Sida 15 av 18
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 14 feb 2024 19:17
av martinot
Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16
taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 14 feb 2024 19:30
av mikebike
martinot skrev: ↑14 feb 2024 19:17
Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16
taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Eller vänta på att de lanserar sina spakar.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 14 feb 2024 21:27
av Dinsdale
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 13:36
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 14 feb 2024 21:43
av Fredrik j
Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.
Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 14 feb 2024 21:46
av Verdi_
Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.
Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 14 feb 2024 23:40
av Nicke Nyfiken
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46
Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 09:42
Det här med att man ska behöva lära om och anpassa sig till diverse försämringar och avsteg från branschstandard är fel från början till slut. Det finns ju en vits med att de flesta bilar har liknande kontroller. Det gör det lättare att växla mellan fordon av olika märken. Det måste sitta i ryggmärgen.
Frågan är inte om det går att lära sig. Det är klart det gör det. Frågan är varför man ens ska behöva. För att Tesla tycker att det är lite ballt att vara annorlunda? För att Tesla vill spara några hundralappar per bil på bekostnad av trafiksäkerhet?
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men
Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 07:47
av Verdi_
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46
Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Mitt påstående är baserat på observationer under många många år.
Korkade och korkade. Jag tror inte det handlar om intelligens utan mer om hur lätt man har för att bli entusiastisk över något
Jag själv är tyvärr en skeptisk gnällspik. Jag hatar det om mig själv och i verkligheten försöker jag faktiskt låta mer positiv än jag är och inte gnälla på jobbet osv.
Bland det mest olidliga jag vet är LinkedIn där allt är så jäkla positivt precis hela tiden.
Dvs när jag ser FSD, roboten eller försäkringsbolaget så ser jag problemen och inte potentialen i första hand.
Andra är tvärtom. Låtsas inte om problemen utan ser bara positivt. T ex de som köpte Tesla-aktier utan att bekymra sig om den oerhört höga värderingen. Själv vågade jag aldrig eftersom jag inte tror på FSD osv.
En balans är givetvis det bästa.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 08:00
av jpetters
martinot skrev:Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16
taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 08:05
av Jaegaern
taliz skrev: ↑22 nov 2023 23:31
Verdi_ skrev: ↑22 nov 2023 19:02
taliz skrev: ↑22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: ↑22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.
Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.
Bedömer du Teslas funktion utan USS, radar och regnsensor som acceptabel? Genuin fråga.
Ja
Jag må ha USS, men jag tycker absolut systemen jag har fungerar bra. Kan inte klaga på varken Autopilot eller farthållaren. Torkarna kunde varit bättre, men på de bilar jag haft torkarautomatik scrollade jag mellan olika känslighet ändå. Så att trycka på knappen ibland mot att scrolla, är faktiskt ingen skillnad.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 09:15
av mikebike
Jaegaern skrev: ↑15 feb 2024 08:05
taliz skrev: ↑22 nov 2023 23:31
Verdi_ skrev: ↑22 nov 2023 19:02
taliz skrev: ↑22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: ↑22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.
Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.
Bedömer du Teslas funktion utan USS, radar och regnsensor som acceptabel? Genuin fråga.
Ja
Jag må ha USS, men jag tycker absolut systemen jag har fungerar bra. Kan inte klaga på varken Autopilot eller farthållaren. Torkarna kunde varit bättre, men på de bilar jag haft torkarautomatik scrollade jag mellan olika känslighet ändå. Så att trycka på knappen ibland mot att scrolla, är faktiskt ingen skillnad.
Det är ändå en rejäl skillnad mellan att dutta 1-2 gånger per minut timme efter timme och att ändra känsligheten någon gång.
Ingen avgasbil jag någonsin ägt har någonsin torkat på torr ruta heller.
Farthållaren fungerar också sämre än på någon avgasbil jag haft.
Apropå torkare så lossnade höger torkararm igen igår. Tesla verkar inte ha splines på sina torkaraxlar. Eller så försvann mina splines första gången den lossnade.

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 11:38
av Pontus
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 21:27
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 13:36
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Skiljer sig väl inte märkbart ifrån dagens Audi och Volvo förare, extremt sällan de blinkar rätt i en rondell här omkring i varje fall.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 11:58
av LarsaR
Pontus skrev: ↑15 feb 2024 11:38
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 21:27
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 13:36
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Skiljer sig väl inte märkbart ifrån dagens Audi och Volvo förare, extremt sällan de blinkar rätt i en rondell här omkring i varje fall.
Har inga problem med blinkersknapparna trots många små och/eller flerfiliga rondeller där jag ofta kör. Hittills kört 2600 mil med Plaiden.
