Definitivt är det så att den yngre generationen introducerar mycket nytt. Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar. Förändringen går inte så fort som man kan tro om man betraktar den yngre generationen.taliz skrev:Jepp, redan barn i lågstadiet vet vad Tesla är.bonath skrev:Tror det är lite generationsfråga också.
Många är skeptiska men nyfikna på min Tesla och har många frågor.
Ungdomar o speciellt barn är helt klart positiva.
Stod vid ett blinkljus häromdagen när ett "gäng ungar" gick över gatan.
Applåder o tummen up från hela gänget, var nästan lite pinsamt...![]()
Många stora investerare använder sådan kännedom till sin vinning.
Tex var det pga att en delägare i ett stort investmentbolag noterade att hans dotter och hennes kompisar börjat använda en ny app väldigt mkt som de tidigt gick in med många miljarder i snapchat.
Ungar är bra på att visa framtiden helt enkelt.
BMW X6...
Moderator: Redaktion
Re: BMW X6...
Re: BMW X6...
taliz skrev:Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.4dy skrev:taliz skrev:
Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?
Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.
Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
Re: BMW X6...
Du menar man går från early adopter till laggard?Fredrik j skrev:Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3693
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW X6...
Dagens batterier fungerar tillräckligt bra för det stora flertalet bilister. Den förbättring jag ser som viktigast är att få ner prisnivån på batterierna. Man kan argumentera hur mycket man vill om TCO. Trots det är inköpspriset ett nålsöga för många personer. De har inte kapitalet, lånemöjligheterna eller utrymme i företagspolicyn för förmånsbilar. Då hjälper det inte att "bränslekostnaderna" är låga för elbilar.4dy skrev:taliz skrev:
Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?
Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Två andra flaskhalsar, som inte har med batterierna att göra, är laddmöjligheter hemma för de som bor i flerbostadshus, samt strulet med onödigt tillkrånglade betallösningar på publika laddplatser.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
BMW X6...
Det som är luddigt nu är självklart i efterhand.4dy skrev:taliz skrev:Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.4dy skrev:taliz skrev:
Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?
Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.
Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
En häst fanns det mat och vatten för överallt, den var billig i drift, hittade hem själv, alla visste hur man tog hand om dem, etc. En skrivmaskin var mkt billigare och enklare att använda än en dator, man behövde ingen ström heller. En knapptelefon mkt billigare, lättare att skriva på, smidigare, mkt bättre batteritid...
Allt sånt är bortglömt idag, men diskuterades flitigt då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW X6...
Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.taliz skrev:Du menar man går från early adopter till laggard?Fredrik j skrev:Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.
BMW X6...
Poängen var att det finns en anledning till att det främst är äldre som klassas som laggards.Fredrik j skrev:Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.taliz skrev:Du menar man går från early adopter till laggard?Fredrik j skrev:Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.
Man tenderar att bli mer konservativ och inte längre så nyfiken som äldre.
(Gäller givetvis långt ifrån alla)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW X6...
Ibland blir man förvånad när man kommer i kontakt med gammal teknik i ny tappning. Jag har en knapptelefon när jag jagar. Robust och enkel att manövrera med handskar på. Mest imponerande är batteritiden på 6-7dagar.taliz skrev:Det som är luddigt nu är självklart i efterhand.4dy skrev:taliz skrev:Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.4dy skrev:taliz skrev:
Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?
Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.
Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
En häst fanns det mat och vatten för överallt, den var billig i drift, hittade hem själv, alla visste hur man tog hand om dem, etc. En skrivmaskin var mkt billigare och enklare att använda än en dator, man behövde ingen ström heller. En knapptelefon mkt billigare, lättare att skriva på, smidigare, mkt bättre batteritid...
Allt sånt är bortglömt idag, men diskuterades flitigt då.
När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Re: BMW X6...
Gäller dom allra flesta skulle jag säga. Bara i varierande utsträckning. Vem vet, du kanske fortfarande tycker en model3 från 2019 är världens bästa bil om 15år...taliz skrev:Poängen var att det finns en anledning till att det främst är äldre som klassas som laggards.Fredrik j skrev:Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.taliz skrev:Du menar man går från early adopter till laggard?Fredrik j skrev:Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.
Man tenderar att bli mer konservativ och inte längre så nyfiken som äldre.
(Gäller givetvis långt ifrån alla)
BMW X6...
Så är det ju med mycket av ”det gamla”. Det som förr var nytta är nu istället nöje.Fredrik j skrev:När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Ånglokomotiv rullar på många ställen för folk tycker det är roligt.
Avgasbilar lär också fortsätta rulla runt som rena nöjesfordon på sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW X6...
Redan nu rullar det ju ganska många opraktiska och dyra avgasbilar. Ofta används dom till transport även om ägaren tillochmed har ett mer praktiskt alternativ.taliz skrev:Så är det ju med mycket av ”det gamla”. Det som förr var nytta är nu istället nöje.Fredrik j skrev:När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Ånglokomotiv rullar på många ställen för folk tycker det är roligt.
Avgasbilar lär också fortsätta rulla runt som rena nöjesfordon på sikt.
Re: BMW X6...
Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: BMW X6...
Ja, det finns förvisso höga skatter för konsumenter av fossila bränslen, men de subventioneras i andra änden med fullständigt ofattbara belopp.4dy skrev:Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Enligt IMF uppgick subventionerna till fossilbranschen under 2017 till "5.2 trillion USD", dvs c:a 50,000 miljarder SEK, eller motsvarade drygt 6.5% av jordens BNP...


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: BMW X6...
Anledningen till det är ju att vårt samhälle drivs på fossila bränslen. Tillgången till bensin, diesel är en förutsättning för dagens samhälle. Läs nu en gång till att jag skrev ”dagens samhälle”. Ofta pratas det ju som om allt detta eldande av olja under dom senaste 100åren bara varit till nackdel.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: BMW X6...
Fossila bränslen har absolut inte bara varit till nackdel, det är ju vad som har möjliggjort i sort sett alla mänskliga framsteg under de senaste 150 åren.Fredrik j skrev:Anledningen till det är ju att vårt samhälle drivs på fossila bränslen. Tillgången till bensin, diesel är en förutsättning för dagens samhälle. Läs nu en gång till att jag skrev ”dagens samhälle”. Ofta pratas det ju som om allt detta eldande av olja under dom senaste 100åren bara varit till nackdel.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.
Utan denna till synes outsinliga källa till högvärdig, billig energi hade förstås hela den industriella revolutionen varit omöjlig, och mänskligheten sannolikt fortfarande varit kvar i feodala jordbrukssamhällen. Vi hade iofs också möjligen sluppit förödande världskrig, iaf om man skall tro de som hävdar att i stort sett samtliga större konflikter under samma period egentligen har handlat om just tillgången till fossil energi.
Men jag tycker också det står helt klart att tiden för dessa bränslen nu definitivt är förbi, och att avvecklingen egentligen inte kan gå för fort.
Det finns inget barn i badvattnet kvar, det är bara smutsvattnet kvar, häll ut sk-n bara!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: BMW X6...
Nåja, en och annan galen diktator finns det väl inblandat i konflikterna.
Lek med tanken att fossila bränslen skulle förbjudas från 1 juli i år. Tror du det skulle gå smärtfritt? Lite längre övergångsperiod behöver vi nog ha. För det första behöver det finnas alternativ för alla behov och sen kommer ju inte det helt oviktiga med personliga preferenser.
Lek med tanken att fossila bränslen skulle förbjudas från 1 juli i år. Tror du det skulle gå smärtfritt? Lite längre övergångsperiod behöver vi nog ha. För det första behöver det finnas alternativ för alla behov och sen kommer ju inte det helt oviktiga med personliga preferenser.
Re: BMW X6...
Laddar du din knapptelefon med gasol menar du eller har du lite ved som nödlösning i din avgasbil idag? Sedan är det intressant hur du skulle kunna få ut så mycket energi från 500 gram gasol. Bryta några naturlagar? Ser det inte som sannolikt att framtidens elbilar har någon typ av avgasmotor.Fredrik j skrev:Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
Avgasbilar lär finnas även om 20 år men det kommer inte vara några av dagens vardagsbilar och de kommer vara en bråkdel av dagens antal. De kommer kanske plockas fram vid student eller bröllop och kommer i övrigt vara hobbyprojekt. Bränslet till dem kommer troligen vara mycket högre än idag pga kraftigt minskad produktion och tillgänglighet av fossila bränslen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW X6...
Jämförelsen med telefonen var att belysa hur gammal teknik i modern tappning kan överraska. Batteritiden överraskade iallafall mig.Svenssons skrev:Laddar du din knapptelefon med gasol menar du eller har du lite ved som nödlösning i din avgasbil idag? Sedan är det intressant hur du skulle kunna få ut så mycket energi från 500 gram gasol. Bryta några naturlagar? Ser det inte som sannolikt att framtidens elbilar har någon typ av avgasmotor.Fredrik j skrev:Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
Avgasbilar lär finnas även om 20 år men det kommer inte vara några av dagens vardagsbilar och de kommer vara en bråkdel av dagens antal. De kommer kanske plockas fram vid student eller bröllop och kommer i övrigt vara hobbyprojekt. Bränslet till dem kommer troligen vara mycket högre än idag pga kraftigt minskad produktion och tillgänglighet av fossila bränslen.
500 gram gasol innehåller ca 6 kWh. Läste i en artikel som Tibor skrivit att en model3 vill ha 1,4 kWh/mil.
Tänkte det kanske skulle minska med utvecklingen.
Vet ärligt talat inte var gränsen går när jag skulle sluta använda min Porsche till transport på sommaren. 25kr/liter kanske. 98 oktan kostade ju 18kr förra sommaren. Lite billigare nu.
Re: BMW X6...
Knapptelefon hade ju den batteritiden även för 20 år sedan innan de fick stora touchskärmar.Fredrik j skrev:
Jämförelsen med telefonen var att belysa hur gammal teknik i modern tappning kan överraska. Batteritiden överraskade iallafall mig.
500 gram gasol innehåller ca 6 kWh. Läste i en artikel som Tibor skrivit att en model3 vill ha 1,4 kWh/mil.
Tänkte det kanske skulle minska med utvecklingen.
Vet ärligt talat inte var gränsen går när jag skulle sluta använda min Porsche till transport på sommaren. 25kr/liter kanske. 98 oktan kostade ju 18kr förra sommaren. Lite billigare nu.
6kWh värmeenergi betyder inte 6kWh till rörelseenergi även ifall förbrukningen skulle minska men att man skulle kunna driva fram en bil på 40% mot idag. Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?Svenssons skrev:Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: BMW X6...
Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.FlyingBlue skrev:Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?Svenssons skrev:Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: BMW X6...
Men den gäller bara termiska processer.Svenssons skrev:Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.FlyingBlue skrev:Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?Svenssons skrev:Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: BMW X6...
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?FlyingBlue skrev:Men den gäller bara termiska processer.Svenssons skrev:Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.FlyingBlue skrev:Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?Svenssons skrev:Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: BMW X6...
Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: BMW X6...
I gammal god TCS-anda, jag tycker personligen att OT-diskussionen är extremt mycket mer intressant än stenåldersfordonet i rubrikenErxon skrev:Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options