Som jag fattat det är inte positionering via GSM lika exakt som GPS. Dessutom är GPS enkelriktad med en passiv mottagare.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)Fredrik j skrev:Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.SwedishAdvocate skrev:En fråga:
Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
Ett statligt överfallslarm till mobiltelefoner
Moderator: Redaktion
Re: Ett statligt överfallslarm till allas mobiltelefoner
-
Vad kan det röra sig om för skillnad?Fredrik j skrev:Som jag fattat det är inte positionering via GSM lika exakt som GPS. /...SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)Fredrik j skrev:Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.SwedishAdvocate skrev:En fråga:
Kan basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Eftersom störsändare som nämnt ovan är olagliga i sverige är det bästa alternativet, om man av någon anledning vill ha en, att löda ihop en själv efter instruktioner från youtube, eller be någon som har grundläggande elektronikkunskaper göra det.
Och gör man det själv är man inte begränsad i effekt eller antenn annat än att man vill att batteriet skall vara rimligt bärbart. En vanlig powerbank från Kjell&Co ger 18W i upp till 2 timmar, så med räkneexemplet ovan (0,5W = 10m) får man en teoretisk räckvidd på 33m i alla riktningar. Med riktantenn längre.
Kan en basstation detektera en störsändare? I teorin skulle den ju kunna det, man kan tänka sig att den har larmfunktioner för allmän störning som triggas av en störsändare. Som är i närheten. Men om man skall störa mobilkommunikation gör man lämpligen inte det vid masten, utan vid mobilen, där effektnivån är mycket mycket lägre.
Och gör man det själv är man inte begränsad i effekt eller antenn annat än att man vill att batteriet skall vara rimligt bärbart. En vanlig powerbank från Kjell&Co ger 18W i upp till 2 timmar, så med räkneexemplet ovan (0,5W = 10m) får man en teoretisk räckvidd på 33m i alla riktningar. Med riktantenn längre.
Kan en basstation detektera en störsändare? I teorin skulle den ju kunna det, man kan tänka sig att den har larmfunktioner för allmän störning som triggas av en störsändare. Som är i närheten. Men om man skall störa mobilkommunikation gör man lämpligen inte det vid masten, utan vid mobilen, där effektnivån är mycket mycket lägre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Så som jag förstår det så kan alltså basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare. Så i en eventuell framtid då ett sådant här larmsystem som jag föreslår existerar, så larmas förslagsvis polis till en plats där en störsändare har detekterats. Jag tycker även att privata vaktbolag ska få möjlighet att anmäla sig som frivilliga så att även dessa kan larmas till platser där störsändare har detekterats.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mellan 100 meter och kilometer. Man måste ha kontakt med flera basstationer för att det skall bli någon nogrannhet över huvud taget. GPS använder den exakta tiden för radiosignalen att nå mobilen från satelliten. GSM-positionering använder masternas signalstyrka. Om det står några träd mellan mobilen och en av masterna blir signalstyrkan och därmed trianguleringen fel.SwedishAdvocate skrev:Vad kan det röra sig om för skillnad?Fredrik j skrev:Som jag fattat det är inte positionering via GSM lika exakt som GPS. /...SwedishAdvocate skrev:Som jag förstår det så kan man triangulera en mobiltelefons position med hjälp av tre eller fler basstationer. (Och det vet ju säkert du också...)Fredrik j skrev:Enklare att störa ut GPS-mottagning i så fall.SwedishAdvocate skrev:En fråga:
-
Är en sådan här störsändare verksam mot all radiotrafik från en mobiltelefon? Dvs. GSM, 2G, 3G, 4G och 5G?tor-ake skrev:Eftersom störsändare som nämnt ovan är olagliga i sverige är det bästa alternativet, om man av någon anledning vill ha en, att löda ihop en själv efter instruktioner från youtube, eller be någon som har grundläggande elektronikkunskaper göra det.
Och gör man det själv är man inte begränsad i effekt eller antenn annat än att man vill att batteriet skall vara rimligt bärbart. En vanlig powerbank från Kjell&Co ger 18W i upp till 2 timmar, så med räkneexemplet ovan (0,5W = 10m) får man en teoretisk räckvidd på 33m i alla riktningar. Med riktantenn längre. /...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Så i stadsmiljö handlar det alltså om ca 100 meter?...tor-ake skrev:Mellan 100 meter och kilometer. Man måste ha kontakt med flera basstationer för att det skall bli någon noggrannhet över huvud taget. GPS använder den exakta tiden för radiosignalen att nå mobilen från satelliten. GSM-positionering använder masternas signalstyrka. Om det står några träd mellan mobilen och en av masterna blir signalstyrkan och därmed trianguleringen fel.
