Sida 16 av 38
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 11:10
av roffe_s
BrooklynS skrev: ↑09 jan 2024 10:06
Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting!
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback

På tal om den - jag fick precis mail om att produktteamet hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:
1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...
Jag passade på att sätta mig in lite i vilka krav som egentligen ställs på nya bilars automatisering idag. Resultatet är inte precis upplyftande, den som vill veta mer kan kolla på
https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... NIT/en/pdf
I korthet läser jag att följande system måste finnas aktiverade från start och får enligt lagstiftaren bara avaktiveras under begränsad tid och när så är nödvändigt:
1 - Lane-keeping (Körfältsassistans) inklusive varning för körfält som kan användas av räddningsfordon (typ omkörningssträckor på 2-1 väg).
2 - Varning vid hastighetsöverskridande.
3 - Varning vid bristande uppmärksamhet hos föraren.
Det är fler än vad jag anade och måste vara en rejäl utmaning för tillverkarna att hantera smart... De går också in på typ av varning, så att balansera dessa storebrorsfasoner mot användarvänlighet är naturligtvis en grannlaga uppgift. Nästan så att de förtjänar att finnas på en uppstarts- eller snabbmeny allihopa, inklusive typ av varning (visuell, audio eller båda).
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 11:52
av Vasaru
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 11:10
BrooklynS skrev: ↑09 jan 2024 10:06
Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting!
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback

På tal om den - jag fick precis mail om att utvecklingsavdelningen hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:
1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...
Mycket trevligt att höra att dom tar synpunkterna på allvar!
Tänk ifall dom kunde vara lika snabba när det gällde frågor om leveranstid

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 12:01
av mikebike
Vasaru skrev: ↑09 jan 2024 11:52
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 11:10
BrooklynS skrev: ↑09 jan 2024 10:06
Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting!
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback

På tal om den - jag fick precis mail om att utvecklingsavdelningen hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:
1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...
Mycket trevligt att höra att dom tar synpunkterna på allvar!
Tänk ifall dom kunde vara lika snabba när det gällde frågor om leveranstid
Eller så är det bara snack.
Jag tänker närmast på Teslas system med feedback som troligen bara arkiveras (i bästa fall).
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 12:39
av roffe_s
mikebike skrev: ↑09 jan 2024 12:01
Vasaru skrev: ↑09 jan 2024 11:52
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 11:10
BrooklynS skrev: ↑09 jan 2024 10:06
Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting!
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback

