Sida 17 av 18

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 12:14
av backe
manneson skrev: 14 sep 2025 11:42
backe skrev: 14 sep 2025 11:14
manneson skrev: 14 sep 2025 10:29
macky skrev: 14 sep 2025 09:35
Dock får man nu en hyfsat utrustad iX 60 till samma pris som en iX3 såg jag igår.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va… 🤷‍♂️

Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.

Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.

Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.

Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 12:17
av manneson
backe skrev: 14 sep 2025 12:14
manneson skrev: 14 sep 2025 11:42
backe skrev: 14 sep 2025 11:14
manneson skrev: 14 sep 2025 10:29
macky skrev: 14 sep 2025 09:35
Dock får man nu en hyfsat utrustad iX 60 till samma pris som en iX3 såg jag igår.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va… 🤷‍♂️

Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.

Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.

Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.

Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.

Hittade mitt beställningsavtal. :D
IMG_0869.jpeg

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 12:36
av backe
manneson skrev: 14 sep 2025 12:17
backe skrev: 14 sep 2025 12:14
manneson skrev: 14 sep 2025 11:42
backe skrev: 14 sep 2025 11:14
manneson skrev: 14 sep 2025 10:29


Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va… 🤷‍♂️

Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.

Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.

Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.

Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.

Hittade mitt beställningsavtal. :D
IMG_0869.jpeg
Jo, men kunde jag köpa en för miljonen då som inte på något sätt var dåligt utrustad(kollade på den då) så går det inte att påstå att man kan köpa den för ungefär halva priset nu, så fortfarande en rejäl överdrift. Skulle man utrusta dom likvärdigt så är det inte nära 50% heller.

Snyggt med rabatten, tre veckor från kvartalsslut dessutom, så det är riktigt bra. Men det är 6 år sedan, så kanske inte något som man kan utgå från idag? Däremot så ser man fortfarande lagerbilar som säljs ut, så passar en sån så går det såklart att göra ett klipp.

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 13:00
av Maw
backe skrev: 14 sep 2025 12:36
manneson skrev: 14 sep 2025 12:17
backe skrev: 14 sep 2025 12:14
manneson skrev: 14 sep 2025 11:42
backe skrev: 14 sep 2025 11:14


Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.

Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.

Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.

Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.

Hittade mitt beställningsavtal. :D
IMG_0869.jpeg
Jo, men kunde jag köpa en för miljonen då som inte på något sätt var dåligt utrustad(kollade på den då) så går det inte att påstå att man kan köpa den för ungefär halva priset nu, så fortfarande en rejäl överdrift. Skulle man utrusta dom likvärdigt så är det inte nära 50% heller.

Snyggt med rabatten, tre veckor från kvartalsslut dessutom, så det är riktigt bra. Men det är 6 år sedan, så kanske inte något som man kan utgå från idag? Däremot så ser man fortfarande lagerbilar som säljs ut, så passar en sån så går det såklart att göra ett klipp.
När min arbetsgivare fortfarande hade Tesla som alternativ för personalbil fick man också rabatt, 5% om jag minns rätt. Samma med Polestar.

Att få rabatt som privatperson, om det var så Manneson köpte, har jag däremot inte hört om förut.

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 13:11
av backe
Maw skrev: 14 sep 2025 13:00
backe skrev: 14 sep 2025 12:36
manneson skrev: 14 sep 2025 12:17
backe skrev: 14 sep 2025 12:14
manneson skrev: 14 sep 2025 11:42


2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.

Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.

Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.

Hittade mitt beställningsavtal. :D
IMG_0869.jpeg
Jo, men kunde jag köpa en för miljonen då som inte på något sätt var dåligt utrustad(kollade på den då) så går det inte att påstå att man kan köpa den för ungefär halva priset nu, så fortfarande en rejäl överdrift. Skulle man utrusta dom likvärdigt så är det inte nära 50% heller.

