Vad menar du med att det skulle vara ett varningstecken menar du?Dinsdale skrev: ↑08 sep 2024 09:17Vill minnas att kostnaden för att byta glastak på model 3 är precis under självrisken (vilket är ett varningstecken, det betyder att glastaket ofta byts) men på Y tror jag det kostade precis över självrisken.Carlsson skrev: ↑08 sep 2024 08:37Jag tror de menar att om man får en vagnskada som kostat 11 000 att reparera så utgår ingen självrisk eftersom det är billigare att betala själv snarare än att ta det på självrisken som är 14 000. I detta fall kickar SBM inte in; det finns ingen självrisk att ersätta.TeslaLeo skrev: ↑08 sep 2024 01:52Det får du gärna förtydliga. Jag har lusläst villkoren och SBM försäkring ”Bil Total” ska ta självrisken. Upp till 20 000kr, och oavsett om det gäller vagnskadegaranti eller halvförsäkring, t ex glasskada(som i mitt fall ligger hos LF).
https://www.sbmforsakring.se/forsakring ... -bil-total
Det är väl samma med kostnaden att byta tak va? Att kostnaden på att byta ligger precis under självrisk? Eller minns jag fel? Kanske va tvärtom?
För övrigt är Tesla det märke som har högst självrisk på vagnskadan, normalt är 3-5000 kr läste jag nånstans. Ett sätt för dem att spara pengar men ändå på pappret erbjuda vagnskadegaranti som alla andra.
Självriskreducering vagnskadegaranti
Moderator: Redaktion
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Så är det ju absolut ja. Detsamma gäller ju en vanlig försäkring. Är priset för att reparera skadan lägre än självrisk är det dumt att nyttja försäkringen.Carlsson skrev: ↑08 sep 2024 08:37Jag tror de menar att om man får en vagnskada som kostat 11 000 att reparera så utgår ingen självrisk eftersom det är billigare att betala själv snarare än att ta det på självrisken som är 14 000. I detta fall kickar SBM inte in; det finns ingen självrisk att ersätta.TeslaLeo skrev: ↑08 sep 2024 01:52Det får du gärna förtydliga. Jag har lusläst villkoren och SBM försäkring ”Bil Total” ska ta självrisken. Upp till 20 000kr, och oavsett om det gäller vagnskadegaranti eller halvförsäkring, t ex glasskada(som i mitt fall ligger hos LF).Tellus skrev: ↑04 sep 2024 09:09Skador som kostar från 1kr upp till 13999kr täcks väl ej av dessa extraförsäkringar, som framgår högre upp i tråden.
https://www.sbmforsakring.se/forsakring ... -bil-total
Det är väl samma med kostnaden att byta tak va? Att kostnaden på att byta ligger precis under självrisk? Eller minns jag fel? Kanske va tvärtom?
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Ska man förstå det som att försäkringsbolaget inte ens tar i en skada som ligger under självrisken? Att det de facto inte blir en försäkringsfråga?
Har aldrig funderat på det här förut. Skulle tro att det med mig är rätt många som sett det som att man aldrig kommer att behöva betala nåt vid en skada eftersom man har en självriskförsäkring. Det där hålet i försäkringen är nog inte så säkert att alla insett finns.
Då är det alltså bäst att leta efter en försäkring med väldigt låg självrisk och betala lite extra för det.
Har aldrig funderat på det här förut. Skulle tro att det med mig är rätt många som sett det som att man aldrig kommer att behöva betala nåt vid en skada eftersom man har en självriskförsäkring. Det där hålet i försäkringen är nog inte så säkert att alla insett finns.
Då är det alltså bäst att leta efter en försäkring med väldigt låg självrisk och betala lite extra för det.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Tyvärr kan man nog få betala ganska mkt för det. Speciellt om man har tur och inte råkar ut för ngt.Jerker skrev: ↑08 sep 2024 15:12Ska man förstå det som att försäkringsbolaget inte ens tar i en skada som ligger under självrisken? Att det de facto inte blir en försäkringsfråga?
Har aldrig funderat på det här förut. Skulle tro att det med mig är rätt många som sett det som att man aldrig kommer att behöva betala nåt vid en skada eftersom man har en självriskförsäkring. Det där hålet i försäkringen är nog inte så säkert att alla insett finns.