På tal om den - jag fick precis mail om att utvecklingsavdelningen hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:
1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...
Mycket trevligt att höra att dom tar synpunkterna på allvar!
Tänk ifall dom kunde vara lika snabba när det gällde frågor om leveranstid
Eller så är det bara snack.
Jag tänker närmast på Teslas system med feedback som troligen bara arkiveras (i bästa fall).
Njae, baserat på min erfarenhet från Polestar tror jag det är lite mer än snack i detta fallet. Tiden 2020-2021 med Polestar var något av en utmaning. De skapade dock modigt en community på FB och tog till sig av feedback där. De lät till och med ägarna vara med och prioritera de viktigaste åtgärderna inför kommande uppdateringar. Det var naturligtvis en insats för att hålla hoppet uppe för bilägare som drabbats av problem men också ett sätt att skapa förtroende hos oss alla att de verkligen jobbade stenhårt med åtgärdsarbeten. Strategiskt sett köpte de kort sagt tid.
Så på något vis tror jag att det skiljer rätt mycket mellan bolagens filosofi, det värsta man kan göra är att svika kundernas förtroenden genom att låtsas lyssna och sedan inte göra någonting av informationen. Därför tror jag tills vidare på min kontakt och att de delar informationen inom bolaget. Jag är också så realistisk att jag inser att alla föreslagna förändringar inte kommer att genomföras, i vart fall inte enligt min feedback. Men är de kloka plockar de några lågt hängande frukter och skickar ut som en OTA, på så sätt visar de ju att de lyssnar och tar intryck av sina kunder.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 13:21
av cgullin
Nu fick även jag ett första svar från Zeekr.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 15:25
av dm4
cgullin skrev: ↑09 jan 2024 13:21
Nu fick även jag ett första svar från Zeekr.
Får man fråga vad du lämnade för feedback?
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 15:29
av roffe_s
dm4 skrev: ↑09 jan 2024 15:25
cgullin skrev: ↑09 jan 2024 13:21
Nu fick även jag ett första svar från Zeekr.
Får man fråga vad du lämnade för feedback?
Det är Christian som producerat och publicerat videon som Vasaru länkade till i inlägg #93. Elbilsmagasinet. Och det är den publiceringen som Zeekr svarat på i kommentarsfältet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 18:03
av dm4
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 15:29
dm4 skrev: ↑09 jan 2024 15:25
cgullin skrev: ↑09 jan 2024 13:21
Nu fick även jag ett första svar från Zeekr.
Får man fråga vad du lämnade för feedback?
Det är Christian som producerat och publicerat videon som Varasu länkade till i inlägg #93. Elbilsmagasinet. Och det är den publiceringen som Zeekr svarat på i kommentarsfältet
Fast nu måste jag erkänna, fick leveranssamtalet för en stund sedan, hämtar fredag. Såg dock att den är tillverkad 2023-08-16 och benämns som årsmodell -23.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 09 jan 2024 18:38
av roffe_s
dm4 skrev: ↑09 jan 2024 18:03
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 15:29
dm4 skrev: ↑09 jan 2024 15:25
cgullin skrev: ↑09 jan 2024 13:21
Nu fick även jag ett första svar från Zeekr.
Får man fråga vad du lämnade för feedback?
Det är Christian som producerat och publicerat videon som Varasu länkade till i inlägg #93. Elbilsmagasinet. Och det är den publiceringen som Zeekr svarat på i kommentarsfältet
Fast nu måste jag erkänna, fick leveranssamtalet för en stund sedan, hämtar fredag. Såg dock att den är tillverkad 2023-08-16 och benämns som årsmodell -23.
Grattis, så kul! Du kommer att bli jättenöjd

Min är tillverkad 230614 så Din lär ju lukta betydligt färskare

Det här med modellår är väl tämligen ute för de flesta, och MY för tillverkarna tror jag brukar växla kring halvårsskiftet..
Vi kan väl komma överens om att alla som hämtar ut en bil är skyldiga att lägga upp bilder?
Edit - vill någon ladda ned en kopia på den engelska manualen såg jag precis en länk i den holländska Zeekr-gruppen:
https://zeekr.my.salesforce.com/sfc/p/? ... WzbBSBGqik
För att komma åt alla sidor behöver Du trycka på knappen "ladda ned" som dyker upp när Du öppnar länken (i alla fall i Chrome)
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 00:56
av Sportbilsentusiasten
Trevlig tråd denna.
Kul med nya bilar och deras funktioner.
Tack till alla som postar intryck!
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 05:57
av dm4
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 18:38
Grattis, så kul! Du kommer att bli jättenöjd

Min är tillverkad 230614 så Din lär ju lukta betydligt färskare

Det här med modellår är väl tämligen ute för de flesta, och MY för tillverkarna tror jag brukar växla kring halvårsskiftet..
Vi kan väl komma överens om att alla som hämtar ut en bil är skyldiga att lägga upp bilder?
Edit - vill någon ladda ned en kopia på den engelska manualen såg jag precis en länk i den holländska Zeekr-gruppen:
https://zeekr.my.salesforce.com/sfc/p/? ... WzbBSBGqik
Tack för manualen! Frågade leveranskillen hur många de levererat, fick tydligen inte berätta men ny stat från carinfo kom inatt. Bara en levererad och det bör väl då vara din Roffe, reggad 5/1.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 07:33
av Vasaru
dm4 skrev: ↑10 jan 2024 05:57
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 18:38
Grattis, så kul! Du kommer att bli jättenöjd

