Föredrar dock ändå minibussen, mkt smidigare och mer praktisk samt känns som en gokart när man svänger.

Moderator: Redaktion
Taycan är en fantastisk bil, absolut. Men om pengar är en faktor så blir ju ändå frågan; är den verkligen 3 gånger så fantastisk som M3P?
Det är samma inställningsmöjligheter på stolarna som i alla Model3. Justerbara lårstöd eller möjlighet att justera ryggstödens sidostöd finns alltså ej. Jag upplever att sittdynans längd är ungefär som i äldre M3P. Skålningen är påtaglig och jag (181) sitter superbra. Sätet är klart sportigare än andra Model3, dock anpassat till bekväm vardagskörning.Earplugged skrev: ↑17 jun 2024 16:43Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...HelectriC skrev: ↑17 jun 2024 08:00Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.WilleTesla skrev: ↑16 jun 2024 21:19Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.
Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.
För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.
Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Tips för rondeller: försök att ha höger tumme på plats när ratten är uppochner, när det sitter så upplevde jag att det var enklare att blinka med touchknappar än med spak (Yoke-förare)WilleTesla skrev: ↑19 jun 2024 19:50Det är samma inställningsmöjligheter på stolarna som i alla Model3. Justerbara lårstöd eller möjlighet att justera ryggstödens sidostöd finns alltså ej. Jag upplever att sittdynans längd är ungefär som i äldre M3P. Skålningen är påtaglig och jag (181) sitter superbra. Sätet är klart sportigare än andra Model3, dock anpassat till bekväm vardagskörning.Earplugged skrev: ↑17 jun 2024 16:43Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...HelectriC skrev: ↑17 jun 2024 08:00Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.WilleTesla skrev: ↑16 jun 2024 21:19Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.
Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.
För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.
Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Det jag verkligen uppskattar är kylningen i stolarna, mycket skönt och effektivt, en upplevelse över min förväntan. En annan funktion jag uppskattar är ”automatisk startväxel”, förvånansvärt smart funktion.
Nu efter 4 dagars körning börjar jag vänja mig med ”knappblinkersen” men det tar nog ytterligare några dag innan det sitter instinktivt, gör fortfarande fel ibland.
Accelerationen upplever jag som marginellt snabbare jämfört med min förra M3P. I övrigt är jag lite överraskad över att bilen känns så annorlunda mot min förra, på ett positivt sätt. En mycket rolig bil, för de pengarna, för de som gillar bilar.
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!
Vi har en Highland och SÅ stor skillnad är det inte mellan RWD och performance bara för att performance är snabbare och har andra stolar. Som sagt, har man haft Taycan så är det ganska obvious.
Nej, verkligen inte, men det är inte pengarna det handlar om när jag jämför bilarna. Taycan ligger helt annorlunda på vägen, har helt annan styrning och känsla i det mesta. Inget fel på Tesla, vi har en Model 3 som är jättebra, men den är nåt helt annat, tro mig.
Tack, bra med tips som förenklar blinkandet i med knapparna.OscarA skrev: ↑19 jun 2024 20:59Tips för rondeller: försök att ha höger tumme på plats när ratten är uppochner, när det sitter så upplevde jag att det var enklare att blinka med touchknappar än med spak (Yoke-förare)WilleTesla skrev: ↑19 jun 2024 19:50Det är samma inställningsmöjligheter på stolarna som i alla Model3. Justerbara lårstöd eller möjlighet att justera ryggstödens sidostöd finns alltså ej. Jag upplever att sittdynans längd är ungefär som i äldre M3P. Skålningen är påtaglig och jag (181) sitter superbra. Sätet är klart sportigare än andra Model3, dock anpassat till bekväm vardagskörning.Earplugged skrev: ↑17 jun 2024 16:43Är också nyfiken på sittdynans längd, jag satt inte bra i vanliga "gamla M3" och valde en Y mest pga detta, är dynan längre och ger bättre lårstöd kan det mycket väl bli en M3P som nästa bil...HelectriC skrev: ↑17 jun 2024 08:00Hur ser det ut med inställningsmöjligheter för rygg- och lårstöden? Finns det? Och längd på sittdynan, som fattas på vanliga Model 3.WilleTesla skrev: ↑16 jun 2024 21:19
Ja stolarna i är fastare än övriga modeller. Jag har nu kört ca 30 mil, dock inte i sträck, i min M3P 2024. Mitt intryck så här långt är att stolarna är en perfekt balans mellan komfort och sportighet, för vardagskörning. Det är ju en fråga om tycke och smak förstås.