”Bommar” snarare färre blinkningar nu än när jag hade spak, troligen pga att jag skärper mig och vill göra rätt. Jag har Yoke och då är det heller inga problem att hitta helljusknappen. Med vänster hand i normalgrepp runt vänstra hornet så viker man bara in tummen så att den når scrollhjulet och då ligger ljusknappen under fingerblomman, tog några minuter att lära in. Tutan ligger likadant för höger tumme, gick lika snabbt att lära in. Tror dock att jag i en paniksituation skull trycka mitt i ratten först, 50 års reflex sitter nog i.
Måste dock erkänna att jag älskar nya prylar och sparsmakad design och var därför väldigt positivt inställd från början!
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 12:13
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46
Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Tesla sparar nån hundring på att ta bort spakarna, förarna som krockar i flerfiliga rondeller får betala tusenlappar i självrisk plus att premien går upp för alla med samma bilmodell. (Det är helt orimligt att anta att inte avsaknaden av blinkersspak kommer märkas hos försäkringsbolagen när spaklösa teslor blir vanliga.) Som helhet förlorar kollektivet, men Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag).
Däremot blir det inte så allvarliga kollisioner i rondeller så trafiksäkerhetsmässigt (i betydelsen personskador) tror jag inte det kommer ge några större utslag.
Man ska inte överdriva konsekvenserna för hela landet heller. Om det är en enfilig rondell blir ju enda påverkan av att man inte blinkar ut att trafikrytmen flyter lite sämre. Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar. Så det kommer nog primärt vara ett problem i större städer i Sverige, och då kanske även effekterna på försäkringspremien stannar där.
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 14:20
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev: ↑15 feb 2024 12:13
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46
Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Bengt skrev: ↑14 feb 2024 13:42
Tesla har redan ett eget försäkringsbolag.
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Din tolkning.
Jag såg kommentaren att Tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att
"Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag)."
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 14:25
av Nicke Nyfiken
jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00
martinot skrev:Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16
taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 07:44
Undrar hur många incidenter i flerfiliga rondeller det kommer vara med spaklösa Teslor där förarna helt enkelt bara struntar i att blinka för det blir för bökigt. Antingen krockar man för att man inte blinkar eller för att man håller på och letar efter knappen och då inte tittar på vägen. Bara ta med brassestolen och sätta sig vid Brommaplan för lite underhållning sen när dessa Teslor blir vanligare.
I USA där rondeller knappt existerar fungerar det däremot säkert helt ok.
Helljusknappen som inte går att hitta i mörker är ju också en otroligt korkad försämring, men det drabbar inte de som primärt kör i städer där gatorna är upplysta. Kanske är det merparten av Teslas köpare.
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 14:29
av jpetters
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00
martinot skrev:Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16
taliz skrev: ↑14 feb 2024 08:00
Blinkersknappar på ratten är inget nytt. Ferrari har haft det i 15 år nu tex. De lyckas ta sig runt rondeller ändå.
Folk vänjer sig.
För mig som kört mestadels hoj senaste decennierna är det naturligt att använda vänster tumme för blinkers, vande mig snabbt när jag körde Highland och nya S.
Det betyder dock inte att jag föredrar det... spakar är bäst för såväl blinkers som torkare och helljus.
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 14:37
av Henriksson
Att använda pekskärm ger ofattbar dålig ergonomi och trafiksäkerhet. Att ta bort spakar och knappar är för mig ett stort NO. Porsche är snart de enda som har nåt snyggt förarkluster kvar. Och alla tvingande säkerhetssystem ger betydligt sämre säkerhet. Ska köpa en Mercedes S500 från 2014 så man får åka en riktig bil.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 14:40
av Nicke Nyfiken
jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00
martinot skrev:Legato skrev: ↑14 feb 2024 08:16
Helt annan grej imo att ha två rejäla knappar på var sida av ratten vs att ha två små knappar på samma sida.
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Tack för förklaringen.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 14:53
av martinot
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 21:27
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 13:36
Dinsdale skrev: ↑14 feb 2024 12:03
Bor man så att man knappt aldrig kör i några flerfiliga rondeller går det nog bra med blinkersknappar.
Du menar att då kan man skita i att använda blinkers.
Inte att det går bra med blinkersknappar
Blinkersknappar kommer leda till att förarna i sådana bilar i stor utsträckning slutar blinka ut ur rondeller tror jag. Men konsekvenserna av en icke-blinkare är inte så stora i enfiliga rondeller. Nån som ska köra in kanske blir lite sur för de bromsade när de inte hade behövt om teslaföraren hade blinkat höger. Den som framför Teslan kanske får sig en bot av polisen om de råkar se det hela.
Tycker det är dumt att Tesla tar bort spakarna (hade helst sett att de varit kvar), men gällande rondellerna så är det absolut största problemet att 70% av alla skiter i att blinka alls, och många som ens blinkar gör så felaktigt (även med spakar och fungerande blinkers).
Detta ursäktar inte Tesla, men det är här det
verkligt stora problemet är.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 15:12
av jpetters
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00
martinot skrev:
Exakt detta är jag rädd för som du är inne på. Därför jag själv är inne på att tejpa varsin fysisk sexy-button på baksidan av vänster och höger ratteker.
