Dock får man nu en hyfsat utrustad iX 60 till samma pris som en iX3 såg jag igår.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va…
Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.
Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.
Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.
Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Dock får man nu en hyfsat utrustad iX 60 till samma pris som en iX3 såg jag igår.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va…
Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.
Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.
Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.
Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va…
Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.
Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.
Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.
Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.
Hittade mitt beställningsavtal.
IMG_0869.jpeg
Jo, men kunde jag köpa en för miljonen då som inte på något sätt var dåligt utrustad(kollade på den då) så går det inte att påstå att man kan köpa den för ungefär halva priset nu, så fortfarande en rejäl överdrift. Skulle man utrusta dom likvärdigt så är det inte nära 50% heller.
Snyggt med rabatten, tre veckor från kvartalsslut dessutom, så det är riktigt bra. Men det är 6 år sedan, så kanske inte något som man kan utgå från idag? Däremot så ser man fortfarande lagerbilar som säljs ut, så passar en sån så går det såklart att göra ett klipp.
Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.
Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.
Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.
Hittade mitt beställningsavtal.
IMG_0869.jpeg
Jo, men kunde jag köpa en för miljonen då som inte på något sätt var dåligt utrustad(kollade på den då) så går det inte att påstå att man kan köpa den för ungefär halva priset nu, så fortfarande en rejäl överdrift. Skulle man utrusta dom likvärdigt så är det inte nära 50% heller.
Snyggt med rabatten, tre veckor från kvartalsslut dessutom, så det är riktigt bra. Men det är 6 år sedan, så kanske inte något som man kan utgå från idag? Däremot så ser man fortfarande lagerbilar som säljs ut, så passar en sån så går det såklart att göra ett klipp.
När min arbetsgivare fortfarande hade Tesla som alternativ för personalbil fick man också rabatt, 5% om jag minns rätt. Samma med Polestar.
Att få rabatt som privatperson, om det var så Manneson köpte, har jag däremot inte hört om förut.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.
Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.
Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Mkt mer utrustning ingår idag än 2022.
Hittade mitt beställningsavtal.
IMG_0869.jpeg
Jo, men kunde jag köpa en för miljonen då som inte på något sätt var dåligt utrustad(kollade på den då) så går det inte att påstå att man kan köpa den för ungefär halva priset nu, så fortfarande en rejäl överdrift. Skulle man utrusta dom likvärdigt så är det inte nära 50% heller.
Snyggt med rabatten, tre veckor från kvartalsslut dessutom, så det är riktigt bra. Men det är 6 år sedan, så kanske inte något som man kan utgå från idag? Däremot så ser man fortfarande lagerbilar som säljs ut, så passar en sån så går det såklart att göra ett klipp.
När min arbetsgivare fortfarande hade Tesla som alternativ för personalbil fick man också rabatt, 5% om jag minns rätt. Samma med Polestar.
Att få rabatt som privatperson, om det var så Manneson köpte, har jag däremot inte hört om förut.
Det fick vi också, men bara på SR RWD om jag minns rätt. Men det är ganska många år sedan vi hade den rabatten.
Jag såg två iX idag utanför Jula och Biltema. Börjar vänja mig vid designen.
Om det är samma pris så ny iX3. Då får man ju garanti och antagligen lägre försäkring.
I övrigt så är nog största skillnaden laddhastigheten.
Bokstavligen dubbla på iX3.
Gissar att iX med luftfjädring etc är lite mer komfortabel. Nog lite mer ombonad/lyxig också.
Dock får man nu en hyfsat utrustad iX 60 till samma pris som en iX3 såg jag igår.
Ja dom har väl nästan halverat priserna på iX vs 2022.
Eller vänta nu, bara Tesla som dumpar priser var det va…
Förövrigt går det alltid att pruta, jag fick tom rabatt när jag köpte min Tesla. Handlar mest om att vara ihärdig och timing.
Hyfsad överdrift med halverade priser på iX.
Fick du rabatt på din Tesla? Troligen så fick du med saker som du inte beställt till samma pris, bra isåfall men inte rabatt på din beställda bil.
2022 ville BMW ha uppåt 1,5 mille för en ix50 med utrustning.
Idag kan du få en 60 för 8-900.
Fick 50k rabatt. Listpriset var 750 men fick den för 700 jämt. Det var precis vid kvartalsslut.
Så du jämför en maxutrustad iX från 2022 med en basmodell idag? Lanseringspriset för iX50 var 1 065 000kr utan rabatt, iX60 999 000kr idag.
Sen är det definitivt en mycket bättre och mer prisvärd bil idag med mer range o.s.v.
Ok, så om jag förstår dig rätt så hade du ingen order utan ringde in vid kvartalsslut och kunde pruta 50 000kr för beställning? Fick för mig att du skrivit tidigare att du fick med lite saker som du inte beställt, därför jag antog det, men blandade nog ihop.
Charged ed. iX60 ligger på 909” och ser annonser med erbjudande på m-sport plus charg ed. för 885”. Den typen av rabatter såg man inte när iX var nysläppt. Börjar man ju själv fundera lite…
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.
BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också.
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.
BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också.
Kommer en i3 snart, det kanske blir ett alternativ för dig?
The i3 will be fully unveiled next year and looks like it’ll stick fairly close to the Vision Neue Klasse concept, with a proper shark nose, three-box shape and wide, illuminated kidneys. Word from BMW is that it'll get the same 108.7kWh battery as the iX3 too, so it should go a very long way on a single charge.
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.
BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också.
Kommer en i3 snart, det kanske blir ett alternativ för dig?
The i3 will be fully unveiled next year and looks like it’ll stick fairly close to the Vision Neue Klasse concept, with a proper shark nose, three-box shape and wide, illuminated kidneys. Word from BMW is that it'll get the same 108.7kWh battery as the iX3 too, so it should go a very long way on a single charge.
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.
BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också.
Tyvärr är det inte tysk kvalitetskänsla längre varken hos BMW eller Audi. Det tragiska är att kineserna har gått om tyskarna i upplevd kvalitet
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
De visar ju med njurarnas storlek att det inte är en premiumbil. Större njurar för dyrare och bättre bilar trodde jag var BMWs formspråk numera men här är de jättesmå!
Jag har för övrigt också börjat förlikas med iX:ens märkliga utseende. Hade nog kunnat tänka mig en sådan.
De visar ju med njurarnas storlek att det inte är en premiumbil. Större njurar för dyrare och bättre bilar trodde jag var BMWs formspråk numera men här är de jättesmå!
Jag har för övrigt också börjat förlikas med iX:ens märkliga utseende. Hade nog kunnat tänka mig en sådan.
Du vet det säkert redan, men man flirtar med den första "Neue klasse", där njurarna var smala.
Däremot kommer i3 ha bara ett par gigantiska njurar i hela grillen som t.o.m. integrerar lysena, där snackar vi premium :p
Jag är inne på Audi eller BMW, med tysk kvalitetskänsla.
BMW gör ju rätt med batteristorlek. Det är bara så extremt synd att man måste montera batteriet på en ladugårdsvägg.
Eller det får man såklart göra, eftersom det uppenbarligen är en massa folk som vill ha såna väggar...men det borde byggas vanliga bilar som inte är tre meter höga också.
Jag tror inte folk vill ha väggar. De vill ha lite högre sittposition. Och det går att åstadkomma med lågt Cd-värde:
Jag tror inte folk vill ha väggar. De vill ha lite högre sittposition. Och det går att åstadkomma med lågt Cd-värde.
Li auto i8 har cd värde på 0,218. Varför kan kineserna men inte tyskarna?
Cd-värdet är formmotstånd.
Cd-värdet multipliceras med frontarean för laggårdsväggen för att få luftmotståndet, vilket gör att laggårdsväggen fortfarande är en laggårdsvägg tyvärr.
De visar ju med njurarnas storlek att det inte är en premiumbil. Större njurar för dyrare och bättre bilar trodde jag var BMWs formspråk numera men här är de jättesmå!
Jag har för övrigt också börjat förlikas med iX:ens märkliga utseende. Hade nog kunnat tänka mig en sådan.
Jag för min del tycker de överdrivet stora njurarna är apfula och smaklösa. iX vinner på den punkten!
Slutet av sommaren -26 fick jag som svar när jag frågade. Tyvärr verkar det göra lite det många tillverkare gjort med elbilarna. Presentera ny teknik men man gör det för tidigt innan produktionskapaciteten finns. Ska man återigen vänta 1 år från nybeställning är det ju bättre att rycka i demobilar eller dylikt. Finns inte på kartan att jag skulle beställa ngt som har en leveranstid på 1 år. Ok, audi/porsche var också kraftigt försenade med PPE-bilarna men de började ju inte sälja dem innan de kunde levereras.
Slutet av sommaren -26 fick jag som svar när jag frågade. Tyvärr verkar det göra lite det många tillverkare gjort med elbilarna. Presentera ny teknik men man gör det för tidigt innan produktionskapaciteten finns. Ska man återigen vänta 1 år från nybeställning är det ju bättre att rycka i demobilar eller dylikt. Finns inte på kartan att jag skulle beställa ngt som har en leveranstid på 1 år. Ok, audi/porsche var också kraftigt försenade med PPE-bilarna men de började ju inte sälja dem innan de kunde levereras.
Mm.. vissa människor verkar ha oändligt tålamod och det utnyttjas av biltillverkare. De som beställde Cybertruck och nya Roadster i från början har väntat många år och dessutom betalat en hel del för det tveksamma nöjet, speciellt i fallet nya Roadster.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Du vet det säkert redan, men man flirtar med den första "Neue klasse", där njurarna var smala.
Däremot kommer i3 ha bara ett par gigantiska njurar i hela grillen som t.o.m. integrerar lysena, där snackar vi premium :p
Det visste jag faktiskt inte, men när du visar det så är det ju uppenbart! Vissa av de nyare bilarna ser ju lätt groteska ut, även om man vänjer sig med tiden.
Jag tror inte folk vill ha väggar. De vill ha lite högre sittposition. Och det går att åstadkomma med lågt Cd-värde.
Li auto i8 har cd värde på 0,218. Varför kan kineserna men inte tyskarna?
Cd-värdet är formmotstånd.
Cd-värdet multipliceras med frontarean för laggårdsväggen för att få luftmotståndet, vilket gör att laggårdsväggen fortfarande är en laggårdsvägg tyvärr.
Jo så är det, men multiplicerar man laggårdsvägen med 0,218 så blir ju luftmotståndet mindre än om man mulitplicerar med 0,24