Min är tillverkad 230614 så Din lär ju lukta betydligt färskare

Det här med modellår är väl tämligen ute för de flesta, och MY för tillverkarna tror jag brukar växla kring halvårsskiftet..
Vi kan väl komma överens om att alla som hämtar ut en bil är skyldiga att lägga upp bilder?
Edit - vill någon ladda ned en kopia på den engelska manualen såg jag precis en länk i den holländska Zeekr-gruppen:
https://zeekr.my.salesforce.com/sfc/p/? ... WzbBSBGqik
Tack för manualen! Frågade leveranskillen hur många de levererat, fick tydligen inte berätta men ny stat från carinfo kom inatt. Bara en levererad och det bör väl då vara din Roffe, reggad 5/1.
Tack för länken till manualen. Verkar iofs bara vara dom första 100 sidorna, eller missar jag något?
car.info verkar ha nått problem med att indexera Zeekr bilar. När jag kollade upp mitt VIN var den klassad som en "Zek 001 2023", tittade då även på Roffes bil som även den va klassad så. Skickade ett ärende till car.info och ett par minuter var det åtgärdat. Jag hade inga andra regnummer att testa med så jag vet inte ifall det är ett generellt problem för dom.
Och för att svara dm4, min verkar vara tillverkad 2023-09 och är även den en 2023:a.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 07:41
av roffe_s
dm4 skrev: ↑10 jan 2024 05:57
roffe_s skrev: ↑09 jan 2024 18:38
Grattis, så kul! Du kommer att bli jättenöjd

Min är tillverkad 230614 så Din lär ju lukta betydligt färskare

Det här med modellår är väl tämligen ute för de flesta, och MY för tillverkarna tror jag brukar växla kring halvårsskiftet..
Vi kan väl komma överens om att alla som hämtar ut en bil är skyldiga att lägga upp bilder?
Edit - vill någon ladda ned en kopia på den engelska manualen såg jag precis en länk i den holländska Zeekr-gruppen:
https://zeekr.my.salesforce.com/sfc/p/? ... WzbBSBGqik
Tack för manualen! Frågade leveranskillen hur många de levererat, fick tydligen inte berätta men ny stat från carinfo kom inatt. Bara en levererad och det bör väl då vara din Roffe, reggad 5/1.
Ja, den dagen hämtade i alla fall jag och jag vet att min bil fortfarande hade ensiffrig leveranssiffra. Å andra sidan hämtades ju bilen i Christians video dagen före (4/1) och på FB var den första att hämta bilen en kille som var där i onsdags (3/1) Den mannen trodde han var #5.
Enligt den personen var förresten anledningen till fördröjningen i slutet av december att de behövde invänta uppdaterad mjukvara.
Det kan jag förstå om det är som det sägs i holländska gruppen - att det behövs ett visst versionsnummer för att OTA ska fungera. Tydligen är det olika OS i de tre varianterna av 001 och för Privilege är holländarna uppe på 1.0.2. I alla fall vissa av bilarna med 0.9.1 verkar ha behövt besöka servicecentret för manuell uppdatering. Nu ska vi kanske inte dra några stora växlar på en Facebookgrupp men det blir i alla fall spännande att se vilken mjukvaruversion som finns i framtida leveranser (bl a Din då)
När det gäller länken har jag kompletterat posten ovan - för att få alla sidor behöver man ladda ned manualen. Ni kan också gå in på FB och gruppen Zeekr 001 - NL/BE och använda den, men även där behöver manualen laddas ned för att få alla sidor. Jag laddade i alla fall ned den kompletta handboken där. Annars kan Ni PM:a er mailadress så skickar jag den (drygt 8 MB).
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 10:01
av dm4
Vasaru skrev: ↑10 jan 2024 07:33
car.info verkar ha nått problem med att indexera Zeekr bilar. När jag kollade upp mitt VIN var den klassad som en "Zek 001 2023", tittade då även på Roffes bil som även den va klassad så. Skickade ett ärende till car.info och ett par minuter var det åtgärdat. Jag hade inga andra regnummer att testa med så jag vet inte ifall det är ett generellt problem för dom.
Och för att svara dm4, min verkar vara tillverkad 2023-09 och är även den en 2023:a.
Stämmer, även min listad som Zek.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 11:44
av Vasaru
dm4 skrev: ↑10 jan 2024 10:01
Stämmer, även min listad som Zek.
Jag mailade deras support om att se över deras indexering. Tycker det är intressant att kunna följa leveransstatistiken.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 22:56
av Paddy
Hej, tänkte ge mig tillkänna då jag följt tråden ett tag men inte haft tid att registrera konto och interagera förrän nu. Jag var den fjärde att hämta ut en 001 vilket gjordes lördagen innan nyårsafton. Så de höll sitt löfte om leverans i "november-december"