Då är det alltså bäst att leta efter en försäkring med väldigt låg självrisk och betala lite extra för det.
Tesla MYLR -23
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Nej så är det ju inte. Försäkringsbolaget tar i skadan ändå. Man kan alltid få sin bil lagad på försäkringen men om reparationen inte når upp till självrisken betalar man bara den faktiska kostnaden. Reparationen sker fortfarande i försäkringsbolagets regi.Jerker skrev: ↑08 sep 2024 15:12Ska man förstå det som att försäkringsbolaget inte ens tar i en skada som ligger under självrisken? Att det de facto inte blir en försäkringsfråga?
Har aldrig funderat på det här förut. Skulle tro att det med mig är rätt många som sett det som att man aldrig kommer att behöva betala nåt vid en skada eftersom man har en självriskförsäkring. Det där hålet i försäkringen är nog inte så säkert att alla insett finns.
Då är det alltså bäst att leta efter en försäkring med väldigt låg självrisk och betala lite extra för det.
Ibland kan det ju finns mer skador som inte syntes vid skadebesiktningen och kan man behöva försäkringen.
Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan jobbet är klart.
Jag har själv gjort så här både med IF och Länsförsäkringar vid skada.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Oj, ny info för mig. Vad bra.Fredrik j skrev: ↑09 sep 2024 08:09Nej så är det ju inte. Försäkringsbolaget tar i skadan ändå. Man kan alltid få sin bil lagad på försäkringen men om reparationen inte når upp till självrisken betalar man bara den faktiska kostnaden. Reparationen sker fortfarande i försäkringsbolagets regi.Jerker skrev: ↑08 sep 2024 15:12Ska man förstå det som att försäkringsbolaget inte ens tar i en skada som ligger under självrisken? Att det de facto inte blir en försäkringsfråga?
Har aldrig funderat på det här förut. Skulle tro att det med mig är rätt många som sett det som att man aldrig kommer att behöva betala nåt vid en skada eftersom man har en självriskförsäkring. Det där hålet i försäkringen är nog inte så säkert att alla insett finns.
Då är det alltså bäst att leta efter en försäkring med väldigt låg självrisk och betala lite extra för det.
Ibland kan det ju finns mer skador som inte syntes vid skadebesiktningen och kan man behöva försäkringen.
Man vet ju inte vad det kommer att kosta innan jobbet är klart.
Jag har själv gjort så här både med IF och Länsförsäkringar vid skada.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Bumpar denna tråd....Jag har grottat i detta vad som händer om jag råkar utför en skada som understigen vagnskadegarantisjälvrisken (på Tesla 3 är den alltså inkl moms 16 687kr om jag läst rätt!?).
Bra försäkringar har självriskeliminering eller reducering. Detta innebär i många fall 0kr vid djurkollision, dvs att försäkringen täcker hela självrisken samt bidrag till självrisken vid vanlig vagnskada.
So far so good, men läser man vidare i villkoren står det oftast att det täcker vagnskadegarantisjälvrisken och om skadekostnaden då understiger självrisken blir det inte ett ärende på vagnskadegarantin och du betalar själv hela kostnaden och får då inte ersättning på försäkringen!?
Som jag drar slutsatsen är det då så att jag smäller med mindre vilt och skadan kostar 15 000kr är det jag som står jag där med en faktura att betala själv på 15 000kr.
Hade jag istället smällt med lite större djur och skadan hade kostat mig 20 000kr hade vagnskadegarantin kickat in med en självrisk på 16 687kr. Denna självrisk ersätts av min egen tecknade försäkring med tillägg enligt ovan och det blir 0kr för mig att betala...
Finns det något försäkringsbolag som har andra villkor än ovan, så jag kan vara säker på om jag själv ska betala eller inte? Dvs att det inte ligger i händerna på verkstaden om dem sätter en kostnad på jobbet som understiger självrisken eller inte?
Sammanfattningsvis att det fungerar på detta sätt känns ju mycket frustrerande och en stor osäkerhet för oss konsumenter vid olika skadetillfällen där jag inte vet om kostnaden blir 0kr eller exempelvis 15 000kr för mig att betala. Känns ju skevt att desto mer skadad bilen blir ju säkrare kan du vara att kostnaden för dig blir 0kr!
