Re: Zeekr 7X
Postat: 17 jun 2025 12:00
Zeekr 7x gruppen är det Facebook ? Har inte Facebook och ingen lust att skaffa men tack för svar
Att be folk som sin leveranstid är rätt meningslöst då de flesta beställde i vintras och bilarna började levereras i maj.
Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Hämtade min idag. Hade ju utlovat laddtest på 500kw men lyckades inte köra ner den tillräckligt under kvällen. Nya försök senare i veckanimprowise skrev: ↑17 jun 2025 21:22Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Påstods även att paketen som nu ingår "gratis" kommer börja kosta från månadsskiftet, det tror jag vad jag vill om med tanke på att jag fått samma svar sen typ i mars och jag tvivlar på att marknaden blivit så mycket bättre sen dess.
Härligt, grattis till digJedimind skrev: ↑17 jun 2025 23:15Hämtade min idag. Hade ju utlovat laddtest på 500kw men lyckades inte köra ner den tillräckligt under kvällen. Nya försök senare i veckanimprowise skrev: ↑17 jun 2025 21:22Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Påstods även att paketen som nu ingår "gratis" kommer börja kosta från månadsskiftet, det tror jag vad jag vill om med tanke på att jag fått samma svar sen typ i mars och jag tvivlar på att marknaden blivit så mycket bättre sen dess.
Bilen känns riktigt bra, supernöjd verkligen.
Är laddaren begränsad till 650V?MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 06:04Härligt, grattis till digJedimind skrev: ↑17 jun 2025 23:15Hämtade min idag. Hade ju utlovat laddtest på 500kw men lyckades inte köra ner den tillräckligt under kvällen. Nya försök senare i veckanimprowise skrev: ↑17 jun 2025 21:22Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Påstods även att paketen som nu ingår "gratis" kommer börja kosta från månadsskiftet, det tror jag vad jag vill om med tanke på att jag fått samma svar sen typ i mars och jag tvivlar på att marknaden blivit så mycket bättre sen dess.
Bilen känns riktigt bra, supernöjd verkligen..
Är väldigt intresserad av ditt test på 500kW, jag tror inte laddaren kan ge 500kW vid 650V. Det är troligen 500kW vid 1000V. Dvs du kommer maxa typ 325kW på en ”500kW” laddare, otroligt vilseledande av operatörer om jag har rätt.
7X:A76 skrev: ↑18 jun 2025 07:27Är laddaren begränsad till 650V?MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 06:04Härligt, grattis till digJedimind skrev: ↑17 jun 2025 23:15Hämtade min idag. Hade ju utlovat laddtest på 500kw men lyckades inte köra ner den tillräckligt under kvällen. Nya försök senare i veckanimprowise skrev: ↑17 jun 2025 21:22Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Påstods även att paketen som nu ingår "gratis" kommer börja kosta från månadsskiftet, det tror jag vad jag vill om med tanke på att jag fått samma svar sen typ i mars och jag tvivlar på att marknaden blivit så mycket bättre sen dess.
Bilen känns riktigt bra, supernöjd verkligen..
Är väldigt intresserad av ditt test på 500kW, jag tror inte laddaren kan ge 500kW vid 650V. Det är troligen 500kW vid 1000V. Dvs du kommer maxa typ 325kW på en ”500kW” laddare, otroligt vilseledande av operatörer om jag har rätt.
7x har systemspänning på 800v.
Ok, men 770v borde väl då bli 385kw i vart fall. Det är inte 500kw men jag vet inte om jag tycker det är så missvisande om laddaren ändå klarar 1000v. Inte för att det finns några bilar än som har så hög systemspänning.MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 08:127X:A76 skrev: ↑18 jun 2025 07:27Är laddaren begränsad till 650V?MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 06:04Härligt, grattis till digJedimind skrev: ↑17 jun 2025 23:15Hämtade min idag. Hade ju utlovat laddtest på 500kw men lyckades inte köra ner den tillräckligt under kvällen. Nya försök senare i veckanimprowise skrev: ↑17 jun 2025 21:22
Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Påstods även att paketen som nu ingår "gratis" kommer börja kosta från månadsskiftet, det tror jag vad jag vill om med tanke på att jag fått samma svar sen typ i mars och jag tvivlar på att marknaden blivit så mycket bättre sen dess.
Bilen känns riktigt bra, supernöjd verkligen..
Är väldigt intresserad av ditt test på 500kW, jag tror inte laddaren kan ge 500kW vid 650V. Det är troligen 500kW vid 1000V. Dvs du kommer maxa typ 325kW på en ”500kW” laddare, otroligt vilseledande av operatörer om jag har rätt.