Du har nämnt det tidigare, om att privata vaktbolag skall jobba på frivillig basis. Varför skulle de göra det? Lär de inte prioritera att utföra det jobb som de tagit betalt av kunder för att göra? Finns inga väktare mig veterligt som bara sitter och idlar eller planlöst patrullerar.SwedishAdvocate skrev:Så som jag förstår det så kan alltså basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare. Så i en eventuell framtid då ett sådant här larmsystem som jag föreslår existerar, så larmas förslagsvis polis till en plats där en störsändare har detekterats. Jag tycker även att privata vaktbolag ska få möjlighet att anmäla sig som frivilliga så att även dessa kan larmas till platser där störsändare har detekterats.
Att skicka polis på störsändarlarm är inte praktiskt görbart. En gammal mikrovågsugn eller en wifi-router är också störsändare. En bensindriven gräsklippare med dålig tändkabel. Och hur skall man hitta störsändaren, efter den stängts av? Skall man göra husrannsakan och kroppsvisitera alla inom området?
-
Ifall endast GPS-positioneringen störs ut: Är tidigare GPS-positioneringar loggade? I så fall skulle ju ett larmsystem kunna ange den senast loggade positionen...
Nej, det kan man inte säga. Om det är ett hus mellan mobilen och en av basstationerna så bli den signalen svagare vilket sabbar trianguleringen helt. Funkar minst dåligt i öppen terräng med fri sikt till basstationerna.SwedishAdvocate skrev:Så i stadsmiljö handlar det alltså om ca 100 meter?...tor-ake skrev:Mellan 100 meter och kilometer. Man måste ha kontakt med flera basstationer för att det skall bli någon noggrannhet över huvud taget. GPS använder den exakta tiden för radiosignalen att nå mobilen från satelliten. GSM-positionering använder masternas signalstyrka. Om det står några träd mellan mobilen och en av masterna blir signalstyrkan och därmed trianguleringen fel.
De kommer larmas till en plats med kanske 100 meters radie dvs en yta på drygt 30 000 kvadratmeter om noggrannhet är samma som att lokalisera en specifik telefon plus att system för detta måste implementeras. Sedan har det redan påtalats att det rör sig om sekunder eller få minuter för själva överfallet.SwedishAdvocate skrev:Så som jag förstår det så kan alltså basstationer för telefon/datakommunikation detektera sådana här störsändare. Så i en eventuell framtid då ett sådant här larmsystem som jag föreslår existerar, så larmas förslagsvis polis till en plats där en störsändare har detekterats. Jag tycker även att privata vaktbolag ska få möjlighet att anmäla sig som frivilliga så att även dessa kan larmas till platser där störsändare har detekterats.
Skillnaden mellan GPS/GNSS och LPS är kanske 0,001-0,1 meter mot 100 meter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Android-telefoner lagrar den senaste positionen, men om mobilen legat i sleep mode i en ficka eller väska kan den positionen vara mycket gammal. T.ex. från senaste gången man kollade facebook innan man klev på bussen. Apples telefoner minns jag inte just nu hur de gör.SwedishAdvocate skrev:Ifall endast GPS-positioneringen störs ut: Är tidigare GPS-positioneringar loggade? I så fall skulle ju ett larmsystem kunna ange den senast loggade positionen...
En app kan begära att positionen skall hållas uppdaterad kontinuerligt, men det kostar batteri så klart, och om man vill ha trygghet från en app så är det ju kontraproduktivt att dra ur batteriet...
Den blir precis vad den som lödde ihop den bestämmer att den skall vara. Skillnaden är bara vilka frekvenser den skall sända på.SwedishAdvocate skrev:Är en sådan här störsändare verksam mot all radiotrafik från en mobiltelefon? Dvs. GSM, 2G, 3G, 4G och 5G?tor-ake skrev:Eftersom störsändare som nämnt ovan är olagliga i sverige är det bästa alternativet, om man av någon anledning vill ha en, att löda ihop en själv efter instruktioner från youtube, eller be någon som har grundläggande elektronikkunskaper göra det.
Och gör man det själv är man inte begränsad i effekt eller antenn annat än att man vill att batteriet skall vara rimligt bärbart. En vanlig powerbank från Kjell&Co ger 18W i upp till 2 timmar, så med räkneexemplet ovan (0,5W = 10m) får man en teoretisk räckvidd på 33m i alla riktningar. Med riktantenn längre. /...