Bra försäkringar har självriskeliminering eller reducering. Detta innebär i många fall 0kr vid djurkollision, dvs att försäkringen täcker hela självrisken samt bidrag till självrisken vid vanlig vagnskada.
So far so good, men läser man vidare i villkoren står det oftast att det täcker vagnskadegarantisjälvrisken och om skadekostnaden då understiger självrisken blir det inte ett ärende på vagnskadegarantin och du betalar själv hela kostnaden och får då inte ersättning på försäkringen!?
Som jag drar slutsatsen är det då så att jag smäller med mindre vilt och skadan kostar 15 000kr är det jag som står jag där med en faktura att betala själv på 15 000kr.
Hade jag istället smällt med lite större djur och skadan hade kostat mig 20 000kr hade vagnskadegarantin kickat in med en självrisk på 16 687kr. Denna självrisk ersätts av min egen tecknade försäkring med tillägg enligt ovan och det blir 0kr för mig att betala...
Finns det något försäkringsbolag som har andra villkor än ovan, så jag kan vara säker på om jag själv ska betala eller inte? Dvs att det inte ligger i händerna på verkstaden om dem sätter en kostnad på jobbet som understiger självrisken eller inte?
Sammanfattningsvis att det fungerar på detta sätt känns ju mycket frustrerande och en stor osäkerhet för oss konsumenter vid olika skadetillfällen där jag inte vet om kostnaden blir 0kr eller exempelvis 15 000kr för mig att betala. Känns ju skevt att desto mer skadad bilen blir ju säkrare kan du vara att kostnaden för dig blir 0kr!
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
På LF kan man teckna halvförsäkring samt MER-försäkring som täcker djurkollision (tror självrisken är 1000 kr). Det passar då bra som komplement till Teslas vagnskadegaranti.espo skrev: ↑23 dec 2024 14:37Bumpar denna tråd....Jag har grottat i detta vad som händer om jag råkar utför en skada som understigen vagnskadegarantisjälvrisken (på Tesla 3 är den alltså inkl moms 16 687kr om jag läst rätt!?).
Bra försäkringar har självriskeliminering eller reducering. Detta innebär i många fall 0kr vid djurkollision, dvs att försäkringen täcker hela självrisken samt bidrag till självrisken vid vanlig vagnskada.
So far so good, men läser man vidare i villkoren står det oftast att det täcker vagnskadegarantisjälvrisken och om skadekostnaden då understiger självrisken blir det inte ett ärende på vagnskadegarantin och du betalar själv hela kostnaden och får då inte ersättning på försäkringen!?
Som jag drar slutsatsen är det då så att jag smäller med mindre vilt och skadan kostar 15 000kr är det jag som står jag där med en faktura att betala själv på 15 000kr.
Hade jag istället smällt med lite större djur och skadan hade kostat mig 20 000kr hade vagnskadegarantin kickat in med en självrisk på 16 687kr. Denna självrisk ersätts av min egen tecknade försäkring med tillägg enligt ovan och det blir 0kr för mig att betala...
Finns det något försäkringsbolag som har andra villkor än ovan, så jag kan vara säker på om jag själv ska betala eller inte? Dvs att det inte ligger i händerna på verkstaden om dem sätter en kostnad på jobbet som understiger självrisken eller inte?
Sammanfattningsvis att det fungerar på detta sätt känns ju mycket frustrerande och en stor osäkerhet för oss konsumenter vid olika skadetillfällen där jag inte vet om kostnaden blir 0kr eller exempelvis 15 000kr för mig att betala. Känns ju skevt att desto mer skadad bilen blir ju säkrare kan du vara att kostnaden för dig blir 0kr!
Vad jag minns behövde man teckna helförsäkring på exempelvis TryggHansa för att kunna få med djurkollision.
Detta, tillsammans med prisbilden, var anledningen att jag valde LF.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Jag har LF men valde sen också att teckna en extra försäkring hos SBM för 100kr/mån första tre åren eftersom Teslas självrisk hos TH på vagnskada är så sjuk (14 000kr).pefreli skrev: ↑26 dec 2024 10:36På LF kan man teckna halvförsäkring samt MER-försäkring som täcker djurkollision (tror självrisken är 1000 kr). Det passar då bra som komplement till Teslas vagnskadegaranti.espo skrev: ↑23 dec 2024 14:37Bumpar denna tråd....Jag har grottat i detta vad som händer om jag råkar utför en skada som understigen vagnskadegarantisjälvrisken (på Tesla 3 är den alltså inkl moms 16 687kr om jag läst rätt!?).
