Sida 17 av 19

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 18:34
av manneson
Minimal facelift för 2025.
Men lite mindre ful är den kanske? Eller så är det bara ljuset som luras. :lol:
Trevligt också att 40 med sitt pytte 70kwh batteri ersätts med 45 och 97kwh.

Nya:
Bild

Gamla:
Bild

Nya:
Bild

Gamla:
Bild

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 19:16
av Off Grid Byggaren
Läste att iX 50 byter namn till iX60 med 109 kWh batteri.

WLTP 701 km.

Även iX70 kommer, den tidigare iX60.

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 21:05
av lawe
Om man tänker bort bävertänderna ser fronten ganska normal ut.

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 21:07
av Dreas89
Denna kan bli riktigt bra!

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 21:41
av Wilson
Trevligt att BMW har den goda smaken att erbjuda denna redan från början med riktigt välutrustade Charged Edition-paket!

Redan iX45 med 408hk/95kWh känns rätt attraktiv för 879', men jag tar nog hellre en iX 60 med 544hk/109kWh för 909'. Vet inte hur mycket rabatt utöver detta agenterna bjussar på? Hur brukar ramavtalen se ut för dessa "Edition"-modeller?

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 21:44
av Emg
Wilson skrev: 29 jan 2025 21:41
Trevligt att BMW har den goda smaken att erbjuda denna redan från början med riktigt välutrustade Charged Edition-paket!

Redan iX45 med 408hk/95kWh känns rätt attraktiv för 879', men jag tar nog hellre en iX 60 med 544hk/109kWh för 909'. Vet inte hur mycket rabatt utöver detta agenterna bjussar på? Hur brukar ramavtalen se ut för dessa "Edition"-modeller?
Vet man vad Charged Edition innehåller på facelift?

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 22:00
av Wilson
Emg skrev: 29 jan 2025 21:44
Wilson skrev: 29 jan 2025 21:41
Trevligt att BMW har den goda smaken att erbjuda denna redan från början med riktigt välutrustade Charged Edition-paket!

Redan iX45 med 408hk/95kWh känns rätt attraktiv för 879', men jag tar nog hellre en iX 60 med 544hk/109kWh för 909'. Vet inte hur mycket rabatt utöver detta agenterna bjussar på? Hur brukar ramavtalen se ut för dessa "Edition"-modeller?
Vet man vad Charged Edition innehåller på facelift?
Det verkar som att Harman Kardon är standardstereon nuförtiden, det var ett förut ett mellanalternativ som kostade extra. Är osäker på om det är något annat nytt som hänger med.

Sedan ger Charged Edition:
Ventilerade multifunktionsstolar,
Värmekomfortpaket (uppvärmd ratt, baksäte, mittarmstöd, instrumentpanel, dörrpanel)
4-zonsklimat,
Värmereflekterande vindruta,
Belysning kring njurarna,
Elektrisk dragkrok,
Tonade rutor

Sedan finns det säkert mer saker man vill ha, även om luftfjädringen tydligen inte skall vara samma ”måste” som förut. Det sägs att den ganska fast satt nu jämfört med tidigare… Men standardhjulen ser ju lite tråkiga ut. Och vissa vill kanske ha ett M-paket. På det hela taget känns det dock som en rätt bra grund.

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 22:10
av Emg
Det är en rätt bra bas-utrustning känns det som. Intressant att se mer när den släpps på hemsidan.

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 22:19
av Wilson
Emg skrev: 29 jan 2025 22:10
Det är en rätt bra bas-utrustning känns det som. Intressant att se mer när den släpps på hemsidan.
BMW har redan släppt den. Bara att gå in och bygga på hemsidan :)

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 22:26
av manneson
Off Grid Byggaren skrev: 29 jan 2025 19:16
Läste att iX 50 byter namn till iX60 med 109 kWh batteri.

WLTP 701 km.

