Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:
"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.
Du har insyn i att Tesla idag och i framtiden sköter uppsägningar, övertid, sjukfrånvaro, pensioner, semestrar mm?
Bra, skriv i tråden. Har spekulerats mycket då Tesla själva inte säger något.
Jamen sluta. Hade det varit problem hade väl facket varit först med att presentera dessa bevis. Att dom inte gör det är ju övertydligt bevis för att det inte finns sådana problem.
Nu var det dock inte vad som diskuterades. Det som diskuterades var ju om vi hade brytt oss om en strejk mot exempelvis MG Sverige.
Så du vet inget utan gissar?
Och, även om Tesla skulle behandla person A jäkligt bra så vet vi inte hur person B har det ELLER hur person A har det om ett år. Ramarna för sådant justeras via kollektivavtal.
Man kan bara gissa eftersom det inte har kommit fram en enda anställd som har det sämre. Bara att många anställda är nöjda och inte är med i facket.
Hur många som strejkar och till vilken anledning är oklar. IF Metall pratar bara om "schyssta villkor" och "trygghet".
Spekulation: Vart är alla utnyttjade anställda som slavar på Tesla? Är dom duperade/tystade av facket? Du kan inte lämna facket pga X anledning?
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:
"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.
Med vänlig hälsning
Mikael Andersson
Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:
Så som det har sagts många gånger tidigare, den svenska modellen bygger på att det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Det är således inget motsatsförhållande.
Det har också sagts tidigare, det finns många arbetsgivare som uppskattar kollektivavtal men inte alla.
Att man står bakom den svenska modellen kan likväl innebära att man fortsatt vill att det ska vara frivilligt och inte tvingande med kollektivavtal.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 14:01
av Airlift
Antar att någon/några redan anmält PostNord till PTS?
I sak är ju tesla inte kunden i det hela ens och att åberopa force majeure är ju en sån oerhörd feltolkning av dess begrepp att enklaste brottsmålsadvokat borde gnugga händerna.
Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...
Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera…
Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...
Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera…
Ja eller bara styr om alla europapaket till TM Sweden (tänker att den rena volymen borde få Postnord att backa).. eller 100mkr på en massa kinaprylar - som dom sen kan dela ut till folk helt random.
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.
Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.
Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.
Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.
Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.
I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.
Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 14:18
av Earplugged
[/quote]
För att folk är egoistiska.
Ponera att tex Tesla haft kollektivavtal sen tidigare och denna strejk istället drabbat tex MG. Då lovar jag att forumet fyllts av skribenter som varit upprörda över hur “fruktansvärda MG är som kommer hit till sverige och vägrar ta seden dit de kommer samt förstör för svenska arbetare!”.
Nu riskerar strejken drabba forummedlemmar ekonomiskt (samt självbild) och då gråts det ut...
[/quote]
Jag personligen reagerar inte utifrån egoism eller ekonomiska motiv utan på att konflikten har skapats utan egentlig anledning och helt tappat proportioner och övergått till prestige där man kan offra allt utan att det egentligen kan bli någon vinnare.
Den svenska Modellen hotas och måste räddas?
Det målas upp som att kampen nu är för att rädda den svenska modellen, det ironiska är att innan If Metall drog igång detta så visste nog i princip ingen om att Tesla saknade kollektivavtal och det spelade ingen som helst roll att ett par hundra anställda i Sverige saknade avtal och påverkade ingenting i övrigt, det fanns alltså inget hot mot modellen och allt kunde rullat på som vanligt där de allra flesta företag tecknat avtal i vanlig ordning.
Personer saknar trygghet på Tesla:
Ingen har kunnat visa att det förekommer något olagligt eller såpass dåliga förhållanden/avtal för Teslas anställda att det motiverar att skada tex Taxibolag, Hydro, Werksta mm
Även här har man skapat en kamp som egentligen inte fanns i från början och nu måste man kasta hundratals arbetstillfällen framför tåget för "hjälpa" ett hundratal personer som inte vill ha hjälp och antagligen inte behöver hjälpen.