. Och överlag en väldigt trevlig upplevelse med tre entusiastiska medarbetare inklusive Sverigechefen, som tog emot.
Jag har nu kört bilen i 10 dagar och är dessvärre jättebesviken att en så oerhört fin bil, med en hårdvara och kvalitetskänsla i toppklass, är behäftad med så många problem, några allvarligare än andra men icke desto mindre väldigt irriterande. Efter tre dagar skickade jag feedback till Zeekr men har ännu inte fått något svar. Idag gjorde jag ett nytt försök där fler problem har tillkommit och några "löst sig". Hoppas på någon form av respons.
Jag har fortfarande stort hopp om att detta ska bli bra för bilen är i grunden helt fantastisk men produkt- och utvecklingsfolket behöver sätta rejäl fart och leverera problemlösning. Och stretcha sig för att implementera så bra lösningar som möjligt för att minimera konsekvenserna av den katastrofala lagstiftningen kring hastighetsvarningar och annat som vänner EU-byråkrater infört. Jag tänkte vara transparent här med hela min lista jag skickat (från problem, via förbättringsförslag till frågor där manual eller egna tester inte ger svar). Jag är säkert mer picky än genomsnittet och det blir högt och lågt i listan. Låter kanske väl hård ibland men jag är ärligt talat rätt besviken. Håll till godo.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 23:23
av Sportbilsentusiasten
Paddy skrev: ↑10 jan 2024 22:56
Herregud vilka problem, tyckte de båda Xpeng jag testade i September var kassa.
(jag sa till Xpengsäljaren "fixa all mjukvara innan du ringer mig igen"
Vilka av dessa fel har ni andra?
PS
Detta var ändå lite kul
Om en funktion är ”disabled” på engelska så är den inte
”handikappad” på svenska.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 10 jan 2024 23:29
av jonasl
Hoppas de kommer till rätta med problemen. Det är en riktigt snygg bil tycker jag, ser den varje gång jag åker in till jobbet i deras skyltfönster i Gallerian.
Min favoritöversättning till svenska var i något uppdateringsprogram till Adobe-sviten där det fanns en knapp med texten "Nära nerladdningschef" i en dialogruta. Överlämnas som övning till läsaren vad det skulle stå..
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 00:04
av spacecoin
jonasl skrev: ↑10 jan 2024 23:29
Min favoritöversättning till svenska var i något uppdateringsprogram till Adobe-sviten där det fanns en knapp med texten "Nära nerladdningschef" i en dialogruta. Överlämnas som övning till läsaren vad det skulle stå..
Brilljant!
Min favorit ur manualer är i kategorin "dreggelsäkert papper": "Do not expose your LaserWriter to open fire or flame".
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 06:56
av cgullin
Paddy skrev: ↑10 jan 2024 22:56
Hej, tänkte ge mig tillkänna då jag följt tråden ett tag men inte haft tid att registrera konto och interagera förrän nu. Jag var den fjärde att hämta ut en 001 vilket gjordes lördagen innan nyårsafton. Så de höll sitt löfte om leverans i "november-december"

