Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 08 jan 2024 02:09
Eldsig skrev: 07 jan 2024 23:50
roffe_s skrev: 07 jan 2024 13:04
Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.
Är du säker på att detta inte bara är en inställning? Dvs om du menar "auto hold". Den bil jag provkörde i mellandagarna stannade helt. Vet att jag pratade med hon som var med i bilen om det för att det är en funktion jag uppskattar.
Jag har försökt aktivera Auto-Hold men inte lyckats, å andra sidan kanske jag skulle ha låtit inställningen vara aktiv ännu lite längre än bara aktivera, släppa upp bromsen och notera att den fortfarande kröp.

Låt mig återkomma, jag får göra ett nytt försök i morgon. Jag föredrar också att bilen står still till dess jag trycker på pedalen :)

För övrigt tycker jag att bilen är förvånansvärt snål! Vi har äntligen lite mildare väder och dagens tio mil rullade i temperaturer mellan -17 och -10 grader. Ca 2.5kW/mil tycker jag är helt okey i de förhållandena måste jag säga.

Edit - nu har jag RTFM och Autohold är inte riktigt vad jag avser, det är mer som gamla tiders ”Hill hold”, d v s Du förväntas bromsa till stopp och hålla pedalen intryckt någon sekund och då står bilen still.

Vad jag tänker är ett läge som t ex Polestar har där Du kan släppa accpedalen och bilen då stannar. Hur snabbt beror på hur mycket regenerering vi valt. D v s jag kan reglera en hastighetsreduktion ned till noll enbart via accpedalen. Nuvarande inställning är att bilen rullar sakta ”på tomgång” till dess bromspedalen aktiveras. I Polestar kan man välja mellan dessa två lägen och de flesta väljer det förra läget, d v s reduktion till stopp då det är mer logiskt i samband med enpedalskörning. Så även jag.

Det känns som en relativt enkel sak att lägga till som valmöjlighet bland många andra inställningsmöjligheter.
Jag är rätt säker på att jag aktiverade en "One pedal driving"-funktion när jag provkörde. Med det aktiverat så rullade inte bilen iväg om man släppte upp bromsen. Däremot kom regenereringen ganska sent och svagt i jämförelse med Tesla.
Screenshot 2024-01-08 094617.png
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 08 jan 2024 09:47
roffe_s skrev: 08 jan 2024 02:09
Eldsig skrev: 07 jan 2024 23:50
roffe_s skrev: 07 jan 2024 13:04
Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.
Är du säker på att detta inte bara är en inställning? Dvs om du menar "auto hold". Den bil jag provkörde i mellandagarna stannade helt. Vet att jag pratade med hon som var med i bilen om det för att det är en funktion jag uppskattar.
Jag har försökt aktivera Auto-Hold men inte lyckats, å andra sidan kanske jag skulle ha låtit inställningen vara aktiv ännu lite längre än bara aktivera, släppa upp bromsen och notera att den fortfarande kröp.

Låt mig återkomma, jag får göra ett nytt försök i morgon. Jag föredrar också att bilen står still till dess jag trycker på pedalen :)

För övrigt tycker jag att bilen är förvånansvärt snål! Vi har äntligen lite mildare väder och dagens tio mil rullade i temperaturer mellan -17 och -10 grader. Ca 2.5kW/mil tycker jag är helt okey i de förhållandena måste jag säga.

Edit - nu har jag RTFM och Autohold är inte riktigt vad jag avser, det är mer som gamla tiders ”Hill hold”, d v s Du förväntas bromsa till stopp och hålla pedalen intryckt någon sekund och då står bilen still.

Vad jag tänker är ett läge som t ex Polestar har där Du kan släppa accpedalen och bilen då stannar. Hur snabbt beror på hur mycket regenerering vi valt. D v s jag kan reglera en hastighetsreduktion ned till noll enbart via accpedalen. Nuvarande inställning är att bilen rullar sakta ”på tomgång” till dess bromspedalen aktiveras. I Polestar kan man välja mellan dessa två lägen och de flesta väljer det förra läget, d v s reduktion till stopp då det är mer logiskt i samband med enpedalskörning. Så även jag.

Det känns som en relativt enkel sak att lägga till som valmöjlighet bland många andra inställningsmöjligheter.
Jag är rätt säker på att jag aktiverade en "One pedal driving"-funktion när jag provkörde. Med det aktiverat så rullade inte bilen iväg om man släppte upp bromsen. Däremot kom regenereringen ganska sent och svagt i jämförelse med Tesla.

Screenshot 2024-01-08 094617.png
Det är rätt, så ser menyn ut. Och jag har enpedal aktiv, just nu under vintertid på den lägre nivån. Men vid till exempel parkering (har en trång plats vid lägenheten i stan) får jag, trots dessa lägen, reglera hastigheten med bromspedalen. Det är jag helt enkelt inte van, numera är det mer naturligt att krypköra med accpedalen.

