Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 07:44
Nej IF metall behöver pengarna att göda sina fackpampar vad som händer med svenska företag verkar ointressant.Earplugged skrev: ↑24 nov 2023 07:38Ja tyvärr kommer man nog snart se varsel både på Hydro och Werkstad, om Tesla hittar andra vägar under tiden som fungerar lika bra så lär inte jobben komma tillbaka inom överskådlig tid och personalen blir överflödig.Mippaloo skrev: ↑23 nov 2023 20:36Bra jobbat facket. Fin julklapp till alla kollektivare på Hydro Extrusion.
https://carup.se/teslastrejk-hotar-jobb ... bK72tR7T_Y
Lite magstarkt av facket och stå och säga att man kan strejka hur länge som helst medan kollektivanslutna företag drabbas.
Är ju enkelt att vara tuff och principfast när man inte riskerar sina egna pengar, förhindrar facket medvetet "oskyldiga" företag att bedriva verksamheten borde man också få stå för deras inkomstbortfall genom strejkkassan.
Har ingen illusion om att Tesla skulle bry sig om det men det hade vart kul om de gjorde. Dock skall jag gå och posta ett paket godis, detta är en hobby bortom tangentbordet, salladsbaren i Briggen köpte jag lunch på varje dag under den konflikten, vår närliggande BRF (samt ett par andra i kvarteret) hjälpte till med sophantering när renhållningen sympatistrejkade och inte tog deras sopor, åkte över älven ett par dagar för att stödköpa fika på kaféet på Eriksberg som var blockerat, det var en kortare konflikt dock som att deras bagare gick i strejk och de kunde bara erbjuda chokladbollar ett par dagar sen tog det slut.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 07:30Härligt seriös bild ni målar av både Tesla, Musk och hans tangentbordsriddare till följarhjon. Nästan lite söttuncle_bob skrev: ↑24 nov 2023 06:56Liknande tanke slog mig, minus räkor. Musk gillar ju att trolla och har en del pengar, hade vart ball ifall Tesla började beställa stora mängder balar med bubbelplast eller något annat skrymmande, egentligen helst något som är användbart för välgörenhet så de kan skänka bort det när postnord en dag levererar. Men med din idé kan ju andra dra sitt strå till stacken, jag hade dock bytt räkorna mot en påse karameller med lång hållbarhet iom att det förhoppningsvis en dag når teslas personaljonsalgerier skrev: ↑23 nov 2023 22:37Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png
Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...
Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)![]()
Det är fortfarande så att Tesla skapar uppmärksamhet och rubriker - därför tror jag att Metall har valt att gå i konflikt. Se bara hur de har satt en stor banderoll på LO borgen t o m med Tesla-logo. De vill haka på tåget helt enkelt….Elix747 skrev: ↑24 nov 2023 07:52IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.
Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.
Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]
Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
På det tydligt politiskt vinklade SVT är det troligt att den redaktion som producerat nyhetsinslaget mycket väl är medvetna om vilken sanning de vill leverera till svenska folket. Så amatörmässiga journalister, som inte kollar fakta, finns omöjligen på SVT.Johan_YJ7 skrev: ↑23 nov 2023 23:04Och sen ljuger vi lite på det också..TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2023 21:57Helt otrolig, skamlös förfalskning på TV2 Aktuellt i kväll där de påstår att Elon Musk sa det svenska kollektivavtalet är helt galet.
De till och med beskar hans meddelande på X, visade inte att han svarade på Postens beslagtagning av registreringsskyltarna, att det är det som är galet.
Fick naturligtvis uttalande från IF Metall att Herr Musk kanske tycker rättvisa kollektivavtal är galet men blabla.
Skolexempel på lösryckta citat och fake news. Så tröttsamt. En nyhetsinslag om Postens blockad skulle haft lika stort nyhetsvärde så varför vinkla det till en ren lögn?
Från 13:48:
https://www.svtplay.se/video/e4oNWyD/ak ... sition=827
Veli-Pekka: "Det vi begär är kollektivavtal för våra medlemmar på Teslas serviceverkstäder, och det är jävlar-i-mig inte galenskap".
Jo tjena, om det bara var det hade vi nog inte varit här. De övriga 90% anställda som INTE är medlemmar får vackert tacka och ta emot de också.
