Men lite mindre ful är den kanske? Eller så är det bara ljuset som luras.

Trevligt också att 40 med sitt pytte 70kwh batteri ersätts med 45 och 97kwh.
Nya:

Gamla:
Nya:

Gamla:

Moderator: Redaktion
Vet man vad Charged Edition innehåller på facelift?Wilson skrev: ↑29 jan 2025 21:41Trevligt att BMW har den goda smaken att erbjuda denna redan från början med riktigt välutrustade Charged Edition-paket!
Redan iX45 med 408hk/95kWh känns rätt attraktiv för 879', men jag tar nog hellre en iX 60 med 544hk/109kWh för 909'. Vet inte hur mycket rabatt utöver detta agenterna bjussar på? Hur brukar ramavtalen se ut för dessa "Edition"-modeller?
Det verkar som att Harman Kardon är standardstereon nuförtiden, det var ett förut ett mellanalternativ som kostade extra. Är osäker på om det är något annat nytt som hänger med.Emg skrev: ↑29 jan 2025 21:44Vet man vad Charged Edition innehåller på facelift?Wilson skrev: ↑29 jan 2025 21:41Trevligt att BMW har den goda smaken att erbjuda denna redan från början med riktigt välutrustade Charged Edition-paket!
Redan iX45 med 408hk/95kWh känns rätt attraktiv för 879', men jag tar nog hellre en iX 60 med 544hk/109kWh för 909'. Vet inte hur mycket rabatt utöver detta agenterna bjussar på? Hur brukar ramavtalen se ut för dessa "Edition"-modeller?
Tidigare fanns ix50 och m60.Off Grid Byggaren skrev: ↑29 jan 2025 19:16Läste att iX 50 byter namn till iX60 med 109 kWh batteri.
WLTP 701 km.
Även iX70 kommer, den tidigare iX60.
Har alltid gillat IX och tycker den blev ännu snyggare efter facelift. Men som sagt konfiguratorn (paketen) är smått obegriplig. (Får hoppas att säljarna har koll). Man önskade ju att tyskarna hade gått samma väg som Tesla och reducerat mängden tillval/paket till ett minimum.current skrev: ↑30 jan 2025 15:47Det blir ju väldigt rörigt med alla avdrag och editions. Vore enklare sänka priset på bilen. Sen som stycketillvalen t.ex rattvärme gör att hela edition-priset försvinner. Sen är det svårt också att veta om det är värt att ta ett visst paket om man inte vill ha 1-2 saker i paketet eller om man då dna köra stycke-val. Dock går vissa saker inte köpa separat.
Verkar även ligga uppe paket som inte är rabatterade vilket förvirrar.
Sant, inflation tjatas det mycket om. Tidigare X5a (2014 F15) kostade ~ 800 k ny, hade lägre utrustningsnivå, 258 hk och kostade i drivmedel ~ 20-25 kr/milen. Idag kan jag alltså få åka nytt med mer utrusning, låga drivmedelskostnader och typ dubbla effekten.
Det som spelar roll är väl om ens inkomster ökat i motsvarande grad, samt att övriga utgifter inte ökat mer.Arctic Drifter skrev: ↑Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Givetvis är det så, jag reflekterade dock över prisutvecklingen på SUV'ar i premiumsegmentet. Inte över samhället som helhet.manneson skrev: ↑31 jan 2025 09:13Det som spelar roll är väl om ens inkomster ökat i motsvarande grad, samt att övriga utgifter inte ökat mer.Arctic Drifter skrev: ↑Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Utan att kolla lönestatistik gissar jag på att de flesta INTE ökat sina månadsinkomster med 30+%.
Däremot har gissningsvis målgruppen för dessa bilar gjort det…
Förövrigt tycker jag det är lite skrämmande när så många rättfärdigar massiva prisökningar med att jämföra med KPI. ”Jojo men KPI har ökat så då får jag väl betala det”.
Det är LÅNGT IFRÅN alltid de galna prisökningar som sker är motiverade.
Kom ihåg att om ingen/få betalar det utsatta priset så måste de sänka det. Använd konsumentmakten.