Jaja, ingen big deal. Men frågan är i alla fall ställd till Zeekr som en av kanske 15 olika iakttagelser om potentiella förbättringsmöjligheter.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 08 jan 2024 10:08
Vasaru skrev: 08 jan 2024 09:47
roffe_s skrev: 08 jan 2024 02:09
Eldsig skrev: 07 jan 2024 23:50
roffe_s skrev: 07 jan 2024 13:04
Jag saknar också möjligheten att den stannar när gasen släpps, just nu vill den rulla framåt (typ automatlåda) när bromsen släpps. Det borde inte vara svårt att låta föraren själv välja önskat beteende.
Är du säker på att detta inte bara är en inställning? Dvs om du menar "auto hold". Den bil jag provkörde i mellandagarna stannade helt. Vet att jag pratade med hon som var med i bilen om det för att det är en funktion jag uppskattar.
Jag har försökt aktivera Auto-Hold men inte lyckats, å andra sidan kanske jag skulle ha låtit inställningen vara aktiv ännu lite längre än bara aktivera, släppa upp bromsen och notera att den fortfarande kröp.

Låt mig återkomma, jag får göra ett nytt försök i morgon. Jag föredrar också att bilen står still till dess jag trycker på pedalen :)

För övrigt tycker jag att bilen är förvånansvärt snål! Vi har äntligen lite mildare väder och dagens tio mil rullade i temperaturer mellan -17 och -10 grader. Ca 2.5kW/mil tycker jag är helt okey i de förhållandena måste jag säga.

Edit - nu har jag RTFM och Autohold är inte riktigt vad jag avser, det är mer som gamla tiders ”Hill hold”, d v s Du förväntas bromsa till stopp och hålla pedalen intryckt någon sekund och då står bilen still.

Vad jag tänker är ett läge som t ex Polestar har där Du kan släppa accpedalen och bilen då stannar. Hur snabbt beror på hur mycket regenerering vi valt. D v s jag kan reglera en hastighetsreduktion ned till noll enbart via accpedalen. Nuvarande inställning är att bilen rullar sakta ”på tomgång” till dess bromspedalen aktiveras. I Polestar kan man välja mellan dessa två lägen och de flesta väljer det förra läget, d v s reduktion till stopp då det är mer logiskt i samband med enpedalskörning. Så även jag.

Det känns som en relativt enkel sak att lägga till som valmöjlighet bland många andra inställningsmöjligheter.
Jag är rätt säker på att jag aktiverade en "One pedal driving"-funktion när jag provkörde. Med det aktiverat så rullade inte bilen iväg om man släppte upp bromsen. Däremot kom regenereringen ganska sent och svagt i jämförelse med Tesla.

Screenshot 2024-01-08 094617.png
Det är rätt, så ser menyn ut. Och jag har enpedal aktiv, just nu under vintertid på den lägre nivån. Men vid till exempel parkering (har en trång plats vid lägenheten i stan) får jag, trots dessa lägen, reglera hastigheten med bromspedalen. Det är jag helt enkelt inte van, numera är det mer naturligt att krypköra med accpedalen.

Jaja, ingen big deal. Men frågan är i alla fall ställd till Zeekr som en av kanske 15 olika iakttagelser om potentiella förbättringsmöjligheter.
Jag föredrar "kryp" vid fickparkering, annars måste man växla mellan pedalerna flera gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 08 jan 2024 10:25
roffe_s skrev: 08 jan 2024 10:08
Vasaru skrev: 08 jan 2024 09:47
roffe_s skrev: 08 jan 2024 02:09
Eldsig skrev: 07 jan 2024 23:50


Är du säker på att detta inte bara är en inställning? Dvs om du menar "auto hold". Den bil jag provkörde i mellandagarna stannade helt. Vet att jag pratade med hon som var med i bilen om det för att det är en funktion jag uppskattar.
Jag har försökt aktivera Auto-Hold men inte lyckats, å andra sidan kanske jag skulle ha låtit inställningen vara aktiv ännu lite längre än bara aktivera, släppa upp bromsen och notera att den fortfarande kröp.

Låt mig återkomma, jag får göra ett nytt försök i morgon. Jag föredrar också att bilen står still till dess jag trycker på pedalen :)

För övrigt tycker jag att bilen är förvånansvärt snål! Vi har äntligen lite mildare väder och dagens tio mil rullade i temperaturer mellan -17 och -10 grader. Ca 2.5kW/mil tycker jag är helt okey i de förhållandena måste jag säga.

Edit - nu har jag RTFM och Autohold är inte riktigt vad jag avser, det är mer som gamla tiders ”Hill hold”, d v s Du förväntas bromsa till stopp och hålla pedalen intryckt någon sekund och då står bilen still.

Vad jag tänker är ett läge som t ex Polestar har där Du kan släppa accpedalen och bilen då stannar. Hur snabbt beror på hur mycket regenerering vi valt. D v s jag kan reglera en hastighetsreduktion ned till noll enbart via accpedalen. Nuvarande inställning är att bilen rullar sakta ”på tomgång” till dess bromspedalen aktiveras. I Polestar kan man välja mellan dessa två lägen och de flesta väljer det förra läget, d v s reduktion till stopp då det är mer logiskt i samband med enpedalskörning. Så även jag.