Även iX70 kommer, den tidigare iX60.
Tidigare fanns ix50 och m60.
De ersätts av ix60 och m70.
Båda med lite mer effekt.
De har dock samma batteri som tidigare, men BMW har minskat buffern.

Re: BMW iX

Postat: 29 jan 2025 22:33
av Emg
Wilson skrev: 29 jan 2025 22:19
Emg skrev: 29 jan 2025 22:10
Det är en rätt bra bas-utrustning känns det som. Intressant att se mer när den släpps på hemsidan.
BMW har redan släppt den. Bara att gå in och bygga på hemsidan :)
Ja där ser man. Jag hittade den inte för en timme sen.

Re: BMW iX

Postat: 30 jan 2025 13:42
av Off Grid Byggaren
Jag provkörde en iX40 och den var mycket trevlig.

Men finns det några mer komfortabla stolar att välja?

Jag satt inget vidare i standardstolarna.

Re: BMW iX

Postat: 30 jan 2025 14:20
av current
Det är nya stolar i faceliften.

Jättefin bil, 60-70 mils WLTP i en tysk lyx-suv för 900k. Nu med facelift ser den faktiskt okej ut, speciellt i svart.

Re: BMW iX

Postat: 30 jan 2025 14:23
av Luma
Är det bara jag som tycker att BMW:s konfigurator för nya IX är oöverskådlig.

Re: BMW iX

Postat: 30 jan 2025 15:47
av current
Det blir ju väldigt rörigt med alla avdrag och editions. Vore enklare sänka priset på bilen. Sen som stycketillvalen t.ex rattvärme gör att hela edition-priset försvinner. Sen är det svårt också att veta om det är värt att ta ett visst paket om man inte vill ha 1-2 saker i paketet eller om man då dna köra stycke-val. Dock går vissa saker inte köpa separat.

Verkar även ligga uppe paket som inte är rabatterade vilket förvirrar.

Re: BMW iX

Postat: 30 jan 2025 15:58
av Luma
current skrev: 30 jan 2025 15:47
Det blir ju väldigt rörigt med alla avdrag och editions. Vore enklare sänka priset på bilen. Sen som stycketillvalen t.ex rattvärme gör att hela edition-priset försvinner. Sen är det svårt också att veta om det är värt att ta ett visst paket om man inte vill ha 1-2 saker i paketet eller om man då dna köra stycke-val. Dock går vissa saker inte köpa separat.

Verkar även ligga uppe paket som inte är rabatterade vilket förvirrar.
Har alltid gillat IX och tycker den blev ännu snyggare efter facelift. Men som sagt konfiguratorn (paketen) är smått obegriplig. (Får hoppas att säljarna har koll). Man önskade ju att tyskarna hade gått samma väg som Tesla och reducerat mängden tillval/paket till ett minimum.

Re: BMW iX

Postat: 30 jan 2025 16:10
av Luma
Blocket:
BMW iX 60 Fully Charged Edition-Panorama -Drag-Harman Kardon 999 000 kr

Fint utrustad IX 60 för under "millen". Känns konkurrenskraftigt jämfört med tex Polestar 3 och Audi Q6.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 06:51
av HelectriC
Jag tycker den nya M grillen ser helt ok ut. Den har lite liv i sig istället för en helt slät yta, som inte blir bra.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 08:18
av Arctic Drifter
Luma skrev: 30 jan 2025 16:10
Blocket:
BMW iX 60 Fully Charged Edition-Panorama -Drag-Harman Kardon 999 000 kr

Fint utrustad IX 60 för under "millen". Känns konkurrenskraftigt jämfört med tex Polestar 3 och Audi Q6.
Sant, inflation tjatas det mycket om. Tidigare X5a (2014 F15) kostade ~ 800 k ny, hade lägre utrustningsnivå, 258 hk och kostade i drivmedel ~ 20-25 kr/milen. Idag kan jag alltså få åka nytt med mer utrusning, låga drivmedelskostnader och typ dubbla effekten.