Varför just Tesla?Elix747 skrev: ↑24 nov 2023 07:52IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.
Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.
Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]
Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Du menar att det är DNB och Santander som erbjuder ränterabatter på teslas bilar?Nucky skrev: ↑24 nov 2023 08:30Varför just Tesla?Elix747 skrev: ↑24 nov 2023 07:52IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.
Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.
Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]
Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.
Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.
Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.
Där har du svaret.
Nej det är inte vad jag menar. "Teslas samarbetspartners" Notera det vad jag markerar i fet text. Dom samarbetar på ett grymt sätt för att anskaffa sig marknadsandelar. Om det är Tesla som i sin tur står för en del av den rabatten lär varken jag eller du få veta. Det är en del av deras samarbete.Fredrik j skrev: ↑24 nov 2023 08:33Du menar att det är DNB och Santander som erbjuder ränterabatter på teslas bilar?Nucky skrev: ↑24 nov 2023 08:30Varför just Tesla?Elix747 skrev: ↑24 nov 2023 07:52IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.
Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.
Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]
Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.
Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.
Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.
Där har du svaret.
Nucky skrev: ↑24 nov 2023 08:30Varför just Tesla?Elix747 skrev: ↑24 nov 2023 07:52IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.
Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.
Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]
Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.
Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.
Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.
Där har du svaret.
Piggelin skrev: ↑24 nov 2023 08:46Nucky skrev: ↑24 nov 2023 08:30Varför just Tesla?Elix747 skrev: ↑24 nov 2023 07:52IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.
Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.
Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]
Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.
Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.
Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.
Där har du svaret.
Nu tog du i så du blev blå. Tesla är långt ifrån bäst gällande pris och räntor. Vilken Tesla får du som motsvarar t ex BYDs Atto 3 som kostade 3000 kr i månaden med försäkring? Även MG utklassar Tesla på denna punkt.
Lite OT diskussion kanske, och jag ska inte engagera mig mer än detta inlägg, men att VAB:a är ju inte något man kan välja att göra eller inte.
Ja alltså olika former av rabatterad finansiering, speciellt i perioder där man av olika anledningar velat dopa försäljningen, har varit vanligt förekommande i fordonsbranschen så länge jag kan minnas.jonasl skrev: ↑24 nov 2023 08:51Ang räntorna så jobbar de på olika sätt bra. VW kör deals på privatleasing genom att garantera höga restvärden (finns massor av exempel, jag leasade en VW Touran med en hel del utr för 3000 kr / mån, E-tron 55 har gått att leasa till extremt låga priser t.ex).
Tesla däremot kör rabatt på finansieringen, men har inget vidare bra deal på privatleasing.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.PhR34k skrev: ↑24 nov 2023 06:43Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
Är väl ingen som säger att VAB i sig skulle användas som ett mått som ger nackdelar? Men producerar man mindre än sina kollegor så ser jag det som självklart att man bör få sämre löneutveckling också, sedan är det irrelevant vad den anledningen faktiskt är då det är resultat som räknas. Finns gott om folk som presterar bättre än andra trots VAB och alla möjliga anledningar.fth skrev: ↑24 nov 2023 09:06Lite OT diskussion kanske, och jag ska inte engagera mig mer än detta inlägg, men att VAB:a är ju inte något man kan välja att göra eller inte.![]()
Har man barn och dom blir sjuka så har man ju inget val, jag tror inte det är så många som vaknar på morgonen och tänker "fint väder idag, jag tror jag VAB:ar lite".
Mängden VAB är inte något som öht skall användas som ett mått på engagemang i arbetet.
/fth
jonsalgerier skrev: ↑23 nov 2023 22:37Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png
Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...
Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Då hann du före mig.agehall skrev: ↑24 nov 2023 08:46Åkte ut till SC Upplands Väsby imorse och gav dem lite uppmuntran:
IMG_0336.jpg
10+8 bitar tårta samt tre olika längder. Det verkade vara uppskattat.
Måste dock säga att det är helt sjukt att en bilverkstad ska behöva ha en Securitas-vakt sitta innanför dörren för att de ska känna sig trygga på arbetsplatsen.
Fantastiskt!agehall skrev: ↑24 nov 2023 08:46Åkte ut till SC Upplands Väsby imorse och gav dem lite uppmuntran:
IMG_0336.jpg
10+8 bitar tårta samt tre olika längder. Det verkade vara uppskattat.
Måste dock säga att det är helt sjukt att en bilverkstad ska behöva ha en Securitas-vakt sitta innanför dörren för att de ska känna sig trygga på arbetsplatsen.
Nej det ska inte användas för att se hur duktig eller villig att hjälpa till man är. Men om någon måste vabba så kan man ju inte heller bara anta att "om du inte hade vabbar så hade du hjälpt till lika mycket som 60-timmars killen" och därför ge lika mycket i löneökning. Vad ska då den som jobbar 40-timmar säga eftersom den får lägre löneökning än den som vabbar?fth skrev: ↑24 nov 2023 09:06Lite OT diskussion kanske, och jag ska inte engagera mig mer än detta inlägg, men att VAB:a är ju inte något man kan välja att göra eller inte.![]()
Har man barn och dom blir sjuka så har man ju inget val, jag tror inte det är så många som vaknar på morgonen och tänker "fint väder idag, jag tror jag VAB:ar lite".
Mängden VAB är inte något som öht skall användas som ett mått på engagemang i arbetet.
/fth
På två veckor har det alltså gått från detta, till att allt fler allt mer ogenerat vräker ur sig sitt förakt mot fack och kollektivavtal rent generellt i tråden. Strejkbrytare ska bjudas på tårta för att de underminerar den Svenska modellen, fackrepresentanter likställs med mafiosos och brottslingar, och anställda på företag som ställer upp på sympatiåtgärder ska straffas med diverse innovativa metoder, inklusive genom att utsättas för ruttnande skaldjur.Vi har full förståelse för varför IF Metall gått i konflikt mot Tesla. Såklart. Jag skulle gissa att majoriteten av våra medlemmar är själva medlemmar i något fackförbund, jag vet att vissa till och med är fackligt aktiva.
Vi har även förståelse för att vi som äger en bil av märket Tesla indirekt kan bli drabbade av konflikten. Som en följdverkan av varsel fackförbunden lägger mot företaget Tesla.
Märk dock väl ordet företaget Tesla.
För vi ser med oro hur fackförbunden frångår den hundraåriga stolta traditionen att rikta sina åtgärder mot företaget de har en konflikt med – inte företagets kunder.
Om Tibor plötsligt har yttrat något helt annat än ovanstående så har jag förståelse för det du skriver.iAkita skrev: ↑24 nov 2023 11:34Intressant hur tråden har utvecklats. Såhär skrev Tibor på nyhettssidorna för exakt två veckor sedan, i egenskap av president och representant för Teslaclubsweden och andra Teslaägare:
På två veckor har det alltså gått från detta, till att allt fler allt mer ogenerat vräker ur sig sitt förakt mot fack och kollektivavtal rent generellt i tråden. Strejkbrytare ska bjudas på tårta för att de underminerar den Svenska modellen, fackrepresentanter likställs med mafiosos och brottslingar, och anställda på företag som ställer upp på sympatiåtgärder ska straffas med diverse innovativa metoder, inklusive genom att utsättas för ruttnande skaldjur.Vi har full förståelse för varför IF Metall gått i konflikt mot Tesla. Såklart. Jag skulle gissa att majoriteten av våra medlemmar är själva medlemmar i något fackförbund, jag vet att vissa till och med är fackligt aktiva.
Vi har även förståelse för att vi som äger en bil av märket Tesla indirekt kan bli drabbade av konflikten. Som en följdverkan av varsel fackförbunden lägger mot företaget Tesla.
Märk dock väl ordet företaget Tesla.
För vi ser med oro hur fackförbunden frångår den hundraåriga stolta traditionen att rikta sina åtgärder mot företaget de har en konflikt med – inte företagets kunder.
Varför får jag känslan att det inte enbart var åtgärder som riktades mot Teslas kunder, inte direkt mot Tesla, som var problemet? Vad hände med förståelsen för konflikten i sig, eller att man iallafall förhöll sig neutral till detta? Såhär i efterhand känns det mest som att det var BS och att det egentligen handlade om något helt annat.