BMW X6...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: BMW X6...

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
bonath skrev:
Tror det är lite generationsfråga också.
Många är skeptiska men nyfikna på min Tesla och har många frågor.
Ungdomar o speciellt barn är helt klart positiva.
Stod vid ett blinkljus häromdagen när ett "gäng ungar" gick över gatan.
Applåder o tummen up från hela gänget, var nästan lite pinsamt... :lol: 8-)
Jepp, redan barn i lågstadiet vet vad Tesla är.
Många stora investerare använder sådan kännedom till sin vinning.
Tex var det pga att en delägare i ett stort investmentbolag noterade att hans dotter och hennes kompisar börjat använda en ny app väldigt mkt som de tidigt gick in med många miljarder i snapchat.
Ungar är bra på att visa framtiden helt enkelt.
Definitivt är det så att den yngre generationen introducerar mycket nytt. Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar. Förändringen går inte så fort som man kan tro om man betraktar den yngre generationen.
4dy

Inlägg av 4dy »

taliz skrev:
4dy skrev:

Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?

Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.

Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.

Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Du menar man går från early adopter till laggard? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

4dy skrev:

Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?

Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Dagens batterier fungerar tillräckligt bra för det stora flertalet bilister. Den förbättring jag ser som viktigast är att få ner prisnivån på batterierna. Man kan argumentera hur mycket man vill om TCO. Trots det är inköpspriset ett nålsöga för många personer. De har inte kapitalet, lånemöjligheterna eller utrymme i företagspolicyn för förmånsbilar. Då hjälper det inte att "bränslekostnaderna" är låga för elbilar.
Två andra flaskhalsar, som inte har med batterierna att göra, är laddmöjligheter hemma för de som bor i flerbostadshus, samt strulet med onödigt tillkrånglade betallösningar på publika laddplatser.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

BMW X6...

Inlägg av taliz »

4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:

Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.

Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.

Elbilars problem är att fördelarna är ganska luddiga och alls inte lika självklara som t ex en dator över en skrivmaskin. Flera av fördelarna handlar dessutom om hänsyn till andra, vad gäller luftkvalitet, buller och koldioxidutsläpp. För vissa är det tilltalande, men inte för andra.
Det som är luddigt nu är självklart i efterhand.
En häst fanns det mat och vatten för överallt, den var billig i drift, hittade hem själv, alla visste hur man tog hand om dem, etc. En skrivmaskin var mkt billigare och enklare att använda än en dator, man behövde ingen ström heller. En knapptelefon mkt billigare, lättare att skriva på, smidigare, mkt bättre batteritid...
Allt sånt är bortglömt idag, men diskuterades flitigt då.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Samtidigt noterar jag, både på mig själv och mina barn att med stigande ålder tenderar man bli mer och mer lik sina föräldrar.
Allt behöver inte vara så extremt. Värderingar förändras med ålder.
Jag t.ex. inte lika teknikintresserad nu som jag var för 20år sedan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

BMW X6...

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Poängen var att det finns en anledning till att det främst är äldre som klassas som laggards.
Man tenderar att bli mer konservativ och inte längre så nyfiken som äldre.
(Gäller givetvis långt ifrån alla)

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
4dy skrev:
taliz skrev:
4dy skrev:

Det som är luddigt nu är självklart i efterhand.
En häst fanns det mat och vatten för överallt, den var billig i drift, hittade hem själv, alla visste hur man tog hand om dem, etc. En skrivmaskin var mkt billigare och enklare att använda än en dator, man behövde ingen ström heller. En knapptelefon mkt billigare, lättare att skriva på, smidigare, mkt bättre batteritid...
Allt sånt är bortglömt idag, men diskuterades flitigt då.
Ibland blir man förvånad när man kommer i kontakt med gammal teknik i ny tappning. Jag har en knapptelefon när jag jagar. Robust och enkel att manövrera med handskar på. Mest imponerande är batteritiden på 6-7dagar.
När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Poängen var att det finns en anledning till att det främst är äldre som klassas som laggards.
Man tenderar att bli mer konservativ och inte längre så nyfiken som äldre.
(Gäller givetvis långt ifrån alla)
Gäller dom allra flesta skulle jag säga. Bara i varierande utsträckning. Vem vet, du kanske fortfarande tycker en model3 från 2019 är världens bästa bil om 15år...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

BMW X6...

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
När det gäller hästar så är det ju användningsområdet som ändrats. Hästar finns ju som bekant fortfarande kvar i samhället.
Så är det ju med mycket av ”det gamla”. Det som förr var nytta är nu istället nöje.
Ånglokomotiv rullar på många ställen för folk tycker det är roligt.
Avgasbilar lär också fortsätta rulla runt som rena nöjesfordon på sikt.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Så är det ju med mycket av ”det gamla”. Det som förr var nytta är nu istället nöje.
Ånglokomotiv rullar på många ställen för folk tycker det är roligt.
Avgasbilar lär också fortsätta rulla runt som rena nöjesfordon på sikt.
Redan nu rullar det ju ganska många opraktiska och dyra avgasbilar. Ofta används dom till transport även om ägaren tillochmed har ett mer praktiskt alternativ.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

4dy skrev:
Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Ja, det finns förvisso höga skatter för konsumenter av fossila bränslen, men de subventioneras i andra änden med fullständigt ofattbara belopp.