-
1. Ja... Varför ska någon gör något för någon annan? Man skulle kunna tänka sig att alla i samhället enas om att ett sådant här larmssystem som jag föreslår är viktigt. I en sån 'utopi' skulle vaktbolagets kunder gå med på vaktbolaget prioriterar sådana här larm om störsändare. Och vaktbolaget skulle få betalt från det allmänna för den tid de avsätter för att skydda sin medmänniskor.tor-ake skrev:SwedishAdvocate skrev:Du har nämnt det tidigare, om att privata vaktbolag skall jobba på frivillig basis. [1] Varför skulle de göra det? Lär de inte prioritera att utföra det jobb som de tagit betalt av kunder för att göra? Finns inga väktare mig veterligt som bara sitter och idlar eller planlöst patrullerar.
[2] Att skicka polis på störsändarlarm är inte praktiskt görbart. En gammal mikrovågsugn eller en wifi-router är också störsändare. En bensindriven gräsklippare med dålig tändkabel. Och hur skall man hitta störsändaren, efter den stängts av? Skall man göra husrannsakan och kroppsvisitera alla inom området?
2. En Wifi-router och en gammal microvågsugn är ju hyffsat statiska. De dyker t.ex. inte helt plötsligt upp mitt i en park... Det känns som det borde kunna gå att avgränsa bort dem på något sätt...
Den här gräsklipparen med en dålig tändkabel. Finns det kanske något sätt att sålla bort de med? Den kanske 'sänder' väldigt svagt på en frekvens som just bara dåliga tändkablar använder?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
-
Alltså går det att logga tidigare GPS-positioneringar som jag förstår det. Man behöver bara låta bli att lägga telefonen i Sleep mode. iPhone har vidare inget sleep mode, så där är det inget problem...tor-ake skrev:Android-telefoner lagrar den senaste positionen, men om mobilen legat i sleep mode i en ficka eller väska kan den positionen vara mycket gammal. T.ex. från senaste gången man kollade facebook innan man klev på bussen. Apples telefoner minns jag inte just nu hur de gör.SwedishAdvocate skrev:Ifall endast GPS-positioneringen störs ut: Är tidigare GPS-positioneringar loggade? I så fall skulle ju ett larmsystem kunna ange den senast loggade positionen...
En app kan begära att positionen skall hållas uppdaterad kontinuerligt, men det kostar batteri så klart, och om man vill ha trygghet från en app så är det ju kontraproduktivt att dra ur batteriet...
Och som jag förstår det så klarar alla mobiler idag lätt att uppdatera GPS-positionen i mer än 3 timmar, så om man bara ser till att ha batteriet hyfsat laddat tills man ska ut och röra på sig så torde inte det utgöra något slags problem...
-
En mobiltelefon kan ju således inte detektera en störsändare specifikt, men den kan så klart detektera att den tappar kontakten med alla mobilmaster som den hade kontakt med för någon sekund sedan. Det känns således inte helt ogörbart att en mobil som utsätts för en störsändare inom en eller två sekunder uppmärksammar sin ägare på att detta har hänt. Således kan man få en förvarning om ett eventuellt angrepp. Då kan man se sig omkring och förhoppningsvis identifiera en tänkbar angripare. Och därefter kan man ju göra lite olika saker:Curik skrev:Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.SwedishAdvocate skrev:Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
- Börja springa.
- Förbereda sig med pepparspray.
- Man kanske har ett sådant där larm som ger ifrån sig en väldigt hög ljudlig larmsignal som man kan aktivera.
- Försöka påkalla hjälp genom att skrika så högt man kan…
Alla smartphones har sleep mode. Om de skulle köra processorn och radiokommunikationen hela tiden skulle batteriet inte räcka en hel dag.
Sedan är det olika bra implementerat i olika mobiler - Huaweis mobiler har paradoxalt nog djupast sleep mode i branchen, de stänger av även appar som bett om att få inte bli avstängda, t.ex. Tesla-appen, det tar flera sekunder och jag måste väcka skärmen innan den behagar låsa upp bilen.
IPhone är annorlunda i detta avseende, men även den är ofta förvirrad en stund när den väcks från sleep. Jag underhåller en körjournal-app, och kör man ned i ett garage innan man petar på den sovande iphonen så rapporterar den allt från någon kilometer bort till att den är hemma på garageuppfarten.
Sedan är det olika bra implementerat i olika mobiler - Huaweis mobiler har paradoxalt nog djupast sleep mode i branchen, de stänger av även appar som bett om att få inte bli avstängda, t.ex. Tesla-appen, det tar flera sekunder och jag måste väcka skärmen innan den behagar låsa upp bilen.