Det känns som en relativt enkel sak att lägga till som valmöjlighet bland många andra inställningsmöjligheter.
Jag är rätt säker på att jag aktiverade en "One pedal driving"-funktion när jag provkörde. Med det aktiverat så rullade inte bilen iväg om man släppte upp bromsen. Däremot kom regenereringen ganska sent och svagt i jämförelse med Tesla.

Screenshot 2024-01-08 094617.png
Det är rätt, så ser menyn ut. Och jag har enpedal aktiv, just nu under vintertid på den lägre nivån. Men vid till exempel parkering (har en trång plats vid lägenheten i stan) får jag, trots dessa lägen, reglera hastigheten med bromspedalen. Det är jag helt enkelt inte van, numera är det mer naturligt att krypköra med accpedalen.

Jaja, ingen big deal. Men frågan är i alla fall ställd till Zeekr som en av kanske 15 olika iakttagelser om potentiella förbättringsmöjligheter.
Jag föredrar "kryp" vid fickparkering, annars måste man växla mellan pedalerna flera gånger.
Ja, smaken är som baken och därmed är valmöjlighet bra :) När jag parkerar PS2:an stannar den väldigt snabbt sedan accpedalen släppts. Så jag använder i praktiken aldrig bromspedalen (annat än vid växling) vid lågfartsmanövrering.

Men som sagt - det går snabbt att lära om och växla mellan metoderna. Så detta är verkligen ingen dealbreaker.

Och på tal om manövrering i trånga utrymmen så har bilen en imponerande låg svängradie. Jag har uppskattat detta hos vår PS2 men tror banne mig denna bil svänger nästan lika snävt.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Vasaru skrev: 07 jan 2024 19:34
roffe_s skrev:
lawe skrev: 07 jan 2024 16:57
Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerarb. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent Bild
Njae, i verkligheten är det filassistenten som ”plingar mest”, och ger anledning till ”Click-bait”-rubriken.

Snabbknappar för att ”justera stödsystemen” ligger vad jag förstår på att göra-listan.

Vi hämtade vår PS2 september 2020 och jag tror de mest fundamentala funktionerna för att köra och inte bli stående finns på plats, vi har inte sett tecken på något annat. Inga reset av UI, inga oförklarliga incidenter eller behov att kontakta supporten. Som också sägs i testen - en mycket välbyggd bil som slår mot betydligt dyrare konkurrenter.

Bara att appen är på plats redan när de första tiotalet bilarna levererats är för mig en väsentlig skillnad, fungerar kommunikationsmodulerna som de ska är mycket vunnet. En annan sak - i min bil verkar det finnas en nyare programvara än den i videon? Jag ska komma ihåg att kolla när jag kör hem (hälsar just nu på svärföräldrarna)…
Va någon på facebook som visade att dom hade v 1.02. i jämförelse med v0 9 som dom visar i videon
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Finns det något som beskriver vad som har ändrats mellan versionerna?
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 08 jan 2024 10:43
roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Vasaru skrev: 07 jan 2024 19:34
roffe_s skrev:
lawe skrev: 07 jan 2024 16:57
Verkar vara en fin bil men med en mjukvara som har mycket långt kvar innan den fungerarb. Vår P2 var mycket mer färdig i mjukvaran när vi plockade ut vår i aug 2020 (mycket tidig bil alltså) än vad denna verkar vara. Men det är ju "bara" programkod. Hoppas de löser det. Lite oroande med frontkameran dock...

För mig som kör mycket vinterväglag och vägar som knappt har linjer på sommaren så är bra stödsystem sådana som går att stänga av permanent Bild
Njae, i verkligheten är det filassistenten som ”plingar mest”, och ger anledning till ”Click-bait”-rubriken.

Snabbknappar för att ”justera stödsystemen” ligger vad jag förstår på att göra-listan.

Vi hämtade vår PS2 september 2020 och jag tror de mest fundamentala funktionerna för att köra och inte bli stående finns på plats, vi har inte sett tecken på något annat. Inga reset av UI, inga oförklarliga incidenter eller behov att kontakta supporten. Som också sägs i testen - en mycket välbyggd bil som slår mot betydligt dyrare konkurrenter.

Bara att appen är på plats redan när de första tiotalet bilarna levererats är för mig en väsentlig skillnad, fungerar kommunikationsmodulerna som de ska är mycket vunnet. En annan sak - i min bil verkar det finnas en nyare programvara än den i videon? Jag ska komma ihåg att kolla när jag kör hem (hälsar just nu på svärföräldrarna)…
Va någon på facebook som visade att dom hade v 1.02. i jämförelse med v0 9 som dom visar i videon
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Finns det något som beskriver vad som har ändrats mellan versionerna?
Nej, inte vad jag har kunnat hitta. Men så har jag, vad jag kunnat se, ännu inte fått någon OTA. Det blir intressant att se vad som händer på kundwebben när köpet väl registrerats, där brukar ju många lägga info. Bäst vore naturligtvis om det går att följa i bilen och i appen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
cgullin
elbilist
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av cgullin »

roffe_s skrev: 08 jan 2024 10:51
Vasaru skrev: 08 jan 2024 10:43
roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Vasaru skrev: 07 jan 2024 19:34
roffe_s skrev:
Njae, i verkligheten är det filassistenten som ”plingar mest”, och ger anledning till ”Click-bait”-rubriken.