Kör jag 800 k @ 2014 i https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... mraknaren/ får jag fram att det motsvarar 1059 k idag, baserat på KPI som stigit 32,42 % under perioden.

Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 09:13
av manneson
Arctic Drifter skrev:
Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Det som spelar roll är väl om ens inkomster ökat i motsvarande grad, samt att övriga utgifter inte ökat mer.
Utan att kolla lönestatistik gissar jag på att de flesta INTE ökat sina månadsinkomster med 30+%.
Däremot har gissningsvis målgruppen för dessa bilar gjort det…

Förövrigt tycker jag det är lite skrämmande när så många rättfärdigar massiva prisökningar med att jämföra med KPI. ”Jojo men KPI har ökat så då får jag väl betala det”.
Det är LÅNGT IFRÅN alltid de galna prisökningar som sker är motiverade.
Kom ihåg att om ingen/få betalar det utsatta priset så måste de sänka det. Använd konsumentmakten.
Alldeles för få gör det idag vilket göder inflationen något extremt.
Själv har jag slutat handla massvis med grejer.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 09:59
av Arctic Drifter
manneson skrev: 31 jan 2025 09:13
Arctic Drifter skrev:
Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Det som spelar roll är väl om ens inkomster ökat i motsvarande grad, samt att övriga utgifter inte ökat mer.
Utan att kolla lönestatistik gissar jag på att de flesta INTE ökat sina månadsinkomster med 30+%.
Däremot har gissningsvis målgruppen för dessa bilar gjort det…

Förövrigt tycker jag det är lite skrämmande när så många rättfärdigar massiva prisökningar med att jämföra med KPI. ”Jojo men KPI har ökat så då får jag väl betala det”.
Det är LÅNGT IFRÅN alltid de galna prisökningar som sker är motiverade.
Kom ihåg att om ingen/få betalar det utsatta priset så måste de sänka det. Använd konsumentmakten.
Alldeles för få gör det idag vilket göder inflationen något extremt.
Själv har jag slutat handla massvis med grejer.
Givetvis är det så, jag reflekterade dock över prisutvecklingen på SUV'ar i premiumsegmentet. Inte över samhället som helhet.
Tycker dock inte att 32 % över 10 år är så alarmerande, det är väl utvecklingen sista åren som är det. Men vi hade också väldigt låg inflation innan dess.

Baserat på https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... manadslon/ och eftersom data för 2024 saknas så jämförde jag 2023 med 2013.

Medellönen ökade med 28,7 % och medianlönen ökande med 30,2 % om man summerar yrkeskategorierna. KPI har ökat 32,42 % under samma period.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 11:38
av Luma
Arctic Drifter skrev: 31 jan 2025 08:18
Luma skrev: 30 jan 2025 16:10
Blocket:
BMW iX 60 Fully Charged Edition-Panorama -Drag-Harman Kardon 999 000 kr

Fint utrustad IX 60 för under "millen". Känns konkurrenskraftigt jämfört med tex Polestar 3 och Audi Q6.
Sant, inflation tjatas det mycket om. Tidigare X5a (2014 F15) kostade ~ 800 k ny, hade lägre utrustningsnivå, 258 hk och kostade i drivmedel ~ 20-25 kr/milen. Idag kan jag alltså få åka nytt med mer utrusning, låga drivmedelskostnader och typ dubbla effekten.

Kör jag 800 k @ 2014 i https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... mraknaren/ får jag fram att det motsvarar 1059 k idag, baserat på KPI som stigit 32,42 % under perioden.

Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
När det gäller IX så är det väl snarast deflation vi pratar om. Har en känsla av att en sådan här bil kostade cirka 1,3 Mkr tidigare och då med ett mindre batteri.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 11:45
av toppo
Som redan uppmärksammats kan man inte rättfärdiga prisökning på en vara med att priset på en annan vara gått upp. Priset på mjölk följer helt andra förutsättningar än priset på lyxbilar eller bostäder, dessa varor har som redan påtalats sjunkit i pris. Begagnade bilar har dock ökat i pris eftersom färre har råd med dyra bilar när mjölkpriset ökar.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 11:48
av macky
Arctic Drifter skrev: 31 jan 2025 09:59
manneson skrev: 31 jan 2025 09:13
Arctic Drifter skrev:
Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Det som spelar roll är väl om ens inkomster ökat i motsvarande grad, samt att övriga utgifter inte ökat mer.
Utan att kolla lönestatistik gissar jag på att de flesta INTE ökat sina månadsinkomster med 30+%.
Däremot har gissningsvis målgruppen för dessa bilar gjort det…

Förövrigt tycker jag det är lite skrämmande när så många rättfärdigar massiva prisökningar med att jämföra med KPI. ”Jojo men KPI har ökat så då får jag väl betala det”.
Det är LÅNGT IFRÅN alltid de galna prisökningar som sker är motiverade.
Kom ihåg att om ingen/få betalar det utsatta priset så måste de sänka det. Använd konsumentmakten.
Alldeles för få gör det idag vilket göder inflationen något extremt.
Själv har jag slutat handla massvis med grejer.
Givetvis är det så, jag reflekterade dock över prisutvecklingen på SUV'ar i premiumsegmentet. Inte över samhället som helhet.
Tycker dock inte att 32 % över 10 år är så alarmerande, det är väl utvecklingen sista åren som är det. Men vi hade också väldigt låg inflation innan dess.

Baserat på https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... manadslon/ och eftersom data för 2024 saknas så jämförde jag 2023 med 2013.

Medellönen ökade med 28,7 % och medianlönen ökande med 30,2 % om man summerar yrkeskategorierna. KPI har ökat 32,42 % under samma period.
Ja 2,5% löneökning i 10 år ger 28% under perioden. Det är väl vad man kunde förväntat sig att många fått under de stora kollektivavtalen. Fram till och med 2022 var det reallöneökningar som sen åts upp. Sen att tyska bilar inte ökat mer i pris i SEK är ju lite förvånande, konkurrens antar jag. För SEK har försvagats nästan 30% mot EUR senaste 10 åren.

Re: BMW iX

Postat: 31 jan 2025 12:07
av manneson
Luma skrev: 31 jan 2025 11:38
Arctic Drifter skrev: 31 jan 2025 08:18
Luma skrev: 30 jan 2025 16:10
Blocket:
BMW iX 60 Fully Charged Edition-Panorama -Drag-Harman Kardon 999 000 kr

Fint utrustad IX 60 för under "millen". Känns konkurrenskraftigt jämfört med tex Polestar 3 och Audi Q6.
Sant, inflation tjatas det mycket om. Tidigare X5a (2014 F15) kostade ~ 800 k ny, hade lägre utrustningsnivå, 258 hk och kostade i drivmedel ~ 20-25 kr/milen. Idag kan jag alltså få åka nytt med mer utrusning, låga drivmedelskostnader och typ dubbla effekten.

Kör jag 800 k @ 2014 i https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... mraknaren/ får jag fram att det motsvarar 1059 k idag, baserat på KPI som stigit 32,42 % under perioden.

Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
När det gäller IX så är det väl snarast deflation vi pratar om. Har en känsla av att en sådan här bil kostade cirka 1,3 Mkr tidigare och då med ett mindre batteri.
Jepp, ix50 låg runt 1,2 med den utrustning som man nu får i en ix60 för 900k.
Men utan bonus och med avsevärt högre finansieringskostnader vettetusan om det blir billigare på 3 års leasing(som de flesta nog räknar med där). Om inte annat så har ju restvärdena sjunkit markant också.
Får man 450k för en ix60 om 3 år? 400v och <200kw laddning lär kännas väldigt utdaterad då.