Bra försäkringar har självriskeliminering eller reducering. Detta innebär i många fall 0kr vid djurkollision, dvs att försäkringen täcker hela självrisken samt bidrag till självrisken vid vanlig vagnskada.
So far so good, men läser man vidare i villkoren står det oftast att det täcker vagnskadegarantisjälvrisken och om skadekostnaden då understiger självrisken blir det inte ett ärende på vagnskadegarantin och du betalar själv hela kostnaden och får då inte ersättning på försäkringen!?
Som jag drar slutsatsen är det då så att jag smäller med mindre vilt och skadan kostar 15 000kr är det jag som står jag där med en faktura att betala själv på 15 000kr.
Hade jag istället smällt med lite större djur och skadan hade kostat mig 20 000kr hade vagnskadegarantin kickat in med en självrisk på 16 687kr. Denna självrisk ersätts av min egen tecknade försäkring med tillägg enligt ovan och det blir 0kr för mig att betala...
Finns det något försäkringsbolag som har andra villkor än ovan, så jag kan vara säker på om jag själv ska betala eller inte? Dvs att det inte ligger i händerna på verkstaden om dem sätter en kostnad på jobbet som understiger självrisken eller inte?
Sammanfattningsvis att det fungerar på detta sätt känns ju mycket frustrerande och en stor osäkerhet för oss konsumenter vid olika skadetillfällen där jag inte vet om kostnaden blir 0kr eller exempelvis 15 000kr för mig att betala. Känns ju skevt att desto mer skadad bilen blir ju säkrare kan du vara att kostnaden för dig blir 0kr!
Vad jag minns behövde man teckna helförsäkring på exempelvis TryggHansa för att kunna få med djurkollision.
Detta, tillsammans med prisbilden, var anledningen att jag valde LF.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Har kollat på SBM också men när jag läste villkoren gäller den enbart om skadekostnaden överstiger självrisken. Funkar alltså inte på parkeringsskador, mindre djurkollision och dylikt.TeslaLeo skrev: ↑26 dec 2024 11:06Jag har LF men valde sen också att teckna en extra försäkring hos SBM för 100kr/mån första tre åren eftersom Teslas självrisk hos TH på vagnskada är så sjuk (14 000kr).pefreli skrev: ↑26 dec 2024 10:36På LF kan man teckna halvförsäkring samt MER-försäkring som täcker djurkollision (tror självrisken är 1000 kr). Det passar då bra som komplement till Teslas vagnskadegaranti.espo skrev: ↑23 dec 2024 14:37Bumpar denna tråd....Jag har grottat i detta vad som händer om jag råkar utför en skada som understigen vagnskadegarantisjälvrisken (på Tesla 3 är den alltså inkl moms 16 687kr om jag läst rätt!?).
Bra försäkringar har självriskeliminering eller reducering. Detta innebär i många fall 0kr vid djurkollision, dvs att försäkringen täcker hela självrisken samt bidrag till självrisken vid vanlig vagnskada.
So far so good, men läser man vidare i villkoren står det oftast att det täcker vagnskadegarantisjälvrisken och om skadekostnaden då understiger självrisken blir det inte ett ärende på vagnskadegarantin och du betalar själv hela kostnaden och får då inte ersättning på försäkringen!?
Som jag drar slutsatsen är det då så att jag smäller med mindre vilt och skadan kostar 15 000kr är det jag som står jag där med en faktura att betala själv på 15 000kr.
Hade jag istället smällt med lite större djur och skadan hade kostat mig 20 000kr hade vagnskadegarantin kickat in med en självrisk på 16 687kr. Denna självrisk ersätts av min egen tecknade försäkring med tillägg enligt ovan och det blir 0kr för mig att betala...
Finns det något försäkringsbolag som har andra villkor än ovan, så jag kan vara säker på om jag själv ska betala eller inte? Dvs att det inte ligger i händerna på verkstaden om dem sätter en kostnad på jobbet som understiger självrisken eller inte?
