Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

niklas12
Inlägg: 2576
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Earplugged skrev: 24 nov 2023 07:38
Mippaloo skrev: 23 nov 2023 20:36
Bra jobbat facket. Fin julklapp till alla kollektivare på Hydro Extrusion.
https://carup.se/teslastrejk-hotar-jobb ... bK72tR7T_Y
Ja tyvärr kommer man nog snart se varsel både på Hydro och Werkstad, om Tesla hittar andra vägar under tiden som fungerar lika bra så lär inte jobben komma tillbaka inom överskådlig tid och personalen blir överflödig.
Lite magstarkt av facket och stå och säga att man kan strejka hur länge som helst medan kollektivanslutna företag drabbas.
Är ju enkelt att vara tuff och principfast när man inte riskerar sina egna pengar, förhindrar facket medvetet "oskyldiga" företag att bedriva verksamheten borde man också få stå för deras inkomstbortfall genom strejkkassan.
Nej IF metall behöver pengarna att göda sina fackpampar vad som händer med svenska företag verkar ointressant.

Om IF metall haft någon riktig makt och inflytande så skulle man gått samman med de tyska fackförbunden och stoppat Teslas tillverkning i Berlin.
Men det lär inte hända utan de kommer fortsätta veva i den svenska ankdammen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elix747 »

IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 07:30
uncle_bob skrev: 24 nov 2023 06:56
jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Liknande tanke slog mig, minus räkor. Musk gillar ju att trolla och har en del pengar, hade vart ball ifall Tesla började beställa stora mängder balar med bubbelplast eller något annat skrymmande, egentligen helst något som är användbart för välgörenhet så de kan skänka bort det när postnord en dag levererar. Men med din idé kan ju andra dra sitt strå till stacken, jag hade dock bytt räkorna mot en påse karameller med lång hållbarhet iom att det förhoppningsvis en dag når teslas personal :-)
Härligt seriös bild ni målar av både Tesla, Musk och hans tangentbordsriddare till följarhjon. Nästan lite sött
Har ingen illusion om att Tesla skulle bry sig om det men det hade vart kul om de gjorde. Dock skall jag gå och posta ett paket godis, detta är en hobby bortom tangentbordet, salladsbaren i Briggen köpte jag lunch på varje dag under den konflikten, vår närliggande BRF (samt ett par andra i kvarteret) hjälpte till med sophantering när renhållningen sympatistrejkade och inte tog deras sopor, åkte över älven ett par dagar för att stödköpa fika på kaféet på Eriksberg som var blockerat, det var en kortare konflikt dock som att deras bagare gick i strejk och de kunde bara erbjuda chokladbollar ett par dagar sen tog det slut.

Det som stör mig i de här situationerna är att facket målar upp sig som David mot Goliat exakt lika mycket när bråkar med Tesla som när de med samma kraft tvålar till en 20-någoting caféägare som inte hunnit göra sitt första bokslut än.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Det är fortfarande så att Tesla skapar uppmärksamhet och rubriker - därför tror jag att Metall har valt att gå i konflikt. Se bara hur de har satt en stor banderoll på LO borgen t o m med Tesla-logo. De vill haka på tåget helt enkelt….
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

VDn på Hydro Extrusions fattar hur det fungerar iaf:

” Vd Jonas Bjuhr är orolig att produktionsstoppet ska leda till uppsägningar på sikt.
– Jag kan inte uttala mig om hur Teslas leverantörskedjor ser ut, för det vet jag inte, men det är klart att om vi inte kan producera så kommer någon annan att producera, säger han till Ekot.”
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Johan_YJ7 skrev: 23 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2023 21:57
Helt otrolig, skamlös förfalskning på TV2 Aktuellt i kväll där de påstår att Elon Musk sa det svenska kollektivavtalet är helt galet.

De till och med beskar hans meddelande på X, visade inte att han svarade på Postens beslagtagning av registreringsskyltarna, att det är det som är galet.

Fick naturligtvis uttalande från IF Metall att Herr Musk kanske tycker rättvisa kollektivavtal är galet men blabla.