Jag tycker också att Tesla med de två ställbara lägena i den adaptiva dämpningen ger föraren ett väldigt bra val av hur mycket vägkänsla man vill ha. Dessa lägen är även de väl intrimmade för min smak.
För ni som tidigare kört till exempel BMWs 300- och 400-serier med sportstolar så kommer ni känna igen hårdheten i stolen, kanske lite mjukare i Teslan dock, minns ej exakt.
Någon frågade tidigare i tråden om svankstöd, ja det finns svankstöd i nya M3P.
Det jag verkligen uppskattar är kylningen i stolarna, mycket skönt och effektivt, en upplevelse över min förväntan. En annan funktion jag uppskattar är ”automatisk startväxel”, förvånansvärt smart funktion.
Nu efter 4 dagars körning börjar jag vänja mig med ”knappblinkersen” men det tar nog ytterligare några dag innan det sitter instinktivt, gör fortfarande fel ibland.
Accelerationen upplever jag som marginellt snabbare jämfört med min förra M3P. I övrigt är jag lite överraskad över att bilen känns så annorlunda mot min förra, på ett positivt sätt. En mycket rolig bil, för de pengarna, för de som gillar bilar.
Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Men det hjälper hemma, kan köra eller backa intaliz skrev: ↑20 jun 2024 12:47Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Inte svårt att skaffa en tillräckligt lång kabel där.HelectriC skrev: ↑20 jun 2024 13:33
Du är rolig du!taliz skrev: ↑20 jun 2024 13:53
Jag trodde frågan var hur man fick på dom, inte av? Eftersom det verkar som plastbitarna blir levererade i en separat låda bredvid
Hur gjorde Du det
Beror kanske på var man bor? Jag hämtade ut min i Trelleborg. Där stod Teslor i stora mängder och en hel del P i olika färger.
Men ugg vad orättvist. Du slapp alltså ta bort de j-la kåporna.pefreli skrev: ↑20 jun 2024 18:58Beställde i tisdags kväll och hämtade bilen idag. Snabbt marscherat av Tesla får man ju säga.![]()
Visst, nu är jag nykär så man får väl ta nedan med en nypa salt.
Men WOW, vilken bil detta har blivit!
Stolarna är i mitt tycke helt perfekta. Det har varit en av de största nackdelarna med bilen tidigare. Nu är det en stor bonus. Nu har jag inte testat dem på långkörning men det tror jag inte är något som helst problem. Hög komfort och samtidigt lagom ”kramiga”.
275:orna bak gör bilen rättvisa. Utseendemässigt lyfter bilen tillsammans med de snygga fälgarna (som varit ännu snyggare utan plastbitarna i varannan eker).
Även diffusor/spoilrar fram och bak gör sitt.
Kolfiberpanelen ser riktigt bra ut. Sen all annan Highlanduppdatering gör bilen komplett
PS. Bilen kom ”naken” utan plastkåpor men nu har jag monterat de små plastbitarna.
IMG_2676.jpegIMG_2677.jpeg
Tydligen olika då, övriga P jag såg i Huddinge hade också skiten monterad tyvärr. Likaså har jag läst om många i USA som, likt mig, slitit mycket med att få bort dem...
Taycan är en helt annan bil, på alla vis?
Kunde inte hålla med mindre gällande utseendet. Var besviken när man såg första bilderna på bilen över hur de hade misslyckats totalt med fälgarna. Men utan kåporna tycker jag de är riktigt, riktigt läckra.