IPhone är annorlunda i detta avseende, men även den är ofta förvirrad en stund när den väcks från sleep. Jag underhåller en körjournal-app, och kör man ned i ett garage innan man petar på den sovande iphonen så rapporterar den allt från någon kilometer bort till att den är hemma på garageuppfarten.
-
Som du ju också skriver så behöver ju det ena inte utesluta det andra...PoloPrinsen skrev:Innan man ev. inför ytterligare en metod/rutin/möjlighet via mobilen så skulle jag vilja påpeka att det visserligen alltid är bra om man kan minska antalet brott i dagens samhälle, men vill vi på allvar få bukt med brottsligheten så är det hela rättssystemet som måste förändras.
Vad gör TS förslag för nytta eg om buset sen inte döms till nått straff?
Straffet är löjjeväckande milt/kort?
Buset blir utsläppt i förtid?
Buset ges chans att rymma vid permission etc?
Buset enkelt fritas av kumpaner?
Fängelserna redan är fulla?
Osv osv orsaker till att buset inte sitter inne bakom lås och bom utan är ute i det fria och begår brott istället....
Nej skall det bli ordning på detta måste HELA rättsväsendekedjan vara stark. Annars brister det nånstans och oavsett vad eller var det brister så blir följden att buset är ute i samhället och begår nya brott.
Mvh PP.
Man skulle kunna tänka sig att man i telefonen skapar en liten databas över platser där man tidigare tappat nätet, och larmar enbart om man tappar nät på en plats där det förut fanns nät. Det är ett intressant case, att skapa ett sådant här system. Men kan man lösa alla problem så att det blir en rimlig användarupplevelse? Kanske. Du är definitivt något på spåren med den här idén.SwedishAdvocate skrev:En mobiltelefon kan ju således inte detektera en störsändare specifikt, men den kan så klart detektera att den tappar kontakten med alla mobilmaster som den hade kontakt med för någon sekund sedan. Det känns således inte helt ogörbart att en mobil som utsätts för en störsändare inom en eller två sekunder uppmärksammar sin ägare på att detta har hänt. Således kan man få en förvarning om ett eventuellt angrepp. Då kan man se sig omkring och förhoppningsvis identifiera en tänkbar angripare. Och därefter kan man ju göra lite olika saker:Curik skrev:Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.SwedishAdvocate skrev:Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
- Börja springa.
- Man kanske har ett sådant där larm som ger ifrån sig en väldigt hög ljudlig larmsignal som man kan aktivera.
-
Ok.tor-ake skrev:Alla smartphones har sleep mode. Om de skulle köra processorn och radiokommunikationen hela tiden skulle batteriet inte räcka en hel dag. /...
Så här då:
Förutsatt att mobiltelefonen har ett fulladdat batteri: Om du talar om för din telefon att du vill att den ska logga din GPS-position... Hur länge klarar den av att göra det om du rör dig till fots eller med cykel/elsparkcykel?
Ser framför mig nu någon med practical joke som slår på störsändare i en park och filmar när folk börjar kolla sig omkring, springa och plocka fram troligen olicensierade pepparsprayburkar samtidigt som det tjuter av överfallslarm och skrikande personer...tor-ake skrev:Man skulle kunna tänka sig att man i telefonen skapar en liten databas över platser där man tidigare tappat nätet, och larmar enbart om man tappar nät på en plats där det förut fanns nät. Det är ett intressant case, att skapa ett sådant här system. Men kan man lösa alla problem så att det blir en rimlig användarupplevelse? Kanske. Du är definitivt något på spåren med den här idén.SwedishAdvocate skrev:En mobiltelefon kan ju således inte detektera en störsändare specifikt, men den kan så klart detektera att den tappar kontakten med alla mobilmaster som den hade kontakt med för någon sekund sedan. Det känns således inte helt ogörbart att en mobil som utsätts för en störsändare inom en eller två sekunder uppmärksammar sin ägare på att detta har hänt. Således kan man få en förvarning om ett eventuellt angrepp. Då kan man se sig omkring och förhoppningsvis identifiera en tänkbar angripare. Och därefter kan man ju göra lite olika saker:Curik skrev:Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.SwedishAdvocate skrev:Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