Jag är i grunden positiv till kollektivavtal men här tycker jag man slarvar bort förtroendet och målar upp en omotiverad kamp där insatserna är på tok för höga i förhållande till "vinsten".
Jag är i grunden positiv till kollektivavtal men här tycker jag man slarvar bort förtroendet och målar upp en omotiverad kamp där insatserna är på tok för höga i förhållande till "vinsten".
Inte otänkbart att fler i tredje/fjärdeled blir uppsagda pga arbetsbrist än vad tesla har metall-medlemmar.
Då kan ju dessa nyttja sitt fackliga stöd med rättshjälp och stämma metall. Vore nästan principiellt korrekt.
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.
Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.
Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.
Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.
Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.
I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.
Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Dålig liknelse. Om barnen däremot förvägrats att kunna byta sina leksaker om de visade sig vara trasiga, ja då hade jag förstått liknelsen.
Men vänta nu, precis så var det ju.... Undrar om de barnen grät lika mycket som herrarna på TCS över det?
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:
"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.
Med vänlig hälsning
Mikael Andersson
Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:
Men vad händer om man kör runt i en bil som är registrerad, men inte har registreringsskylt? Polisen stoppar mig och bötfäller mig. Jag vägrar och hänvisar till "Force Majeure". Om både myndigheter och PostNord kan hänvisa till Force Majeure så borde väl det argumentet vara godtagbart i rätt även för mig?
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.
Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.
Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.
Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.
Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.
I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.
Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Dålig liknelse. Om barnen däremot förvägrats att kunna byta sina leksaker om de visade sig vara trasiga, ja då hade jag förstått liknelsen.
Men vänta nu, precis så var det ju.... Undrar om de barnen grät lika mycket som herrarna på TCS över det?
Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...
Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Tesla själva borde kunna åstadkomma detta genom att skicka en helvetes massa grejer till sig själv. Blir sjukt jobbigt för dem bara när blockaden släpper och all skit levereras.
Tanken är ändå ganska rolig. Elon använder 100 mkr av sin förmögenhet för att skicka tomma flyttkartonger till TM Sverige AB. Om det dessutom skickas samma dag så får PostNord ett gigantiskt logistiskt problem att hantera…
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:
"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.
Med vänlig hälsning
Mikael Andersson
Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:
Hur tänker Du nu?
1 - Den som köper en Tesla ska betala för bilen ett antal dagar innan denne tar besittnings- och äganderätt över bilen (eller när ägarbytet enligt Transportstyrelsen sker)? Utan möjlighet att godkänna bilens faktiska kondition? Och därefter, några dagar efter att köpet registrerats och köpeskillingen överförts, få ägande- och förfoganderätt över fordonet i form av nummerplåtar så fordonet kan framföras på allmän väg. Detta förefaller, i min värld, som ett hyfsat stort risktagande för en privatperson/mindre företag
2 - Tesla ska stå risken för att den nye ägaren, efter att registreringsskylten mottagits och bilen är klar för egentlig avhämtning, ej fullt ut accepterar köpeskillingen (pga transportskador etc).
Personligen tror jag få köpare är beredda att acceptera att köpa "grisen i säcken" enligt alternativ 1. Absolut inte ett företag eller ett leasingbolag.
Jag tror inte Tesla är beredd att stå risken för alternativ 2, d v s att ge köparen "carte blanche" att invända mot bilens skick och kondition efter att fordonet levererats men innan köpeskillingen överförts.
Vad tror Du? Vem ska stå risken för att bilen inte godkänns vid det egentliga övertagandet/leveransen? Och hur ska denne part försäkra sig om en korrekt och avtalsenlig prestation vid den egentliga transaktionen av fordonets ägande?
Juridik är inte lätt. Men ack så betydelsefullt. Ha för övrigt en fin helg
Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.
Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.
Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.
Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.
Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Hur då? De enda ovanliga åtgärderna i blockaden de tagit till nu är att de lagt blockad på reparation m.m, av alla teslor oavsett uppdragsgivare av reparationen. Vilket är konstigt valt.
I övrigt följer de en likartad upptrappning som vid tidigare kamp om kollektivavtal, avarten mer eller mindre. Är man förvånad över blockadens mönster är man okunnig om hur tidigare konflikter sett ut.
Ehhh. Ännu en gång, det är riktandet av åtgärder mot tesla-ägare och inte tesla som är annorlunda och oacceptabelt.
Ungefär som att facket vid toys’r’us konflikten gått ut och blockerar barnen som tidigare köpt leksaker där från att gå till skolan typ.
Dålig liknelse. Om barnen däremot förvägrats att kunna byta sina leksaker om de visade sig vara trasiga, ja då hade jag förstått liknelsen.
Men vänta nu, precis så var det ju.... Undrar om de barnen grät lika mycket som herrarna på TCS över det?
Nä, nu är du ute och cyklar. Det är snarare som att de tar leksaken till ett måleri som inte har med saken att göra som då vägrar måla leksaken. Eller byta en skruv, och järnhandeln vägrar sälja en för att skruven är till en leksak. Ingen av dessa åtgärder riktar sig då mot företaget, utan istället mot barnet.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 14:45
av jonasl
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 14:48
av Speedo
Vi länkar till dem och de länkar till oss... men det verkar finnas ytterligare sätt att få en regskylt. Tror dock vissa ägare drar sig för detta. Säg att Tesla kanske kan sälja 30% av bilarna på detta sätt, men merparten kommer tycka det är besvärligt.
"Men faktum är att det finns betydligt enklare sätt än så för Tesla att kringgå postblockaden. Vid en beställning av upp till och med åtta registreringsskyltar kan Transportstyrelsen nämligen skicka skyltarna som brev till bilägarens folkbokföringsadress.
– Den som är ägare till en bil kan beställa en ny registreringsskylt. Det gäller för alla, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson.
– Det innebär att så fort en bilägare beställer registreringsskylt så tillverkar vi två som vi skickar hem till bilägaren. Vi är skyldiga att tillhandahålla registreringsskyltar, lägger han till."
När ett system utan transparens rullat på i 100 år så återstår korruptionen men inte så mycket av grundidén. Förutom att omvärlden knappast behöver den grundidén till att börja med.
Dags för en ny svensk modell, anpassad till att misskötta Sverige år 2023 i största ödmjukhet behöver kyssa den första företagsröv som dyker upp.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 15:27
av TiborBlomhall
Hej Dagens Arbete!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 15:33
av Fosilfri2035
Undrar om IF Metall är medvetna om den här inställningen.
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:
"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.
Med vänlig hälsning
Mikael Andersson
Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:
Men vad händer om man kör runt i en bil som är registrerad, men inte har registreringsskylt? Polisen stoppar mig och bötfäller mig. Jag vägrar och hänvisar till "Force Majeure". Om både myndigheter och PostNord kan hänvisa till Force Majeure så borde väl det argumentet vara godtagbart i rätt även för mig?
Precis, men jag har blivit stoppad 2 gånger utan riktiga skyltar, inte ens tillfälliga alltså, en bekant 1 gång, och jag vet fler som gjort egna och sagt att de är på väg att skaffa tillfälliga.
INGEN gång har böter delats ut.
så JA det är inte tillåtet, men det är det å andra sidan extremt mycket som inte är. Samtliga medborgare bryter mot regler ibland.
Det är ingen allvarlig förseelse, om de är giriga så ger de böter på 1500kr, det spelar ju ingen roll.
dessotom överklagar man det isåfall dessutom. Så jag bedömer det som 100% riskfritt.
Riskfriare än att faktiskt överhuvudtaget åka bil.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 15:42
av Luma
Ett motdrag vore om Tesla spärrade andra bilmärken än Tesla från att ladda på Superchargernätverket - tills Metall inte drar tillbaka sina stidsåtgärder.
Ett motdrag vore om Tesla spärrade andra bilmärken än Tesla från att ladda på Superchargernätverket - tills Metall inte drar tillbaka sina stidsåtgärder.