Sammanfattningsvis att det fungerar på detta sätt känns ju mycket frustrerande och en stor osäkerhet för oss konsumenter vid olika skadetillfällen där jag inte vet om kostnaden blir 0kr eller exempelvis 15 000kr för mig att betala. Känns ju skevt att desto mer skadad bilen blir ju säkrare kan du vara att kostnaden för dig blir 0kr!
Vad jag minns behövde man teckna helförsäkring på exempelvis TryggHansa för att kunna få med djurkollision.
Detta, tillsammans med prisbilden, var anledningen att jag valde LF.
Byte av glastak tror jag också ligger under självrisken, men jag kan ha fel.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Det är väl bara tilläggsförsäkringarna som erbjuds om man har halvförsäkring i samma bolag som vagnskadegarantin ligger hos som det blir lägre självrisk? Så var/är det hos volvia.pefreli skrev: ↑26 dec 2024 13:55Har kollat på SBM också men när jag läste villkoren gäller den enbart om skadekostnaden överstiger självrisken. Funkar alltså inte på parkeringsskador, mindre djurkollision och dylikt.TeslaLeo skrev: ↑26 dec 2024 11:06Jag har LF men valde sen också att teckna en extra försäkring hos SBM för 100kr/mån första tre åren eftersom Teslas självrisk hos TH på vagnskada är så sjuk (14 000kr).pefreli skrev: ↑26 dec 2024 10:36På LF kan man teckna halvförsäkring samt MER-försäkring som täcker djurkollision (tror självrisken är 1000 kr). Det passar då bra som komplement till Teslas vagnskadegaranti.espo skrev: ↑23 dec 2024 14:37Bumpar denna tråd....Jag har grottat i detta vad som händer om jag råkar utför en skada som understigen vagnskadegarantisjälvrisken (på Tesla 3 är den alltså inkl moms 16 687kr om jag läst rätt!?).
Bra försäkringar har självriskeliminering eller reducering. Detta innebär i många fall 0kr vid djurkollision, dvs att försäkringen täcker hela självrisken samt bidrag till självrisken vid vanlig vagnskada.
So far so good, men läser man vidare i villkoren står det oftast att det täcker vagnskadegarantisjälvrisken och om skadekostnaden då understiger självrisken blir det inte ett ärende på vagnskadegarantin och du betalar själv hela kostnaden och får då inte ersättning på försäkringen!?
Som jag drar slutsatsen är det då så att jag smäller med mindre vilt och skadan kostar 15 000kr är det jag som står jag där med en faktura att betala själv på 15 000kr.
Hade jag istället smällt med lite större djur och skadan hade kostat mig 20 000kr hade vagnskadegarantin kickat in med en självrisk på 16 687kr. Denna självrisk ersätts av min egen tecknade försäkring med tillägg enligt ovan och det blir 0kr för mig att betala...
Finns det något försäkringsbolag som har andra villkor än ovan, så jag kan vara säker på om jag själv ska betala eller inte? Dvs att det inte ligger i händerna på verkstaden om dem sätter en kostnad på jobbet som understiger självrisken eller inte?
Sammanfattningsvis att det fungerar på detta sätt känns ju mycket frustrerande och en stor osäkerhet för oss konsumenter vid olika skadetillfällen där jag inte vet om kostnaden blir 0kr eller exempelvis 15 000kr för mig att betala. Känns ju skevt att desto mer skadad bilen blir ju säkrare kan du vara att kostnaden för dig blir 0kr!
Vad jag minns behövde man teckna helförsäkring på exempelvis TryggHansa för att kunna få med djurkollision.
Detta, tillsammans med prisbilden, var anledningen att jag valde LF.
Byte av glastak tror jag också ligger under självrisken, men jag kan ha fel.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Om en skada inte når upp i självriskbeloppet så kommer försäkringen ALDRIG att kicka in. Och då kommer inte eventuell självriskeliminering heller göra det.
Förr låg Model 3-taket precis under självrisken i kostnad för byte men Model Y låg över. Nu tror jag priserna ökat så båda ligger över.