. Och överlag en väldigt trevlig upplevelse med tre entusiastiska medarbetare inklusive Sverigechefen, som tog emot.
Jag har nu kört bilen i 10 dagar och är dessvärre jättebesviken att en så oerhört fin bil, med en hårdvara och kvalitetskänsla i toppklass, är behäftad med så många problem, några allvarligare än andra men icke desto mindre väldigt irriterande. Efter tre dagar skickade jag feedback till Zeekr men har ännu inte fått något svar. Idag gjorde jag ett nytt försök där fler problem har tillkommit och några "löst sig". Hoppas på någon form av respons.
Jag har fortfarande stort hopp om att detta ska bli bra för bilen är i grunden helt fantastisk men produkt- och utvecklingsfolket behöver sätta rejäl fart och leverera problemlösning. Och stretcha sig för att implementera så bra lösningar som möjligt för att minimera konsekvenserna av den katastrofala lagstiftningen kring hastighetsvarningar och annat som vänner EU-byråkrater infört. Jag tänkte vara transparent här med hela min lista jag skickat (från problem, via förbättringsförslag till frågor där manual eller egna tester inte ger svar). Jag är säkert mer picky än genomsnittet och det blir högt och lågt i listan. Låter kanske väl hård ibland men jag är ärligt talat rätt besviken. Håll till godo.
Zeekr problemlista.pdf
Oj, intressant lista. Intressant att man begränsat snabbladdning, känns som något man borde talat om vid leverans för kunder. Det var inget vi fick veta nör jag var med vid utlämning.
Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.
Har du fått någon uppdatering eller kör du fortfarande på samma version som du hade vid leverans? Vilken version har du?

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 09:10
av Nicke Nyfiken
cgullin skrev: ↑11 jan 2024 06:56
Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.
Självklart borde det stå "funktionsvariation".
Snart börjar väl Zeekr använda n-ordet också.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 09:59
av Paddy
Lugn i stormen. Det är inte illvilligt. Det är bara felöversatt.
Nicke Nyfiken skrev: ↑11 jan 2024 09:10
cgullin skrev: ↑11 jan 2024 06:56
Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.
Självklart borde det stå "funktionsvariation".
Snart börjar väl Zeekr använda n-ordet också.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 10:15
av cgullin
Paddy skrev: ↑11 jan 2024 09:59
Lugn i stormen. Det är inte illvilligt. Det är bara felöversatt.
Nicke Nyfiken skrev: ↑11 jan 2024 09:10
cgullin skrev: ↑11 jan 2024 06:56
Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.
Självklart borde det stå "funktionsvariation".
Snart börjar väl Zeekr använda n-ordet också.
Jag tycker det säger en del om kvalitétskontroll

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 10:20
av spacecoin
Paddy skrev: ↑11 jan 2024 09:59
Lugn i stormen. Det är inte illvilligt. Det är bara felöversatt.
När man säger att det borde stå
funktionsvariation istället för
handikappad för "av-läget" på en av/på-knapp i ett användargränssnitt så tror jag att det avses ironiskt...

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 11 jan 2024 10:33
av Nicke Nyfiken
cgullin skrev: ↑11 jan 2024 10:15
Paddy skrev: ↑11 jan 2024 09:59
Lugn i stormen. Det är inte illvilligt. Det är bara felöversatt.
Nicke Nyfiken skrev: ↑11 jan 2024 09:10
cgullin skrev: ↑11 jan 2024 06:56
Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.
Självklart borde det stå "funktionsvariation".
Snart börjar väl Zeekr använda n-ordet också.
Jag tycker det säger en del om kvalitétskontroll
Det får en också att starkt tvivla på påståendet att mjukvaruutvecklingen till betydande del skulle tillhöra klustret i Göteborg. I så fall borde de enkelt få rätt på svenskan.