kWh. Då hade den senaste fossilen kostat mig c:a 2:-/mil i kapital- och servicekostnad men c:a 13:-/mil i bränslekostnad. Zoen kostade mig sammanlagt c:a 22:-/mil inkl. allt, så jag gick back 7:-/mil på att börja köra elbil. Min nuvarande 3:a kostar mig c:a 30:-/mil om jag ser till leasing, el, försäkringar och service, alltså dubbelt upp mot om jag hade fortsatt att köra en stor gammal fossilbil (typ Volvo 740).

Men mitt incitament är inte det ekonomiska eller körglädje utan miljön. Så det är mitt bidrag till att skynda på omställningen till ett elbilssamhälle, kosta vad det kosta vill. Jag är i ett skede av livet då jag för första gången har råd att göra detta och det var avgörande för att ta beslutet (samt att elbilarna slutligen blivit tillräckligt bra).
Fast den största delen av kostnadsskillnaden ligger väl i att du köpte ny bil, oavsett el eller avgas?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elmil skrev:
Fast den största delen av kostnadsskillnaden ligger väl i att du köpte ny bil, oavsett el eller avgas?
Absolut! Men jag skulle aldrig ha börjat köpa nya bilar om det inte vore för att det inte finns begagnade elbilar, som uppfyller mina behov, att köpa till en lägre kostnad. Hade jag fortsatt med fossiler hade jag aldrig börjat köpa nya bilar.

Jag hoppas att det, när jag om c:a 10 år ska pensionera mig, ska finnas betydligt billigare begagnade elbilar att tillgå.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

LarsL skrev:
PhR34k skrev:
[De som köper egen kabel för att Elektrikern inte ska tjäna 400kr på de 20 m kabel som de behöver till sitt hus men inte räknar med tiden de måste spendera för att åka och hämta kabel osv.
Elektrikern ska inte tjäna 400kr på kabeln elektrikern ska tjäna pengar på att installera el! Precis som Tesla ska tjäna pengar på att sälja bilar inte på att sälja el, efter vad de sagt själva. Men oftast är det så mycket lättare att ta några kronor extra för något ”annat” än att faktiskt ta betalt för det som kostar.
Ett företag tjänar pengar där det finns möjlighet att tjäna pengar.
Att bjuda på något som kan leda till att ett företag går minus eller utan vinst är inte målet för något vinst drivande företag.
Att tesla inte ska tjäna pengar på SuC och sedan göra dåliga siffror varje år kommer ingen som gillar Tesla tjäna på.
Dessutom vore det konstigt om dom investerar i nya laddare, ökar laddhastiget och inte höjer priset. Vem ska stå för dom kostnaderna om nu de inte ska tjäna pengar på SuC? Ska det bekostas på bilarna? Dessutom är folk här inne på att Tesla ska sänka priserna på bilarna.

Jag ska erbjuda en ny tjänst för mitt el företag, 550kr Tim plus mtrl vinst alt 700kr Tim om vi ej säljer mtrl (samtliga priser exkl moms). Undra hur många som kommer välja alt 2. Ska bli intressant att se.

Har hängt på rätt många bilforum genom åren, detta forum är det mest ekomiskt insatta. Det är som att varannan person gått någon typ utbildning i ekonomi.
Man kan absolut köpa sig en dyr bil men jag anser att du inte ska klaga på kostnaderna sen. Jag köper mig inte en McLaren av en anledning även om jag skulle ha råd att köpa den.
Jag påstår inte att Tesla är en McLaren men det är absolut en dyr bil att köpa. Finns betydligt billigare bilar att köpa och de som hävdar att de köpt en för att rädda miljön ska väl intr heller klaga då alla vet att miljö och ekologiska alternativ är oftast det dyrare alternativet
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte riktigt varför det är så mycket dyrare att ladda i Sverige än i Norge?

Laddpriset
Sverige 2.88kr per kWh
Norge 1.70kr per kWh

https://www.tesla.com/no_NO/support/sup ... edirect=no
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Zalman3 skrev:
Förstår inte riktigt varför det är så mycket dyrare att ladda i Sverige än i Norge?

