Sida 19 av 30
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 01 mar 2025 20:21
av mussla
pejvic skrev: ↑01 mar 2025 12:11
Jag förstår. De har kanske spökbudare. Sen om det är KVD själva eller säljaren som sitter och bjuder, det vet man ju inte.
Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 03 mar 2025 11:17
av BrooklynS
mussla skrev:pejvic skrev: ↑01 mar 2025 12:11
Jag förstår. De har kanske spökbudare. Sen om det är KVD själva eller säljaren som sitter och bjuder, det vet man ju inte.
Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Såväl KVD som andra firmor tex Klaravik lider självklart av att säljarbulvaner lägger bud för att få upp priserna. När man följer marknaden ett tag blir det uppenbart att samma objekt kommer ut efter ett tag igen med utropspris strax under ”vad den gick för” en månad tidigare.
Hur kommer man ifrån det?
Med vänlig hälsning,
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 03 mar 2025 11:19
av current
Bindande bud med förutsättning att varudeklarationen stämmer med objektet. Kan också vara att köpare får kalla fötter, eller att säljaren inte blev nöjd med priset.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 03 mar 2025 14:33
av Tellus
Vad kan man förväntas få av handlare eller privatperson för en 36 månader
YLR-22
5800mil
Drag
Bra skick
Shoot!
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 03 mar 2025 16:26
av mussla
BrooklynS skrev: ↑03 mar 2025 11:17
mussla skrev:pejvic skrev: ↑01 mar 2025 12:11
Jag förstår. De har kanske spökbudare. Sen om det är KVD själva eller säljaren som sitter och bjuder, det vet man ju inte.
Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Såväl KVD som andra firmor tex Klaravik lider självklart av att säljarbulvaner lägger bud för att få upp priserna. När man följer marknaden ett tag blir det uppenbart att samma objekt kommer ut efter ett tag igen med utropspris strax under ”vad den gick för” en månad tidigare.
Hur kommer man ifrån det?
Det är samma problem med bostadsförsäljningar med budgivning. Där brukar "vinnaren" få en lista på budgivarna. Så skulle man kunna göra på bilauktioner också. Lite hjälper det kanske?
Annars får man väl som köpare bestämma sig i förväg hur mycket man är villig att ge och inte bjuda en krona över det.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 03 mar 2025 16:38
av Liqwid78
Tellus skrev: ↑03 mar 2025 14:33
Vad kan man förväntas få av handlare eller privatperson för en 36 månader
YLR-22
5800mil
Drag
Bra skick
Shoot!
Inga vinterdäck?
60-50% vad en ny gamla modell kostar idag.
Av en handlare 50-40%
Ingen bra tajming att sälja precis när en ny modell kommer ut.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 11:47
av MSW
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 11:51
av MY_piraya
MSW skrev: ↑05 mar 2025 11:47
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Ingen nyförsäljning , avveckling av officiella SC, osäljbara bilar innan oberoende verkstäder är i kapp nuvarande bas..
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 12:03
av Maw
MSW skrev: ↑05 mar 2025 11:47
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Ner 80% i Tyskland så det verkar verkligen stanna upp. Förmodar att det är AfD som står för de kvarvarande 20 procenten

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 12:22
av Oryxbonk
Försäljningssiffrorna är sannolikt tagna från antalet registrerade bilar, dvs inte samma sak. Nya MY har ju inte börjat levereras än.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 16:17
av StureP
MSW skrev: ↑05 mar 2025 11:47
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Mer troligt så är Tesla ännu mer Paria som begagnad då min uppfattning är att de som hatar Tesla mest tillhör de lite mindre penningstarka och köper begagnat. Så priserna lär droppa rejält på begagnade Teslor.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 16:31
av Teslasemitruck
Maw skrev: ↑05 mar 2025 12:03
MSW skrev: ↑05 mar 2025 11:47
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Ner 80% i Tyskland så det verkar verkligen stanna upp. Förmodar att det är AfD som står för de kvarvarande 20 procenten
Haha kan bli tufft i Tyskland för Tesla. Men riktigt så illa är det nog inte. 10 ner i januari och hela 50 % ner i februari i Kina. Ganska tydligt där att det beror på Juniper. Beror iaf inte på elon på den marknaden.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 17:12
av Newgusa
StureP skrev: ↑05 mar 2025 16:17
MSW skrev: ↑05 mar 2025 11:47
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Mer troligt så är Tesla ännu mer Paria som begagnad då min uppfattning är att de som hatar Tesla mest tillhör de lite mindre penningstarka och köper begagnat. Så priserna lär droppa rejält på begagnade Teslor.
Eventuellt kommande pris och räntesänkningar på Juniper för att kompensera den minskade efterfrågan lär ju spilla över på begagnatmarknaden också. Ser lite sådär ut.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 18:05
av JonasAnd
MSW skrev: ↑05 mar 2025 11:47
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Ja, blir det jättedålig försäljning en period nu och något drastiskt händer som ökar attraktiviteten (Musk slutar, och de tecknar kollektivavtal) så lär det väl kunna bli den effekten, i synnerhet om det kombineras med ljus ekonomi i samhället... men det är ju ett extremt vågspel. Jag tror man får gissa att Tesla kommer ha relativt normala andrahandsvärden framöver, att både tidigare år svinstarka andrahandsmarknad liksom dagens iskalla är ett minne blott.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 05 mar 2025 21:38
av MY_piraya
Samt att det fortfarande finns enorma lager av osålda bilar av äldre modell...

