Sida 18 av 27

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 19:00
av taliz
Har visserligen bara kört etron gt och inte just Taycan, men ja, det är en helt annan bil. Mycket lägre, bredare, fetare. En Model 3 är som en minibuss i jämförelse. Smal, hög, enorm vindruta.
Föredrar dock ändå minibussen, mkt smidigare och mer praktisk samt känns som en gokart när man svänger. :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 19:42
av HerrNilsson
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Taycan är en fantastisk bil, absolut. Men om pengar är en faktor så blir ju ändå frågan; är den verkligen 3 gånger så fantastisk som M3P?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 19:50
av WilleTesla
Earplugged skrev: 17 jun 2024 16:43
HelectriC skrev: 17 jun 2024 08:00
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.
Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...
Det är samma inställningsmöjligheter på stolarna som i alla Model3. Justerbara lårstöd eller möjlighet att justera ryggstödens sidostöd finns alltså ej. Jag upplever att sittdynans längd är ungefär som i äldre M3P. Skålningen är påtaglig och jag (181) sitter superbra. Sätet är klart sportigare än andra Model3, dock anpassat till bekväm vardagskörning.

Det jag verkligen uppskattar är kylningen i stolarna, mycket skönt och effektivt, en upplevelse över min förväntan. En annan funktion jag uppskattar är ”automatisk startväxel”, förvånansvärt smart funktion.

Nu efter 4 dagars körning börjar jag vänja mig med ”knappblinkersen” men det tar nog ytterligare några dag innan det sitter instinktivt, gör fortfarande fel ibland.

Accelerationen upplever jag som marginellt snabbare jämfört med min förra M3P. I övrigt är jag lite överraskad över att bilen känns så annorlunda mot min förra, på ett positivt sätt. En mycket rolig bil, för de pengarna, för de som gillar bilar.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 20:59
av OscarA
WilleTesla skrev: 19 jun 2024 19:50
Earplugged skrev: 17 jun 2024 16:43
HelectriC skrev: 17 jun 2024 08:00
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.
Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...
Det är samma inställningsmöjligheter på stolarna som i alla Model3. Justerbara lårstöd eller möjlighet att justera ryggstödens sidostöd finns alltså ej. Jag upplever att sittdynans längd är ungefär som i äldre M3P. Skålningen är påtaglig och jag (181) sitter superbra. Sätet är klart sportigare än andra Model3, dock anpassat till bekväm vardagskörning.

Det jag verkligen uppskattar är kylningen i stolarna, mycket skönt och effektivt, en upplevelse över min förväntan. En annan funktion jag uppskattar är ”automatisk startväxel”, förvånansvärt smart funktion.

Nu efter 4 dagars körning börjar jag vänja mig med ”knappblinkersen” men det tar nog ytterligare några dag innan det sitter instinktivt, gör fortfarande fel ibland.

Accelerationen upplever jag som marginellt snabbare jämfört med min förra M3P. I övrigt är jag lite överraskad över att bilen känns så annorlunda mot min förra, på ett positivt sätt. En mycket rolig bil, för de pengarna, för de som gillar bilar.
Tips för rondeller: försök att ha höger tumme på plats när ratten är uppochner, när det sitter så upplevde jag att det var enklare att blinka med touchknappar än med spak (Yoke-förare)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 22:04
av HelectriC
holden skrev: 19 jun 2024 17:42
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Ja, den sällsynt illa placerade laddporten är ju lite av ett signum :lol:
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 22:05
av Nect
HelectriC skrev: 19 jun 2024 22:04
holden skrev: 19 jun 2024 17:42
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Ja, den sällsynt illa placerade laddporten är ju lite av ett signum :lol:
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 22:06
av HelectriC
SwedishAdvocate skrev: 19 jun 2024 18:02
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Har du kört nya M3P?
Vi har en Highland och SÅ stor skillnad är det inte mellan RWD och performance bara för att performance är snabbare och har andra stolar. Som sagt, har man haft Taycan så är det ganska obvious.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 19 jun 2024 22:07
av HelectriC
HerrNilsson skrev: 19 jun 2024 19:42
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Taycan är en fantastisk bil, absolut. Men om pengar är en faktor så blir ju ändå frågan; är den verkligen 3 gånger så fantastisk som M3P?
Nej, verkligen inte, men det är inte pengarna det handlar om när jag jämför bilarna. Taycan ligger helt annorlunda på vägen, har helt annan styrning och känsla i det mesta. Inget fel på Tesla, vi har en Model 3 som är jättebra, men den är nåt helt annat, tro mig.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 06:59
av WilleTesla
OscarA skrev: 19 jun 2024 20:59
WilleTesla skrev: 19 jun 2024 19:50
Earplugged skrev: 17 jun 2024 16:43
HelectriC skrev: 17 jun 2024 08:00
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19


Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.
Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...
Det är samma inställningsmöjligheter på stolarna som i alla Model3. Justerbara lårstöd eller möjlighet att justera ryggstödens sidostöd finns alltså ej. Jag upplever att sittdynans längd är ungefär som i äldre M3P. Skålningen är påtaglig och jag (181) sitter superbra. Sätet är klart sportigare än andra Model3, dock anpassat till bekväm vardagskörning.