Snyggt med rabatten, tre veckor från kvartalsslut dessutom, så det är riktigt bra. Men det är 6 år sedan, så kanske inte något som man kan utgå från idag? Däremot så ser man fortfarande lagerbilar som säljs ut, så passar en sån så går det såklart att göra ett klipp.
När min arbetsgivare fortfarande hade Tesla som alternativ för personalbil fick man också rabatt, 5% om jag minns rätt. Samma med Polestar.

Att få rabatt som privatperson, om det var så Manneson köpte, har jag däremot inte hört om förut.
Det fick vi också, men bara på SR RWD om jag minns rätt. Men det är ganska många år sedan vi hade den rabatten.

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 13:26
av mikebike
Begagnad iX eller ny iX3, vilket är bästa köp?

Stor skillnad i räckvidd och förbrukning?

Jag såg två iX idag utanför Jula och Biltema. Börjar vänja mig vid designen. :lol:

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 13:44
av manneson
mikebike skrev: 14 sep 2025 13:26
Begagnad iX eller ny iX3, vilket är bästa köp?

Stor skillnad i räckvidd och förbrukning?

Jag såg två iX idag utanför Jula och Biltema. Börjar vänja mig vid designen. :lol:
Om det är samma pris så ny iX3. Då får man ju garanti och antagligen lägre försäkring.

I övrigt så är nog största skillnaden laddhastigheten.
Bokstavligen dubbla på iX3.
Gissar att iX med luftfjädring etc är lite mer komfortabel. Nog lite mer ombonad/lyxig också.

Re: BMW iX3

Postat: 14 sep 2025 14:16
av macky
backe skrev: 14 sep 2025 12:14
manneson skrev: 14 sep 2025 11:42
backe skrev: 14 sep 2025 11:14
manneson skrev: 14 sep 2025 10:29
macky skrev: 14 sep 2025 09:35
Dock får man nu en hyfsat utrustad iX 60 till samma pris som en iX3 såg jag igår.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va… 🤷‍♂️

Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.

Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.

Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.

Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Charged ed. iX60 ligger på 909” och ser annonser med erbjudande på m-sport plus charg ed. för 885”. Den typen av rabatter såg man inte när iX var nysläppt. Börjar man ju själv fundera lite…

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 14:05
av ObscureEconomist
mikebike skrev: 13 sep 2025 15:19
ChristofferG skrev: 13 sep 2025 11:54
mikebike skrev: 13 sep 2025 11:41
manneson skrev: 13 sep 2025 10:21
Lurkern skrev: 13 sep 2025 08:54
Nu är frågan bara hur många de kan tillverka. för de kommer att sälja alla.
Uhm nä. 800k är alldeles för mkt pengar för de flesta.
Dessutom brukar det dra iväg om man vill ha lite utrustning.
En fullutrustad iX3 för 800 kSEK skulle jag köpa direkt.
Det är förvånansvärt lite tillägg, fullutrustad med drag, utan val av extra färg eller fälg för 858k. Det är med M Sport Pro och Supercharged edition.
905 305 landar jag på med elektrisk dragkrok, takräcke, golvmattor mm. Inga vinterhjul.
Välj paket istället. Fullsmetad för 860 landar jag på. Fälgar kan ju dock dra iväg det rejält.

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 16:25
av dstr
Vad har ni fått för leveranstider?

En kollega nämnde slutet 2026.

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 16:51
av mikebike
ObscureEconomist skrev: 15 sep 2025 14:05
mikebike skrev: 13 sep 2025 15:19
ChristofferG skrev: 13 sep 2025 11:54
mikebike skrev: 13 sep 2025 11:41
manneson skrev: 13 sep 2025 10:21


Uhm nä. 800k är alldeles för mkt pengar för de flesta.
Dessutom brukar det dra iväg om man vill ha lite utrustning.
En fullutrustad iX3 för 800 kSEK skulle jag köpa direkt.
Det är förvånansvärt lite tillägg, fullutrustad med drag, utan val av extra färg eller fälg för 858k. Det är med M Sport Pro och Supercharged edition.
905 305 landar jag på med elektrisk dragkrok, takräcke, golvmattor mm. Inga vinterhjul.
Välj paket istället. Fullsmetad för 860 landar jag på. Fälgar kan ju dock dra iväg det rejält.
Det var ju det jag gjorde, sedan mattor, takräcke, dragkrok mm.
Inga dyrare fälgar, inga vinterdäck.

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 20:37
av Nect
dstr skrev: 15 sep 2025 16:25
Vad har ni fått för leveranstider?

En kollega nämnde slutet 2026.
Jäklar… intressant å veta om produktionen är låg eller om det är en gigantisk efterfrågan…

Då kanske man måste beställa en, hade hoppas på att byta nu i sommar.

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 21:06
av AAKEE
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.

BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också. :cry:

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 21:13
av backe
AAKEE skrev: 15 sep 2025 21:06
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.

BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också. :cry:
Kommer en i3 snart, det kanske blir ett alternativ för dig?
The i3 will be fully unveiled next year and looks like it’ll stick fairly close to the Vision Neue Klasse concept, with a proper shark nose, three-box shape and wide, illuminated kidneys. Word from BMW is that it'll get the same 108.7kWh battery as the iX3 too, so it should go a very long way on a single charge.
https://www.topgear.com/car-news/first- ... oon-bmw-i3

Re: BMW iX3

Postat: 15 sep 2025 21:46
av AAKEE
backe skrev: 15 sep 2025 21:13
AAKEE skrev: 15 sep 2025 21:06
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.

BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också. :cry:
Kommer en i3 snart, det kanske blir ett alternativ för dig?
The i3 will be fully unveiled next year and looks like it’ll stick fairly close to the Vision Neue Klasse concept, with a proper shark nose, three-box shape and wide, illuminated kidneys. Word from BMW is that it'll get the same 108.7kWh battery as the iX3 too, so it should go a very long way on a single charge.
https://www.topgear.com/car-news/first- ... oon-bmw-i3
Man får se vad det blir av i3.

Eller en a6 avant, om det finnsch nå rejäla batterier till.

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 06:01
av HelectriC
AAKEE skrev: 15 sep 2025 21:06
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.

BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också. :cry:
Tyvärr är det inte tysk kvalitetskänsla längre varken hos BMW eller Audi. Det tragiska är att kineserna har gått om tyskarna i upplevd kvalitet :cry:

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 08:53
av jonasl
De visar ju med njurarnas storlek att det inte är en premiumbil. Större njurar för dyrare och bättre bilar trodde jag var BMWs formspråk numera men här är de jättesmå!

Jag har för övrigt också börjat förlikas med iX:ens märkliga utseende. Hade nog kunnat tänka mig en sådan.

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 09:11
av backe
jonasl skrev: 16 sep 2025 08:53
De visar ju med njurarnas storlek att det inte är en premiumbil. Större njurar för dyrare och bättre bilar trodde jag var BMWs formspråk numera men här är de jättesmå!

Jag har för övrigt också börjat förlikas med iX:ens märkliga utseende. Hade nog kunnat tänka mig en sådan.
Du vet det säkert redan, men man flirtar med den första "Neue klasse", där njurarna var smala.

Däremot kommer i3 ha bara ett par gigantiska njurar i hela grillen som t.o.m. integrerar lysena, där snackar vi premium :p

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 09:18
av tesla newbie
AAKEE skrev: 15 sep 2025 21:06
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.

BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också. :cry:
Jag tror inte folk vill ha väggar. De vill ha lite högre sittposition. Och det går att åstadkomma med lågt Cd-värde:

https://insidechinaauto.com/2025/08/04/ ... ctric-suv/

Li auto i8 har cd värde på 0,218. Varför kan kineserna men inte tyskarna?

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 09:33
av AAKEE
tesla newbie skrev: 16 sep 2025 09:18

Jag tror inte folk vill ha väggar. De vill ha lite högre sittposition. Och det går att åstadkomma med lågt Cd-värde.

Li auto i8 har cd värde på 0,218. Varför kan kineserna men inte tyskarna?
Cd-värdet är formmotstånd.

Cd-värdet multipliceras med frontarean för laggårdsväggen för att få luftmotståndet, vilket gör att laggårdsväggen fortfarande är en laggårdsvägg tyvärr.

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 10:54
av Tillsynsmannen
jonasl skrev: 16 sep 2025 08:53
De visar ju med njurarnas storlek att det inte är en premiumbil. Större njurar för dyrare och bättre bilar trodde jag var BMWs formspråk numera men här är de jättesmå!

Jag har för övrigt också börjat förlikas med iX:ens märkliga utseende. Hade nog kunnat tänka mig en sådan.
Jag för min del tycker de överdrivet stora njurarna är apfula och smaklösa. iX vinner på den punkten!

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 10:56
av macky
dstr skrev: 15 sep 2025 16:25
Vad har ni fått för leveranstider?

En kollega nämnde slutet 2026.
Slutet av sommaren -26 fick jag som svar när jag frågade. Tyvärr verkar det göra lite det många tillverkare gjort med elbilarna. Presentera ny teknik men man gör det för tidigt innan produktionskapaciteten finns. Ska man återigen vänta 1 år från nybeställning är det ju bättre att rycka i demobilar eller dylikt. Finns inte på kartan att jag skulle beställa ngt som har en leveranstid på 1 år. Ok, audi/porsche var också kraftigt försenade med PPE-bilarna men de började ju inte sälja dem innan de kunde levereras.

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 11:19
av Maw
macky skrev: 16 sep 2025 10:56
dstr skrev: 15 sep 2025 16:25
Vad har ni fått för leveranstider?

En kollega nämnde slutet 2026.
Slutet av sommaren -26 fick jag som svar när jag frågade. Tyvärr verkar det göra lite det många tillverkare gjort med elbilarna. Presentera ny teknik men man gör det för tidigt innan produktionskapaciteten finns. Ska man återigen vänta 1 år från nybeställning är det ju bättre att rycka i demobilar eller dylikt. Finns inte på kartan att jag skulle beställa ngt som har en leveranstid på 1 år. Ok, audi/porsche var också kraftigt försenade med PPE-bilarna men de började ju inte sälja dem innan de kunde levereras.
Mm.. vissa människor verkar ha oändligt tålamod och det utnyttjas av biltillverkare. De som beställde Cybertruck och nya Roadster i från början har väntat många år och dessutom betalat en hel del för det tveksamma nöjet, speciellt i fallet nya Roadster.

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 11:57
av jonasl
backe skrev: 16 sep 2025 09:11

Du vet det säkert redan, men man flirtar med den första "Neue klasse", där njurarna var smala.

Däremot kommer i3 ha bara ett par gigantiska njurar i hela grillen som t.o.m. integrerar lysena, där snackar vi premium :p
Det visste jag faktiskt inte, men när du visar det så är det ju uppenbart! Vissa av de nyare bilarna ser ju lätt groteska ut, även om man vänjer sig med tiden.

Re: BMW iX3

Postat: 16 sep 2025 12:27
av tesla newbie
AAKEE skrev: 16 sep 2025 09:33
tesla newbie skrev: 16 sep 2025 09:18

Jag tror inte folk vill ha väggar. De vill ha lite högre sittposition. Och det går att åstadkomma med lågt Cd-värde.

Li auto i8 har cd värde på 0,218. Varför kan kineserna men inte tyskarna?
Cd-värdet är formmotstånd.

Cd-värdet multipliceras med frontarean för laggårdsväggen för att få luftmotståndet, vilket gör att laggårdsväggen fortfarande är en laggårdsvägg tyvärr.
Jo så är det, men multiplicerar man laggårdsvägen med 0,218 så blir ju luftmotståndet mindre än om man mulitplicerar med 0,24 :-)