Snabbknappar för att ”justera stödsystemen” ligger vad jag förstår på att göra-listan.

Vi hämtade vår PS2 september 2020 och jag tror de mest fundamentala funktionerna för att köra och inte bli stående finns på plats, vi har inte sett tecken på något annat. Inga reset av UI, inga oförklarliga incidenter eller behov att kontakta supporten. Som också sägs i testen - en mycket välbyggd bil som slår mot betydligt dyrare konkurrenter.

Bara att appen är på plats redan när de första tiotalet bilarna levererats är för mig en väsentlig skillnad, fungerar kommunikationsmodulerna som de ska är mycket vunnet. En annan sak - i min bil verkar det finnas en nyare programvara än den i videon? Jag ska komma ihåg att kolla när jag kör hem (hälsar just nu på svärföräldrarna)…
Va någon på facebook som visade att dom hade v 1.02. i jämförelse med v0 9 som dom visar i videon
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Finns det något som beskriver vad som har ändrats mellan versionerna?
Nej, inte vad jag har kunnat hitta. Men så har jag, vad jag kunnat se, ännu inte fått någon OTA. Det blir intressant att se vad som händer på kundwebben när köpet väl registrerats, där brukar ju många lägga info. Bäst vore naturligtvis om det går att följa i bilen och i appen.
Har du en manual till bilen online? Eller finns den bara i appen och bilen än så länge? Letar men hittar inget på deras webb. Kanske sånt som dyker upp i kundwebben?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

cgullin skrev: 08 jan 2024 11:21
roffe_s skrev: 08 jan 2024 10:51
Vasaru skrev: 08 jan 2024 10:43
roffe_s skrev: 07 jan 2024 20:28
Vasaru skrev: 07 jan 2024 19:34
Va någon på facebook som visade att dom hade v 1.02. i jämförelse med v0 9 som dom visar i videon
Det kanske stämmer, i min bil finns v 1.0.1b just nu. Det syns förresten från appen. Bara en sån sak :)

IMG_9268.png
Finns det något som beskriver vad som har ändrats mellan versionerna?
Nej, inte vad jag har kunnat hitta. Men så har jag, vad jag kunnat se, ännu inte fått någon OTA. Det blir intressant att se vad som händer på kundwebben när köpet väl registrerats, där brukar ju många lägga info. Bäst vore naturligtvis om det går att följa i bilen och i appen.
Har du en manual till bilen online? Eller finns den bara i appen och bilen än så länge? Letar men hittar inget på deras webb. Kanske sånt som dyker upp i kundwebben?
Nej, just nu är det app eller bil som gäller. Jag hoppas det dyker upp på kundwebben, så har det i alla fall funkat hos t ex Volvo/Polestar. Det är ju en ny tid när t ex gränssnitt etc kan förändras ganska avsevärt via OTA över åren och varefter utvecklingen går framåt. Så jag kan förstå om man inte trycker upp en fet manual som är inaktuell redan innan den lämnar tryckeriet.

Men lite mer pedagogik och illustrationer ryms naturligtvis på en webbplats än i en app. Det underlättar ju också varefter nya funktioner införs. Om än det som redan nu finns än så länge har besvarat de flesta av mina frågor.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
BjKv
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2024 14:02

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BjKv »

Hej Roffe
Tack att du tar dig tid och beskriver dina upplevelser så sakligt.
Inväntar en provkörning innan jag bestämmer mig för en bil.

En fråga i periferin. Såg i en video att den supportar V2L.
Finns det en sådan inställning och isåfall finns det en adapter med?
Återigen tack för dina inlägg!
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

BjKv skrev: 08 jan 2024 14:09
Hej Roffe
Tack att du tar dig tid och beskriver dina upplevelser så sakligt.
Inväntar en provkörning innan jag bestämmer mig för en bil.

En fråga i periferin. Såg i en video att den supportar V2L.
Finns det en sådan inställning och isåfall finns det en adapter med?
Återigen tack för dina inlägg!
Tack för de vänliga orden, de värmer :) Ja, den supportar V2L och jag tror det ligger en adapter i en väska i frunken (har inte öppnat den, sanningen att säga så plockade jag fram laddkabeln först i går kväll). Under rubriken "Laddning" finns en meny för laddning och en för urladdning där vi bland annat kan ange hur lågt ned vi tillåter batteriets SoC sjunka innan V2L avbryts. Rätt coolt om Du frågar mig, om inte annat ska det provas vid något lämpligt tillfälle. Jag kan verifiera att det är adaptern som ligger i väskan när jag ska köra bilen nästa gång, men är 99% säker på att så är fallet.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 08 jan 2024 09:27
roffe_s

