Laddpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddpriser

Inlägg av Bjelke »

Hebbe skrev:
LarsL skrev:
Tror att elbilarna först slår igenom hos pendlare/villa ägare som kan ladda hemma och har en bit att åka. Där gäller det bara att förklara för folk att du behöver bara ladda hemma. Hemma kostar elen 60-80öre/kWh, vilket jag lite slarvigt kallar gratis :?
De gånger man laddar på snabbladdare är så få att kostnaden blir rätt oviktig. Det blir lite som p-avgiften i centrum för mig, det händer så sällan att jag är där att det inte spelar någon roll att det kostar 100kr att parkera, för det är ju gratis hemma där jag står mest.
Priset per kWh skiljer sig mellan de olika SUC, ibland avsevärt. Jag tycker att det vore just om man kunde ta samma pris över hela landet. Det borde väl inte vara omöjligt att komma fram till ett "snittpris" som administreras digitalt till samtliga SUC.
Att kunna ladda hemma för under 1:-/kWh är naturligtvis en förmån. Man kan bara undra hur länge det dröjer tills politikerna hitta på en skatt för denna "förmån".
Km-skatt har det ju pratats och utretts kring ganska länge nu, så på det viset är det ju bra att det debatteras
högljutt överallt om hur dyrt det är att ladda elbilar så kanske beslut i den riktningen dröjer ett bra tag till :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Recharge höjde sina priser den 1/11:
recharge_priser_1101.png
Nu är man tvåa(?) efter Tesla att göra en sänkning:
recharge_priser_1118.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

MrRun skrev:
Recharge höjde sina priser den 1/11:
recharge_priser_1101.png
Nu är man tvåa(?) efter Tesla att göra en sänkning:
recharge_priser_1118.png
Kallar man dem för normal-, snabb-, snabbare- och supersnabb-laddare?
Fantasifullt!
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Recharge? Är det samma som Fortum charge and drive? Kostar snabbladdning 6,30-6,80 kr på kwh på charge and drive, och 3,4 kr/kwh på vanlig sladd. Börjar bli riktigt rörigt med alla laddoperatörer. Tacka vet jag när det var gratis och ingenting behövdes för att starta laddningen. :| (Normalladdare 6 kr/ kwh, lägg av.) Nu kostar bensinen under 20 kr så laddning måste ner under 6 kr/kwh.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Swede1 skrev:
Recharge? Är det samma som Fortum charge and drive? Kostar snabbladdning 6,30-6,80 kr på kwh på charge and drive, och 3,4 kr/kwh på vanlig sladd. Börjar bli riktigt rörigt med alla laddoperatörer. Tacka vet jag när det var gratis och ingenting behövdes för att starta laddningen. :| (Normalladdare 6 kr/ kwh, lägg av.) Nu kostar bensinen under 20 kr så laddning måste ner under 6 kr/kwh.
Recharge är en egen operatör. Ofta vid McDonalds och även Preem men även på andra platser, såsom CK. Ganska välutbyggt söder om dalälven.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Varför ska man ladda med recharge när det är mycket billigare med fortum charge and drive?
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Swede1 skrev:
Varför ska man ladda med recharge när det är mycket billigare med fortum charge and drive?
Bekvämlighet kanske.
Eller om inget annat finns i närheten antar jag
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Gargamel skrev:
Swede1 skrev:
Bekvämlighet kanske.
Eller om inget annat finns i närheten antar jag
Recharge har ingen egen app, man är hänvisad till samarbetsappar, t.ex Fortums. Priserna ovan är dropin-priser som gäller vid kort- eller sms-betalning.
Screenshot_20221119_154635_Chrome.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar