slugger75 skrev: ↑24 nov 2023 13:50
Andersen skrev: ↑24 nov 2023 13:30
pejvic skrev: ↑24 nov 2023 09:17
PhR34k skrev: ↑24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Det är inte korrekt:
"”Egentillverkade” skyltar är inte tillåtna. De enda skyltar som är giltiga är de som tillhandahålls av myndigheten.
Med vänlig hälsning
Mikael Andersson
Presschef, Transportstyrelsen"
Precis. Och som jag skrev på sid 146 så behöver man inte blanda in några tillfälliga skyltar. Jag anser att detta gäller tills nån kan motbevisa det:
viewtopic.php?p=759598#p759598
Hur tänker Du nu?
1 - Den som köper en Tesla ska betala för bilen ett antal dagar innan denne tar besittnings- och äganderätt över bilen (eller när ägarbytet enligt Transportstyrelsen sker)? Utan möjlighet att godkänna bilens faktiska kondition? Och därefter, några dagar efter att köpet registrerats och köpeskillingen överförts, få ägande- och förfoganderätt över fordonet i form av nummerplåtar så fordonet kan framföras på allmän väg. Detta förefaller, i min värld, som ett hyfsat stort risktagande för en privatperson/mindre företag
2 - Tesla ska stå risken för att den nye ägaren, efter att registreringsskylten mottagits och bilen är klar för egentlig avhämtning, ej fullt ut accepterar köpeskillingen (pga transportskador etc).
Personligen tror jag få köpare är beredda att acceptera att köpa "grisen i säcken" enligt alternativ 1. Absolut inte ett företag eller ett leasingbolag.
Jag tror inte Tesla är beredd att stå risken för alternativ 2, d v s att ge köparen "carte blanche" att invända mot bilens skick och kondition efter att fordonet levererats men innan köpeskillingen överförts.
Vad tror Du? Vem ska stå risken för att bilen inte godkänns vid det egentliga övertagandet/leveransen? Och hur ska denne part försäkra sig om en korrekt och avtalsenlig prestation vid den egentliga transaktionen av fordonets ägande?
Juridik är inte lätt. Men ack så betydelsefullt. Ha för övrigt en fin helg