Fick du med dig sommardäcken i bilen hem eller hämtar du dem senare?

mvh
Hej, de skickar hem dem lagom till vårkanten. Eller till närmaste depå så ser jag till att hämta dem där. Det är det värt för att slippa demontera hatthyllor och frakta 22-tums gnirkande däck genom halva landet :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BrooklynS »

Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Tesla Y LR -22 EAP
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

BrooklynS skrev: 08 jan 2024 15:51
Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Hehe, jag är faktiskt i staden vid den stora älven denna vecka - och en kopp kaffe går alltid att ordna fram :) Det är rätt, vill man vara fin får man lida pin - om än jag än så länge är tämligen positivt överraskad. Det hade kunnat vara betydligt värre, kraven har ju ökat efter åren med Polestar.

Är Du i stan kanske vi kan sy ihop något vid tillfälle?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
lawe
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

roffe_s skrev: 08 jan 2024 16:26
BrooklynS skrev: 08 jan 2024 15:51
Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Hehe, jag är faktiskt i staden vid den stora älven denna vecka - och en kopp kaffe går alltid att ordna fram :) Det är rätt, vill man vara fin får man lida pin - om än jag än så länge är tämligen positivt överraskad. Det hade kunnat vara betydligt värre, kraven har ju ökat efter åren med Polestar.

Är Du i stan kanske vi kan sy ihop något vid tillfälle?
Måste vara Umeå du menar 😊
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev: 08 jan 2024 19:03
roffe_s skrev: 08 jan 2024 16:26
BrooklynS skrev: 08 jan 2024 15:51
Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Hehe, jag är faktiskt i staden vid den stora älven denna vecka - och en kopp kaffe går alltid att ordna fram :) Det är rätt, vill man vara fin får man lida pin - om än jag än så länge är tämligen positivt överraskad. Det hade kunnat vara betydligt värre, kraven har ju ökat efter åren med Polestar.

Är Du i stan kanske vi kan sy ihop något vid tillfälle?
Måste vara Umeå du menar 😊
Njae, där talar vi nog mer om "den stora staden vid den lilla älven" ;)

@Vasaru - jag ger Dig något mer än 75% rätt - den stannar till stopp når jag släpper accpedalen. Men det går för långsamt, därför bromsar reptilhjärnan. Jag har inte testat den högre nivån för regen än men misstänker att fördröjningen finns även där.

Jag kan förstå vad Zeekr vill - ge föraren en chans att flytta foten från acc- till bromspedalen innan bromsljusen tänds. Men detta känns som ett onödigt mjukt ingrepp, 0.5 - 1s från noll till full regen hade räckt. Jag har också fått bort inscanning via app när man byter profil, det fixar man i appen Profilcenter under menyn "säkerhet". Så med skammens rodnad på kinderna får jag bocka av två av mina iakttagelser på mina egna tillkortakommandens altare. Är det ändå inte lite omanligt att lusläsa instruktionsböcker? Eller?

Men det är en väldigt komfortabel glidare det här. När man vill. GT i sin rätta bemärkelse kanske?

@BjKv - Det är ju det där med den sista lilla posenten, tyvärr fanns ingen adapter med för 230V uttag. I den lilla väskan låg endast 12V kompressor, reparationskit samt bogserkrok. När jag RTFM står det att uttag ska ske via av Zeekr rekommenderat adapter. TBC...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev:
lawe skrev: 08 jan 2024 19:03
roffe_s skrev: 08 jan 2024 16:26
BrooklynS skrev: 08 jan 2024 15:51
Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Hehe, jag är faktiskt i staden vid den stora älven denna vecka - och en kopp kaffe går alltid att ordna fram :) Det är rätt, vill man vara fin får man lida pin - om än jag än så länge är tämligen positivt överraskad. Det hade kunnat vara betydligt värre, kraven har ju ökat efter åren med Polestar.

Är Du i stan kanske vi kan sy ihop något vid tillfälle?
Måste vara Umeå du menar Bild
Njae, där talar vi nog mer om "den stora staden vid den lilla älven" ;)

@Vasaru - jag ger Dig något mer än 75% rätt - den stannar till stopp når jag släpper accpedalen. Men det går för långsamt, därför bromsar reptilhjärnan. Jag har inte testat den högre nivån för regen än men misstänker att fördröjningen finns även där.

Jag kan förstå vad Zeekr vill - ge föraren en chans att flytta foten från acc- till bromspedalen innan bromsljusen tänds. Men detta känns som ett onödigt mjukt ingrepp, 0.5 - 1s från noll till full regen hade räckt. Jag har också fått bort inscanning via app när man byter profil, det fixar man i appen Profilcenter under menyn "säkerhet". Så med skammens rodnad på kinderna får jag bocka av två av mina iakttagelser på mina egna tillkortakommandens altare. Är det ändå inte lite omanligt att lusläsa instruktionsböcker? Eller?

Men det är en väldigt komfortabel glidare det här. När man vill. GT i sin rätta bemärkelse kanske?

@BjKv - Det är ju det där med den sista lilla posenten, tyvärr fanns ingen adapter med för 230V uttag. I den lilla väskan låg endast 12V kompressor, reparationskit samt bogserkrok. När jag RTFM står det att uttag ska ske via av Zeekr rekommenderat adapter. TBC...
75% tar jag alla dagar i veckan med tanke på att jag bara kört bilen i en knapp halvtimme Bild

Jag testade högsta regen-läget när jag provkörde men upplevde att det var mycket svagare än Tesla (och Polestar) samt att det dröjde lite för länge innan något hände. Tror precis som du att det är en vanesak men kan ju hoppas att det kommer fler inställningar.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
cgullin
elbilist
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av cgullin »

Adaptern för V2L är ett tillbehör man får köpa till, det frågade jag specifikt om vid leveransen som jag var med på. 16A 1-fas ska det tydligen finnas stöd för, vilket ju är bra :) V2G fanns ej.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

cgullin skrev: 08 jan 2024 22:00
Adaptern för V2L är ett tillbehör man får köpa till, det frågade jag specifikt om vid leveransen som jag var med på. 16A 1-fas ska det tydligen finnas stöd för, vilket ju är bra :) V2G fanns ej.
Mmm, synd att vare sig den eller gummimattorna finns att beställa på "One stop shop" på webben ännu :) Det är som jag konstaterat - man bör prata med sin kontaktperson och fråga vad som finns. Det känns som att växtvärken just nu försenar en del rätt självklara saker.

Samtidigt kan jag förstå dem - de kan inte samla på sig hur många bilar som helst, A och O är att få igång leveranserna på ett bra sätt
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
BjKv
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2024 14:02

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BjKv »

roffe_s skrev: 08 jan 2024 21:15
lawe skrev: 08 jan 2024 19:03
roffe_s skrev: 08 jan 2024 16:26
BrooklynS skrev: 08 jan 2024 15:51
Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Hehe, jag är faktiskt i staden vid den stora älven denna vecka - och en kopp kaffe går alltid att ordna fram :) Det är rätt, vill man vara fin får man lida pin - om än jag än så länge är tämligen positivt överraskad. Det hade kunnat vara betydligt värre, kraven har ju ökat efter åren med Polestar.

Är Du i stan kanske vi kan sy ihop något vid tillfälle?
Måste vara Umeå du menar 😊
Njae, där talar vi nog mer om "den stora staden vid den lilla älven" ;)

@Vasaru - jag ger Dig något mer än 75% rätt - den stannar till stopp når jag släpper accpedalen. Men det går för långsamt, därför bromsar reptilhjärnan. Jag har inte testat den högre nivån för regen än men misstänker att fördröjningen finns även där.

Jag kan förstå vad Zeekr vill - ge föraren en chans att flytta foten från acc- till bromspedalen innan bromsljusen tänds. Men detta känns som ett onödigt mjukt ingrepp, 0.5 - 1s från noll till full regen hade räckt. Jag har också fått bort inscanning via app när man byter profil, det fixar man i appen Profilcenter under menyn "säkerhet". Så med skammens rodnad på kinderna får jag bocka av två av mina iakttagelser på mina egna tillkortakommandens altare. Är det ändå inte lite omanligt att lusläsa instruktionsböcker? Eller?

Men det är en väldigt komfortabel glidare det här. När man vill. GT i sin rätta bemärkelse kanske?

@BjKv - Det är ju det där med den sista lilla posenten, tyvärr fanns ingen adapter med för 230V uttag. I den lilla väskan låg endast 12V kompressor, reparationskit samt bogserkrok. När jag RTFM står det att uttag ska ske via av Zeekr rekommenderat adapter. TBC...
Tack Roffe att du checkar och tack Christoffer för info.

Nu är det såklart bilen som fordon jag tänker mig köpa men V2L är en extra bonus att ha.
Att den inte är med i bil eller är beställbar samt att jag vid sökning på nätet, med tanke på att denna bil funnits ett tag i Kina, inte kan hitta en adapter för Zeekr är lite märkligt. Det får mig - en dålig dag - att gissa på att de inte är färdiga med lösningen ännu.
Möjligen är V2L inte intressant i Kina?
Som följdfråga - finns det bara 12V och USB uttag i bilen?

Roffe
Noterade din synpunkt på att lägga genvägar för att tysta några av de hjälpmedel som finns.
Såg på en video från Kina att det fanns på den bilen möjlighet att addera shortcuts under tror jag Zeekr lab fliken. Finns ju möjligen begränsningar vad som kan läggas där, eller är stängt på europeiska versionen, men kan vara värt att checka.

11 dagar till bokad provkörning...🙂
Ha en bra dag
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

BjKv skrev: 09 jan 2024 07:04
Nu är det såklart bilen som fordon jag tänker mig köpa men V2L är en extra bonus att ha.
Att den inte är med i bil eller är beställbar samt att jag vid sökning på nätet, med tanke på att denna bil funnits ett tag i Kina, inte kan hitta en adapter för Zeekr är lite märkligt. Det får mig - en dålig dag - att gissa på att de inte är färdiga med lösningen ännu.
Möjligen är V2L inte intressant i Kina?
Som följdfråga - finns det bara 12V och USB uttag i bilen?