7x har systemspänning på 800v.
Batterispänning är 650-770V på NMC-packet (Long och Previ) beroende på SoC.
På Core är spänningen stabil runt 680-700Vdc eftersom det är LFP.
Laddaren:
Förmodligen begränsad till 500A, spänning är variabel mellan 150Vdc till 1000Vdc för att kunna ladda "alla" fordon.
Off topic:
Det är väldigt få fordon med 800V spänning på den svenska marknaden, alla ligger mellan 550-750V som kallas i folkmun för 800V. Taycan/E-tron GT, EV6/Ioniq5&6, E-actros 600 är de fordon som har 800V vad jag kommer på om jag bara tänker till snabbt.
Ska verkligen försöka få till test idag eller imorgon.A76 skrev: ↑18 jun 2025 09:13Ok, men 770v borde väl då bli 385kw i vart fall. Det är inte 500kw men jag vet inte om jag tycker det är så missvisande om laddaren ändå klarar 1000v. Inte för att det finns några bilar än som har så hög systemspänning.MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 08:127X:A76 skrev: ↑18 jun 2025 07:27Är laddaren begränsad till 650V?
7x har systemspänning på 800v.
Batterispänning är 650-770V på NMC-packet (Long och Previ) beroende på SoC.
På Core är spänningen stabil runt 680-700Vdc eftersom det är LFP.
Laddaren:
Förmodligen begränsad till 500A, spänning är variabel mellan 150Vdc till 1000Vdc för att kunna ladda "alla" fordon.
Off topic:
Det är väldigt få fordon med 800V spänning på den svenska marknaden, alla ligger mellan 550-750V som kallas i folkmun för 800V. Taycan/E-tron GT, EV6/Ioniq5&6, E-actros 600 är de fordon som har 800V vad jag kommer på om jag bara tänker till snabbt.
385 kw är trots allt 54% mer än vad Tesla klarar av![]()
Jag tror att vi har för höga förhoppningar på laddarna som står ute, de flesta maxar 500A och när bilen vill ha mest i botten är spänningen lägst i ett NMC-pack därför blir effekten lidande. Blir riktigt spännande, lycka tillJedimind skrev: ↑18 jun 2025 10:12Ska verkligen försöka få till test idag eller imorgon.A76 skrev: ↑18 jun 2025 09:13Ok, men 770v borde väl då bli 385kw i vart fall. Det är inte 500kw men jag vet inte om jag tycker det är så missvisande om laddaren ändå klarar 1000v. Inte för att det finns några bilar än som har så hög systemspänning.MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 08:127X:
Batterispänning är 650-770V på NMC-packet (Long och Previ) beroende på SoC.
På Core är spänningen stabil runt 680-700Vdc eftersom det är LFP.
Laddaren:
Förmodligen begränsad till 500A, spänning är variabel mellan 150Vdc till 1000Vdc för att kunna ladda "alla" fordon.
Off topic:
Det är väldigt få fordon med 800V spänning på den svenska marknaden, alla ligger mellan 550-750V som kallas i folkmun för 800V. Taycan/E-tron GT, EV6/Ioniq5&6, E-actros 600 är de fordon som har 800V vad jag kommer på om jag bara tänker till snabbt.
385 kw är trots allt 54% mer än vad Tesla klarar av![]()
men om den cappar ur på 385kw så är det ju isf vettigare att köra på 400w-laddare, där verkar man ju nå 400kw+![]()
Japp bmir spännande att se fler tester med laddning av 7x.MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 11:00Jag tror att vi har för höga förhoppningar på laddarna som står ute, de flesta maxar 500A och när bilen vill ha mest i botten är spänningen lägst i ett NMC-pack därför blir effekten lidande. Blir riktigt spännande, lycka tillJedimind skrev: ↑18 jun 2025 10:12Ska verkligen försöka få till test idag eller imorgon.A76 skrev: ↑18 jun 2025 09:13Ok, men 770v borde väl då bli 385kw i vart fall. Det är inte 500kw men jag vet inte om jag tycker det är så missvisande om laddaren ändå klarar 1000v. Inte för att det finns några bilar än som har så hög systemspänning.MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 08:127X:
Batterispänning är 650-770V på NMC-packet (Long och Previ) beroende på SoC.
På Core är spänningen stabil runt 680-700Vdc eftersom det är LFP.
Laddaren:
Förmodligen begränsad till 500A, spänning är variabel mellan 150Vdc till 1000Vdc för att kunna ladda "alla" fordon.
Off topic:
Det är väldigt få fordon med 800V spänning på den svenska marknaden, alla ligger mellan 550-750V som kallas i folkmun för 800V. Taycan/E-tron GT, EV6/Ioniq5&6, E-actros 600 är de fordon som har 800V vad jag kommer på om jag bara tänker till snabbt.
385 kw är trots allt 54% mer än vad Tesla klarar av![]()
men om den cappar ur på 385kw så är det ju isf vettigare att köra på 400w-laddare, där verkar man ju nå 400kw+![]()
Det finns 400kW laddare som ger minst 570A, även om det står 500 på dem.MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 08:127X:A76 skrev: ↑18 jun 2025 07:27Är laddaren begränsad till 650V?MrEarp skrev: ↑18 jun 2025 06:04Härligt, grattis till digJedimind skrev: ↑17 jun 2025 23:15Hämtade min idag. Hade ju utlovat laddtest på 500kw men lyckades inte köra ner den tillräckligt under kvällen. Nya försök senare i veckanimprowise skrev: ↑17 jun 2025 21:22
Q3 fick jag höra, vilket ju typ kan vara två veckor.
Påstods även att paketen som nu ingår "gratis" kommer börja kosta från månadsskiftet, det tror jag vad jag vill om med tanke på att jag fått samma svar sen typ i mars och jag tvivlar på att marknaden blivit så mycket bättre sen dess.
Bilen känns riktigt bra, supernöjd verkligen..
Är väldigt intresserad av ditt test på 500kW, jag tror inte laddaren kan ge 500kW vid 650V. Det är troligen 500kW vid 1000V. Dvs du kommer maxa typ 325kW på en ”500kW” laddare, otroligt vilseledande av operatörer om jag har rätt.
7x har systemspänning på 800v.
Batterispänning är 650-770V på NMC-packet (Long och Previ) beroende på SoC.
På Core är spänningen stabil runt 680-700Vdc eftersom det är LFP.
Laddaren:
Förmodligen begränsad till 500A, spänning är variabel mellan 150Vdc till 1000Vdc för att kunna ladda "alla" fordon.
Off topic:
Det är väldigt få fordon med 800V spänning på den svenska marknaden, alla ligger mellan 550-750V som kallas i folkmun för 800V. Taycan/E-tron GT, EV6/Ioniq5&6, E-actros 600 är de fordon som har 800V vad jag kommer på om jag bara tänker till snabbt.
Jag var på 500kw laddaren i Kungens Kurva med 10% i batteriet. Tyvärr avbröts laddningen 2 ggr efter en liten stund så jag fick byta stolpe till den bredvid. Då hade jag 13% och kom nästan upp till 360. Tyvärr inga 400+.
Snyggt jobbat, jag tror bilen klarar lite mer än så, Alpitronic 400kW bör ha en 600A boost där borde du nå lite högre topp.Jedimind skrev: ↑21 jun 2025 19:35Jag var på 500kw laddaren i Kungens Kurva med 10% i batteriet. Tyvärr avbröts laddningen 2 ggr efter en liten stund så jag fick byta stolpe till den bredvid. Då hade jag 13% och kom nästan upp till 360. Tyvärr inga 400+.
Oavsett otroligt fin laddkurva och vid 89% låg den på 90kw.
Att det inte var öppet på midsommardagen var kanske ingen högoddsare, men du har helt rätt i att det då inte ens borde gå att boka tider då. Detta påvisar ett problem som gör att iaf jag tvekar att köpa Zeekr, en allt större tvekan om den svenska organisationen är redo.
Dina farhågor är relevanta. Samtidigt kan man vända på steken, är bilarna bra och vettigt prissatta, vilket leder till hyfsad försäljning, kommer organisationen att växa med försäljningen.improwise skrev: ↑22 jun 2025 12:04Att det inte var öppet på midsommardagen var kanske ingen högoddsare, men du har helt rätt i att det då inte ens borde gå att boka tider då. Detta påvisar ett problem som gör att iaf jag tvekar att köpa Zeekr, en allt större tvekan om den svenska organisationen är redo.
Redan när man försöker maila säljare verkar det vara hit & miss om man någonsin får ett svar...om vi då snabbspolar några månader framåt i tiden och man sålt ett par hundra eller ett par tusen fordon som då dessutom också ska hanteras....då kan det bli rejält stökigt. Tankarna går direkt till när Tesla lanserade "folkbilen" Model 3 och antalet kunder ökade på ett sätt som organisationen inte var nära att klara av att hantera.