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 10:24
av manneson
Jag fattar inte det här pratet om "prisras" på Tesla.
De håller ju värdet alldeles sinnessjukt bra. För bra!
Försök hitta en 3 år gammal Y för under 300k(ca 50% av nypris efter bonus).
Det går inte. Inte ens med 10-15k mil på mätaren och massa slitage.
De håller snarare värdet BÄTTRE än övriga märken.
Om det verkligen hade varit prisras borde man kunnat hitta en för säg 200k.
Men det får man knappt en sliten rostig 6 år(!) gammal 3a för.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 11:42
av Maw
manneson skrev: ↑06 mar 2025 10:24
Jag fattar inte det här pratet om "prisras" på Tesla.
De håller ju värdet alldeles sinnessjukt bra. För bra!
Försök hitta en 3 år gammal Y för under 300k(ca 50% av nypris efter bonus).
Det går inte. Inte ens med 10-15k mil på mätaren och massa slitage.
De håller snarare värdet BÄTTRE än övriga märken.
Om det verkligen hade varit prisras borde man kunnat hitta en för säg 200k.
Men det får man knappt en sliten rostig 6 år(!) gammal 3a för.
300k är långt under halva nypriset efter bonus. En ny Model Y kostade för tre år sedan nära 800k lite beroende på variant och tillbehör
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 12:00
av jonasl
Maw skrev: ↑06 mar 2025 11:42
300k är långt under halva nypriset efter bonus. En ny Model Y kostade för tre år sedan nära 800k lite beroende på variant och tillbehör
Jag betalade 719k för en Y LR som levererades halvårsskiftet 2022. Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då. Så 740k, minus 70k i miljöbonus. Det blir 670k, dvs rätt långt från 800k.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 13:30
av Maw
jonasl skrev: ↑06 mar 2025 12:00
Jag betalade 719k för en Y LR som levererades halvårsskiftet 2022. Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då. Så 740k, minus 70k i miljöbonus. Det blir 670k, dvs rätt långt från 800k.
Vet inte riktigt hur du räknar när du får 719 + 20 för drag + 10 för leverans till = 740?
Runt 800k avser priset före miljöbonus. Lägg till vinterdäck, färg och fälg så hamnar även din runt eller över 800k trots att du köpt till relativt lågt pris, priset steg mycket under året.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 13:56
av mikebike
Maw skrev: ↑06 mar 2025 13:30
jonasl skrev: ↑06 mar 2025 12:00
Jag betalade 719k för en Y LR som levererades halvårsskiftet 2022. Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då. Så 740k, minus 70k i miljöbonus. Det blir 670k, dvs rätt långt från 800k.
Vet inte riktigt hur du räknar när du får 719 + 20 för drag + 10 för leverans till = 740?
Runt 800k avser priset före miljöbonus. Lägg till vinterdäck, färg och fälg så hamnar även din runt eller över 800k trots att du köpt till relativt lågt pris, priset steg mycket under året.
Draget kostade 14 000...
Jag betalade 756 000 inklusive drag och Midnight Silver. Sedan 20 000 för acc.boost och 20 000 för vinterdäck. Nära 800 kSEK.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 15:34
av jonasl
Maw skrev: ↑06 mar 2025 13:30
jonasl skrev: ↑06 mar 2025 12:00
Jag betalade 719k för en Y LR som levererades halvårsskiftet 2022. Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då. Så 740k, minus 70k i miljöbonus. Det blir 670k, dvs rätt långt från 800k.
Vet inte riktigt hur du räknar när du får 719 + 20 för drag + 10 för leverans till = 740?
Runt 800k avser priset före miljöbonus. Lägg till vinterdäck, färg och fälg så hamnar även din runt eller över 800k trots att du köpt till relativt lågt pris, priset steg mycket under året.
Jag citerar mig själv "Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då."
Dvs runt 20k för drag och leveransavgifter. Jag tyckte jag var tydlig men inte tillräckligt antar jag. Jag kollade min historik och jag gav 12k för kroken för att vara exakt. De drog dock bara av 10k på priset när den inte ingick

Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 15:36
av jonasl
Att andrahandsvärdet för tillval som Accelleration Boost är nära noll är ingen nyhet och inget unikt för Tesla. Gör man tillval på en leasingbil så betalar man hela kostnaden själv utslaget över 3 år. Samma sak med vinterhjul.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 06 mar 2025 16:46
av Teslasemitruck
Köper man en ny bil så är det rätt ok ändå då elbilspriserna gått ner en hel del.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 07 mar 2025 09:06
av Arn
Hur är prisfallet på Tesla jämfört med exempelvis laddhybrider från Volvo?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 07 mar 2025 09:13
av MY_piraya
det som kan rädda andrahandsvärdet är den stora exporten ... pga. den svaga kronan.