Roffe
Noterade din synpunkt på att lägga genvägar för att tysta några av de hjälpmedel som finns.
Såg på en video från Kina att det fanns på den bilen möjlighet att addera shortcuts under tror jag Zeekr lab fliken. Finns ju möjligen begränsningar vad som kan läggas där, eller är stängt på europeiska versionen, men kan vara värt att checka.

11 dagar till bokad provkörning...🙂
Ha en bra dag
Får du provköra med alla system igång? Fick aldrig den möjligheten trots två provkörningar med några veckors mellanrum i oktober/november. De var inte 'klara' vilket fortfarande tydligen gäller, iaf om man ser leveransvideon tidigare i tråden samt Roffe_s upplevelser. Sedan, när det gäller information så är de faktiskt direkt dåliga. T.ex. frågade jag om V2G och det skulle enligt säljaren stödjas av bilen, någon vecka senare vid provkörningen hade bilen inte längre V2G utan endast V2L, iaf enligt den säljaren. Det har fortsatt i ungefär den stilen, både när det gäller teknisk information samt leveransinformation, ingen vet riktig vad som gäller.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

BjKv skrev: 09 jan 2024 07:04
roffe_s skrev: 08 jan 2024 21:15
lawe skrev: 08 jan 2024 19:03
roffe_s skrev: 08 jan 2024 16:26
BrooklynS skrev: 08 jan 2024 15:51
Bra info om intressant bil, tack Roffe! Du får hojta till om du åker norrut, vore kul att se/klämma live. Early adopters får stå ut med lite ruggig programvara, men som du skriver verkar den rent hårdvarumässigt vara en killer när all kod väl är på plats.
Hehe, jag är faktiskt i staden vid den stora älven denna vecka - och en kopp kaffe går alltid att ordna fram :) Det är rätt, vill man vara fin får man lida pin - om än jag än så länge är tämligen positivt överraskad. Det hade kunnat vara betydligt värre, kraven har ju ökat efter åren med Polestar.

Är Du i stan kanske vi kan sy ihop något vid tillfälle?
Måste vara Umeå du menar 😊
Njae, där talar vi nog mer om "den stora staden vid den lilla älven" ;)

@Vasaru - jag ger Dig något mer än 75% rätt - den stannar till stopp når jag släpper accpedalen. Men det går för långsamt, därför bromsar reptilhjärnan. Jag har inte testat den högre nivån för regen än men misstänker att fördröjningen finns även där.

Jag kan förstå vad Zeekr vill - ge föraren en chans att flytta foten från acc- till bromspedalen innan bromsljusen tänds. Men detta känns som ett onödigt mjukt ingrepp, 0.5 - 1s från noll till full regen hade räckt. Jag har också fått bort inscanning via app när man byter profil, det fixar man i appen Profilcenter under menyn "säkerhet". Så med skammens rodnad på kinderna får jag bocka av två av mina iakttagelser på mina egna tillkortakommandens altare. Är det ändå inte lite omanligt att lusläsa instruktionsböcker? Eller?

Men det är en väldigt komfortabel glidare det här. När man vill. GT i sin rätta bemärkelse kanske?

@BjKv - Det är ju det där med den sista lilla posenten, tyvärr fanns ingen adapter med för 230V uttag. I den lilla väskan låg endast 12V kompressor, reparationskit samt bogserkrok. När jag RTFM står det att uttag ska ske via av Zeekr rekommenderat adapter. TBC...
Tack Roffe att du checkar och tack Christoffer för info.

Nu är det såklart bilen som fordon jag tänker mig köpa men V2L är en extra bonus att ha.
Att den inte är med i bil eller är beställbar samt att jag vid sökning på nätet, med tanke på att denna bil funnits ett tag i Kina, inte kan hitta en adapter för Zeekr är lite märkligt. Det får mig - en dålig dag - att gissa på att de inte är färdiga med lösningen ännu.
Möjligen är V2L inte intressant i Kina?
Som följdfråga - finns det bara 12V och USB uttag i bilen?

Roffe
Noterade din synpunkt på att lägga genvägar för att tysta några av de hjälpmedel som finns.
Såg på en video från Kina att det fanns på den bilen möjlighet att addera shortcuts under tror jag Zeekr lab fliken. Finns ju möjligen begränsningar vad som kan läggas där, eller är stängt på europeiska versionen, men kan vara värt att checka.

11 dagar till bokad provkörning...🙂
Ha en bra dag
Japp, och det är där jag tror knapparna ska in. Men för att kunna flytta en funktion till genväg måste knappen först finnas valbar i ett bibliotek. Som det nu är vore det bra om hastighetsvarning och kurvassistent fick var sin av/påknäpp på den menyn. Även förarövervakningen skulle behöva få en plats där, i alla fall till dess de förlängt tillåten tid för föraren att hamna ur synfältet.

Jag tror det är klart för V2L, och en snabb googling gav vid handen att någon plugg från eBay hade recenserats och funkade med Zeekr 001. Men enligt instruktionsboken skulle ÅF kontaktas, så fråga gärna vid provkörningen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 09 jan 2024 07:23
BjKv skrev: 09 jan 2024 07:04
Nu är det såklart bilen som fordon jag tänker mig köpa men V2L är en extra bonus att ha.
Att den inte är med i bil eller är beställbar samt att jag vid sökning på nätet, med tanke på att denna bil funnits ett tag i Kina, inte kan hitta en adapter för Zeekr är lite märkligt. Det får mig - en dålig dag - att gissa på att de inte är färdiga med lösningen ännu.
Möjligen är V2L inte intressant i Kina?
Som följdfråga - finns det bara 12V och USB uttag i bilen?

Roffe
Noterade din synpunkt på att lägga genvägar för att tysta några av de hjälpmedel som finns.
Såg på en video från Kina att det fanns på den bilen möjlighet att addera shortcuts under tror jag Zeekr lab fliken. Finns ju möjligen begränsningar vad som kan läggas där, eller är stängt på europeiska versionen, men kan vara värt att checka.

11 dagar till bokad provkörning...🙂
Ha en bra dag
Får du provköra med alla system igång? Fick aldrig den möjligheten trots två provkörningar med några veckors mellanrum i oktober/november. De var inte 'klara' vilket fortfarande tydligen gäller, iaf om man ser leveransvideon tidigare i tråden samt Roffe_s upplevelser. Sedan, när det gäller information så är de faktiskt direkt dåliga. T.ex. frågade jag om V2G och det skulle enligt säljaren stödjas av bilen, någon vecka senare vid provkörningen hade bilen inte längre V2G utan endast V2L, iaf enligt den säljaren. Det har fortsatt i ungefär den stilen, både när det gäller teknisk information samt leveransinformation, ingen vet riktig vad som gäller.
Jag gissar att provkörningarna numera kan genomföras med systemen, ADAS blev nog inte tillgängligt förrän efter uppdateringen i slutet av november-ish.

Ja, marknadsfolket har nog fullt upp just nu och visa av erfarenheten inom koncernen (Polestar) vill dom nog inte lova för mycket när det gäller V2G. Vi har solpaneler vid kåken och det vore ju kanon att kunna använda bilen som batteri. Men innan det finns en växelriktare som klarar kommunikationen skulle i alla fall jag tala tyst om funktionen. Den kan möjligen tillkomma, och skulle då bli en ”bonus”, tänker jag.

Har Du hört något om leveranstid ännu?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 09 jan 2024 07:54
Jag gissar att provkörningarna numera kan genomföras med systemen, ADAS blev nog inte tillgängligt förrän efter uppdateringen i slutet av november-ish.

Ja, marknadsfolket har nog fullt upp just nu och visa av erfarenheten inom koncernen (Polestar) vill dom nog inte lova för mycket när det gäller V2G. Vi har solpaneler vid kåken och det vore ju kanon att kunna använda bilen som batteri. Men innan det finns en växelriktare som klarar kommunikationen skulle i alla fall jag tala tyst om funktionen. Den kan möjligen tillkomma, och skulle då bli en ”bonus”, tänker jag.

Har Du hört något om leveranstid ännu?
Nej, inget ännu men bestämt mig att inte ta leverans. För mycket som inte stämmer, tar ett steg tillbaka och avvaktar utvecklingen.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 09 jan 2024 09:37
roffe_s skrev: 09 jan 2024 07:54
Jag gissar att provkörningarna numera kan genomföras med systemen, ADAS blev nog inte tillgängligt förrän efter uppdateringen i slutet av november-ish.

Ja, marknadsfolket har nog fullt upp just nu och visa av erfarenheten inom koncernen (Polestar) vill dom nog inte lova för mycket när det gäller V2G. Vi har solpaneler vid kåken och det vore ju kanon att kunna använda bilen som batteri. Men innan det finns en växelriktare som klarar kommunikationen skulle i alla fall jag tala tyst om funktionen. Den kan möjligen tillkomma, och skulle då bli en ”bonus”, tänker jag.

Har Du hört något om leveranstid ännu?
Nej, inget ännu men bestämt mig att inte ta leverans. För mycket som inte stämmer, tar ett steg tillbaka och avvaktar utvecklingen.
Okey. Personligen är jag ju som sagt tämligen luttrad, tror de tre senaste bilarna jag hämtat varit väldigt tidiga leveranser av nya modeller. Därför är jag nog trygg i att mjukvaran brukar hamna på plats och i slutändan få fram det bästa ur hårdvaran. Och numera är det ju en smärre välsignelse att slippa åka in till verkstaden för att uppdatera!

Och då är det ju bra att bland annat ha trådar som denna att diskutera utveckling i :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BrooklynS »

Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting! :lol: ;)
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar