Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av taliz »

Herregud vad fula stänkskydden är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Brages
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Brages »

Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av martinot »

Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Ja, Tesla bygger ju bilar för den stora massan, men som ändå är mycket mer orienterade att vara mycket mer körglada bilar än majoriteten av bilar. De bygger helt klart bilar som tilltalar både teknikentusiaster och bilentusiaster som prioriterar körglädje hårt över annat.

Däremot så bygger och optimerar de inte bilar för de som kör på bana, precis som du är inne på. Oavsett om på "track days" på helgerna, eller mer för renodlad tävling. Den nischen är nog lite väl smal för en stor tillverkare som Tesla med få bilmodeller.

Men det finns ju stora möjligheter att modda sina bilar om man kör "track days" eller tävlar. Många som tex. DSTR här på forumet har gjort så. Finns även firmor som moddar specifikt Tesla att köra på ringen i Tyskland.

Själv är jag enormt tacksam att Tesla bygger bilar som tilltalar oss som älskar att köra bil mer aktivt än "svensson". Tycker man får generellt fantastiskt mycket körglädje för väldigt lite pengar hos Tesla, och bilar som ändå kan köras problemfritt i vardagen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.

Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.

Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Brages
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Brages »

Legato skrev: 15 jun 2024 13:23
Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.

Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.

Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
Nä du påstår ju att färre än 1/100 M3P går på bana. Jag påpekade bara att det bero på att den inte fungerar så bra på en bana. Det betyder ju inte att det inte finns intresse eller att ingen skulle gjort det om M3P var anpassad för det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Brages skrev: 15 jun 2024 16:15
Legato skrev: 15 jun 2024 13:23
Brages skrev: 15 jun 2024 11:27
Legato skrev: 14 jun 2024 23:08
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.
Håller med om det du säger i stort men köra bana behöver inte betyda tävling och specialbyggda fordon. Det är inte helt ovanligt med ”bandagar” för vanliga gatbilar och där blir det tydligen problem med bromsar och batteri. Jag vet att min LR bara klarade ett varv runt Mantorp i lekmantempo. Du kan ha rätt i att färre än 1/100 M3P körts på bana men det beror ju på att den inte klarar av det värst bra. Tror betydligt fler M2, AMG A45, Carrera 4S etc får testa bana.

Som du säger så är det ju uppenbarligen inte målet med bilen.
Har inte sagt att det betyder tävling. Tror ändå det handlar om mindre än en på hundra.

Tycker inte jämförelsen är relevant heller. För Teslan är påslaget under 60.000:-. För de övriga du nämner handlar det om 100-tusentals kronor.

Men ja, tillhör man den lilla andel som vill köra bana och samtidigt inte vill modifiera bilen så är inte 3P rätt val. Men det har väl ingen påstått heller?
Nä du påstår ju att färre än 1/100 M3P går på bana. Jag påpekade bara att det bero på att den inte fungerar så bra på en bana. Det betyder ju inte att det inte finns intresse eller att ingen skulle gjort det om M3P var anpassad för det.
Well, jag håller inte med. Kostade den 100-200 kkr mer för bananpassning så hade ännu färre körts på bana (men något högre andel, kanske 2 av 100...).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Nogo »

Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Pontus »

Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Pontus »

Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »



Bara att klocka från 100-200 när han gör 0-200, ca 7.43 in i klippet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31
Nogo skrev: 15 jun 2024 20:59
Är nya M3P snabbare än den gamla M3P vid hastigheterna 100-200km/h eller ungefär lika snabba?
Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Pontus »

Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57
Legato skrev: 15 jun 2024 21:31


Nya från Shanghai är marginellt snabbare. Nya från Freemont är betydligt snabbare.
Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08
Pontus skrev: 15 jun 2024 22:57


Finns det några siffror på vad dom klarar det på? Tittade förut på vad model Y P klarade det på eftersom min granne har en sådan och typ stod still i jämförelse med min när vi provade, tror det var över 10 s.
Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kave
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Kave »

Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av OscarA »

Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Enligt mitt regnummer på transportstyrelsen så är det 500kg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Pontus »

Legato skrev: 16 jun 2024 09:08
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17
Legato skrev: 15 jun 2024 23:08


Har Inte sett just 100-200, men går lätt att räkna om då nya 3P från Freemont gör quarter mile på 10,9 sekunder och går i mål på exakt just 200 km/h...
Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Tittade bara i den länkade videon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Imolarot »

Pontus skrev: 16 jun 2024 18:50
Legato skrev: 16 jun 2024 09:08
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44
Pontus skrev: 15 jun 2024 23:17


Så typ 8 s för 100-200 km/h, det är väl bra jämfört med de flesta av bilar som är snabba? För när jag tänker efter tror jag MYP behövde 12s.
Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Tittade bara i den länkade videon.
Står i kommentarerna på videon att testet gjordes med 50 % batteri eller något liknande så är väl inte ens maximal prestanda.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av WilleTesla »

Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Ungefär 100%.

Detta är en del i EU-certifieringen:

Det är de fakto ingen förändring mot tidigare, ända sedan 2021 i själva EU-godkännandet.
N = Not Tow capable eller
T2 = Tow capable 500kg

Enda skillnaden är att Tesla gick på N tidigare för Performance.
IMG_9245.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Imolarot skrev: 16 jun 2024 19:49
Pontus skrev: 16 jun 2024 18:50
Legato skrev: 16 jun 2024 09:08
Pontus skrev: 16 jun 2024 09:00
Legato skrev: 16 jun 2024 07:44


Ja, som sagt, nya från Freemont är betydligt snabbare än gamla P 100-200.
Här verkar det vara ca 14s för 0-200. Bra men kanske inte jättebra?
Men det är väl hela grejen det ska vara lagom på alla saker. Typ exekt samma som BMW M3 :)
Om du med "här" menar Shanghai 3P så nej, det kan inte stämma.

Freemont gör quarter mile på 10,9, Shanghai på 11,2. Så Shanghai bör ligga på 11,2-11,5 för 0-200.
Tittade bara i den länkade videon.
Står i kommentarerna på videon att testet gjordes med 50 % batteri eller något liknande så är väl inte ens maximal prestanda.
Otroligt att man kan göra ett klipp på tuben med 50% SoC när det är allmänt känt att det ger klart sämre prestanda i testerna. Dessutom var det inte rak väg utan en påfart plus filbyten.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av HelectriC »

WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av taliz »

WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024.
Pics plz!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Earplugged »

HelectriC skrev: 17 jun 2024 08:00
WilleTesla skrev: 16 jun 2024 21:19
Kave skrev: 16 jun 2024 12:39
Är det helt klart att det är max 500kg släpvagnsvikt som gäller?
Någon som hört när det kan finnas bilar för test?
Autogefühl tyckte stolarna var klart mindre bekväma än LR stolarna så hade varit bra att kunna testa först.
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.

Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.

För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.

Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.
Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Skriv svar