Skolexempel på lösryckta citat och fake news. Så tröttsamt. En nyhetsinslag om Postens blockad skulle haft lika stort nyhetsvärde så varför vinkla det till en ren lögn? :roll:

Från 13:48:
https://www.svtplay.se/video/e4oNWyD/ak ... sition=827
Och sen ljuger vi lite på det också..
Veli-Pekka: "Det vi begär är kollektivavtal för våra medlemmar på Teslas serviceverkstäder, och det är jävlar-i-mig inte galenskap".
Jo tjena, om det bara var det hade vi nog inte varit här. De övriga 90% anställda som INTE är medlemmar får vackert tacka och ta emot de också.
På det tydligt politiskt vinklade SVT är det troligt att den redaktion som producerat nyhetsinslaget mycket väl är medvetna om vilken sanning de vill leverera till svenska folket. Så amatörmässiga journalister, som inte kollar fakta, finns omöjligen på SVT.

Jag tror däremot att Veli-Pekka har uppfattningen att Musk uttalade sig om strejken. Avtalssekreteraren lever högst sannolikt i en ekokammare med fackligt folk runt sig som dunkar honom i ryggen och hejar på dagligen. Jag har tidigare tyckt mig höra att han försökt hålla sig till sanningen, dock en något vinklad sådan, förutom när han säger att strejken är för de anställda på Tesla, där tar han i med kraft.

I lördags hade TV4s Nyhetsmorgon en intervju med IF Metalls ordförande, Marie Nilsson. Programledaren, Jenny Strömstedt, var troligen bara ytligt påläst om konflikten eftersom inga tuffa kritiska frågor ställdes under intervjun, vem är förvånad. Någon balanserande representant för Teslas synvinkel, tex Günther Mårder, fanns heller inte med i programmet. Nilsson fick sin version bekvämt och snyggt levererad.
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nucky »

Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Nucky skrev: 24 nov 2023 08:30
Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.
Du menar att det är DNB och Santander som erbjuder ränterabatter på teslas bilar?
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nucky »

Fredrik j skrev: 24 nov 2023 08:33
Nucky skrev: 24 nov 2023 08:30
Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.
Du menar att det är DNB och Santander som erbjuder ränterabatter på teslas bilar?
Nej det är inte vad jag menar. "Teslas samarbetspartners" Notera det vad jag markerar i fet text. Dom samarbetar på ett grymt sätt för att anskaffa sig marknadsandelar. Om det är Tesla som i sin tur står för en del av den rabatten lär varken jag eller du få veta. Det är en del av deras samarbete.

Varför erbjuder inte VW & VW Finans en ränta på 3% för bilar som levereras innan årskiftet? Dom kan likväl ta beslut om detta och sälja en massa bilar ihop med sina partners runtom i landet. Men det gör dom ju inte.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Åkte ut till SC Upplands Väsby imorse och gav dem lite uppmuntran:
IMG_0336.jpg
10+8 bitar tårta samt tre olika längder. Det verkade vara uppskattat.

Måste dock säga att det är helt sjukt att en bilverkstad ska behöva ha en Securitas-vakt sitta innanför dörren för att de ska känna sig trygga på arbetsplatsen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Piggelin
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Piggelin »

Nucky skrev: 24 nov 2023 08:30
Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.

Nu tog du i så du blev blå. Tesla är långt ifrån bäst gällande pris och räntor. Vilken Tesla får du som motsvarar t ex BYDs Atto 3 som kostade 3000 kr i månaden med försäkring? Även MG utklassar Tesla på denna punkt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Ang räntorna så jobbar de på olika sätt bra. VW kör deals på privatleasing genom att garantera höga restvärden (finns massor av exempel, jag leasade en VW Touran med en hel del utr för 3000 kr / mån, E-tron 55 har gått att leasa till extremt låga priser t.ex).

Tesla däremot kör rabatt på finansieringen, men har inget vidare bra deal på privatleasing.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nucky
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 mar 2023 22:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nucky »

Piggelin skrev: 24 nov 2023 08:46
Nucky skrev: 24 nov 2023 08:30
Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.