Det jag verkligen uppskattar är kylningen i stolarna, mycket skönt och effektivt, en upplevelse över min förväntan. En annan funktion jag uppskattar är ”automatisk startväxel”, förvånansvärt smart funktion.

Nu efter 4 dagars körning börjar jag vänja mig med ”knappblinkersen” men det tar nog ytterligare några dag innan det sitter instinktivt, gör fortfarande fel ibland.

Accelerationen upplever jag som marginellt snabbare jämfört med min förra M3P. I övrigt är jag lite överraskad över att bilen känns så annorlunda mot min förra, på ett positivt sätt. En mycket rolig bil, för de pengarna, för de som gillar bilar.
Tips för rondeller: försök att ha höger tumme på plats när ratten är uppochner, när det sitter så upplevde jag att det var enklare att blinka med touchknappar än med spak (Yoke-förare)
Tack, bra med tips som förenklar blinkandet i med knapparna.
Jag brukar tänka, för det sitter inte reflexmässigt än:
-När man förr drog spaken upp vid blinkning är det nu övre knappen, och vice versa.
-När man ska blinka ur en liten rondell är det alltid den undre knappen när ratten är uppochner.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 12:47
av taliz
Nect skrev: 19 jun 2024 22:05
HelectriC skrev: 19 jun 2024 22:04
holden skrev: 19 jun 2024 17:42
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Ja, den sällsynt illa placerade laddporten är ju lite av ett signum :lol:
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!
Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 13:33
av HelectriC
taliz skrev: 20 jun 2024 12:47
Nect skrev: 19 jun 2024 22:05
HelectriC skrev: 19 jun 2024 22:04
holden skrev: 19 jun 2024 17:42
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)

Ja, den sällsynt illa placerade laddporten är ju lite av ett signum :lol:
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!
Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Men det hjälper hemma, kan köra eller backa in

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 13:53
av taliz
HelectriC skrev: 20 jun 2024 13:33
taliz skrev: 20 jun 2024 12:47
Nect skrev: 19 jun 2024 22:05
HelectriC skrev: 19 jun 2024 22:04
holden skrev: 19 jun 2024 17:42


Ja, den sällsynt illa placerade laddporten är ju lite av ett signum :lol:
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!
Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Men det hjälper hemma, kan köra eller backa in
Inte svårt att skaffa en tillräckligt lång kabel där.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 14:51
av HelectriC
taliz skrev: 20 jun 2024 13:53
HelectriC skrev: 20 jun 2024 13:33
taliz skrev: 20 jun 2024 12:47
Nect skrev: 19 jun 2024 22:05
HelectriC skrev: 19 jun 2024 22:04


Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!
Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Men det hjälper hemma, kan köra eller backa in
Inte svårt att skaffa en tillräckligt lång kabel där.
Du är rolig du!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 15:15
av Legato
20240620_145904.jpg
Dagens bild...

Någon som kommit på hur man gör enklast?

Lagt typ en halvtimme och bara klarat 1,5 hjul. Riktigt trixigt.

Såg nån på tuben som hade gett upp och monterat av alla hjul, inte så sugen på det :lol:

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 15:57
av Hertsh
Jag skulle säga, låt de sitta. Hjulen är bra mycket snyggare med inläggen än utan. Dessutom rullar bilen såklart lite snålare med inläggen också.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 17:31
av HelectriC
Hertsh skrev: 20 jun 2024 15:57
Jag skulle säga, låt de sitta. Hjulen är bra mycket snyggare med inläggen än utan. Dessutom rullar bilen såklart lite snålare med inläggen också.
Jag trodde frågan var hur man fick på dom, inte av? Eftersom det verkar som plastbitarna blir levererade i en separat låda bredvid :?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 18:58
av pefreli
Beställde i tisdags kväll och hämtade bilen idag. Snabbt marscherat av Tesla får man ju säga. :D

Visst, nu är jag nykär så man får väl ta nedan med en nypa salt.

Men WOW, vilken bil detta har blivit!

Stolarna är i mitt tycke helt perfekta. Det har varit en av de största nackdelarna med bilen tidigare. Nu är det en stor bonus. Nu har jag inte testat dem på långkörning men det tror jag inte är något som helst problem. Hög komfort och samtidigt lagom ”kramiga”.

275:orna bak gör bilen rättvisa. Utseendemässigt lyfter bilen tillsammans med de snygga fälgarna (som varit ännu snyggare utan plastbitarna i varannan eker).

Även diffusor/spoilrar fram och bak gör sitt.

Kolfiberpanelen ser riktigt bra ut. Sen all annan Highlanduppdatering gör bilen komplett

PS. Bilen kom ”naken” utan plastkåpor men nu har jag monterat de små plastbitarna.
IMG_2676.jpeg
IMG_2677.jpeg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 20:54
av Jojo
pefreli skrev: 20 jun 2024 18:58
Beställde i tisdags kväll och hämtade bilen idag. Snabbt marscherat av Tesla får man ju säga. :D

Hur gjorde Du det :shock: ? Beställde själv i slutet på förra månaden och får hämta kommande vecka. Ser mycket fram emot bilen. Grattis, förresten!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 21:03
av pefreli
Jojo skrev: 20 jun 2024 20:54
pefreli skrev: 20 jun 2024 18:58
Beställde i tisdags kväll och hämtade bilen idag. Snabbt marscherat av Tesla får man ju säga. :D

Hur gjorde Du det :shock: ? Beställde själv i slutet på förra månaden och får hämta kommande vecka. Ser mycket fram emot bilen. Grattis, förresten!
Beror kanske på var man bor? Jag hämtade ut min i Trelleborg. Där stod Teslor i stora mängder och en hel del P i olika färger. :P

Det var t.o.m så att jag fick ett sms igår där de frågade om jag ville hämta bilen redan på onsdag kväll, en dag efter att jag klickat hem bilen.

Bilen hämtades ut helt digitalt utan mänsklig kontakt (det fanns dock några Teslaanställda på plats).

De har verkligen effektiviserat bilutlämningen till Max.

Jag märkte öht inget av någon strejk. Det var bara att tuta och köra.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 21:10
av Jojo
Tack för svaret, ni verkar ha det bra i Skåne ;) . Får se hur upphämtningen går till, ej van vid sådant. Senaste bilen fick jag levererat hem, det var andra tider då.
Märks ingenting av strejken här heller. Business as ususal :lol: . F*ck facket :twisted:

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 22:07
av Legato
pefreli skrev: 20 jun 2024 18:58
Beställde i tisdags kväll och hämtade bilen idag. Snabbt marscherat av Tesla får man ju säga. :D

Visst, nu är jag nykär så man får väl ta nedan med en nypa salt.

Men WOW, vilken bil detta har blivit!

Stolarna är i mitt tycke helt perfekta. Det har varit en av de största nackdelarna med bilen tidigare. Nu är det en stor bonus. Nu har jag inte testat dem på långkörning men det tror jag inte är något som helst problem. Hög komfort och samtidigt lagom ”kramiga”.

275:orna bak gör bilen rättvisa. Utseendemässigt lyfter bilen tillsammans med de snygga fälgarna (som varit ännu snyggare utan plastbitarna i varannan eker).

Även diffusor/spoilrar fram och bak gör sitt.

Kolfiberpanelen ser riktigt bra ut. Sen all annan Highlanduppdatering gör bilen komplett

PS. Bilen kom ”naken” utan plastkåpor men nu har jag monterat de små plastbitarna.

IMG_2676.jpegIMG_2677.jpeg
Men ugg vad orättvist. Du slapp alltså ta bort de j-la kåporna. :D

Tycker fälgarna är riktigt snygga utan kåporna faktiskt. Men med är de inte särskilt kul. Då hade jag hellre tagit valfri generation av tidigare 3P-fälgar.

Tycker också bilen är brutalt bra! Blev faktiskt förvånad över trycket i Insane-läge. Var rädd att jag skulle bli lite besviken efter Plaiden, men nope! Grymt fin på vägen, grymma stolar och ännu aningen bättre ljudanläggning än förut.

Min bil levererades dock småskitig med enstaka mindre repor samt då de förbannade kåporna :roll: Men det känns som standard numera med trist leveransupplevelse. Så länge bilarna bara blir bättre och bättre samt prisvärdare och prisvärdare så känns det dock ok :D

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 22:10
av Legato
HelectriC skrev: 20 jun 2024 17:31
Hertsh skrev: 20 jun 2024 15:57
Jag skulle säga, låt de sitta. Hjulen är bra mycket snyggare med inläggen än utan. Dessutom rullar bilen såklart lite snålare med inläggen också.
Jag trodde frågan var hur man fick på dom, inte av? Eftersom det verkar som plastbitarna blir levererade i en separat låda bredvid :?
Tydligen olika då, övriga P jag såg i Huddinge hade också skiten monterad tyvärr. Likaså har jag läst om många i USA som, likt mig, slitit mycket med att få bort dem...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 22:12
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 19 jun 2024 18:02
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Har du kört nya M3P?
Taycan är en helt annan bil, på alla vis?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 22:14
av Legato
Hertsh skrev: 20 jun 2024 15:57
Jag skulle säga, låt de sitta. Hjulen är bra mycket snyggare med inläggen än utan. Dessutom rullar bilen såklart lite snålare med inläggen också.
Kunde inte hålla med mindre gällande utseendet. Var besviken när man såg första bilderna på bilen över hur de hade misslyckats totalt med fälgarna. Men utan kåporna tycker jag de är riktigt, riktigt läckra.

Den lilla skillnaden i räckvidd spelar ingen roll för mig, är en andra/tredjebil för vår del.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 22:43
av holden
Jag hoppas på leverans med plastbitarna monterade :D