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Tack för förklaringen.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 15:32
av Nicke Nyfiken
jpetters skrev: ↑15 feb 2024 15:12
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Tack för förklaringen.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Låter bra att S3XY-blinkknapparna funkar så bra. Det inger visst hopp.
Men hoppas så klart att Enhance kommer med en (eller två) riktiga spakar istället.
Kollade nu på videon igen. Det var gen 2 men han hade flera funktioner på samma knapp så då var det lite fördröjning pga det.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 15:41
av martinot
jpetters skrev: ↑15 feb 2024 15:12
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 08:00
Så har jag gjort och det löser problemet till 90%. Klister ingår, så du behöver inte ens tejpa.

Om det kommer spakar så lär jag köpa dem och byta ut.
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Tack för förklaringen.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Låter riktigt bra!
Får bli en sådan lösning även för mig om jag beställer en Highland Performance.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 16:09
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 14:20
Fredrik j skrev: ↑15 feb 2024 12:13
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 23:40
Verdi_ skrev: ↑14 feb 2024 21:46
Fredrik j skrev: ↑14 feb 2024 21:43
Det har ju diskuterats tidigare på forumet och slutsatsen blev väl att skulle försäkringen bli billigare skulle det bero på att tesla kan neka ersättning oftare p.g.a. ett kunskapsövertag angående vad föraren har sysslat med. Eller var i ligger den stora besparingen för bilägaren om tesla bedriver försäkringsbolag?
Tesla-fans har jävligt svårt att skilja på vad som är bra för företaget och vad som är bra för en själv som kund... Så har det alltid varit.
Drar ni inte lite väl stora växlar på ett faktamässigt helt riktigt påpekande?
Tesla driver redan försäkringsbolag.
Ingen i tråden har påstått att det skulle vara en stor besparing för bilägare. Eller bättre på något annat sätt.
Och hur detta övergår i att Tesla-fans är korkade är obegripligt.
Kommentaren att tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att försäkringspremierna skulle gå upp på grund av avsaknaden av blinkersspak och olyckor som beror på det.
Om försäkringsskadorna ökar eller minskar kan man ju inte vet men vilken skillnad det skulle göra att tesla själva driver försäkringsbolaget var lite oklart.
Din tolkning.
Jag såg kommentaren att Tesla redan driver försäkringsbolag var i sin tur en kommentar på att
"Tesla ser bara till sig själva (fram tills den dagen de startar ett försäkringsbolag)."
Ok. Varför skulle dom i så fall sluta med det bara för att dom har ett försäkringsbolag?
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 17:33
av Henriksson
Problemet är att man kanske främst skulle ha ägnat sig åt drivlinan. Alltså från bensin/diesel till el. Nu har man ägnat en hel del tid till att göra extremt fula bilar med stora fula bildskärmar i mitten precis som att köra bilen inte är en central del. Inga spakar och knappar. Man har övergett allt som utvecklats i årtionden. Ren galenskap. Sen att de säljer så många bilar är helt galet.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Postat: 15 feb 2024 17:35
av jpetters
martinot skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 15:12
Nicke Nyfiken skrev:jpetters skrev: ↑15 feb 2024 14:29
Nicke Nyfiken skrev:
Vilka 10% av problemet löses inte?
Är det inte 1-2 sekunders fördröjning, efter man tryckt på S3XY-knappen, innan blinkersen går igång?
I vissa fall i rondeller eller ska köra ut från en parkering där man roterar ratten flera varv och byter grepp är det ju fortfarande inte lika enkelt som en spak.
Nej, ingen fördröjning. Om man har en annan funktion aktiv på t.ex. dubbelklick är det 0,3sec fördröjning.
Med Gen 2 knapparna så är även fördröjningen vid första klicket efter att bilen varit parkerad borta.
Tack för förklaringen.
Jag försöker komma på sätt att komma runt det faktum att jag inte kan förmå mig själv att köpa en MY Juniper om den kommer utan blinkersspak.
Såg TB video där han använde en S3XY-knapp för att tända/släcka helljuset på en Highland. Och då var det en påtaglig fördröjning. Därav min fråga.
Kan fungera annorlunda med helljuset eller så var det Gen 1 av knapparna som hade en tydlig fördröjning vid första klicket efter att de gått ner i något sparläge.
Med blinkers är det iaf lika direkt som originalknapparna på ratten.
Jag tycker denna lösning är något jag kan leva med och tillräckligt bra för att byta ut även Xen till en nya X eller Y Juniper.
Låter riktigt bra!
Får bli en sådan lösning även för mig om jag beställer en Highland Performance.
Att sätta dit knapparna på ratten lär ju fungera lika bra och enligt Enhauto ska Gen 2 fungera bra på Highland.
De har en 3 Highland sedan första leveransen i Europa.