Alldeles för få gör det idag vilket göder inflationen något extremt.
Själv har jag slutat handla massvis med grejer.
När det gäller IX så är det väl snarast deflation vi pratar om. Har en känsla av att en sådan här bil kostade cirka 1,3 Mkr tidigare och då med ett mindre batteri.Arctic Drifter skrev: ↑31 jan 2025 08:18Sant, inflation tjatas det mycket om. Tidigare X5a (2014 F15) kostade ~ 800 k ny, hade lägre utrustningsnivå, 258 hk och kostade i drivmedel ~ 20-25 kr/milen. Idag kan jag alltså få åka nytt med mer utrusning, låga drivmedelskostnader och typ dubbla effekten.
Kör jag 800 k @ 2014 i https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... mraknaren/ får jag fram att det motsvarar 1059 k idag, baserat på KPI som stigit 32,42 % under perioden.
Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Ja 2,5% löneökning i 10 år ger 28% under perioden. Det är väl vad man kunde förväntat sig att många fått under de stora kollektivavtalen. Fram till och med 2022 var det reallöneökningar som sen åts upp. Sen att tyska bilar inte ökat mer i pris i SEK är ju lite förvånande, konkurrens antar jag. För SEK har försvagats nästan 30% mot EUR senaste 10 åren.Arctic Drifter skrev: ↑31 jan 2025 09:59Givetvis är det så, jag reflekterade dock över prisutvecklingen på SUV'ar i premiumsegmentet. Inte över samhället som helhet.manneson skrev: ↑31 jan 2025 09:13Det som spelar roll är väl om ens inkomster ökat i motsvarande grad, samt att övriga utgifter inte ökat mer.Arctic Drifter skrev: ↑Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!
Utan att kolla lönestatistik gissar jag på att de flesta INTE ökat sina månadsinkomster med 30+%.
Däremot har gissningsvis målgruppen för dessa bilar gjort det…
Förövrigt tycker jag det är lite skrämmande när så många rättfärdigar massiva prisökningar med att jämföra med KPI. ”Jojo men KPI har ökat så då får jag väl betala det”.
Det är LÅNGT IFRÅN alltid de galna prisökningar som sker är motiverade.
Kom ihåg att om ingen/få betalar det utsatta priset så måste de sänka det. Använd konsumentmakten.
Alldeles för få gör det idag vilket göder inflationen något extremt.
Själv har jag slutat handla massvis med grejer.
Tycker dock inte att 32 % över 10 år är så alarmerande, det är väl utvecklingen sista åren som är det. Men vi hade också väldigt låg inflation innan dess.
Baserat på https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... manadslon/ och eftersom data för 2024 saknas så jämförde jag 2023 med 2013.
Medellönen ökade med 28,7 % och medianlönen ökande med 30,2 % om man summerar yrkeskategorierna. KPI har ökat 32,42 % under samma period.
Jepp, ix50 låg runt 1,2 med den utrustning som man nu får i en ix60 för 900k.Luma skrev: ↑31 jan 2025 11:38När det gäller IX så är det väl snarast deflation vi pratar om. Har en känsla av att en sådan här bil kostade cirka 1,3 Mkr tidigare och då med ett mindre batteri.Arctic Drifter skrev: ↑31 jan 2025 08:18Sant, inflation tjatas det mycket om. Tidigare X5a (2014 F15) kostade ~ 800 k ny, hade lägre utrustningsnivå, 258 hk och kostade i drivmedel ~ 20-25 kr/milen. Idag kan jag alltså få åka nytt med mer utrusning, låga drivmedelskostnader och typ dubbla effekten.
Kör jag 800 k @ 2014 i https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... mraknaren/ får jag fram att det motsvarar 1059 k idag, baserat på KPI som stigit 32,42 % under perioden.
Nä, känslomässigt har allt blivit sjukt dyrt men en hel del kan man avfärda genom att köra gentemot KPI!