Enligt IMF uppgick subventionerna till fossilbranschen under 2017 till "5.2 trillion USD", dvs c:a 50,000 miljarder SEK, eller motsvarade drygt 6.5% av jordens BNP... :shock: :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Anledningen till det är ju att vårt samhälle drivs på fossila bränslen. Tillgången till bensin, diesel är en förutsättning för dagens samhälle. Läs nu en gång till att jag skrev ”dagens samhälle”. Ofta pratas det ju som om allt detta eldande av olja under dom senaste 100åren bara varit till nackdel.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Anledningen till det är ju att vårt samhälle drivs på fossila bränslen. Tillgången till bensin, diesel är en förutsättning för dagens samhälle. Läs nu en gång till att jag skrev ”dagens samhälle”. Ofta pratas det ju som om allt detta eldande av olja under dom senaste 100åren bara varit till nackdel.
Det är dags att förändra men man får vara försiktig så man inte kastar ut barnet med badvattnet.
Fossila bränslen har absolut inte bara varit till nackdel, det är ju vad som har möjliggjort i sort sett alla mänskliga framsteg under de senaste 150 åren.

Utan denna till synes outsinliga källa till högvärdig, billig energi hade förstås hela den industriella revolutionen varit omöjlig, och mänskligheten sannolikt fortfarande varit kvar i feodala jordbrukssamhällen. Vi hade iofs också möjligen sluppit förödande världskrig, iaf om man skall tro de som hävdar att i stort sett samtliga större konflikter under samma period egentligen har handlat om just tillgången till fossil energi.

Men jag tycker också det står helt klart att tiden för dessa bränslen nu definitivt är förbi, och att avvecklingen egentligen inte kan gå för fort.

Det finns inget barn i badvattnet kvar, det är bara smutsvattnet kvar, häll ut sk-n bara! :D

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nåja, en och annan galen diktator finns det väl inblandat i konflikterna.
Lek med tanken att fossila bränslen skulle förbjudas från 1 juli i år. Tror du det skulle gå smärtfritt? Lite längre övergångsperiod behöver vi nog ha. För det första behöver det finnas alternativ för alla behov och sen kommer ju inte det helt oviktiga med personliga preferenser.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Kanske är min upplevelse av knappmobiltelefonen idag liknande den som elbilisten 2030 kanske upplever när man i den nya elbilen kan koppla in en 500g gasolflaska från Biltemas och köra 6-7mil som nödlösning.
Laddar du din knapptelefon med gasol menar du eller har du lite ved som nödlösning i din avgasbil idag? Sedan är det intressant hur du skulle kunna få ut så mycket energi från 500 gram gasol. Bryta några naturlagar? Ser det inte som sannolikt att framtidens elbilar har någon typ av avgasmotor.

Avgasbilar lär finnas även om 20 år men det kommer inte vara några av dagens vardagsbilar och de kommer vara en bråkdel av dagens antal. De kommer kanske plockas fram vid student eller bröllop och kommer i övrigt vara hobbyprojekt. Bränslet till dem kommer troligen vara mycket högre än idag pga kraftigt minskad produktion och tillgänglighet av fossila bränslen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Laddar du din knapptelefon med gasol menar du eller har du lite ved som nödlösning i din avgasbil idag? Sedan är det intressant hur du skulle kunna få ut så mycket energi från 500 gram gasol. Bryta några naturlagar? Ser det inte som sannolikt att framtidens elbilar har någon typ av avgasmotor.

Avgasbilar lär finnas även om 20 år men det kommer inte vara några av dagens vardagsbilar och de kommer vara en bråkdel av dagens antal. De kommer kanske plockas fram vid student eller bröllop och kommer i övrigt vara hobbyprojekt. Bränslet till dem kommer troligen vara mycket högre än idag pga kraftigt minskad produktion och tillgänglighet av fossila bränslen.
Jämförelsen med telefonen var att belysa hur gammal teknik i modern tappning kan överraska. Batteritiden överraskade iallafall mig.

500 gram gasol innehåller ca 6 kWh. Läste i en artikel som Tibor skrivit att en model3 vill ha 1,4 kWh/mil.
Tänkte det kanske skulle minska med utvecklingen.

Vet ärligt talat inte var gränsen går när jag skulle sluta använda min Porsche till transport på sommaren. 25kr/liter kanske. 98 oktan kostade ju 18kr förra sommaren. Lite billigare nu.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Jämförelsen med telefonen var att belysa hur gammal teknik i modern tappning kan överraska. Batteritiden överraskade iallafall mig.

500 gram gasol innehåller ca 6 kWh. Läste i en artikel som Tibor skrivit att en model3 vill ha 1,4 kWh/mil.
Tänkte det kanske skulle minska med utvecklingen.

Vet ärligt talat inte var gränsen går när jag skulle sluta använda min Porsche till transport på sommaren. 25kr/liter kanske. 98 oktan kostade ju 18kr förra sommaren. Lite billigare nu.
Knapptelefon hade ju den batteritiden även för 20 år sedan innan de fick stora touchskärmar.

6kWh värmeenergi betyder inte 6kWh till rörelseenergi även ifall förbrukningen skulle minska men att man skulle kunna driva fram en bil på 40% mot idag. Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

Svenssons skrev:
Du lär behöva bryta naturlagar för att kunna driva en bil på 6 kWh värmeenergi.
Vilka naturlagar skulle men redan ha brutit menar du?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
Termodynamikens andra tex. Det är nog den som flest vill bryta mot.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

Svenssons skrev:
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
Men den gäller bara termiska processer.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
FlyingBlue skrev:
Svenssons skrev:
Men den gäller bara termiska processer.
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Erxon skrev:
Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....
I gammal god TCS-anda, jag tycker personligen att OT-diskussionen är extremt mycket mer intressant än stenåldersfordonet i rubriken :D :D

/fth
Skriv svar