Nu tog du i så du blev blå. Tesla är långt ifrån bäst gällande pris och räntor. Vilken Tesla får du som motsvarar t ex BYDs Atto 3 som kostade 3000 kr i månaden med försäkring? Även MG utklassar Tesla på denna punkt.

Jag pratar om giganterna som halkar efter. Tesla är överlägsna när det kommer till teknik, batterier och ett helhetspaket när det kommer till de stora giganterna. BYD & MG i all ära, dom gör det bra, dom tar också andelar från giganterna. De kommer få det tufft framöver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Pontus skrev: 24 nov 2023 06:33
Vad säger man i så fall till 40-timmarskillen som inte fick lika bra, "du skulle ha vabbar då hade dukunnat hävda att om inte vabben så hade jag jobbat 60 timmar..."?
Lite OT diskussion kanske, och jag ska inte engagera mig mer än detta inlägg, men att VAB:a är ju inte något man kan välja att göra eller inte. :?

Har man barn och dom blir sjuka så har man ju inget val, jag tror inte det är så många som vaknar på morgonen och tänker "fint väder idag, jag tror jag VAB:ar lite".

Mängden VAB är inte något som öht skall användas som ett mått på engagemang i arbetet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

jonasl skrev: 24 nov 2023 08:51
Ang räntorna så jobbar de på olika sätt bra. VW kör deals på privatleasing genom att garantera höga restvärden (finns massor av exempel, jag leasade en VW Touran med en hel del utr för 3000 kr / mån, E-tron 55 har gått att leasa till extremt låga priser t.ex).

Tesla däremot kör rabatt på finansieringen, men har inget vidare bra deal på privatleasing.
Ja alltså olika former av rabatterad finansiering, speciellt i perioder där man av olika anledningar velat dopa försäljningen, har varit vanligt förekommande i fordonsbranschen så länge jag kan minnas.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

PhR34k skrev: 24 nov 2023 06:43
Jag kan inte det där med registreringen men är det enbart den som står på bilen som kan beställa plåtarna?
Kan man inte ha typ en agent/konsult som sköter registreringen?
Annars är nog enklaste lösningen att tesla startar om dom inte redan har en annan firma som de kan flytta över bilen till och sedan beställa plåtar. Denna firma skulle då inte behöva ha kollektivavtal då de enbart har en person eller konsult som jobbar där.
Problemet löst.
ja det är endast registrerad ägare som kan få skyltarna. Det är alltså bara att kvittera leveransen i appen så bilen hamnar i trafik, samt ha med sig egna skyltar och använda dem tills de riktiga kommer. Om man vill kan man alltså åka förbi en polisstation och be om tillfälliga.
Jag tror dock inte det behövs. man har ju gjort vad som går. Bara bilen är påställd och försäkrad så är det bara att tuta och köra.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev: 24 nov 2023 09:06
Lite OT diskussion kanske, och jag ska inte engagera mig mer än detta inlägg, men att VAB:a är ju inte något man kan välja att göra eller inte. :?

Har man barn och dom blir sjuka så har man ju inget val, jag tror inte det är så många som vaknar på morgonen och tänker "fint väder idag, jag tror jag VAB:ar lite".

Mängden VAB är inte något som öht skall användas som ett mått på engagemang i arbetet.

/fth
Är väl ingen som säger att VAB i sig skulle användas som ett mått som ger nackdelar? Men producerar man mindre än sina kollegor så ser jag det som självklart att man bör få sämre löneutveckling också, sedan är det irrelevant vad den anledningen faktiskt är då det är resultat som räknas. Finns gott om folk som presterar bättre än andra trots VAB och alla möjliga anledningar.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