- Börja springa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Å ena sidan... Å andra sidan...Svenssons skrev:Ser framför mig nu någon med practical joke som slår på störsändare i en park och filmar när folk börjar kolla sig omkring, springa och plocka fram troligen olicensierade pepparsprayburkar samtidigt som det tjuter av överfallslarm och skrikande personer...tor-ake skrev:Man skulle kunna tänka sig att man i telefonen skapar en liten databas över platser där man tidigare tappat nätet, och larmar enbart om man tappar nät på en plats där det förut fanns nät. Det är ett intressant case, att skapa ett sådant här system. Men kan man lösa alla problem så att det blir en rimlig användarupplevelse? Kanske. Du är definitivt något på spåren med den här idén.SwedishAdvocate skrev:En mobiltelefon kan ju således inte detektera en störsändare specifikt, men den kan så klart detektera att den tappar kontakten med alla mobilmaster som den hade kontakt med för någon sekund sedan. Det känns således inte helt ogörbart att en mobil som utsätts för en störsändare inom en eller två sekunder uppmärksammar sin ägare på att detta har hänt. Således kan man få en förvarning om ett eventuellt angrepp. Då kan man se sig omkring och förhoppningsvis identifiera en tänkbar angripare. Och därefter kan man ju göra lite olika saker:Curik skrev:Nä, inte en vanlig smartphone i varje fall. Det finns appar som påstår sig göra detta men det dom egentligen gör är att kolla ifall nätet går ned.SwedishAdvocate skrev:Skulle en mobiltelefon kunna 'känna igen' att den utsätts för 'jamming' och då genast kunna varna sin ägare för detta?
- Börja springa.
Jag tycker det är ganska givet vad som väger tyngst...
Personligen tycker jag dock att det låter som ett synnerligen dåligt skämt...
Olagligt dessutom...
Och om det är fullt med folk på platsen så finns det ju vidare ingen som helst anledning till oro. Eller?...
För mig väger den personliga integriteten störst. Pepparspray är också olagligt om du inte har vapenlicens för det.SwedishAdvocate skrev:Å ena sidan... Å andra sidan...
Jag tycker det är ganska givet vad som väger tyngst...
Personlien tycker jag dock att det låter som ett synnerligen dåligt skämt...
Olagligt dessutom...
Och om det är fullt med folk på platsen så finns det ju vidare ingen som helst anledning till oro. Eller?...
Den som istället vill utföra överfall lägger en störningssändare vid tex en tunnel och väntar på att folk och system vant sig att uppkopplingen går ner där och sedan är bara att välja tillfälle.
Länge, om det är det enda den skall göra. Men om den skall göra det en hel dag så är nog batteriet slut länge innan du skall börja ge dig av hemåt framåt kvällskröken.SwedishAdvocate skrev:Ok.tor-ake skrev:Alla smartphones har sleep mode. Om de skulle köra processorn och radiokommunikationen hela tiden skulle batteriet inte räcka en hel dag. /...
Så här då:
Förutsatt att mobiltelefonen har ett fulladdat batteri: Om du talar om för din telefon att du vill att den ska logga din GPS-position... Hur länge klarar den av att göra det om du rör dig till fots eller med cykel/elsparkcykel?
Men igen, det går att komma runt genom att man definierar säkra och mindre säkra zoner och tider, så att telefonen avgör risknivå och går upp till högsta spårningsnivån när den detekterar att man är på väg från en plats till en annan. Som exempel kan du kolla Androids SDK-dokumentation om de olika nivåerna här https://developers.google.com/android/r ... H_ACCURACY
-
Mobiltelefoner fungerar ju i tunnelbanan, så på något sätt går det ju att lösa sådana här scenarior också…Svenssons skrev:.../ Den som istället vill utföra överfall lägger en störningssändare vid tex en tunnel och väntar på att folk och system vant sig att uppkopplingen går ner där och sedan är bara att välja tillfälle.
Och om det av någon anledning inte går:
Jag minns ett samtal om sådan här problematik som jag hade med en tjej i Lund för 15-20 år sedan. Vi bodde båda i den östra delen av Lund. Därifrån var det ca 2-3 km till centrum. Om hon skulle hem själv sent på kvällen med cykel tog hon aldrig den närmsta gång/cykelväg. Istället cyklade hon så snabbt hon kunde mitt i den upplysta biltrafiksvägen…
Det finns många i samhället som förhåller sig till en upplevd hotbild i sin dagliga vardag.
Om det nu är så att tunnlar skulle utgöra en svaghet i ett sådant här system så kommer alla att kunna vara medvetna om det. Då kan man t.ex. vänta tills det kommer någon som man kan ha sällskap med. En annan kvinna t.ex. Eller så kan man välja en annan väg.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.