Laddpriset
Sverige 2.88kr per kWh
Norge 1.70kr per kWh

Skatter.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Zalman3 skrev:

Laddpriset
Sverige 2.88kr per kWh
Norge 1.70kr per kWh

Skatter.
Vad betalar en villaägare per kWh i Norge?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Laddpriset
Sverige 2.88kr per kWh
Norge 1.70kr per kWh

Spotpriset på el i Norge är billigare än i Sverige. Jag kommer heller inte ihåg, men tror att överföringsavgifterna per kWh också är mindre i Norge.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Zalman3 skrev:
BrooklynS skrev:
Zalman3 skrev:

Laddpriset
Sverige 2.88kr per kWh
Norge 1.70kr per kWh

Skatter.
Vad betalar en villaägare per kWh i Norge?
Om jag minns rätt så är det runt 10-15% billigare i norge efter skatter och avgifter för ett "vanligt" hushåll.
Men det kan ju vara så att de har billigare tariffer för att säkra upp.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
kenjon skrev:
El från ens solceller är lika "gratis" som att bo i ens villa. Både solcellerna och villan har en investeringskostnad och kräver underhåll/ytterligare investeringar med tiden.
Så är det ju. Solcellerna levererar inte gratis el förrän de är betalade. Och det tar minst ytterligare 10 år. Om ingenting går sönder under tiden förstås.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Men solcellernas beräknade livslängd ligger på minst 40 år. Om man bor kvar på samma ställe då.
Underhåll är 0 kr, det enda som kan gå sönder är väl växelriktaren.
Men nu är vi OT
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

På tal om elpriser i Norge. Besöker Mo i Rana lite då och då. På natten är det inte ovanligt med 1öre/kWh och 2öre/kWh på dagen. Vid frågan om jag får ladda hos kompisen brukar det bli ett Ja ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Absolut! Men jag skulle aldrig ha börjat köpa nya bilar om det inte vore för att det inte finns begagnade elbilar, som uppfyller mina behov, att köpa till en lägre kostnad. Hade jag fortsatt med fossiler hade jag aldrig börjat köpa nya bilar.
Det är precis det som är största problemet. Man lägger mycket mer pengar på bilägandet än tidigare. Jag har visserligen alltid haft hyfsat nya bilar, men de låg i en helt annan priskategori. Jag har alltid haft som riktsnöre att jag måste ha råd med bilen utan att behöva ta lån och utan att behöva ta från kyrksilvret. Jag kanske tog ett lån ändå, när det var förmånligt, men jag hade ALLTID så mycket sparade pengar kvar i bufferten att jag hade kunnat lösa ut bilen när som helst. Bilen kostade liksom aldrig mer än vad jag kunde betala. Med elbilarna har detta förändrats.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kenjon skrev:
Men solcellernas beräknade livslängd ligger på minst 40 år. Om man bor kvar på samma ställe då.
Men nu är vi OT
Ja, kanske det. Men investeringen är över 200kkr. Och den måste man först tjäna in innan man kan säga att elen är gratis. Och där är jag inte på långa vägar. Det tar minst 10 år till. Förutsatt att inte skatteavdraget på 60 öre/kWh försvinner.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Men nu är vi OT
Växelriktaren har inte samma livslängd utan kan behöva bytas efter 10-15 år. För att gå tillbaka till Tesla och dess prishöjningar på SuC så kommer Tesla få stå för ökade investeringskostnader inte bara från nya SuC utan även för befintliga stationer. De kommer att att behöva byta ut utrustning i transformatorstationer, kontakter och annat som slits i och med användning. En Supercharger-station är inte gratis efter att den har byggts ens om man räknar bort kapitalkostnaden, den kommer att kräva underhåll och de äldsta stationerna börjar nu bli 7 år gamla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

kontakten2 skrev:
På tal om elpriser i Norge. Besöker Mo i Rana lite då och då. På natten är det inte ovanligt med 1öre/kWh och 2öre/kWh på dagen. Vid frågan om jag får ladda hos kompisen brukar det bli ett Ja ;)
fast det tillkommer alltid nätavgift per kWh, så totalen blir i stort sett aldrig under 50öre per kWh (vilket iofs inte är dyrt det heller)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Växelriktaren har inte samma livslängd utan kan behöva bytas efter 10-15 år. För att gå tillbaka till Tesla och dess prishöjningar på SuC så kommer Tesla få stå för ökade investeringskostnader inte bara från nya SuC utan även för befintliga stationer. De kommer att att behöva byta ut utrustning i transformatorstationer, kontakter och annat som slits i och med användning. En Supercharger-station är inte gratis efter att den har byggts ens om man räknar bort kapitalkostnaden, den kommer att kräva underhåll och de äldsta stationerna börjar nu bli 7 år gamla.
Jag undrar när Tesla kommer höja ännu mer i Sverige faktiskt, tror inte att de i förlängningen kan hålla utbyggnatstakten samtidigt som de får en ökad underhållskostnad i takt med att stationerna blir äldre med nuvarande prismodell. Med de svenska nät- och effektavgifterna lär det inte bli mycket marginal på an v3 station ens efter senaste prishöjningen. När bilarna dessutom blir billigare och det kommer nya ännu billigare modeller så tror jag inte de kan fortsätta bekosta nätverket med intäkter från de sålda bilarna.
Skriv svar