Förr låg Model 3-taket precis under självrisken i kostnad för byte men Model Y låg över. Nu tror jag priserna ökat så båda ligger över.
Model Y LR AWD 2022
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
När jag kollade byte av glastak på model 3 så sent som för nån månad sen (inför bilbyte) fick jag en prisuppgift som låg väl över självrisken. Nu fick jag uppgiften muntligt över telefon så jag minns den tyvärr inte, men helt klart att det gick att byta tak mot självrisk på vagnskadegarantin.jonasl skrev: ↑26 dec 2024 15:15Om en skada inte når upp i självriskbeloppet så kommer försäkringen ALDRIG att kicka in. Och då kommer inte eventuell självriskeliminering heller göra det.
Förr låg Model 3-taket precis under självrisken i kostnad för byte men Model Y låg över. Nu tror jag priserna ökat så båda ligger över.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.espo skrev: ↑28 dec 2024 11:57Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.TeslaLeo skrev: ↑28 dec 2024 12:13Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.espo skrev: ↑28 dec 2024 11:57Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
När jag använde Volvos kostade det 7500kr. Med plusförsäkring blev det 4500manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:14Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.TeslaLeo skrev: ↑28 dec 2024 12:13Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.espo skrev: ↑28 dec 2024 11:57Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Mm men då var det på en bil som kostade typ hälften mot en Tesla, right?Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 12:34När jag använde Volvos kostade det 7500kr. Med plusförsäkring blev det 4500manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:14Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.TeslaLeo skrev: ↑28 dec 2024 12:13Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.espo skrev: ↑28 dec 2024 11:57Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Blir lite äpplen och päron.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Ok. Så det varierar på Tesla beroende på modell?manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:48Mm men då var det på en bil som kostade typ hälften mot en Tesla, right?Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 12:34När jag använde Volvos kostade det 7500kr. Med plusförsäkring blev det 4500manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:14Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.TeslaLeo skrev: ↑28 dec 2024 12:13Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.espo skrev: ↑28 dec 2024 11:57Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Blir lite äpplen och päron.
Vilken modell är det som kostar 13700kr då?
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Poängen var att Tesla aldrig sålt bilar till så låga priser som Volvo, så jämförelsen haltar.Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 13:20Ok. Så det varierar på Tesla beroende på modell?manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:48Mm men då var det på en bil som kostade typ hälften mot en Tesla, right?Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 12:34När jag använde Volvos kostade det 7500kr. Med plusförsäkring blev det 4500manneson skrev: ↑28 dec 2024 12:14Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.TeslaLeo skrev: ↑28 dec 2024 12:13
Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Blir lite äpplen och päron.
Vilken modell är det som kostar 13700kr då?
Med det sagt får jag ungefär halva försäkringskostnaden på en PS2 vs en Model 3.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Känns som Volvos genomsnittspris har gått upp. En xc60 hybrid (som väl är storsäljaren) kostar ju över 600’. En Model y är ju billigare.manneson skrev: ↑28 dec 2024 13:32Poängen var att Tesla aldrig sålt bilar till så låga priser som Volvo, så jämförelsen haltar.
Med det sagt får jag ungefär halva försäkringskostnaden på en PS2 vs en Model 3.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Mm men din Volvo var inte direkt ny va?Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 13:37Känns som Volvos genomsnittspris har gått upp. En xc60 hybrid (som väl är storsäljaren) kostar ju över 600’. En Model y är ju billigare.manneson skrev: ↑28 dec 2024 13:32Poängen var att Tesla aldrig sålt bilar till så låga priser som Volvo, så jämförelsen haltar.
Med det sagt får jag ungefär halva försäkringskostnaden på en PS2 vs en Model 3.
Skulle tippa på att deras självrisk också ökat.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Det var en 2018. Jag har den inte kvar längre. Kollade upp vilken självrisk jag har på min polestar2. 10000kr.manneson skrev: ↑28 dec 2024 13:41Mm men din Volvo var inte direkt ny va?Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 13:37Känns som Volvos genomsnittspris har gått upp. En xc60 hybrid (som väl är storsäljaren) kostar ju över 600’. En Model y är ju billigare.
Skulle tippa på att deras självrisk också ökat.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Re: Självriskreducering vagnskadegaranti
Så kan det ju vara med försäkringar.pejvic skrev: ↑28 dec 2024 13:46Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.