jonsalgerier skrev: 23 nov 2023 22:37
Skärmavbild 2023-11-23 kl. 21.21.39.png

Är inte detta ett lite trubbigt vapen för PostNord?
För låt oss säga att alla som tycker att PostNord borde hålla sig utanför detta går ned till Ica och skickar ett paket med maxstorlek och maxvikt till Tesla. För 285kr får man ett paket som är 1,2 meter långt och upp till 1,8 meter i omkrets som får väga 20kg.
Postnord kommer då behöva lagra alla dessa paket någonstans. Rimligtvis har man inte tillgängliga resurser för detta utan måste göra någon form av ad-hoc-lösning.
PostNord har inte leveranstidsgaranti, men man bör ändå kunna skapa en ganska stor administrationsbörda bara genom att försöka spåra paketen, kräva svar varför de inte levereras. Kräva återsändning eftersom det inte levereras. (man kan ju hävda att man vill använda annan transportör istället och sedan glömma att hämta ut paketet om PN faktiskt skickar tillbaka det.) Prata med deras kundombudsman.. etc.
Kräva återbetalning av portot eftersom paketet inte levereras.. etc...


Om man har riktigt mycket glimt i ögat kan man ju slänga i ett kg räkor i lådan innan man skickar också... (bra om man hör av sig till Tesla dock eftersom de annars kommer känna sig väldigt ouppskattade om de faktiskt får räklådan)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt »

agehall skrev: 24 nov 2023 08:46
Åkte ut till SC Upplands Väsby imorse och gav dem lite uppmuntran:
IMG_0336.jpg

10+8 bitar tårta samt tre olika längder. Det verkade vara uppskattat.

Måste dock säga att det är helt sjukt att en bilverkstad ska behöva ha en Securitas-vakt sitta innanför dörren för att de ska känna sig trygga på arbetsplatsen.
Då hann du före mig. :-)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

agehall skrev: 24 nov 2023 08:46
Åkte ut till SC Upplands Väsby imorse och gav dem lite uppmuntran:
IMG_0336.jpg

10+8 bitar tårta samt tre olika längder. Det verkade vara uppskattat.

Måste dock säga att det är helt sjukt att en bilverkstad ska behöva ha en Securitas-vakt sitta innanför dörren för att de ska känna sig trygga på arbetsplatsen.
Fantastiskt!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

fth skrev: 24 nov 2023 09:06
Pontus skrev: 24 nov 2023 06:33
Vad säger man i så fall till 40-timmarskillen som inte fick lika bra, "du skulle ha vabbar då hade dukunnat hävda att om inte vabben så hade jag jobbat 60 timmar..."?
Lite OT diskussion kanske, och jag ska inte engagera mig mer än detta inlägg, men att VAB:a är ju inte något man kan välja att göra eller inte. :?

Har man barn och dom blir sjuka så har man ju inget val, jag tror inte det är så många som vaknar på morgonen och tänker "fint väder idag, jag tror jag VAB:ar lite".

Mängden VAB är inte något som öht skall användas som ett mått på engagemang i arbetet.

/fth
Nej det ska inte användas för att se hur duktig eller villig att hjälpa till man är. Men om någon måste vabba så kan man ju inte heller bara anta att "om du inte hade vabbar så hade du hjälpt till lika mycket som 60-timmars killen" och därför ge lika mycket i löneökning. Vad ska då den som jobbar 40-timmar säga eftersom den får lägre löneökning än den som vabbar?
Nu är väl inte arbetstiden i sig det bästa måttet när man ska ge löneökningar men speciellt på mindre bolag kan det ju stundtals behövas folk som är villiga att hjälpa till lite extra och det tycker jag i varje fall är värt något extra utöver övertidsersättningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Intressant hur tråden har utvecklats. Såhär skrev Tibor på nyhettssidorna för exakt två veckor sedan, i egenskap av president och representant för Teslaclubsweden och andra Teslaägare:
Vi har full förståelse för varför IF Metall gått i konflikt mot Tesla. Såklart. Jag skulle gissa att majoriteten av våra medlemmar är själva medlemmar i något fackförbund, jag vet att vissa till och med är fackligt aktiva.

Vi har även förståelse för att vi som äger en bil av märket Tesla indirekt kan bli drabbade av konflikten. Som en följdverkan av varsel fackförbunden lägger mot företaget Tesla.

Märk dock väl ordet företaget Tesla.

För vi ser med oro hur fackförbunden frångår den hundraåriga stolta traditionen att rikta sina åtgärder mot företaget de har en konflikt med – inte företagets kunder.
På två veckor har det alltså gått från detta, till att allt fler allt mer ogenerat vräker ur sig sitt förakt mot fack och kollektivavtal rent generellt i tråden. Strejkbrytare ska bjudas på tårta för att de underminerar den Svenska modellen, fackrepresentanter likställs med mafiosos och brottslingar, och anställda på företag som ställer upp på sympatiåtgärder ska straffas med diverse innovativa metoder, inklusive genom att utsättas för ruttnande skaldjur.

Varför får jag känslan att det inte enbart var åtgärder som riktades mot Teslas kunder, inte direkt mot Tesla, som var problemet? Vad hände med förståelsen för konflikten i sig, eller att man iallafall förhöll sig neutral till detta? Såhär i efterhand känns det mest som att det var BS och att det egentligen handlade om något helt annat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

iAkita skrev: 24 nov 2023 11:34
Intressant hur tråden har utvecklats. Såhär skrev Tibor på nyhettssidorna för exakt två veckor sedan, i egenskap av president och representant för Teslaclubsweden och andra Teslaägare:
Vi har full förståelse för varför IF Metall gått i konflikt mot Tesla. Såklart. Jag skulle gissa att majoriteten av våra medlemmar är själva medlemmar i något fackförbund, jag vet att vissa till och med är fackligt aktiva.

Vi har även förståelse för att vi som äger en bil av märket Tesla indirekt kan bli drabbade av konflikten. Som en följdverkan av varsel fackförbunden lägger mot företaget Tesla.

Märk dock väl ordet företaget Tesla.

För vi ser med oro hur fackförbunden frångår den hundraåriga stolta traditionen att rikta sina åtgärder mot företaget de har en konflikt med – inte företagets kunder.
På två veckor har det alltså gått från detta, till att allt fler allt mer ogenerat vräker ur sig sitt förakt mot fack och kollektivavtal rent generellt i tråden. Strejkbrytare ska bjudas på tårta för att de underminerar den Svenska modellen, fackrepresentanter likställs med mafiosos och brottslingar, och anställda på företag som ställer upp på sympatiåtgärder ska straffas med diverse innovativa metoder, inklusive genom att utsättas för ruttnande skaldjur.

Varför får jag känslan att det inte enbart var åtgärder som riktades mot Teslas kunder, inte direkt mot Tesla, som var problemet? Vad hände med förståelsen för konflikten i sig, eller att man iallafall förhöll sig neutral till detta? Såhär i efterhand känns det mest som att det var BS och att det egentligen handlade om något helt annat.
Om Tibor plötsligt har yttrat något helt annat än ovanstående så har jag förståelse för det du skriver.

Men om du på något vis tror att Tibors åsikter reflekterar 100% av andra Teslaägares så är du helt ärligt helt ute och cyklar.

Håller du i stringensens namn med alla åsikter som yttras från BMW Club Schweden? Det verkar för mig väldigt märkligt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Men det är ju inte så konstigt att synen på facket har ändrats drastiskt under de senaste veckorna. De har ju visat en sida av hänsynslös maktfullkomlighet med mängder av åtgärder som både saknar proportion och rätt måltavla.

Jag ogillar Tesla som företag i allmänhet av olika skäl, och Elon Musk i synnerhet. Men facket, de är hundra resor värre och jag skäms över att vi har den svenska modellen som genuint känns som en inarbetar organiserad kriminell organisation som faktiskt förtrycker både allmänhet och arbetare.

Och konceptet ”strejkbrytare” är ju ett skämt - hedervärt av de som bjuder på tårta till de anställda som trivs och är lojala mot dina kollegor som vill jobba.

Varför skulle de vara lojala med en fackförening som kommer kunna göra dem arbetslösa i framtiden genom poänglösa sympatiåtgärder och bara tar massa pengar utan att tillföra något vettigt.

Jag hoppas innerligen på en ordentlig revidering av de stridsåtgärder facket kan använda på detta sätt, det är ju direkt skamligt och omoraliskt hur de beter sig.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar